Riktiga hästkrafter och inte Dynojetpållar!

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Att det är svårt att räkna tröghet tillräckligt noggrant på en ihålig trumma låter mest nys.
Möjligen är det dyrare att tillverka en ihålig med rätt precision i tröghet.

Btw, bänkar man alltid på högsta växeln ? Har bänkarna vanligen nån max. hastighet man inte får överskrida ?
(Ja, alltså nån gräns som gör att vissa hojar inte kan köras på högsta växeln.)
/u
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
max varvet brukar ligga runt 5000rpm och med en trumma på 300-350mm så blir det runt 300km/t som max på bakhjulet
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
300 mm trumma o 5000 rpm blir 283 km/t. Och 350 mm trumma 330 km/t.
Inga problem med min XR600 iaf.... :)
/u
 

Dr.Bike

Guest
#Olsson# skrev:
2180151 Jag tänkte bara att om en inspruthoj fetar-på under acc så kommer den ju feta-på under acc nästa gång också. Och acceleration är inte ett helt onormalt scenario för en MC. Om den inte fetade-på under acc bara för att man samplar lite, så skulle jag däremot bli orolig.


Jodå jodå broder! Det är såklart att man vill ligga på feta sidan under acc. Det är ju vårt bästa skydd mot massa otrevligheter förknippade med för mager blandning...

Men sen! Som Boris JR säger så verkar (ffa förgasarhojar) fetas upp generellt LITE för mycket = för fet vid steady state eller verklig körning, och ja, givetvis återigen, eller som A.Brink säger: Var skall man lägga kompromissen? Man har så otroligt många möjliga scenarion så att välja rätt blir helt enkelt en fråga om vad man prioriterar, och då är väl LITE fet blandning en hygglig kompromiss för oss powerjunkies ;)
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Boris JR skrev:
2180077 Nja bänkkörningar med dynojets egna bänkar är väl alltid accelerationsbänkar och ingen steady state.

Problemet med att man överfetar är väl inte särskilt stort på sprutcyklar men på förgasarcyklar har jag sett exempel på att det blir väl fett för verklig körning
Dynojet har två bänkar för MC: En accelerationsbänk och en "riktig" bromsbänk. Vilken som är vanligast i Sverige har jag ingen susning om
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag förstår inte varför ni säger att det fetas på vid accelleration

Så länga gashandtaget rörs långsamt vid första pådraget så aktiveras inte accpumparna

Så dom lastpunkterna som man paserar under svepet är ju dom faktiska driftlägena

Nu kör man ju inte på detta viset i verkligheten , utan där vispar man hejvilt med gashanden :banana det är i detta läge som accpumpen aktiveras


Att sen lambda inte stämmer perfekt mellan gat och bänk
är just de som nån skrev " handlaget" hos operatören som styr om det skall bli rätt


Den största grodan folk som mappar sprut på standardhojar gör
är att magra ur å vinner massa hästar i bänken
men tänker inte på eller vet inte att sprutet fetar på dom högre växlarna för att kompensera för övertryck i luftburk

Jag har sett flera exempel på glödande grenrör på nyare hojar ( framförallt suzuki) där bänkoperatören inte vet vad han sysslar med
och tror på fullaste allvar att fabriken har missat dom sista 10 hk i mappningen
 

Dr.Bike

Guest
andersson turbo skrev:
2180446 Jag förstår inte varför ni säger att det fetas på vid accelleration

Så länga gashandtaget rörs långsamt vid första pådraget så aktiveras inte accpumparna

Accpumpar eller inte, hur tycker DU att man BÄST kommer förbi "problemet" på bäst sätt, och vad föredrar du? Lambda 0,85?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Dr.Bike skrev:
2182896 Accpumpar eller inte, hur tycker DU att man BÄST kommer förbi "problemet" på bäst sätt, och vad föredrar du? Lambda 0,85?



Turbomopparna vill ha 0,85

Men sugmotorerna brukar hamna magrare 0,9 runt

Väldigt stygga kammar gör att lambdan ljuger en del med mycke genomblås med färsgaser , i detta läge är avgastempar ett bra kompliment
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
ulf_lundin skrev:
2180272 300 mm trumma o 5000 rpm blir 283 km/t. Och 350 mm trumma 330 km/t.
Inga problem med min XR600 iaf.... :)
/u



Större diameter på valsen ju lägre varvtal på valsaxeln vid samma hastighet/varvtal på hojen.

