Ris till Racingworld

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Stefan M skrev:
2531611 Varför inte berätta om bakgrunden?

En av våra instruktörer gick av banan och omkull i uppskattningsvis 160 km/h. Det kunde ha slutat riktigt illa, men instruktören klarade sig relativt bra. Olyckan blev ett försäkringsärende. Nyligen avgjorde försäkringsbolagen att Dr madNESS var vållande till olyckan. De båda inblandade har olika uppfattningar om händelsen. Hur kom försäkringsbolagen fram till sitt utslag? Jo, genom 3 av varandra oberoende och opartiska, skriftliga vittnesuppgifter!

Så varför är du så förbannad på oss?

Är det för att du missade ett körpass då vi diskuterade om du skulle få fortsätta att köra den dagen?

Är det för att en av våra instruktörer har uppfattningen att han blev avträngd av dig när han gick omkull, slog sig rejält, fick åka ambulans och fick cykeln totalkvaddad?

Är det för att jag var tydlig med att vi har rätt att besluta om att stänga av någon som vi bedömer som en säkerhetsrisk?

Eller finns det något annat skäl?

För övrigt kan jag upplysa dig om att du var på en TrackWorld-körning, inte Racingworld.

/Stefan M
Varför ändras inte min åsikt efter att jag hört er version? Slopa allt vad försäkringar heter...

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
campar skrev:
2531646 Därför tycker jag att vi bestämmer att inga som helst försäkringar gäller under bankörningarna nästa år, och alla får personligen se till att ha en giltig olycksfallsförsäkring som gäller.

Ger man sig in i leken får man leken tåla!

Det är min åsikt, samma grupp indelning med långsam/nybörjare, mellan, snabb osv.

Just de här grejerna man slipper, för visst faan kan det bli tajt, men inte kör väl ngn av nån annan med flit? Isåfall får man väl göra upp det själva i en gräns eller dyl.

//Niklas
Tyvärr är det ju inte vi som bestämmer :(

Jag tycker också det är helt stört att det ska gå till så här. Sen som sagt att folksam har bedömt någon som vållande är helt jävla galet.

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
Tycker det är helt sjukt att ett försäkringsbolag överhuvudtaget ersätter en krash på bana.

Hur fint det än låter med "trafikövning" så är det inte precis några trafikregler som gäller... eller har jag fel?

Som sagt... ger man sig in i leken får man leken tåla, och det är självklart synd att folk skadar sig och aldrig kul när det händer sånna här grejor.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Vafan. Krascher händer på bana. Enda sättet att förebygga såna här saker är ju att förbjuda omkörningar och är omkörningar förbjudet så kommer inte såna tajta situationer uppstå. Om de nu uppstår borde ju en instruktör (läs ordet igen, instruktör) vara förberedd på att sånt kan hända och inte träna inför nästa helgs tävling. Hade det varit en föråkare skulle ju denne hålla ett så pass högt tempo att de bakom var nöjda men en instruktör ställer i varje fall jag högre krav på.

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
CBR1000RR -08
dock torde intruktören vara på en sådan nivå att han/hon borde klara av "situationer" under sina pass.

Är det så att det inte enns finns varken märken eller liknande på den andra MC:n handlar det väll mera om en ovan instuktör.

en van intruktör borde kunna hantera om "eleverna" gör misstag.

Sedan om arrangören driver ett ärende emot ett försäkringbolag eller om instruktören skulle gjort detta i egenskap av privatperson skulle det vara en helt annan historia.

Men som sagt, jag va inte där och det finns ALLTID 2 versioner av allt, men visst låter det märkligt.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
imaster skrev:
2531701 Vafan. Krascher händer på bana. Enda sättet att förebygga såna här saker är ju att förbjuda omkörningar och är omkörningar förbjudet så kommer inte såna tajta situationer uppstå. Om de nu uppstår borde ju en instruktör (läs ordet igen, instruktör) vara förberedd på att sånt kan hända och inte träna inför nästa helgs tävling. Hade det varit en föråkare skulle ju denne hålla ett så pass högt tempo att de bakom var nöjda men en instruktör ställer i varje fall jag högre krav på.
Jo det där kan jag hålla med om. Det finns verkligen värdelösa föråkare, men sen finns det ju jätte bra också!

