RoadRacing kurs på knudan 2006

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
CorbenDallas skrev:
Om man tittar på Bingos upplägg och även Swappes, är inte det ungefär samma upplägg som Californa Superbike school?
Är det inte en massa prat om motstyrning och sånt på ESS? Jag har fått för mig att deras "första" kurs är väldigt basic och inte särskilt racinginriktad. Jag har kanske fått det om bakfoten.

Edit: haha, tokiga OT-grejer i tråden btw :D
 

-Z-

Veteran Racing
Gick med
2 Nov 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
ZXR 750
Jo, runt 3k är väl inte orimligt, om man får dit några duktiga RR-förare.

Kanske man kan lära sig att köra med... :va
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Bingo skrev:
Är det inte en massa prat om motstyrning och sånt på ESS? Jag har fått för mig att deras "första" kurs är väldigt basic och inte särskilt racinginriktad. Jag har kanske fått det om bakfoten.

Edit: haha, tokiga OT-grejer i tråden btw :D

Precis som du nämner, första, men det finns ju fler steg...
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
GSXR1100R skrev:
Bromspunkter är just det som gör att man inte hamnar i bollhavet, iaf om bromspunkterna är realistiska och tempot är likvärdigt varje varv.

I övrigt vet jag att det finns minst 10 st duktiga RR förare som gärna ställer upp gratis som instruktörer bara upplägget är rätt.

Jag förstår hur du tänker när det gäller bromspunkter.

10 st duktiga RR förare som ställer upp?

Ge mig deras namn och varvtid på knudan så tar jag kontakt med de och se om de kan vara lämpliga som instruktörer.
Hur definerar man en bra RR förare ?
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
CorbenDallas skrev:
Jag är lite nyfiken.
Om man tittar på Bingos upplägg och även Swappes, är inte det ungefär samma upplägg som Californa Superbike school?
Finns det någon tanke att ha nån direkt skillnad till deras upplägg eller är det här en skånsk varinat?

När du säger vi, menar du SMC då? Pratar vi ren Roadracing nu utan anknytning till trafiksäkerhet? Om det här är i SMCs regi så låter det som ett utmärkt sätt att tvätta bort chromesläde/touringstämpeln på SMC :tummenupp

En annan sak som slår mig, är det här tänkt för "gatåkare" med reggade hojar eller även för wannabeerejsers som jag som har oreggad hoj?

Det här låter som en intressant idé kungen! Keep it up!

Gällande pris så är det svårt. Jag är själv ganska prisberoende, är det för dyrt så övar jag själv istället.
Men jag tror ändå att du har en ganska köpstark grupp som är intresserad av den här typen av fortbildning. Det finns ett stort intresse för banåka och många har fått upp farten lite och fått blodad tand på att köra. Jag tror också att den här typen av "klientel" är beredda att betala för en bra utbildning.

Det kommer inte att bli någon som CSS, de har copyrigt på sitt sätt att utbilda så det tänker jag inte använda.

När jag säger VI. är det för jag har tåv personligheter. en som är snäll och trevlig och en annan sida.
förtillfället är det bara en tanke jag har och en hel del planer i huvudet.

Tanken är att det skall vara öppet för alla som vill bli snabbare på bana.
INGE försäkringar kommer gälla någonstans. denna utbildningen är inte arrangerad av en Svemo ansluten klubb vilket innebär "down is out"

när du säger det är för dyrt.
fördyrt för vad?.
om du går denna utbildningen och lägger låt oss säga 6000 på den.
Under de två dagarna lär du dig MER än om du skulle kört 6 bandagar.
är det då fortfarande för dyrt?

Jag ber ar alla inte komma med en massa påhopp om "fan nu skall det kosta 6000 att gå detta".
Jag sitter bara och funderar och ser hur vi skall hitta på ett sätt att utbilda så många som möjligt till ett humant pris med MAXIMAL kvallite.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kungen skrev:
Jag förstår hur du tänker när det gäller bromspunkter.

10 st duktiga RR förare som ställer upp?

Ge mig deras namn och varvtid på knudan så tar jag kontakt med de och se om de kan vara lämpliga som instruktörer.
Hur definerar man en bra RR förare ?
Hur snabb är en snabb, personligen anser jag att om man kör med sin egen gatreggade hoj i syte att kapa tider så ska man inte under 1.10-1.12 på Knudan, kör man fortare än det så riskrar man att mula hojen.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
GSXR1100R skrev:
Hur snabb är en snabb, personligen anser jag att om man kör med sin egen gatreggade hoj i syte att kapa tider så ska man inte under 1.10-1.12 på Knudan, kör man fortare än det så riskrar man att mula hojen.

Det ligger mkt i det du säger, jag personligen skulle aldrig köra speciellt fort med min gatreg. Senast körde jag mellan 1.08-1.09 lagom tempo och behövde inte oroa mig att hojjen ska bli skrot/mulad. Sen ville jag knappast vurpa, då jag var instruktör. Det var bara sista passet som vi instruktörer kunde/ville sträcka ut lite extra:)

Men å andra sidan, tror jag att kursen inte ska gå ut på att pressa tider - utan tiderna skall komma sjunka automatiskt under kursens gång. Det kommer dock aldrig bli några 1.05-06:) tider(eller varför inte 1.03 :mad: ), då får man träna bra mkt mer, samt ha en mc som är "STRYKTÅLIG"
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
!0 RR eller f.d RR förare som jag skulle vilja ha på en kurs. I slumpvis ordning.