Är det någon som har kört en Hayabusa i bänk med den högre 5:an och 6:an ? Finns det bänkar som är graderade till 400km/h ?
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Jösse skrev:
2183211 Större diameter på valsen ju lägre varvtal på valsaxeln vid samma hastighet/varvtal på hojen.

Är det någon som har kört en Hayabusa i bänk med den högre 5:an och 6:an ? Finns det bänkar som är graderade till 400km/h ?

operatören väljer nog den växeln som ligger närmast bänkens max så är den högt växlad så blir det bara till att ta en lägre växel.

Du kan säkert köra i 400km/t men ju fortare rullen snurrar destomer större risk att den flyger i bitar och att lagren pajar, har hört när svänghjul på bilar exploderar och splittret går rakt igenom rejält tjocka skyddsplåtar så det är nog inget kul om det skulle hända med en rulle
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Delar ur ett mail jag skickat:

On your webpage, http://www.sportdevices.com/dyno/banco_motos.htm
it's written: "roller does not have to roll faster of 5000 rpm. by
mechanical limitations"
Why can't it roll faster? is it because it vill break due to
"centifugal force" or can't the bearings roll faster?


Delar av svaret:

We use a big roller (330 mm diameter x 500 mm lenght) and standard bearings
(upto 5000 rpm), but not dual ball bearings (for higher rpm)
so we don't recommend to the customers to use the roller at speed higher
than 5000 rpm.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
andersson turbo skrev:
bänkoperatören inte vet vad han sysslar med
och tror på fullaste allvar att fabriken har missat dom sista 10 hk i mappningen

Ja, visst är det humor. :rofl

Helt i stil med "Öppet luftfilter, öhhh, ger 10 hästar"

Jag är mycket imponerad över vad vissa lyckas åstadkomma med mycket små resurser, men man måste i dessa sammanhang ha ödmjukhet. Det är liksom inte så sannolikt att ett företag som sysslar med motorutveckling, som plöjer ner miljontals kronor i utvecklingskostnad missar en mappning som någon gör på 3 timmar med en bredbandssond och en provmetod som lämnar rätt mycket att önska.

För att mäta korrekt måste du ha ett synnerligen kontrollerat förlopp, och du måste ha en instrumentering/mätsetup som undanröjer frågetecknen när man får märkliga resultat. För det får man.

/J
 

Dr.Bike

Guest
RG500-Johannes skrev:
2185464 Ja, visst är det humor. :rofl

Helt i stil med "Öppet luftfilter, öhhh, ger 10 hästar"

Jag är mycket imponerad över vad vissa lyckas åstadkomma med mycket små resurser, men man måste i dessa sammanhang ha ödmjukhet. Det är liksom inte så sannolikt att ett företag som sysslar med motorutveckling, som plöjer ner miljontals kronor i utvecklingskostnad missar en mappning som någon gör på 3 timmar med en bredbandssond och en provmetod som lämnar rätt mycket att önska.

För att mäta korrekt måste du ha ett synnerligen kontrollerat förlopp, och du måste ha en instrumentering/mätsetup som undanröjer frågetecknen när man får märkliga resultat. För det får man.

/J


Helt rätt resonerat tycker även jag... MEN! ;) (alltid detta men!)

Fabrikanten har FÖRVISSO resurserna, och kan mappa för viken karaktär han vill, dock så glömmer du bort att hojen ska funka på soppan i Uralbergen likaväl som på en bergsväg i Anderna osv, varför det VISST finns äkta pållar och mer vrid att hämta med "bonnmetoder"
Självfallet aldrig lika seriöst som motortillverkarens metoder, men även grova yxhugg som faller rätt kan göra underverk!

Trimpelle har ju inte samma kompromisser att ta hänsyn till, utan har ju den exklusiva lyxen att kunna unna sig att fokusera bara på det roliga! :D (max effekt)
Därför hittar bysmederna runt om i Svedala ff hästar i motorerna utan att öppna dem.