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
J.Andersson skrev:
2531663 Varför ändras inte min åsikt efter att jag hört er version? Slopa allt vad försäkringar heter...

Eller göra det obligatorisk att alla SKA ha helförsäkring när de kör på bana! Och ja jag vet; många kommer att påstå att det kommer att stå de stackars f-bolagen dyrt med helförsäkring när man kör på bana... de stackarna har ju inte råd :rolleyes:

Isf kan de göra just den fösäkringen lite dyrare än normalt så alla kostnader täcks och i slutändan kan de stackarna (f-bolagen) gå med vinst vilket de ALLTID gör ändå! På så sätt behöver ingen lida för att de blir dömda som vållande i en eller annan situation och därmed få sin ekonomi förstörd.
Alla är där för att ha en trevlig dag på bana och INGEN kommer dit för att förstöra för nån annan.

Har alla helförs. så är problemet löst.

End of story :tummenupp

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
Vad krävs för att bli föråkare igentligen?
En omkörning utan kontakt borde väl en instruktör klara av även om det är tajt?

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
gixxermf skrev:
2531748 Vad krävs för att bli föråkare igentligen?
Man tycker ju det. :D
Fan vad skönt att slippa gatgrupperna nästa sommar.:)

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Nej problemet är absolut inte löst då, är ju precis vad som nu uppstått som uppstår igen då!

Det man egentligen vill ha när man kör bana är ju en försäkring som täcker personskador, en olycksfallsförsäkring.

Hojen isig får man ju ha med i kalkylen att den faktiskt kan bli repad. Antingen av sina egna misstag, eller faktiskt yvärr även av andras misstag.

Tycker absolut inte att helförsäkring ska gälla på bana, det kommer ett försäkringsbolag aldrig tjäna på. Dessutom finns det väl inga bolag som har en helförsäkring som gäller vid bankörning? Ev. vid SMC körning kanske.

Utan det som verkar ha gällt i detta fallet är ju trafikförsäkringen, alltså den ersätter skadan som trådskaparen har vållat, ungefär som att du hade kör in i en bil på gatan och det varit ditt fel, försäkringen hade då gällt oavsett om du haft hel, halv eller bara trafik.

Så nej, Bankörningsarrangörer - slopa försäkringarnas giltighet på bana!

//Niklas

Dioxin skrev:
2531742 Eller göra det obligatorisk att alla SKA ha helförsäkring när de kör på bana! Och ja jag vet; många kommer att påstå att det kommer att stå de stackars f-bolagen dyrt med helförsäkring när man kör på bana... de stackarna har ju inte råd :rolleyes:

Isf kan de göra just den fösäkringen lite dyrare än normalt så alla kostnader täcks och i slutändan kan de stackarna (f-bolagen) gå med vinst vilket de ALLTID gör ändå! På så sätt behöver ingen lida för att de blir dömda som vållande i en eller annan situation och därmed få sin ekonomi förstörd.
Alla är där för att ha en trevlig dag på bana och INGEN kommer dit för att förstöra för nån annan.

Har alla helförs. så är problemet löst.

End of story :tummenupp

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
campar skrev:
2531766 Nej problemet är absolut inte löst då, är ju precis vad som nu uppstått som uppstår igen då!

Det man egentligen vill ha när man kör bana är ju en försäkring som täcker personskador, en olycksfallsförsäkring.

Hojen isig får man ju ha med i kalkylen att den faktiskt kan bli repad. Antingen av sina egna misstag, eller faktiskt yvärr även av andras misstag.

Tycker absolut inte att helförsäkring ska gälla på bana, det kommer ett försäkringsbolag aldrig tjäna på. Dessutom finns det väl inga bolag som har en helförsäkring som gäller vid bankörning? Ev. vid SMC körning kanske.

