PD skrev:
2162580 På fullgas går det bra men insprutarhojar ställer dom in på spjälläge i kanske 10steg och det är svårt att köra på tex 30% gas och mappa om man inte har broms på rullen, en vanlig bromsbänk är ju bara ett stort svänghjul man sätter fart på och måste därför alltid accelereras = fullgas
Håller inte med alls där
Faktum är att trottel läges mappade sprut går alldeles utmärkt att mappa i accelerationsbänk
Man måste dock ha ett ställbart trottelstopp
Man kör helt enkelt 5 - 10 - 20 o.s.v procent trottel
Man kör ett svep hela vägen till varvstopp , på detta vis kommer man åt alla lastpunkter på respektive trottelläge
Accpumparna blir inte inblandadde då man ju inte får " vispa runt" med gasrullen under svepet
Sprut mappade med tryck som huvudparameter är betydligt svårare att nå alla lastpunkter i ett sådant svep och är nästan omöjligt utan loggfunktion
Att sprut blir felmappade i dynobänkar har mer med förhållandet i bänkrummet
att göra
temperaturer på såväl luft ,motor , och FRAMFÖRALLT BENSINTEMPERATUREN
Fruktansvärd skillnad ligger i bränsletempen vilket inte många tycks känna till
Detta kompenseras i orginalspruten på rätt primitivt sätt med väldig uppfetning vid varm motor ( runt där fläckten startar)
Tryckförhållandet i rummet är också av avgörande betydelse
Enligt min mening så är det nästan bara sniders i väsby (i stockholmstrakten)som har tillräcklig ventilation för att lyckas bra vilket även märks på att siffrorna blir högre
Obsarvera att bänkar av samma fabrikat och samma mjukvara inte kan skilja i mätvärden , Det är BARA yttre omständigheter som bidrar till detta
Jag håller fullständigt med om att bromsad bänk är att föredra , vilket jag även själv ämnar att bygga nån gång i framtiden ( när ekonomin å planeterna står rätt)