Vid mer seriös trimning är det ju sedan ett skallkrav att man måste mappa/bestycka om, men det är vi väl alla överens om? :jäs
 
Last edited:

mt01

Ja!
Gick med
10 Jul 2006
Ort
skåne
Hoj
varierar
hmmm.
en dynomappning görs för att de flesta cyklar i dag går för snålt pga avgaskrav och ljuddämpning.
öppna upp insug och avgas gör att hojen går ännu snålare på fullgas med brända ventiler och kolvar som ett möjligt scenario.
att mappa hojen betyder inte att man trimmar den som vissa tror utan att se till att hojen får tillräckligt med soppa vid alla tänkbara varv och trottelöppningar.
kostar ca:6-7000 för en power commander och mappning.
vad kostar en bränd kolv att byta ?
plus att hojen går fan så mycket bättre med en pcIII.
en del personer tror att man kan slänga på vilket system som helst och bara köra, för att sedan gnälla på dålig kvalitet och blåanlöpta rör.
(får man blåa rör så går hojen för varmt=för snålt på vissa varv)
stora motorer har mer att vinna på k-n filter , öppnare avgas och en pcIII eftersom de förstås förbrukar mer luft per varv.
en sådan mod på en h-d tex ger ca : 20 friska pållar.

ha det gött i sommar
 

Dr.Bike

Guest
mt01 skrev:
2296421 hmmm.
en dynomappning görs för att de flesta cyklar i dag går för snålt pga avgaskrav och ljuddämpning.
öppna upp insug och avgas gör att hojen går ännu snålare på fullgas med brända ventiler och kolvar som ett möjligt scenario.
att mappa hojen betyder inte att man trimmar den som vissa tror utan att se till att hojen får tillräckligt med soppa vid alla tänkbara varv och trottelöppningar.
kostar ca:6-7000 för en power commander och mappning.
vad kostar en bränd kolv att byta ?
plus att hojen går fan så mycket bättre med en pcIII.
en del personer tror att man kan slänga på vilket system som helst och bara köra, för att sedan gnälla på dålig kvalitet och blåanlöpta rör.
(får man blåa rör så går hojen för varmt=för snålt på vissa varv)
stora motorer har mer att vinna på k-n filter , öppnare avgas och en pcIII eftersom de förstås förbrukar mer luft per varv.
en sådan mod på en h-d tex ger ca : 20 friska pållar.

ha det gött i sommar


Helt riktigt MT01!

Men det finns nog ingen som motsäger dig där i dina teser.
Men det är bra av dig att påpeka att mappning inte är trim (eller jo det är det ju på sätt och vis... eller optimering snarare).
Trimma är ju även att justera. Eller optimera. Så vad som ÄR trim eller inte är en semantisk fråga.
Fast jag tror du menar konventionellt trim där man med fysiska åtgärder vill öka fyllnadsgraden i cylindrarna?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
mt01 skrev:
2296421...... för att sedan gnälla på dålig kvalitet och blåanlöpta rör.....



Blåanlöpta rör kan även vara ett bevis på en väl utförd mappning där motorn inte går för fett utan ligger vid maximal effekt. Kolla om du hittar en racehoj utan blåanlöpta rör. Har ju givetvis även med körstilen att göra.
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Ni nämner acc-pumpar, som jag förstår det finns dessa på förgasare, men funktionen i sig finns väl även på insprutning orginal?
Annledningen att jag frågar är att dynojet har en Accelerator-pump funktion man kan aktivera på sin PowerCommander. Är det nåt man bör mixtra med, eller är det som jag hörde nån nämna, bara ett sätt att förstöra sin optimerade mappning?

http://www.powercommander.com/maps/install/AcceleratorPump.pdf

/N
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
isse skrev:
2296824 Ni nämner acc-pumpar, som jag förstår det finns dessa på förgasare, men funktionen i sig finns väl även på insprutning orginal?
Annledningen att jag frågar är att dynojet har en Accelerator-pump funktion man kan aktivera på sin PowerCommander. Är det nåt man bör mixtra med, eller är det som jag hörde nån nämna, bara ett sätt att förstöra sin optimerade mappning?


Jag testade acc-pumpen med en vridpot och den reagearde nästan bara på extrema gaspådrag(vinkelhastighet). Trots poten hade jag svårt att trigga funktionen, ofta hände ingenting. Även om man justerar upp känsligheten till max, var det svårt att få den triggad på halv-snabba gaspådrag. DJ borde justera den så den kan triggas även från mycket små vinkelhastigheter ungefär som en förgasar-axpump, som man måste anstränga sig för att hålla stilla.

F ö när den triggas så är det under så kort tid att den inte påverkar mappning för rpm vs TP (tabellerna).

edit: Om det finns orginal axpump, på min verkar det inte göra det om man kollar pulsbredden från spridarna mot gaspådrag. Kollar man dessutm lambda vid gaspådrag så ser man tydlig magring i samband med gaspådrag. På bilar antar jag att de är mer beroende av axpump-funktion eftersom dessa system funkar väldigt annorlunda.
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top