BlodpuddingDelux
Medlem
Hej,
Jag tog A-körkort för några år sen. Men pga bröllop, resor, dyr parkering där vi bor, ren lathet, och corona, så har jag inte köpt någon hoj än. Jag har däremot hyrt hojar till och från (utomlands), så jag har inte blivit helt ringrostig. Nu börjar dock suget bli för stort.
Men jag har så svårt att hitta den där perfekta hojen just för mig. Det jag letar efter är:
Hojen är 100% för nöjeskörning (jag har promenadavstånd till jobbet, och det är dyr parkering där). Jag planerar inte att göra några långa turer. Mest i stan (Stockholm, där jag bor) och närområdet och lite till. Kanske någon gång ibland en längre tur på kanske 5-6 timmar totalt. Frugan kommer inte vara passagerare ofta, men om hon över huvud taget ska vilja följa med så måste det vara bekvämt.
De hojar jag kört mest är BMW F750 GS och Honda CB500X. Båda var roliga på slingriga vägar. Men BMW'n var inte speciellt rolig i stan, speciellt i riktigt låga hastigheter. Och Hondan var obekväm för frugan som passagerare (det kanske även BMW'n var, men den provade hon aldrig). Dessutom är BMW'n inte så fin att titta på (min personliga åsikt).
Jag har nu spenderat nästan varje kväll de senaste två veckorna med att läsa recensioner och titta på youtubevideos. Och det känns som att jag hela tiden följer samma mönster: Jag får upp ögonen för en viss modell. Blir superexalterad och tänker att den är perfekt. Men sen hittar jag recensioner eller forumtrådar där dom lyfter fram en dealbreaker.
Rätta mig gärna om jag har helt fel gällande någon av dessa nackdelar:
Om jag tillfälligt struntar mitt första krav ovan, dvs en smidigt hoj med låg vikt, då är Triumph Bonneville T120 nog mitt toppval, även om priset är lite i överkant. Den är verkligen snygg. Men jag har verkligen svårt att tycka om tunga hojar. Jag vill känna mig bekväm med hojen även när jag går vid sidan och puttar runt den i ett garage. BMW F750 GS är ett exempel på en hoj som jag inte gillade vikten på, och den väger exakt samma som T120. Men vad vet jag, kanske har T120 vikten fördelad på ett helt annat sätt, så att den känns smidigare... Iallafall definitivt en kandidat att provköra.
Om jag lägger tillbaka första kravet, och letar efter en lite lättare hoj, så är nog Triumph Speed Twin den som ligger bäst till. Men då har jag ju tummat lite på dom andra kraven.
Vad har jag missat? Är det något ovan jag har helt missuppfattat? Har jag glömt någon model som passar mina krav? Om ni propsar på att begagnat is the shit så är det fortfarande köp via rennomerad firma som gäller, då jag inte vet vad jag ska leta efter för fel och har ingen MC-kunnig kompis inom landet.
Kanske jag tänker fel, och försöker få "allt på en gång"? Kanske ska jag köpa en hoj enbart för mig, och en mer begränsad tid (några år, istället för kanske 10+ år som jag tänker nu)? Men det är ju faktiskt inte första hojen jag kör, bara första hojen jag äger... Och att hålla på och köpa och sälja sina hojar känns dyrt/omständigt.
Jag tog A-körkort för några år sen. Men pga bröllop, resor, dyr parkering där vi bor, ren lathet, och corona, så har jag inte köpt någon hoj än. Jag har däremot hyrt hojar till och från (utomlands), så jag har inte blivit helt ringrostig. Nu börjar dock suget bli för stort.
Men jag har så svårt att hitta den där perfekta hojen just för mig. Det jag letar efter är:
- En smidig och rolig allround-hoj, för både tät stadstrafik och slingriga [asfalterade] skogsvägar. Gärna låg tyngdpunkt. Gärna låg vikt överlag (typ max 200kg). Behöver egentligen inte mer än 500-600 cc tror jag.
- Bekväm för frugan att sitta bakpå.
- Snygg, och med det menar jag stilren. Jag avskyr plast och skrikiga färger (och dit räknar jag även vitt). Jag vill inte ha en hoj som ser ut att höra till ett race (vare sig på asfalt, lera eller i öknen).
- Enkel/billig att underhålla (jag är lat och ointresserad, så det kommer bli verkstad för hela slanten).
- Och priset ska ju vara rimligt, naturligtvis. Säg upp till 130.000 kr ny. Och det är nytt jag vill ha.
Hojen är 100% för nöjeskörning (jag har promenadavstånd till jobbet, och det är dyr parkering där). Jag planerar inte att göra några långa turer. Mest i stan (Stockholm, där jag bor) och närområdet och lite till. Kanske någon gång ibland en längre tur på kanske 5-6 timmar totalt. Frugan kommer inte vara passagerare ofta, men om hon över huvud taget ska vilja följa med så måste det vara bekvämt.
De hojar jag kört mest är BMW F750 GS och Honda CB500X. Båda var roliga på slingriga vägar. Men BMW'n var inte speciellt rolig i stan, speciellt i riktigt låga hastigheter. Och Hondan var obekväm för frugan som passagerare (det kanske även BMW'n var, men den provade hon aldrig). Dessutom är BMW'n inte så fin att titta på (min personliga åsikt).
Jag har nu spenderat nästan varje kväll de senaste två veckorna med att läsa recensioner och titta på youtubevideos. Och det känns som att jag hela tiden följer samma mönster: Jag får upp ögonen för en viss modell. Blir superexalterad och tänker att den är perfekt. Men sen hittar jag recensioner eller forumtrådar där dom lyfter fram en dealbreaker.
Rätta mig gärna om jag har helt fel gällande någon av dessa nackdelar:
- Ducati Scrambler Nightshift 2021 - Dyr försäkring och dyrt underhåll. Risk för mycket problem. Kanske lite för kraftig för min nivå.
- Moto Guzzi V7 / V9 - Vibrationer. Seg acceleration. Inte så lämplig för rolig "aggresiv" körning på slingriga vägar. Märklig/irriterande motorplacering.
- Yamaha MT-07 - Litet passagerarsäte. Inte riktigt ett kvalitébygge (risk för problem som t.ex rost). Dåliga stötdämpare.
- Kawasaki Vulcan S Tourer - Dåliga stötdämpare. Ej bekväm för passagerare.
- Triumph Bonneville T120 - Tung. Lite svårjobbad i lägre hastigheter. Kanske lite för kraftig för min nivå.
- Triumph Bonneville T100 - Sämre bromsar och färre växlar än T120, och andra tekniska detaljer. Dessutom inte lika snygg som T120.
- Triumph Street Twin - Inte lika bekväm för passagerare som T120. Sämre bromsar.
- Triumph Speed Twin - Inte lika bekväm för passagerare som T120, och inte lika snygg.
Om jag tillfälligt struntar mitt första krav ovan, dvs en smidigt hoj med låg vikt, då är Triumph Bonneville T120 nog mitt toppval, även om priset är lite i överkant. Den är verkligen snygg. Men jag har verkligen svårt att tycka om tunga hojar. Jag vill känna mig bekväm med hojen även när jag går vid sidan och puttar runt den i ett garage. BMW F750 GS är ett exempel på en hoj som jag inte gillade vikten på, och den väger exakt samma som T120. Men vad vet jag, kanske har T120 vikten fördelad på ett helt annat sätt, så att den känns smidigare... Iallafall definitivt en kandidat att provköra.
Om jag lägger tillbaka första kravet, och letar efter en lite lättare hoj, så är nog Triumph Speed Twin den som ligger bäst till. Men då har jag ju tummat lite på dom andra kraven.
Vad har jag missat? Är det något ovan jag har helt missuppfattat? Har jag glömt någon model som passar mina krav? Om ni propsar på att begagnat is the shit så är det fortfarande köp via rennomerad firma som gäller, då jag inte vet vad jag ska leta efter för fel och har ingen MC-kunnig kompis inom landet.
Kanske jag tänker fel, och försöker få "allt på en gång"? Kanske ska jag köpa en hoj enbart för mig, och en mer begränsad tid (några år, istället för kanske 10+ år som jag tänker nu)? Men det är ju faktiskt inte första hojen jag kör, bara första hojen jag äger... Och att hålla på och köpa och sälja sina hojar känns dyrt/omständigt.