Utan det som verkar ha gällt i detta fallet är ju trafikförsäkringen, alltså den ersätter skadan som trådskaparen har vållat, ungefär som att du hade kör in i en bil på gatan och det varit ditt fel, försäkringen hade då gällt oavsett om du haft hel, halv eller bara trafik.

Så nej, Bankörningsarrangörer - slopa försäkringarnas giltighet på bana!

//Niklas
Folksams helförsäkring har gällt på bana vid flera tillfällen denna sommar. Det va nån tråd om det om nån som hade hajsajdat nere på anderstorp o fått hojen lagad.

Dr madNESS

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
R1 -06 KR, Honda Excellent S GCV -10
Stefan M skrev:
2531611 Varför inte berätta om bakgrunden?

En av våra instruktörer gick av banan och omkull i uppskattningsvis 160 km/h. Det kunde ha slutat riktigt illa, men instruktören klarade sig relativt bra. Olyckan blev ett försäkringsärende. Nyligen avgjorde försäkringsbolagen att Dr madNESS var vållande till olyckan. De båda inblandade har olika uppfattningar om händelsen. Hur kom försäkringsbolagen fram till sitt utslag? Jo, genom 3 av varandra oberoende och opartiska, skriftliga vittnesuppgifter!

Så varför är du så förbannad på oss?

Är det för att du missade ett körpass då vi diskuterade om du skulle få fortsätta att köra den dagen?

Är det för att en av våra instruktörer har uppfattningen att han blev avträngd av dig när han gick omkull, slog sig rejält, fick åka ambulans och fick cykeln totalkvaddad?

Är det för att jag var tydlig med att vi har rätt att besluta om att stänga av någon som vi bedömer som en säkerhetsrisk?

Eller finns det något annat skäl?

För övrigt kan jag upplysa dig om att du var på en TrackWorld-körning, inte Racingworld.

/Stefan M

God kväll bror duktig.
Jag är förbannad över att ni sänker lågvatten märket med att driva en helt åt helvete löjjlig process mot mig, med vittnen som uppenbart ljuger.

Jag vet vad som hänt (jag var med...) jag har inte rört killen. Hur kan folk från 200 meters håll avgöra vad som händer när 4 motorcyklar far förbi i 160 och korrekt uppfatta vad som vållar en skada. Med all respekt för era vittnen men deras historier värderar jag till..värdelösa.

Jag upprepar inte en skråma på hojjen hur i helvete kan jag ha kört av honom av banan, jag kan knappt stryka mina siden kallingar mot den utan att lämna märken

Nej vad som hänt är att er "instruktör " är oerfaren och inte klarat av situationen bromsat på sig. Bara att bita i det sura och erkänna.

Jag ufärdar i alla fall den högsta graden av varning för trackworlds körningar dem kan kosta er både självrisk och premie.

Mot bojkott - nåt måste göras!

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
gixxermf skrev:

Precis. En föråkare borde vara så rutinerad och köra på ett sådant sätt att han/hon inte hamnar i en sådan situation, oavsett vad andra förare på banan hittar på. Lättare sagt än gjort kanske, men det är min spontana tanke.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
gixxermf skrev:

Jag har kört 15 bandagar i år som instruktör och visst håller jag med om att en "normaltrång" omkörning klarar en van banåkare av. Men om en van instruktör åker av pga att det blir tajt i kurva så beror det förmodligen på att det blev FÖR tajt i kurvan, inte ens Rossi fixar det. Under dom bandagar som jag har varit på i år så har det i regel varit ganska lugnt, det vara bara på Sviestad den 17:e september som jag såg några riktiga idiotmanövrar.
T ex fyra man i bredd in i vänstern efter start och målrakan, ett miffo på en grön ZX9 eller 6:a som kör om i bästa slalomstil precis före samma vänster, tre fyra man i bredd i bromsningen efter långrakan...osv

Jag säjer ingenting om det är en RR-träning, men gatåkare på en banåkning skall inte bete sej på det sättet, det finns ju ingen anledning att utsätta sej själv eller andra för den risken, eller hur?

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
Dr madNESS skrev:
2531796 God kväll bror duktig.
Jag är förbannad över att ni sänker lågvatten märket med att driva en helt åt helvete löjjlig process mot mig, med vittnen som uppenbart ljuger.

Jag vet vad som hänt (jag var med...) jag har inte rört killen. Hur kan folk från 200 meters håll avgöra vad som händer när 4 motorcyklar far förbi i 160 och korrekt uppfatta vad som vållar en skada. Med all respekt för era vittnen men deras historier värderar jag till..värdelösa.

Jag upprepar inte en skråma på hojjen hur i helvete kan jag ha kört av honom av banan, jag kan knappt stryka mina siden kallingar mot den utan att lämna märken

Nej vad som hänt är att er "instruktör " är oerfaren och inte klarat av situationen bromsat på sig. Bara att bita i det sura och erkänna.

Jag ufärdar i alla fall den högsta graden av varning för trackworlds körningar dem kan kosta er både självrisk och premie.

Mot bojkott - nåt måste göras!

Om du står på dig så måste dom ha en polisundersökning för att försäkringen ska gå igenom.
Och vart i lagboken står reglerna för banåkning?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
gixxermf skrev:
2531813 Om du står på dig så måste dom ha en polisundersökning för att försäkringen ska gå igenom.
Nae så är det väl inte? Jag har själv varit med om att polisen ansett en sak och försäkringsbolaget ett annat.

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
gixxermf skrev:
2531813 Om du står på dig så måste dom ha en polisundersökning för att försäkringen ska gå igenom.

Är det verkligen så? Finns det inte dokumenterade fall där polis och försäkringsbolag gått skilda vägar dessutom?

/Urban

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Dr madNESS skrev:
2531796 Jag vet vad som hänt (jag var med...) jag har inte rört killen. Hur kan folk från 200 meters håll avgöra vad som händer när 4 motorcyklar far förbi i 160 och korrekt uppfatta vad som vållar en skada. Med all respekt för era vittnen men deras historier värderar jag till..värdelösa.

Tar inte part egentligen, men vad gjorde du vid tillfället då instruktören vurpade? Skulle du köra om och tryckte dig förbi, var du redan i kurvan och han skulle om dig, eller bromsade du och han fick ge vika?

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
Dr madNESS skrev:
2531233 Vill bara starkt framföra en hel enbuske till racingworld för sommarens bankörningar (...)

Se upp gott folk racingworld kan stå er dyrt!

Jasså, blir dom instruktörerna skärrade och ramlar när dom får ett framhjul i armhålan? Tacka vettja Rossi vs Biaggi! Armbågstacklingar är mer manligt än att gnälla hos F-bolagen när sjukstugan håller med gratis knark om man slår sig lite! Sen ska man förstås boxas om saken vid ett senare tillfälle, för att utagera sina aggressioner, istället för att gnällposta på fjollhoj.com

:yoparty :D :näsblod :tummenupp

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
-
Niklasinorr skrev:
2531809 Jag har kört 15 bandagar i år som instruktör och visst håller jag med om att en "normaltrång" omkörning klarar en van banåkare av. Men om en van instruktör åker av pga att det blir tajt i kurva så beror det förmodligen på att det blev FÖR tajt i kurvan, inte ens Rossi fixar det. Under dom bandagar som jag har varit på i år så har det i regel varit ganska lugnt, det vara bara på Sviestad den 17:e september som jag såg några riktiga idiotmanövrar.
T ex fyra man i bredd in i vänstern efter start och målrakan, ett miffo på en grön ZX9 eller 6:a som kör om i bästa slalomstil precis före samma vänster, tre fyra man i bredd i bromsningen efter långrakan...osv

Jag säjer ingenting om det är en RR-träning, men gatåkare på en banåkning skall inte bete sej på det sättet, det finns ju ingen anledning att utsätta sej själv eller andra för den risken, eller hur?

Visst kan det bli för tajt i en kurva men det är ju långt ifrån FÖR tajt om det inte har varit någon kontakt.

Och varför ska man köra på bana om man inte får ta i lite? åka runt på led och titta på naturen kan man ju göra utan att betala banhyra.

Åker man bana får man räkna med sånt här helt enkelt...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln