RoadRacing kurs på knudan 2006

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Zilversurfer skrev:
Det ligger mkt i det du säger, jag personligen skulle aldrig köra speciellt fort med min gatreg. Senast körde jag mellan 1.08-1.09 lagom tempo och behövde inte oroa mig att hojjen ska bli skrot/mulad. Sen ville jag knappast vurpa, då jag var instruktör. Det var bara sista passet som vi instruktörer kunde/ville sträcka ut lite extra:)

Men å andra sidan, tror jag att kursen inte ska gå ut på att pressa tider - utan tiderna skall komma sjunka automatiskt under kursens gång. Det kommer dock aldrig bli några 1.05-06:) tider(eller varför inte 1.03 :mad: ), då får man träna bra mkt mer, samt ha en mc som är "STRYKTÅLIG"

Håller med dig där att kursen inte skall vara för att kapa tider. MEN kontentan av kursen är att man kapar tider.
om pelle i dag åker 1.15 på knudan när han tar i så han håller på att kräkas.
Efter gått utbildningen så kör Pelle 1.15 men då ligger han på ca 70% av vad han då max klarar av.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
CorbenDallas skrev:
Ta det för vad det är, en åsikt, inte en käpp i hjulet.


Sen snacket om snabba RR-förare som instruktörer. Visst, det är väl tufft, men bara för att man är snabb innebär ju inte det att man kan lära ut nåt...

Vad prislappen än blir så är det en intressant idé, hoppas det går vägen!

Inga kjäppar ihjulen. på något sätt. jag vill lyfta allt som kan tänkas innan jag drar i gång med ett projekt som kommer kosta blod svett och tårar.

Jag vet inga bra RR förare som KAN läre ut. (jo ett par känner jag ). vill dock inte skriva ut namn här.

Vi håller tummarna och förtsätt gärna spinn loss på alla möjliga tankar och funderingar. :tummenupp
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Robz skrev:
Varför det? Så länge man inte tar tid eller tävlar är det OK. Hmmm, ingen oreggad hoj får vara på banan dock... hmmmmm. Olika grupper kanske?? (Vit/Snabb/"Kört bana 1 säsong" eller nå't?)

Per Gustavsson ställer säkert upp :tummenupp :tummenupp
eftersom Svemo inte är med och anordnar kursen så gäller inte svemo försäkringen.
Eftersom tidtagning kommer bli tillåten gäller inte gat försäkringarna.
(det finns säkert bolag som det gäller på Men jag tar inget snavar för försäkrings biten. det är upp till varje deltagare )
olika grupper kommer det absolut att bli.
Frågan är vilka grupper skall man ha. hur många i varje grupp. och detta speglar sig ner til kostnader igen.
Life is like a puzzle.
 

Robz

Guest
GSXR1100R skrev:
...Dessa kör skapligt fort och säkert på Knudan/SRW med gathoj

1. Robz
2. Kurvmakaren
3. Busberra
4. Anol
5. Jimmy Retta
6. Mackz
7. Bingo
8. Zmurfen
9. Zilversurfer
Oooohhh... inte ens min fru är så snäll :Bugar
Vad vill du ha? :tuttar
Kan tänka mig ett antal stycken till kring 1.10 som har gathojj :tummenupp
Tycker dock att man bör ha instruktörs-kurs i ryggen - då platsar Jimmyretta o Zilver... o givet Kungen. Ta med några "billiga" till + en "Per Gustavsson" i varje grupp o det funkar!
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Maverick_ou812 skrev:
Håller med Robz, vaddå inga försäkringar gäller?
Så länge man inte blandar oförsäkrade och försäkrade hojar går det väl att lösa och gruppindelning lär det bli ändå?
Eller är tanken att bara "riktiga" RR förare med all utrustning skall gå kursen, inte vi wannabes?

Hojar med försäkring i en mellansnabb grupp, hojar med försäkring i en snabb grupp, oförsäkrade hojar i en mellansnabb grupp och oförsäkrade hojar i en snabb grupp är väl ett lämpligt upplägg?

Gällande priset så säger jag som Corben, det är en avgörande faktor, har jag inte råd så spelar det ingen roll hur mycket jag vill. Du får gärna kalla det prioritering.

Som jag svarat nedan så kommer tidtagning att vara tillåten och det är upp till varje enskillda person att se till de har ett så bra skydd som möjligt.

Tanken är absolut att ALLA kan gå. allt från Pelle svanslös på sig fj1100 till snabba sven på sin 2006 Yamaha M1 som åker 56:eek:r på knudan.

Detta kommer resultera i olika grupper.


En tanke.
Om vi har 6 olika förara som åker olika fort på banan. Alla har Trygghansa som bolag.

Sedan har vi 6 helracehojar.
Även dessa åker olika fort.

Sedan har vi 6 hojar med bolag som tillåter bankörning.
även dessa åker olika fort.

Vipps har vi Mååånga olika grupper..
Detta är ett problem som man måste anpassa sig till och försöka så bra man kan. utan att tempot blir litand för många.

Hur kul är det att ligga träna på att få bra flyt ikörningen om man åker 1.10 och det är 24 andra som åker 1.25
det enda som blir kul för killen är att han blir är jäkel på att lära sig köra om över allt på banan..

Är ni med på funderingarna ?
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
-Z- skrev:
Fria funderingar.

Jag tror att man ska vara medveten om att om prislappen hamnar runt 6k så kommer man nog förskjuta kundkretsen mot två klientel:
1. Ekonomiskt oberoende
2. RR - wanabies, med funderingar runt att börja/har redan börjat tävla aktivt, som är beredda att satsa.



Jag tillhör tyvärr inte någon av ovanstående grupper. Även om det kanske hade varit en bra investering. :tomten

Det är en god idé som jag hoppas förverkligas. :tummenupp

Kanon funderingar. Min målsättning är följande
så billig kurs med så bra kvallite som möjligt.
Det kommer bli dragkamp mellan priset och kvalliten absolut. men sålänge vi alla är medvetna om det.

Jag kan fixa så rossit kommer till banan och kör. inga problem.
kostnad. = gissningsvis 20 millioner. = jag har ingen aning. men vilket dragplåster.
Men hur blir det med kvallite om Bara Rossit skall utbilda ALLA förarna. när vi inte ens vet om killen KAN utbilda.
Ojj som jag tänker öppet nu :yoparty
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
1) Anders Brink
2) Marcus Wiktorsson
3) Ullis
4) Henrik Nordgren
5) Oscar
6) Per Gustafsson

Och andra förmågor (dock inte lokala sådana) såklart Miinin :tummenupp, Cralle, Eva Hellström, Sara Dolk, Watz, Nikola Milovanovic

Kan du skicka PM på namnen och telefon nummer till ovanstående om du har?.
Även ni andra som vet ni har ett telefon nummer jag kan ringa och prata med lämpliga personer.
 

Robz

Guest
Kungen skrev:
Som jag svarat nedan så kommer tidtagning att vara tillåten .... Är ni med på funderingarna ?
1. Du kommer tappa potentiella deltagre i så fall!
2. Tidtagning behöver INTE finnas i alla grupper.
3. Fyra grupper räcker - de som aldrig kört bana bör inte delta om en hög nivå skall hållas.
4. De som kört mer än en säsong, kör under 1.20 (Knudan) i de flesta fall, vet att hålla undan och hanterar att bli omkörda.
5. Vilken nivå har du tänkt dig? - lutar mer o mer åt ren RR, håll då frågan i RR-forumet :(

/Kör i vilket fall vid rimlig peng med rätt instruktörer :tummenupp
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
CorbenDallas skrev:
Jag ska koppla ur din dator i KKSen...*muttrar*
Jag tvekar inte en sekund på att en sån här kurs är värd sitt pris och ska få lov att kosta, men som Madicken säger, finns inte pengarna kvittar det hur mkt du vill köra...

:tummenupp


Sant så sant. finns det inga pengar så finns det inga pengar. tanken med detta är inte att jag skall bli millionär ( det vet ni redan)
Kanske man skall tänka om lite att i stället åka på X antal rena bankörningar (inga nämda och inga glömda) så tar man denna kursen och kan efter kursan utvecklas mycket snabbare som förare.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
GSXR1100R skrev:
1) Anders Brink
2) Marcus Wiktorsson
3) Ullis
4) Henrik Nordgren
5) Oscar
6) Per Gustafsson
7)Talpai
8)Json
9)Lasen


Samtliga av dessa kör 1.02-1.08 på Knudan, men samtliga kör endast oreggad rejshoj... lite svårt att få loss folk som har gathoj och är snabba/säkra.

Dessa kör skapligt fort och säkert på Knudan/SRW med gathoj

1. Robz
2. Kurvmakaren
3. Busberra
4. Anol
5. Jimmy Retta
6. Mackz
7. Bingo
8. Zmurfen
9. Zilversurfer


Skicka gärna PM med telefon nummer (om ni får lämna ut nummer till de)
så tar jag detta till funderinga hatten och kollar vidare.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Robz skrev:
1. Du kommer tappa potentiella deltagre i så fall!
2. Tidtagning behöver INTE finnas i alla grupper.
3. Fyra grupper räcker - de som aldrig kört bana bör inte delta om en hög nivå skall hållas.
4. De som kört mer än en säsong, kör under 1.20 (Knudan) i de flesta fall, vet att hålla undan och hanterar att bli omkörda.
5. Vilken nivå har du tänkt dig? - lutar mer o mer åt ren RR, håll då frågan i RR-forumet :(

/Kör i vilket fall vid rimlig peng med rätt instruktörer :tummenupp

BRA MYCKET BRa..

Om det finns tidtagning vid körnings tillfället fast i en annan grupp. gäller då din försökring ?..
Jag har ingen aning. men jag vill ff inte ställas till svart i en försäkrings fråga.
 

Robz

Guest
Kungen skrev:
...om det finns tidtagning vid körnings tillfället fast i en annan grupp. gäller då din försökring ?....
JAPP! Samma som SSEMSE-körningar... Vit grupp = tidtagning. Resten är för lugn gat-åka :rolleyes:
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Tips till Kungen.
Titta in på SRW på söndag och snacka med "oss" som kör där.
Titta också på vem dom kör var och hur (tips 2, ta med ett gökur men berätta det inte för någon :rolleyes: ) . Du känner säkert en del av personerna som tar sig runt SRW i ett hyffsat tempo redan.
Sen är det kanske lättare att förstå hur många av oss tänker när det gäller en "RR- kurs"
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Maverick_ou812 skrev:
Tips till Kungen.
Titta in på SRW på söndag och snacka med "oss" som kör där.
Titta också på vem dom kör var och hur (tips 2, ta med ett gökur men berätta det inte för någon :rolleyes: ) . Du känner säkert en del av personerna som tar sig runt SRW i ett hyffsat tempo redan.
Sen är det kanske lättare att förstå hur många av oss tänker när det gäller en "RR- kurs"

Jag kommer ner utan gökur. (Jagh är själv en gök. kokooo)
För er som jag inte känner kom gärna fran och hälsa. så för vi en diskution mycket snabbare live än här på SH. risken att det blir missförstånd är med stor här.


Vi ses på söndag.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kungen skrev:
Jag kommer ner utan gökur. (Jagh är själv en gök. kokooo)
För er som jag inte känner kom gärna fran och hälsa. så för vi en diskution mycket snabbare live än här på SH. risken att det blir missförstånd är med stor här.


Vi ses på söndag.
Ja vi ses på söndag, kul om RR kursen blir av :tummenupp
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Kungen skrev:
1) Anders Brink
2) Marcus Wiktorsson
3) Ullis
4) Henrik Nordgren
5) Oscar
6) Per Gustafsson

Och andra förmågor (dock inte lokala sådana) såklart Miinin :tummenupp, Cralle, Eva Hellström, Sara Dolk, Watz, Nikola Milovanovic

Kan du skicka PM på namnen och telefon nummer till ovanstående om du har?.
Även ni andra som vet ni har ett telefon nummer jag kan ringa och prata med lämpliga personer.

You've got PM :)
 

_Piffe_

www.piffesmc.se
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Staffanstorp
Hoj
Jobbar på de...
Ingen som är sugen på vurpkurs? Jag ställer upp som instruktör och där kan vi prata om vad det var som gick fel, varför det gör så ont, varför det blir så dyrt, känslor o sånt... :)
 

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
_Piffe_ skrev:
Ingen som är sugen på vurpkurs? Jag ställer upp som instruktör och där kan vi prata om vad det var som gick fel, varför det gör så ont, varför det blir så dyrt, känslor o sånt... :)

kommer jag med på den listan? :huvet
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Kungen skrev:
Vad händer om du plötsligen får en kanon utgång ut ur rakan när du plötsligen har 140 ut och du har 260km/t vid 100m skylten.

Då åker du ut i bollhavet.
kontentan av detta är
Bromspunkter är livsfarliga. och skall aldrig användas.

Denna bjuder jag på.

Det "förutsätter" ju att din bromspunkt är precis på gränsen av vad som går, vilket den sällan är! Det är många som är duktiga racers och som använder bromspunkter, så att säga att de aldrig ska användas är väl inte helt rätt!

Vad gäller en RR-kurs så tror jag att en viktig förutsättning är att det är riktigt duktiga instruktörer. Att ha varit instruktör på BE/SMC är inte samma sak som att lära någon att ta sig fortast runt en baana, och det räcker inte att det är någon som kan ta sig under 1.10 på Knudan och som har licens...
Erfarna racers som är någorlunda duktiga på att prata och förklara är vad som gäller, tror jag!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top