JohanL
Osocial - Jobbar på det!
Sorry Doktorn, om jag hamnat OT med mina inlägg!
Tillbaka då.
Det är inte omöjligt att få alla bänkar att visa "lika". Men som bla elwe säger, väldigt dyrt.
Det skulle naturligtvis i stort gå att kompensera för skillnad i miljövariabler genom att förse bänken med mätpunkter för dessa och sedan låta den beräkna en korrigerad kurva. I stort sett handlar det då om ett insprutningssystem som är kopplat till bänken.
Men det skulle ju inte hjälpa då hojen ska användas, eftersom sprutet skulle vara mappat för bänkningstillfället. För om vi nu letar efter absoluta maxeffekten måste det ju vara för att vi har tänkt att använda den till något.
Om jag då skulle försöka komma till någon slutsats så:
För att vi ska ha största möjliga säkerhet, måste vi ha ett system som mäter, beräknar och kompenserar så många av de påverkande variablerna som möjligt.
Detta system måste naturligtvis sitta på hojen, eftersom bänken är en ond varelse.
Vad skall då mätas? Som jag ser det är vi ute efter största möjliga verkningsgrad vid varje givet varvtal. Om jag förstått andersbrink rätt har vi det vid Lambda 0.85 och om minnet stämmer vid 4-6% CO, då är det de värdena vi måste utgå ifrån och också ha möjlighet att styra. Bänken måste nog tyvärr användas, för att se vad våra förändringar har för effekt.
Vidare måste systemets upplösning vara högre än en gång per sekund. Om vi kör 402 meter på 10 sekunder har systemet bara hunnit ställa om sig 10 gånger. Vi har dessutom kört ett visst varvtalsområde 4-6 gånger.
Hmm... Paus!
/Johan
Edit:
#1 Varför bänkar visar så olika
#2 Mapning för strip/rödljusrejs (då man i alla fall måste in och rota i motorn då och då)
#3 Mapning för vardagsbruk (med tillförlitlighet som betydande faktor)
Har jag då hamnat OT igen?
Edit 2:
Ok, men vid "inspirerad" gatkörning går det att skrapa fotpinnarna i små rondeller utan att överträda hastighetsbegränsningen, då gäller mitt resonemang även där...
Tillbaka då.
Det är inte omöjligt att få alla bänkar att visa "lika". Men som bla elwe säger, väldigt dyrt.
Det skulle naturligtvis i stort gå att kompensera för skillnad i miljövariabler genom att förse bänken med mätpunkter för dessa och sedan låta den beräkna en korrigerad kurva. I stort sett handlar det då om ett insprutningssystem som är kopplat till bänken.
Men det skulle ju inte hjälpa då hojen ska användas, eftersom sprutet skulle vara mappat för bänkningstillfället. För om vi nu letar efter absoluta maxeffekten måste det ju vara för att vi har tänkt att använda den till något.
Om jag då skulle försöka komma till någon slutsats så:
För att vi ska ha största möjliga säkerhet, måste vi ha ett system som mäter, beräknar och kompenserar så många av de påverkande variablerna som möjligt.
Detta system måste naturligtvis sitta på hojen, eftersom bänken är en ond varelse.
Vad skall då mätas? Som jag ser det är vi ute efter största möjliga verkningsgrad vid varje givet varvtal. Om jag förstått andersbrink rätt har vi det vid Lambda 0.85 och om minnet stämmer vid 4-6% CO, då är det de värdena vi måste utgå ifrån och också ha möjlighet att styra. Bänken måste nog tyvärr användas, för att se vad våra förändringar har för effekt.
Vidare måste systemets upplösning vara högre än en gång per sekund. Om vi kör 402 meter på 10 sekunder har systemet bara hunnit ställa om sig 10 gånger. Vi har dessutom kört ett visst varvtalsområde 4-6 gånger.
Hmm... Paus!
/Johan
Edit:
Aha! Nu fick jag en känsla av att det egentligen dikuteras två (tre?) saker i den här tråden:andersbrink skrev:visst funkar det att köra fett på små gaspådrag - ett tag
#1 Varför bänkar visar så olika
#2 Mapning för strip/rödljusrejs (då man i alla fall måste in och rota i motorn då och då)
#3 Mapning för vardagsbruk (med tillförlitlighet som betydande faktor)
Har jag då hamnat OT igen?
Edit 2:
Jörgen skrev:På strippen eller mellan rödljusen intresserar mig mest.
Men ska man åka bana förstår jag ditt resonemang.
Ok, men vid "inspirerad" gatkörning går det att skrapa fotpinnarna i små rondeller utan att överträda hastighetsbegränsningen, då gäller mitt resonemang även där...
Last edited: