Låt oss bolla lite med idén om hur det skulle kunna vara med en stor serie där samtliga klasser inom RR kör tillsammans.
Jag har självklart inte alla svar eftersom en sån här grej kräver lång planering, förarundersökningar, samtal med Svemo, klubbar osv.
Tyvärr så verkar det förekomma extremt mycket revirpinkande inom svensk RR så jag vet inte ens om det är möjligt att låta en arrangör sköta allt ihop med de lokala klubbarna.
Sant! Ingen sitter inne med alla rätta svar som kan få intresset för sporten att öka i den takt vi själva vill att den gör. Jag funderar mer på om det ens är möjligt att genomföra ett renodlat RR-event/serie likt STCC.
Hur skulle upplägget se ut?
(Idag räcker ju inte tiden till för de klasser som finns)
Det beror på förarunderlaget och vad publiken vill se. De senaste åren upplever jag att man inte tagit någon hänsyn alls till vad de som ska betala vill se utan istället har man haft med de klasser som Svemo velat ha med.
Ett scenario vore att ha, tex Superbike, Superstock 600, Rookie 600, Rookie 1000 och en juniorklass. Finns det tid och plats kan man tex ta in BoTT också (om de vill vara med).
Den sista tvåtaktsklassen, 125 GP, kommer att självdö av samma anledning som 250 gjorde (ja, jag vet att den lever, men lite mer i skymundan).
Om vi jämför förarunderlaget mellan RR och STCC, så skiljer det sig inte så mycket skulle tro. Vad kostar serieanmälan + startavgift i RR?
I STCC ligger priserna lite olika beroende på vilken serie man kör:
STCC - 84.800Sek/9 helger alt 17.250Sek/1 helg
Semcon Cup - 31.800Sek/9 helger alt 6.360/ 1 helg
Carrera Cup - 36.729Sek/7 helger alt 6.413/ 1 helg
Pro Superbike - 36.729Sek/7 helger alt 6.413/ 1 helg
Besökare betalar (Knutstorp):
Från 150:-, Lördag 240:-, läktare lördag 180:-
Familj: 2 vuxna 2 barn 300:- går enbart att köpa på plats!
Med dessa priser kan STCC hålla en hög standard samt mediabevakning. Hur kommer ekonomin att se ut för ett rent RR-event om det ska likna STCC? Om det inte går att efterlikna, vart gör man inskränkningar och vad kan man klara sig utan?
Ska BOTT vara med?
(Ska samtliga klasser vara med under detta event?)
Det beror på vad BoTT vill själva. Känns som att de valt en egen väg ihop med en bilserie och det kanske är helt rätt för dem.
Ska inte alla klasser vara med i RR-eventet, utan bara PRO som ska komma tillbaka? Ska det fortfarande inte vara ett samlat event med samtliga klasser så att sporten får en större bredd? Om BOTT får ut mer på ett bilevent, och PRO likaså. Hur ska man då kunna locka tillbaka klasserna till Rookiedepån igen?
Vilka utövare skulle ha råd att betala serieanmälan samt startavgifter för detta event?
(Det är inte gratis att driva ett event i denna storlek, samt att det ska gå med vinst. Vad kommer slutkostnaden att bli för utövarna?)
Det måste man självklart sätta sig och räkna på men jag har svårt att tro att det skulle bli så mycket dyrare än vad det är idag eftersom det inte kommer att vara lika stort till en början.
Ska man tillföra mycket, men det inte får kosta något så kommer det att bli ett FAIL. Vill man ha kvalitén på tv-sändningen som den var på Anderstorp sist så kommer man undan med en mindre summa, men är det den kvalitén som lockar fler tittare eller den kvalité man vill representera RR med i ev tv? Vart ska ekonomin till tex en bra tv-sändning komma?
Hur kommer framtiden att se ut med detta event?
(Kommer rookie att dö ut när kraven skärps, samt utgifterna höjs. Vem kommer att se sig ha råd att börja tävla när silvertejpen för 89.50:- är bannlyst.)
Se ovan. Rookie kommer inte att dö ut då det är en supportklass till Superbike och Superstock 600 där kraven på perfektion i depån kommer att vara lägre.
Så 50% av förarna kommer att ha kraftigt subventionerade avgifter, depån kommer att vara oförändrad samt att hojarna får se ut hur som. Och nu har RR-sverige förändrats så att intresserade flockas till banorna...eller?
Hur kommer det att vara utan valmöjlighet?
(Idag kan man välja att köra i SM, SO eller BOTT alt PRO. Men med endast ett event kommer denna valmöjlighet att vara borta...och nu återstår endast "take it or leave it" inom RR.
Det är en klar nackdel med att bara ha en "serie" men i dagsläget är sporten i min mening alldeles för liten för den uppdelning vi har idag. Pro kör med STCC, BoTT med någon bilserie, SM/SO för sig osv.
Men PRO är ju bara några enstaka förare ju. Och några av dessa förare kör ju även SM/SO, precis som större delen av resterande förare.
Vad skulle vara den absolut största vinsten med att endast ha en stor RR-serie, och vad skulle vara den absolut största anledningen till att familjen Svensson åker 15 mil till en bana för att betala inträde, 3st korvar med dricka och sitta på läktaren och njuta av atmosfären?