Vet inte om det hjälper, men hoppet är det sista man överger…?
Om RR & STCC
Att så många verka ha sån otur när de tänker känns faktiskt orättvist.
Saxade lite komments som styrker min uppfattning om otursteorin i den här i tråden, kika på dessa t ex:
-”Stcc är det som håller svensk roadracing bakåt.”
-”Så länge Pro körs med STCC så kommer Pro Superbike vara den fula ankungen. Och blir ingen svan innan man är huvudnummer på ett mc-event.”
-”Varför ska något företag sponsra pausunderhållningen på ett STCC event?”
-”Och Tv´n är ju betald av sponsorer och förare, så den kan man ha på vilket event som helst.”
-”nej. Skrota ProSuperbike, SO och befintliga SM och gör 1 stor bra svensk motorcykelserie.”
-”Exakt,,,, När Pro Super Bike kör går bilpubliken och äter och skiter och kommer tillbaka till CamaroCup för en V8 det är grejer det. (ironi)”
-”SS600 räddade STCC”
Är alltid glad över engagemang men flera av författarna behöver kosta på sig att uppleva verkligheten som den är och helst inte sitta på kammaren och uppfinna egna sanningar som passar humöret eller sin situation för stunden.
Plattform,
Tack vare satsningen med mediebevakat motorevent (STCC) så finns det möjlighet att skapa sig en RR/motorkarriär utan att sätta sig i finanslån under halva sin livstid. Man kan/ska tycka och ha synpunkter men till sist måste även du som anser att ”allt var bättre förr” inse att motorsport är publiksport och där publik & media finns ges också möjligheterna till bättre stöd till din satsning.
Man kan enkelt välja att räkna publiken på en SM/SO helg och vilka möjligheter som finns att en klass skall komma ut som svan och vara huvudnummer (och för vem/vilka…?)
"Och TVn är ju betald av sponsorer & förare" så vem som helst kan ju göra allt bättre än vad STCC gör – ja eller hur. Speciellt då sponsorer som lägger +3 millar på ett engagemang utan publik vimlar det ju av här i Norden...
Sportsligt,
Hur många förare lotsades ut till internationell racing före STCC perioden… och hur många förare finns där idag som byggt fart & erfarenhet bland annat från Pro SBK.
Fråga/undran,
Varför kan vi inte bara enas om att RR idag är ej fjuttsport i Sverige (med 70 elitlicenser?) och skall man någonsin kunna hävda sig internationellt så måste man som förare ha en plattform som till stor del består av finansering för att kunna utvecklas. I dagsläget är STCC det bästa som finns för att åstadkomma detta, även om det på vissa håll kan bli ännu bättre. Men till den dagen en RR tävling lockar lika mycket intresse och media som nu STCC gör låt oss då diskutera upplägget, men inte tidigare – ok?!
Och ang Knutstorp,
Mycket olyckligt att flera förare fick allvarliga skador efter kraschen i går. Hoppas vi får se dem på banorna snart igen.
/Eric Hulth