1. C. Miniin
2. P. Lindén
3. S. Folkesson:)
4. A. "Petjo" Lilja
5. P. G:sson
6. M. "Crazy Mike" Nilsson
7. P. Sköld
8. J. Greven
9. J. Stigefelt
10. Kai Börre Andersen

Mvh//ZS
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Kungen skrev:
när du säger det är för dyrt.
fördyrt för vad?.
om du går denna utbildningen och lägger låt oss säga 6000 på den.
Under de två dagarna lär du dig MER än om du skulle kört 6 bandagar.
är det då fortfarande för dyrt?

Jag ber ar alla inte komma med en massa påhopp om "fan nu skall det kosta 6000 att gå detta".
Jag sitter bara och funderar och ser hur vi skall hitta på ett sätt att utbilda så många som möjligt till ett humant pris med MAXIMAL kvallite.

Precis som du funderar och resonerar, så gör jag likadant och jag tror inte att jag är den enda som tänker likadant. Det är en åsikt, det är allt.
Ta det för vad det är, en åsikt, inte en käpp i hjulet.

Jag kan säga med en gång att 6 papp för en kurs, då hade jag funderat länge o väl på om jag skulle köra eller inte. För mig betyder 6000 spänn 37 kvällskörningar med Sydskanes Emse. 37 körningar med en dryg timmes aktiv körning på banan varje gång... :)

Men jag håller också med dig! Kvalitet kostar pengar! Det är en svår balansgång.

Sen snacket om snabba RR-förare som instruktörer. Visst, det är väl tufft, men bara för att man är snabb innebär ju inte det att man kan lära ut nåt...

Vad prislappen än blir så är det en intressant idé, hoppas det går vägen!
 

Robz

Guest
Kungen skrev:
...INGE försäkringar kommer gälla någonstans. denna utbildningen är inte arrangerad av en Svemo ansluten klubb vilket innebär "down is out".....

Varför det? Så länge man inte tar tid eller tävlar är det OK. Hmmm, ingen oreggad hoj får vara på banan dock... hmmmmm. Olika grupper kanske?? (Vit/Snabb/"Kört bana 1 säsong" eller nå't?)

Per Gustavsson ställer säkert upp :tummenupp :tummenupp
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Kungen skrev:
När jag säger VI. är det för jag har tåv personligheter. en som är snäll och trevlig och en annan sida.
förtillfället är det bara en tanke jag har och en hel del planer i huvudet.

Tanken är att det skall vara öppet för alla som vill bli snabbare på bana.
INGE försäkringar kommer gälla någonstans. denna utbildningen är inte arrangerad av en Svemo ansluten klubb vilket innebär "down is out"
Håller med Robz, vaddå inga försäkringar gäller?
Så länge man inte blandar oförsäkrade och försäkrade hojar går det väl att lösa och gruppindelning lär det bli ändå?
Eller är tanken att bara "riktiga" RR förare med all utrustning skall gå kursen, inte vi wannabes?

Hojar med försäkring i en mellansnabb grupp, hojar med försäkring i en snabb grupp, oförsäkrade hojar i en mellansnabb grupp och oförsäkrade hojar i en snabb grupp är väl ett lämpligt upplägg?

Gällande priset så säger jag som Corben, det är en avgörande faktor, har jag inte råd så spelar det ingen roll hur mycket jag vill. Du får gärna kalla det prioritering.
 

-Z-

Veteran Racing
Gick med
2 Nov 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
ZXR 750
Fria funderingar.

Jag tror att man ska vara medveten om att om prislappen hamnar runt 6k så kommer man nog förskjuta kundkretsen mot två klientel:
1. Ekonomiskt oberoende
2. RR - wanabies, med funderingar runt att börja/har redan börjat tävla aktivt, som är beredda att satsa.

Detta är kanske inte fel ur företagsekonomisk synvinkel, men som alltid är det ett svårt avgörande i prissättningen med efterfrågan vs. tillgång.
Högre pris --> färre deltagare --> färre instuktörer, men högre andel fasta kostnader + ev. mer "personlig" tid.
Ett lägre pris kan betyda mer cash in, men instruktörskostnaden eller kvalitén kan ju också förändras.
Inte lätt att räkna hem i förväg....

Jag tillhör tyvärr inte någon av ovanstående grupper. Även om det kanske hade varit en bra investering. :tomten

Det är en god idé som jag hoppas förverkligas. :tummenupp
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Kungen skrev:
Jag förstår hur du tänker när det gäller bromspunkter.

10 st duktiga RR förare som ställer upp?

Ge mig deras namn och varvtid på knudan så tar jag kontakt med de och se om de kan vara lämpliga som instruktörer.
Hur definerar man en bra RR förare ?

Har inga varvtider, men kommer med några namnförslag på duktiga förare OCH som har förmågan och är duktiga på att lära ut (vilket måste vara det viktigaste, eller hur :va ). Har säkert glömt en hel hög, men har på på förare i HMS för att underlätta. Kanske inte lika lätt att få hit en förare från Stockholm osv.

1) Anders Brink
2) Marcus Wiktorsson
3) Ullis
4) Henrik Nordgren
5) Oscar
6) Per Gustafsson

Och andra förmågor (dock inte lokala sådana) såklart Miinin :tummenupp, Cralle, Eva Hellström, Sara Dolk, Watz, Nikola Milovanovic

Edit: och såklart tycker jag att detta är ett lysande förslag :tummenupp
Jag är på.
Fete på :banana

Att jämnföra kostnader för en körning med Sydskånes Emse, där man förvisso får en massa körning till ett extremt bra pris :tummenupp och en Road Racing kurs känns inte helt rättvist. *duckarförnukommerCorbenDallasblisurpåmig...igen* :4skrika
 
Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Åsa #96 skrev:
Att jämnföra kostnader för en körning med Sydskånes Emse, där man förvisso får en massa körning till ett extremt bra pris :tummenupp och en Road Racing kurs känns inte helt rättvist. *duckarförnukommerCorbenDallasblisurpåmig...igen* :4skrika

Jag ska koppla ur din dator i KKSen...*muttrar*

Nädå, jag håller med dig om att jämförelsen är fel, om man gör den rakt av. Vad jag försöker påvisa är att det finns begränsat med resurser. Kursen ska betalas med pengar från samma konton som SSE-körningarna och alla andra körningar tillsammans med nya däck, bensin och en massa annat.

Jag tvekar inte en sekund på att en sån här kurs är värd sitt pris och ska få lov att kosta, men som Madicken säger, finns inte pengarna kvittar det hur mkt du vill köra...

Du får kalla mig hur mkt negativ du vill, men jag vill precis lika mkt som du att det här projektet ska gå i land oavsett pris, för det är en bra idé som många vill ha. :tummenupp
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
CorbenDallas skrev:
Du får kalla mig hur mkt negativ du vill

Jag har väl ingenstans i inlägget skrivit att du är negativ. :confused: Men det är ju bra att vi kan ventilera "för- och emot"faktorer, det brukar ju i slutändan resultera i något bra :tummenupp

F ö är jag hemma med ett hemskt virus, i halsen - inte i datorn, så du kan ju försöka stänga av den däringa KKsen (vad nu det är :va )
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Åsa #96 skrev:
Jag har väl ingenstans i inlägget skrivit att du är negativ. :confused: Men det är ju bra att vi kan ventilera "för- och emot"faktorer, det brukar ju i slutändan resultera i något bra :tummenupp

F ö är jag hemma med ett hemskt virus, i halsen - inte i datorn, så du kan ju försöka stänga av den däringa KKsen (vad nu det är :va )
Negativ är väl för dig en standardbenämning på mig? Trodde inte det behövdes nämnas i varje tråd :tungan

Ajdå, virus är ingen hit. Du får hålla tungan i rätt mun så du inte får sådant där... :rofl

<OT>
KKSen är den som kopplar ditt nätverkstuttag i väggen till resten av nätverket
</OT>
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
1) Anders Brink
2) Marcus Wiktorsson
3) Ullis
4) Henrik Nordgren
5) Oscar
6) Per Gustafsson
7)Talpai
8)Json
9)Lasen


Samtliga av dessa kör 1.02-1.08 på Knudan, men samtliga kör endast oreggad rejshoj... lite svårt att få loss folk som har gathoj och är snabba/säkra.

Dessa kör skapligt fort och säkert på Knudan/SRW med gathoj

1. Robz
2. Kurvmakaren
3. Busberra
4. Anol
5. Jimmy Retta
6. Mackz
7. Bingo
8. Zmurfen
9. Zilversurfer
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Zilversurfer skrev:
!0 RR eller f.d RR förare som jag skulle vilja ha på en kurs. I slumpvis ordning.

1. C. Miniin
2. P. Lindén
3. S. Folkesson:)
4. A. "Petjo" Lilja
5. P. G:sson
6. M. "Crazy Mike" Nilsson
7. P. Sköld
8. J. Greven
9. J. Stigefelt
10. Kai Börre Andersen

Mvh//ZS


Är detta de 10 som ställer upp gratis ? då bjuder vi in alla.
Är det någon som har en aning om vad de kan tänkas vilja ha betald per dag för att ställa upp ?.
PS jag har ingen aning DS!
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
GSXR1100R skrev:
Hur snabb är en snabb, personligen anser jag att om man kör med sin egen gatreggade hoj i syte att kapa tider så ska man inte under 1.10-1.12 på Knudan, kör man fortare än det så riskrar man att mula hojen.

Får jag inte åka fortare än 1.10 på kursen kommer jag inte. så anordnar jag inte ens en kurs.

(lite ironi i det men i den röda gruppen på SMC ligger de ibland på 1.12 så då kan man lika gärna gå en vanlig SMC kurs)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top