RoadRacing kurs på knudan 2006

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
oscar skrev:
Det "förutsätter" ju att din bromspunkt är precis på gränsen av vad som går, vilket den sällan är! Det är många som är duktiga racers och som använder bromspunkter, så att säga att de aldrig ska användas är väl inte helt rätt!

Vad gäller en RR-kurs så tror jag att en viktig förutsättning är att det är riktigt duktiga instruktörer. Att ha varit instruktör på BE/SMC är inte samma sak som att lära någon att ta sig fortast runt en baana, och det räcker inte att det är någon som kan ta sig under 1.10 på Knudan och som har licens...
Erfarna racers som är någorlunda duktiga på att prata och förklara är vad som gäller, tror jag!
Här håller jag med till 100% :tummenupp
 

-Z-

Veteran Racing
Gick med
2 Nov 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
ZXR 750
_Piffe_ skrev:
Ingen som är sugen på vurpkurs? Jag ställer upp som instruktör och där kan vi prata om vad det var som gick fel, varför det gör så ont, varför det blir så dyrt, känslor o sånt... :)

OT-varning
Jag kanske har några intressanta knep att lära ut där också.
Bara jag slipper använda egen hoj så... :gnissla
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
oscar skrev:
......
Erfarna racers som är någorlunda duktiga på att prata och förklara är vad som gäller, tror jag!
Bra Oscar!
Om jag får tillägga så måste dom dessutom kunna se fel och ge bra feedback efter körpassen. Annars blir ju instruktionen inget annat än just en instruktion.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
oscar skrev:
Det "förutsätter" ju att din bromspunkt är precis på gränsen av vad som går, vilket den sällan är! Det är många som är duktiga racers och som använder bromspunkter, så att säga att de aldrig ska användas är väl inte helt rätt!

Vad gäller en RR-kurs så tror jag att en viktig förutsättning är att det är riktigt duktiga instruktörer. Att ha varit instruktör på BE/SMC är inte samma sak som att lära någon att ta sig fortast runt en baana, och det räcker inte att det är någon som kan ta sig under 1.10 på Knudan och som har licens...
Erfarna racers som är någorlunda duktiga på att prata och förklara är vad som gäller, tror jag!


Håller med dig till 200%. frågan är bara vem är bra på att lära ut och vad skall vi lära ut och hur mycket vill instr har betald för att lära ut ?
Många Vem. vad var hur. pris. bla bla. Men vi fortsätter fundera :)
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Maverick_ou812 skrev:
Bra Oscar!
Om jag får tillägga så måste dom dessutom kunna se fel och ge bra feedback efter körpassen. Annars blir ju instruktionen inget annat än just en instruktion.

Japp det är sätt. vem är bra på att bryta ner sin egen körning?. vem kan avgåra om någon gör si eller så?.
skall vi lära ut "SÅ ÄR DET" eller vara mer ödmjuka och berätta "prova detta".
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Kungen skrev:
Japp det är sätt. vem är bra på att bryta ner sin egen körning?. vem kan avgåra om någon gör si eller så?.
skall vi lära ut "SÅ ÄR DET" eller vara mer ödmjuka och berätta "prova detta".
Tja... ödmjukhet kommer man rätt långt med...
:tuttar smälter ju direkt om man inte säger "s**" utan "kan du inte ta den i m**** istället, det gör mig så lycklig..." :lol
Om man dessutom får ett "prova detta istället" och man ser att det funkar så blir det ju ännu roligare. Jag skulle iallafall aldrig ifrågasätta en duktig instruktörs råd utan att ha provat först.

Gällande att bryta ner sin egen körning i detalj är det väl lite feltänk? Det handlar ju om att någon annan skall bryta ner "min" körning och se vad jag gör fel. Jag vet fan inte, hade jag visst detta skulle jag ju inte behöva gå kursen. Sen gäller det att rätta till en detalj i taget. Får inte bli för mycket att tänka på vid ett tillfälle för då kan det nog sluta illa.

Ett riktigt bra analysverktyg är ju videokameran. Att ha någon bakom / framför sig med en videokamera i ett varv kan nog avslöja mycket. Rätt kul att kunna jämföra före / efter situationer också. Som sagt, fria tankar.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Maverick_ou812 skrev:
Tja... ödmjukhet kommer man rätt långt med...
:tuttar smälter ju direkt om man inte säger "s**" utan "kan du inte ta den i m**** istället, det gör mig så lycklig..." :lol
Om man dessutom får ett "prova detta istället" och man ser att det funkar så blir det ju ännu roligare. Jag skulle iallafall aldrig ifrågasätta en duktig instruktörs råd utan att ha provat först.

Gällande att bryta ner sin egen körning i detalj är det väl lite feltänk? Det handlar ju om att någon annan skall bryta ner "min" körning och se vad jag gör fel. Jag vet fan inte, hade jag visst detta skulle jag ju inte behöva gå kursen. Sen gäller det att rätta till en detalj i taget. Får inte bli för mycket att tänka på vid ett tillfälle för då kan det nog sluta illa.

Ett riktigt bra analysverktyg är ju videokameran. Att ha någon bakom / framför sig med en videokamera i ett varv kan nog avslöja mycket. Rätt kul att kunna jämföra före / efter situationer också. Som sagt, fria tankar.

Om instruktören inte kan bryta ner och analysera sin egen körning, hur tror du då han ska kunna ge dig några tips? Man utgår i mångt och mkt från sig själv och sina egna erfarenheten. Det är ju därför man vill ha rejsingförare till instruktörer, eller hur? Eller du är bara ute efter fototillfälle med våra lokala kändisar??? :tungan
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
CorbenDallas skrev:
Om instruktören inte kan bryta ner och analysera sin egen körning, hur tror du då han ska kunna ge dig några tips? Man utgår i mångt och mkt från sig själv och sina egna erfarenheten. Det är ju därför man vill ha rejsingförare till instruktörer, eller hur? Eller du är bara ute efter fototillfälle med våra lokala kändisar??? :tungan
Massuppfittning...
Självklart skall instruktören kunna bryta ner sin egen körning. Annars blir det ju inte så lätt att hjälpa mig bryta ner min. Sorry om jag var oklar.

Gällande fototillfälle.... Vad tror du!??! :tungan
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top