Rookie 600 - kan det vara något?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Är nyfiken på att köra något annat (än 250 Racer) nästa år och grunnar på 250 SP och Rookie 600. Skulle uppskatta lite tips från er som har kört Rookie 600 en säsong eller två. Jag vill undvika både stora utgifter och långa pass i garaget. Vad ska jag tänka på när jag söker efter en hoj? Vilka misstag har ni lärt er mest av? Är en 600 lika rolig eller roligare och mer svårkörd än en 250?
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Nyteknik skrev:
Är nyfiken på att köra något annat (än 250 Racer) nästa år och grunnar på 250 SP och Rookie 600. Skulle uppskatta lite tips från er som har kört Rookie 600 en säsong eller två. Jag vill undvika både stora utgifter och långa pass i garaget. Vad ska jag tänka på när jag söker efter en hoj? Vilka misstag har ni lärt er mest av? Är en 600 lika rolig eller roligare och mer svårkörd än en 250?


Tjena en tvitaktare som har vaknat :) . Att köra 600 är nog ett mellating av 250 samt 1000. Det gäller att ge gas innan kurvan eller ha en nedrans trimmad motor. Trimmat gämfört med orginal har nog ingen störe betydelse i tid i garaget. Att köra trimmat och kitat ÄR kul, du slipper allt strul med att fjädring dyligt inte pallar med. Se efter att motor låter som den ska samt det allmäna skicket så går du nog inte bet. 4 smäll brukar funka men det finns ju inga garantier...


björn
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jag tycker 600 är den minst hemska fyrtaktaren på bana ;)
De har inte lika mycket gyrokrafter som 1000cc iaf, viket gör att de går att svänga även i hög fart utan alltför mycket brytande.
Motorn är ju mer förlåtande, men jag hade lite problem med lite för mycket motorbroms när jag körde 600'a, mycket bakhjulstuds blev det.
Jag tycket ju givetvis att 250 är roligast, mest för chassits skull, men köra 600 skulle nog komma god tvåa, eftersom jag vet att de blivit lite bättre sen jag körde dem senast.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Nyteknik skrev:
Hur menar du?

Vad för service gör man normalt på en motor under säsongen? Kör de snabbaste förarna oftast f.d. Veidec-hojar eller klarar man sig bra på en standardhoj?


Jag gick igenom min motor för ett tag sedan det enda jag behövde göra var att justera några vetiler. Har en "fullkittad" hoj, som förövrigt är till salu ;)
 

FL

runt runt...
Gick med
30 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
R6
Nyteknik skrev:
Vad för service gör man normalt på en motor under säsongen? Kör de snabbaste förarna oftast f.d. Veidec-hojar eller klarar man sig bra på en standardhoj?

Normalt, om inget sätter igång och krångla så handlar det nog mest om att byta olja + filter och bromsbelägg.
Min uppfattning är att man klarar sig bra konkurenskraftigt på en standarhoj, visst supersporthojarna går lite fortare på rakorna det märker man men jag upplever inte skillanden så stor så att den skulle vara avgörande. Det är ju bara kolla på vilka tider de åker på i Super Stock...
Tror (nu gissar jag) dock att stora skillnaden i kostnad mot att köra 250R vs 600/1000 är däckskostnaden. Har fått för mig att ni som kör 2-takt får ut rätt mycket åktid per set däck.

Mina åsikter för vad de nu kan vara värda...
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Ja, heldre en nyare otrimmad hoj än en fullkittad hävdar jag. Man betalar nästan inget extra för att få en kittad äldre hoj men tillförlitligheten blir generellt lidande. Men det mesta handlar som vanligt om föregående ägare.
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Victor skrev:
Ja, heldre en nyare otrimmad hoj än en fullkittad hävdar jag. Man betalar nästan inget extra för att få en kittad äldre hoj men tillförlitligheten blir generellt lidande. Men det mesta handlar som vanligt om föregående ägare.

Det tråkiga med en originalhoj är ju att man inte har mycket att sätta emot i rejs. En kittad hoj har ju en hel ranch mer på bakhjulet, och många i R600 kör ju gamla SS-Hojar.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Det är just det jag vill veta: om f.d. Veidec-maskiner fordrar betydligt mer underhåll jämfört med en i måttligt trimmat skick.

Om du river motorn under hösten/vintern, så bör du klara en säsong utan mer än att byta olja/filter och kanske ställa ventilerna. Men man bör riva och kolla vevlager, ventiler, ventilsäten etc, mår under vintern. Man kan säkert skita i det också, men då får man också räkna med att man får trycka på knappen "Do you feel lucky?" ;)
Största skillnaden mellan en f.d veidec-hoj och en helt standard är chassit, moddad gaffel och bakdämpare gör mycket för att cykeln ska fungera bättre på bana. Annars får du leva med en gunghäst som är tillverkad att glida utanför donken..
Jag hade siktat på en ganska ny 600 med standard motor, men moddad gaffel/bakdämpare.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
En nyare 600:a som är helt standard räcker långt på dom Svenska banorna.
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
köp en ss 600 det är roligare...de är väldigt drift säkra
 

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
Motorn är ju mer förlåtande, men jag hade lite problem med lite för mycket motorbroms när jag körde 600'a, mycket bakhjulstuds blev det.
Har ingen av de nyare 600:eek:rna slirkoppling?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nyteknik skrev:
Vad tror du om:
Vi körde ERF på Robban Augustssons CBR600R-04, BrinK, Augo & jag teamade och den funkade klockrent, iof är jag inte snabb som BrinK & Augo men dom trivdes bra på den hojen trots att den va helt standard.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top