Klagomål är information och underlag för utveckling.
Den som inte fattar det, och i stället tycker, sluta gnäll och var nöjd med det som finns, kan inte mycket om utveckling.
ProSuperbike med STCC är bra för några få, tror dom.
Det är lite som att kissa på sig. Varmt och skönt just nu, men negativt i det långa loppet.
Det dom inte inser är att så länge top 10 i Sverige kör på ett bilevent med en startgridd på 15 förare. Så kommer inte publiken dit för att se det. (Som många skriver här på sporthoj).
Och resten av RR - Sverige kör på event utan toppförarna. Och då kommer inte publiken dit heller, eftersom eliten inte kör där.
Och det här gör att varken ProSuperbike eller annan roadracing utvecklas till något bra.
Lösningen är fortfarande att 1 arrangör skapar 1 stor motorcykelserie där bara motorcyklar kör, som lockar publik och sponsorer som gillar motorcyklar. Med Tv, radio, internet mm.
Och det kommer ingen lyckas med så länge SM kör sina grejer, SO kör sitt och STCC kör Pro.
(Det är alltså inte själva STCC arrangemanget i sig det är fel på. Felet är uppdelningen på 3 olika serier.)
Drygt 600 betalande.Hur många åskådare var det på Anderstorp när 38 förare var anmälda i SBK? Då inklusive Pro-förarna. Inte så många.
Drygt 600 betalande.
Hur många löste inträde på Knutstorp enbart för hojarna?
Hur många kronor lägger STCC på reklam inför varje race?
Känns som att jämföra äpplen och päron...
Jag tror att enda anledningen till att PSBK har mer publik på STCC-tävlingarna är att publiken är där för att se på bilarna och pga marknadsföringen av tävlingarna. PSBK i sig drar nog inte mycket mer folk än som kom till Anderstorp.Så du menar alltså att det är bra att Sveriges största mc-klass ska köra inför 600 åskådare? Dessa 600 är dessutom fördelade på två dagar.
Edit: det är ju just det, att jämföra äpplen och päron.
Med EN arrangör som har totalansvar för marknadsföring och som kan tjäna pengar tror jag att det skulle gå att skapa en svensk RR-serie....
Med EN arrangör som har totalansvar för marknadsföring och som kan tjäna pengar tror jag att det skulle gå att skapa en svensk RR-serie som skulle gynna mångfalden och framtiden för svensk roadracing. Det skulle till en början kanske bli problem för toppförarna pga minskat mediaintresse men med tiden skulle det bli bättre för ALLA förare, och sporten.
Det beror på förarunderlaget och vad publiken vill se. De senaste åren upplever jag att man inte tagit någon hänsyn alls till vad de som ska betala vill se utan istället har man haft med de klasser som Svemo velat ha med.Hur skulle upplägget se ut?
(Idag räcker ju inte tiden till för de klasser som finns)
Det beror på vad BoTT vill själva. Känns som att de valt en egen väg ihop med en bilserie och det kanske är helt rätt för dem.Ska BOTT vara med?
(Ska samtliga klasser vara med under detta event?)
Jag upplever inga större klagomål på SO och min egen erfarenhet är att de har levererat de bästa racehelgerna för mig de senaste åren. Att tex SO skulle misslyckas bara för att fler elitförare är med har jag svårt att tro.Vad händer om det mot förmodan inte skulle fungera?
(Idag klagas det ju på samtliga serier SM, SO samt på PRO. Så hur skulle det sluta om det endast fanns en serie, och denna inte fungerar?)
Det kommer inte att vara lika stort som STCC till en början (troligtvis aldrig) men arrangören ovan kör ju STCC race på sin bana så de borde ha erfarenhet.Vem skulle klara av att driva denna serie med allt vad den innebär?
(Att driva ett event likt STCC är inget som du och jag klarar av)
Det måste man självklart sätta sig och räkna på men jag har svårt att tro att det skulle bli så mycket dyrare än vad det är idag eftersom det inte kommer att vara lika stort till en början.Vilka utövare skulle ha råd att betala serieanmälan samt startavgifter för detta event?
(Det är inte gratis att driva ett event i denna storlek, samt att det ska gå med vinst. Vad kommer slutkostnaden att bli för utövarna?)
Se ovan. Rookie kommer inte att dö ut då det är en supportklass till Superbike och Superstock 600 där kraven på perfektion i depån kommer att vara lägre.Hur kommer framtiden att se ut med detta event?
(Kommer rookie att dö ut när kraven skärps, samt utgifterna höjs. Vem kommer att se sig ha råd att börja tävla när silvertejpen för 89.50:- är bannlyst.)
Det är en klar nackdel med att bara ha en "serie" men i dagsläget är sporten i min mening alldeles för liten för den uppdelning vi har idag. Pro kör med STCC, BoTT med någon bilserie, SM/SO för sig osv.Hur kommer det att vara utan valmöjlighet?
(Idag kan man välja att köra i SM, SO eller BOTT alt PRO. Men med endast ett event kommer denna valmöjlighet att vara borta...och nu återstår endast "take it or leave it" inom RR.
Självklart ska huvudklassen, i det här fallet Superbike, köra sitt race men det borde ligga sist.Ska man köra en fullsatsning på ett EGET arrangemang, utan bilar, och få det proffsigt och attraktivt så får det inte bli som på Anderstorp att huvudklassen får stryka på foten för att man ska hinna med 2st supportklasser innan bullertillståndet upphöl kl.18.00.
Jag håller med, redan idag är RR en sport för redan invigda och ganska svårtillgänglig för utomstående. Skulle man då välja att lyfta in PSBK i den vanliga SM-helgen så skulle ju ännu färre utanför våra egna led se dom och, i förlängningen, oss. Lite som en buffé, man upptäcker nya saker när man fritt kan prova, annars blir det bara entrecote med bea och pommes.Jag tror nog faktiskt att PRO SBK (och därmed sporten som sådan) fortfarande mår bäst att av åka lite snålskjuts på STCC cirkusen.
Om vi ser till att vi år efter år levererar bra underhållning med PRO SBK på STCC helgerna. Med stora startfält, mycket action, bra racing, proffsig framtoning, och många profiler så tror jag att man till slut kan skapa ett intresse för klassen (och roadracingsporten som sådan) bland den breda massan. Och i en förlängning KANSKE kunna "bryta ut" PRO SBK från STCC, och låta klassen/sporten stå på egna ben. Men vi är så sjukt långt ifrån det i dagsläget.
Om vi ser till att vi år efter år levererar bra underhållning med PRO SBK på STCC helgerna. Med stora startfält, mycket action, bra racing, proffsig framtoning, och många profiler så tror jag att man till slut kan skapa ett intresse för klassen (och roadracingsporten som sådan) bland den breda massan.
Håller med er båda två, MEN...Med gott antal förare och täta race kommer det bringa medias intresse med tiden. Men det går inte över ett race att vinna alla hjärtan. Det kräver säsonger (!) av bra racing.
Frågan var kort: Vill vi/du förändra något, eller knappa lite till här....?
Svar: Låt oss knappa lite till på tangenterna....
Största utmaningen är ju INTE klass serie el tävlingsform - det är avsaknaden av publikintresse vi lider utav!!! Den sport vi diskuterar här har ju knappt existensberättigande sett till publiken vi lockar i landet.
I repris...:
Så, en hörnsten för att få en uppåtgående kurva hädar jag vara:
Insikt om bl. bristen på intresse samt pubilk
Acceptans om ovanstående
Föreslå mätbara och realistiska mål och åtgärder för att vända kurvan
Samarbeta KOLLEKTIV för att realisera dessa mål (det GÅR INTE ENSAM)
Men om vi knappar lite till på kammarn och väntar så kanske nån (SVEMO/STCC/SBF/RF/SOK) löser det åt oss.....
wake up!
/E
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |