RoadRacing kurs på knudan 2006

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Höganäs
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Swappe skrev:
Bra förslag/tanke där Kungen. :tummenupp

En 2-ödagarskurs, där man får utvecklas i körteknik, sittställning, svängpunkter, blick osv hade varit guld!!!


Rimligt pris för 2 dagar inkl boende/frukost7kvällsmat (som ni anordnar) tycker jag kan vara 5500kr - 6000kr.


För förare i min klass så skulle detta ge enormt mycket.
Första dagen korvstoppning med teori och varvat med praktik.

Andra dagen: så mkt körning/personlig feedback som möjligt.


PS. gällande grupper, så lär det gå att köra blandad hastighet... har jag hört :nicka :ätapiller ;) DS.

I'll be there :7peta :tummenupp
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Kungen skrev:
Om vi skall anordna en RR kurs på knudan.
två dagar är ett krav för att vi skall hinna utbilda så mycket som möjligt

Vad anser DU är ett skäligt pris för att gå en ren RR kurs där du lär dig att framföra din mc på ett sätt du inte trodde
Trodde vaddå? Var möjligt kanske :)

Alltså, en kurs som ger DET, den betalar jag hur mycket som helst för. Well, typ.

Frågan är svår att svara på utan detaljer om instruktörer, bantid, upplägg etc. Mer bantid -> lägre priskänslighet, fler & bättre bättre instruktörer -> lägre priskänslighet, GSXR1100 som instruktör -> omvänd priskänslighet (ju mer jag får betalt desto intressantare blir det :D ) .

Men realistiskt sett är väl 3-3,5 tkr ungefär vad jag är beredd att betala för två dagar. Pris inkl moms & mums, exkl boende (gör det valfritt om ni fixar övernattningsmöjlighet). Delas teori och praktik så att teorin är en hel dag och praktiken en hel dag sjunker betalningsberedskapen radikalt. Håll teoripassen mellan körpassen.

Hinta gärna om hur ni tänkt er upplägget, vilka instrutörerna blir osv, så blir det lättare att kommentera.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Robz skrev:
Vad är realistiskt?
Varför skall det kosta mycket mer än en SMC-körning?
Beroende på deltagarantal vs. antal instruktörer kan 2 dagar räcka - mer blir nog svårt. En dag kan ju oxå ge en hel del beroende på upplägg.
Bara den eftermiddagen SSEMSE hade med Per Gustavsson tyckte jag var guld värd :tummenupp

Mera sån't!

Jag säger inte bet behöver kosta lite mycket som en SMC körning. jag bara kastar ut en fråga för att se lite hur folk tänket och vad de vill ha samt om det finns någon ekonomisk säkerhet i detta.
Det är kanske inte fel att ha Rossi som dragplåster men han kostar en slang att dra hit. det kanske finns någon kändis här på SH som ställer upp gratis ?. vad vet jag.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Maverick_ou812 skrev:
Klart att intresse finns men vad ska en sån kurs innehålla?
"Bara" körteknik eller kommer även tekniska detaljer såsom däck, fjädringsinställningar och bromsar att behandlas? Två dagar låter mycket och det blir ett jäkla farande fram och tillbaka. Går det att kombinera med ett boende (typ Röstånga gästis) till ett vettigt pris kan det kanske vara intressant med två dagar. Fredag och lördag, som SMC:s steg 2 kurs, tycker jag skulle vara lämpligt i så fall.

Jag har redan en plan med båda däck och fjädring. när det gäller fjädring är det så komplext och olika från hoj till hoj förare till förare och bana till bana.
men tankar finns till ett bra fjädrings pass.
När det gäller körtekning är det samma sak där. alla åker vi olika på olika hojar som går olika fort. men jag har en kursplan på gång i huvudet. vi får se hur intresset ser ut här.
Det finns boende på knudan. nya fin,fina stugor med kyl /frys. varmt vatten och micro. hur mysiga som helst.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Gula faran skrev:
en bra idé.... finns det alldeles säkert underlag för :tummenupp

ett förslag är att ha två dagar men med två "grupper" av förarare... så fler kan vara med... kanske två dagar kan både bli dyrt och lite mkt kanske för vanliga banåkare...

Mmm tanken är att detta är en utbildning med hög klass. där man lär sig något. en banlig bandag är inte alls svårt att hitta på.
men skall man ha en plan på vilken grupp man skall utbilda och hur man utbildar och vad man skall utbilda i så blir det helt anorlunda.
Det är kanske bättre att inte köra 3 bandagar när man kan få en RR kurs på 2 dagar för samma pris som 3 bandagar.

Det är inte många som funderar på hur de kör när de är ute på en ban dag.
där är det mest. :mad: hela rakan och sedan första kurvan blir det :3freak
 

Duck

SDK Socio #714
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
S4 FOGGY
Det låter intresant
O vad man kan tänka siga att betala e väl runt 3000 utan boende
Man kan ju sova i tält/bil eller släp
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
steffeR1 skrev:
kan du inte fixa en i år så är licensen klar till nästa år

Jovisst samla du 60-80 pers och fixa en asfalt plätt vi kan köra på så ställer jag upp som instr.

Ps glöm inte snickra en hemsida så de kan anmäla sig och ragga 20 andra instruktörer som kan hjälpa till.
Aaaa jusst det sedan skal vi booka asfalt plätten såvidare du inte har en egen bakgård vi kan åka på.

Nej nu skall jag vara snäll. men det finns inga möjligheter att fixa detta iår. det är på tok för mycket planering som måste till innan man sätter ett projekt som kostar över 100.000 i ruljans.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Bingo skrev:
Trodde vaddå? Var möjligt kanske :)

Alltså, en kurs som ger DET, den betalar jag hur mycket som helst för. Well, typ.

Frågan är svår att svara på utan detaljer om instruktörer, bantid, upplägg etc. Mer bantid -> lägre priskänslighet, fler & bättre bättre instruktörer -> lägre priskänslighet, GSXR1100 som instruktör -> omvänd priskänslighet (ju mer jag får betalt desto intressantare blir det :D ) .

Men realistiskt sett är väl 3-3,5 tkr ungefär vad jag är beredd att betala för två dagar. Pris inkl moms & mums, exkl boende (gör det valfritt om ni fixar övernattningsmöjlighet). Delas teori och praktik så att teorin är en hel dag och praktiken en hel dag sjunker betalningsberedskapen radikalt. Håll teoripassen mellan körpassen.

Hinta gärna om hur ni tänkt er upplägget, vilka instrutörerna blir osv, så blir det lättare att kommentera.


Du får 1500:- om du kör med GSXR1000 som instr. Nej skojjar bara.

Hur uplägget är tänkt eller något annat finns inte än. dock har jag en massa tankar och funderingar efter gått massor av utbildningar i år.
Det är som ni alla ser ett spel mellan
Priset
Hur mycket bantid
vilka instr
Hur många deltagare.

Som jag ser det är finns tankarna på mellan 3-4k som man känner det är värdt
Hade jag haft ett trumfkort och kunnat sagt tex. Jag fixar så sveriges 10 snabbaste förare kommer som instr.
då hade det blivit fullbokat i morgon för 3-4k.
Men jag fortsätter fundera på detta. fram med fler förslag vad ni vill lära er. och vad teorien skall innehålla.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Duck skrev:
Det låter intresant
O vad man kan tänka siga att betala e väl runt 3000 utan boende
Man kan ju sova i tält/bil eller släp

Finns finfina stugor på knudan.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Kungen skrev:
Hur mycket bantid - två grupper. 30-min-pass. En grupp teori, den andra på banan. Kräver kurslokal på banan.
vilka instr - väl förberedda. Om de är snabba eller ej kvittar - så länge de kan göra mig snabbare (vilket kräver massor av talang...). Räserförare som är ute efter mer bantid men inte är beredda att lägga ner arbete på att planera vad som skall läras ut i vilken ordning vill jag inte betala extra för. "Namn i branschen" har inget värde i sig. Det enda som är värt något är vad de kan göra för mig. Långsam förare, bra instruktör = högt värde, snabb förare, mindre bra instruktör = lågt värde.
Hur många deltagare - 2 * så många som kan vara på banan samtidigt.

Som jag ser det är finns tankarna på mellan 3-4k som man känner det är värdt - låter rimligt.

Hade jag haft ett trumfkort och kunnat sagt tex. Jag fixar så sveriges 10 snabbaste förare kommer som instr. då hade det blivit fullbokat i morgon för 3-4k - som sagt ointressant för mig vad de kan göra på banan, bara intresserad av vad de kan göra för mig.
Men jag fortsätter fundera på detta. fram med fler förslag vad ni vill lära er. och vad teorien skall innehålla.
Se kommentarer inne i citatet.

Saker som jag gärna ser i en RR-kurs är t ex:
Bromspunkten, flytta fram
ingång i kurvan, var lägga ner, hur etc
apex, var hur
utgång - börja gasa var, ge fullt var, pricka banans ytterkant var.

Metoden jag föredrar är att man börjar träna på ett specifikt moment och sedan lägger på fler moment allt eftersom:

Det första passet tar upp en sak att träna på, t ex bromspunkten. Först teori om bromspunkt (teori = snacka om den, få mig att tro att det verkligen går att bromsa långt senare än jag tror nu), sedan ut och öva. Därefter teori och diskussion, feedback med instruktör och uppsättande av nya bromsmål till nästa pass.

Till nästa pass tränar man på att flytta fram bromspunkten och bromsa djupare in i kurvan. Därefter genomgång, feedback, nya målsättningar för nästa pass + ytterligare en sak att träna på.

Passet därpå innehåller alltså träning av bromspunkten, träning på att bromsa djupare in i kurvan + träning av ytterligare något.

Alt. att varje färdighet får ett eget pass och att man i vartannat pass tränar på alla färdigheterna man gått igenom tidigare. Exvis:
pass 1. Bromspunkten
pass 2. bromsa djupare in i kurvan
pass 3. bromspunkten och bromsa djupare in i kurvan.
osv.

Struktur, systematik och återkoppling är nyckelorden för mig.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Bingo skrev:
Se kommentarer inne i citatet.

Saker som jag gärna ser i en RR-kurs är t ex:
Bromspunkten, flytta fram
ingång i kurvan, var lägga ner, hur etc
apex, var hur
utgång - börja gasa var, ge fullt var, pricka banans ytterkant var.
struktur, systematik och återkoppling är nyckelorden för mig.

Mycket bra återkoppling till vad du vill ha..
en liten fundering.
om man kör på knudan och du kommer ut på rakan i 100km/t du har din bromspunkt vid 100m skylten. där håller du 200.

Vad händer om du plötsligen får en kanon utgång ut ur rakan när du plötsligen har 140 ut och du har 260km/t vid 100m skylten.

Då åker du ut i bollhavet.
kontentan av detta är
Bromspunkter är livsfarliga. och skall aldrig användas.

Denna bjuder jag på.
 

trollkarlen

Med lem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Här
Hoj
GSX-R 750, CBR 600RR banhippie
Kungen skrev:
Mycket bra återkoppling till vad du vill ha..
en liten fundering.
om man kör på knudan och du kommer ut på rakan i 100km/t du har din bromspunkt vid 100m skylten. där håller du 200.

Vad händer om du plötsligen får en kanon utgång ut ur rakan när du plötsligen har 140 ut och du har 260km/t vid 100m skylten.

Då åker du ut i bollhavet.
kontentan av detta är
Bromspunkter är livsfarliga. och skall aldrig användas.

Denna bjuder jag på.

Bara se till at få en kanon inbromsning då me :tummenupp

/R
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kungen skrev:
Mycket bra återkoppling till vad du vill ha..
en liten fundering.
om man kör på knudan och du kommer ut på rakan i 100km/t du har din bromspunkt vid 100m skylten. där håller du 200.

Vad händer om du plötsligen får en kanon utgång ut ur rakan när du plötsligen har 140 ut och du har 260km/t vid 100m skylten.

Då åker du ut i bollhavet.
kontentan av detta är
Bromspunkter är livsfarliga. och skall aldrig användas.

Denna bjuder jag på.
Högst osannolikt att farten skulle öka med 120 istället för 100 bara för att du får till en bra utgång.

Hojen axxar väl inte bättre mellan 140-260 jämfört med 100-200.

Bromspunkter är just det som gör att man inte hamnar i bollhavet, iaf om bromspunkterna är realistiska och tempot är likvärdigt varje varv.

I övrigt vet jag att det finns minst 10 st duktiga RR förare som gärna ställer upp gratis som instruktörer bara upplägget är rätt.
 

Talpai

Back to basic
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
KTM 625


Fan Micke måste bara säga att du har den bästa avatar på sporthoj
för tillfälligt.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
nyfiken.

Jag är lite nyfiken.
Om man tittar på Bingos upplägg och även Swappes, är inte det ungefär samma upplägg som Californa Superbike school?
Finns det någon tanke att ha nån direkt skillnad till deras upplägg eller är det här en skånsk varinat?

När du säger vi, menar du SMC då? Pratar vi ren Roadracing nu utan anknytning till trafiksäkerhet? Om det här är i SMCs regi så låter det som ett utmärkt sätt att tvätta bort chromesläde/touringstämpeln på SMC :tummenupp

En annan sak som slår mig, är det här tänkt för "gatåkare" med reggade hojar eller även för wannabeerejsers som jag som har oreggad hoj?

Det här låter som en intressant idé kungen! Keep it up!

Gällande pris så är det svårt. Jag är själv ganska prisberoende, är det för dyrt så övar jag själv istället.
Men jag tror ändå att du har en ganska köpstark grupp som är intresserad av den här typen av fortbildning. Det finns ett stort intresse för banåka och många har fått upp farten lite och fått blodad tand på att köra. Jag tror också att den här typen av "klientel" är beredda att betala för en bra utbildning.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top