Rossi kör Ducati 2011

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Att han är helt överjeflig på att köra hoj har inget med saken att göra?

Lorenzo är duktig att köra hoj, men se hur hojen beter sig, den går ju som på räls, mens Ducati och Honda folket brottas och backar in hojen, får inget grepp ut på rakan osv...
Just nu går Yamahan som en dröm, vilket = lätt körd. Nu har ju Yamaha använd så många motorer, så tex honda har ju fortfarande möjlighet att utveckla mer på motorsidan. Dovisioso hade ju ingen bakbroms sist, då var hans race en bedrift att hänga på så länge, får de ordning på hojarna, så kan nog Lorenzo inte glida på en skridsko framöver.
 

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Word! :yoparty

Faktum är att det vore intressant om seger i WSBK automatiskt gav plats i ett konkurrenskraftigt MotoGP-team påföljande säsong.

problemet med allt det där.. är att det är olika ägare till wsbk och motogp. var ju ägaren till wsbk som stoppade ett team i motogp pga att de skulle använda en r1 original vevaxel och den inte var prototyp.

men nånting måste helt klart göras i motogp. Griden måste bli större men fortfarande hålla kvalite, fjolårs hojar borde vara ett bra sätt med åldergräns så inte de kan sätta en äldre tillbaka lutad kille på utan en yngre förmåga som vill frammåt för att kunna utvecklas.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Vad är det för ändringar om man får vara nyfiken & OT ?
I år har F1-bilarna justerbara framvingar. Nästa år blir dessa fasta samtidigt som bakvingen istället ska kunna justeras av föraren under loppet. Förarna ska dock bara kunna justera sin bakvinge vid omkörningstillfällen, när deras bil är mindre än en sekund bakom framförvarande.

Systemet ska regleras elektroniskt och vingvinkeln ska bara kunna ändras just vid just omkörningstillfällen, utom under de två första varven av varje GP-lopp. Dessutom, så fort föraren trampar på bromsen måste vingen vara stilla.

Man kan förstå de kritiker som menar att detta är farligt. Om en förare minskar vingvinkeln när han kör på en raksträcka och därmed minskar luftmotståndet (samt bilens downforce) men måste börja bromsa och vingen stannar i sänkt läge, då finns inte längre den downforce som behövs för att föraren ska kunna köra igenom kurvan utan att tappa väggreppet. Risken är stor, enligt kritikerna, att vi får många avkörningar och krascher.

FIA förbehåller sig dock rätten att besluta om hur många sekunder en förare har på sig att ändra vingvinkeln samt exakt vid vilka tillfällen det ska få ske. Räkna därför med att detta blir ett hett diskussionsämne under hösten och vinterhalvåret.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Lorenzo är duktig att köra hoj, men se hur hojen beter sig, den går ju som på räls, mens Ducati och Honda folket brottas och backar in hojen, får inget grepp ut på rakan osv...
Just nu går Yamahan som en dröm, vilket = lätt körd. Nu har ju Yamaha använd så många motorer, så tex honda har ju fortfarande möjlighet att utveckla mer på motorsidan. Dovisioso hade ju ingen bakbroms sist, då var hans race en bedrift att hänga på så länge, får de ordning på hojarna, så kan nog Lorenzo inte glida på en skridsko framöver.
Nog är Rossi och JB viktiga för utvecklingen av hojen men man kan nog inte underskatta betydelsen av Masao Furusawas inträde som ansvarig för Yamahas tävlingsverksamhet.
Vidare har Lorenzo kört Yamaha i snart tre säsonger och har mycket hög status och betydelse för Yamahas utveckling. Flera gånger har ju Lorenzo/Forcada lyckats få till hojen bättre än Rossi/JB så de är verkligen inte ute och cyklar, i år dessutom utan tillgång till Rossis inställningar.
Jag tror inte Yamaha är extremt oroliga för att Lorenzo inte skulle bidra med det som behövs i utvecklandet av framtida hojar.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Nog är Rossi och JB viktiga för utvecklingen av hojen men man kan nog inte underskatta betydelsen av Masao Furusawas inträde som ansvarig för Yamahas tävlingsverksamhet.
Vidare har Lorenzo kört Yamaha i snart tre säsonger och har mycket hög status och betydelse för Yamahas utveckling. Flera gånger har ju Lorenzo/Forcada lyckats få till hojen bättre än Rossi/JB så de är verkligen inte ute och cyklar, i år dessutom utan tillgång till Rossis inställningar.
Jag tror inte Yamaha är extremt oroliga för att Lorenzo inte skulle bidra med det som behövs i utvecklandet av framtida hojar.

Och vad jag har förstått, så spelar Edwards också en viktig roll tydligen
när det gäller utveckligen av hojen, därav att Yamaha är så glada för
honom. Han är inte snabbast på gridden, men tydligen grymt duktig på
att utveckla hojen.. Vad jag har läst iallafall...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det sägs ju så, kanske mycket för att han och Rossi tydligen ger liknande svar på utvecklingsbitarna. Dock kan man väl ifrågasätta hans nytta som utvecklingsförare för Yamaha nu när han kör en hoj som inte har samma specifikationer som Rossi/Lorenzo..
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Dock kan man väl ifrågasätta hans nytta som utvecklingsförare för Yamaha nu när han kör en hoj som inte har samma specifikationer som Rossi/Lorenzo..

Nja, hur menar du?
Som jag förstått det, så ibland när de har något nytt som de vill testa,
så låter de ibland Edwards testa det först, för att inte störa Lorenzo/Rossis
kval mm. Sen ger Edwards input, och sen avgör de om de ska fortsätta
med den ändringen eller ej. (alltså när de har några nya komponeneter att testa tex.. inte en enkel fjädringsinställning..)
Har iallafall läst att IBLAND gör de så.. Men som du säger, så är där
säkert en hel del som skiljer, även jag om jag tror att Tech3/Fiat hojarna är de som är mest lika i hela depån faktiskt...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nja, hur menar du?
Som jag förstått det, så ibland när de har något nytt som de vill testa,
så låter de ibland Edwards testa det först, för att inte störa Lorenzo/Rossis
kval mm. Sen ger Edwards input, och sen avgör de om de ska fortsätta
med den ändringen eller ej. (alltså när de har några nya komponeneter att testa tex.. inte en enkel fjädringsinställning..)
Har iallafall läst att IBLAND gör de så.. Men som du säger, så är där
säkert en hel del som skiljer, även jag om jag tror att Tech3/Fiat hojarna är de som är mest lika i hela depån faktiskt...
Fast sedan han gick till Tech 3 så har han ju inte haft de senaste versionerna förrän ganska långt efter Rossi/Lorenzo. Han har ju klagat på effekten hela säsongen bla. Spies sa i en intervju, www.onthethrottle.com, nyligen att hans hoj är den som Edwards hade förra säsongen och att de inte fått några uppdateringar, dessutom välidgt mycket mindre testtid än förut.
Då är Spies signad av Yamaha i Japan och Edwards av Tech 3.
Tror faktiskt inte han är med och utvecklar så mycket av M1 längre med tanke på hur stark Loreno har blivit.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
25 juli sägs det att Rossi ska göra det officiellt med flytten till Ducati. Eventuellt kan Yamaha komma ut med ett medelande denna helgen.

Han får bara med sig sin nuvarande telemetriansvarige med sig i flytten. Så ingen Jeremy Burgess.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
25 juli sägs det att Rossi ska göra det officiellt med flytten till Ducati. Eventuellt kan Yamaha komma ut med ett medelande denna helgen.

Han får bara med sig sin nuvarande telemetriansvarige med sig i flytten. Så ingen Jeremy Burgess.

Verkar farligt att ge sig ut på äventyr utan JB, men det kanske är bra och dags för båda?
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Ganska intressant ändå, då det inte var längesedan Rossi sa att han vill stanna med Yamaha, och ser gärna att han slutar sin karriär hos dem också... och sen bara ett litet tag senare så blir det kovändning på det hela :)
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Eftersom jag inte är så insatt i denna typen av racing undrar jag vad en team-chef som t ex JB gör så "överlägsen"? Han verkar ha varit bra för Rossi, men vilket jobb gör en teamchef? Håller tyglarna på mekaniker?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Undra om inte Rossi kände sig hotad av att ha en nu "snabbare" förare i Yamahas huvudstall. Därav kovändningen.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top