Rossi tillbaks först 2011

När och hur kommer Rossi tillbaks?


  • Antal röstningar
    0

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Jag hörde Eurosports engelska kommentatorer prata om kraftigt minskade publiksiffror. Är det helt omöjligt att detta är ett utspel från Dorna/Ezplezeta som har till syfte att öka antalet besökare på Sachsenring?

Som boende i Örnsköldsvik tyckte man sig se just sådant med Foppas spela eller icke spela i hemmamatcherna. Klubben gick ut med att han skulle spela, men efter 60 sekunder på is försvann han pga nån trasig fot eller så. Arenan var ju välbesökt iaf.

Foliehatt?

Är inne på den linjen också. Sen har ingen sagt att han kommer köra på sachsenring väl? Bara att han är och sitter / kör en R1 för att se hur det trycker mot benet kanske.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
11 varv på Toselands R1:a körde Rossi på den halvtimmen han fick köra på Misano. Davide Brivio sa att benet var okej.

1278526164643.jpg
 

jontec

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR-08 Räser
Finns inte en sanning hur mkt man kan skall belasta efter en fraktur.
Allt beror på klassifiaktionen och stabiliteten och den fixation man åstadkommit kring benbrottet.
En märgspik på en tvär underbensfraktur kan man belasta omedelbart efter Op.
En splittrad ledytebärande fraktur skall inte belastas inom 8v post op.
Trots att den tvära frakturen tar längre tid att läka ....

Många frakturer läker bättre med viss belastning
och sen var det här med mjukdels skadans omfattning ...

Som sagt det går inte säga något utan att veta:fakta

Antar att Mr Rossi redan nu kör hoj indikerar att frakturen och fixationen är relativt stabil.

Tibiafraktur.jpg

Vad finns för risker med för tidig överbelastning? Är risken stor att man bryter upp frakturen igen vid eventuell vurpa? Finns det några risker senare med en märgspik sittande i benet(jag tänker framför allt på söndervridna knän iom att spiken inte lär gå av väl...)? Är ju själv i samma situation och funderar på att börja köra snart(6 veckor efter olyckan). Benet känns relativt bra och jag kan stå på det och gå lite halvtaskigt med smärta i knäet och fotleden. Min läkare säger att jag inte ska tänka på att köra hoj mer i år men det känns lite väl hårt tycker jag.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Fick mitt smalben och vadben helt avsparkat, spik genom hela skenbenet från knä å 4 skruvar som håller det.
2 år senare kan ja inte springa ännu.
Om det är den skadan han har fått så verkar det lite tidigt att sitta på en hoj så snabbt.:Bugar

...något säger mig att Rossi inte har samma läkare som du.

Både jag & en kompis har haft tämligen likadana skador som Rossi har. Två av två läkare i de fallen hade väldigt dålig koll på hur saker och ting förhåller sig vad gällde läkningsprocessen.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Min (som tur är ringa) erfarenhet av benbrott är att läkarna inte är intresserade av själva rehabiliteringen och en snabb återgång till den verksamhet som orsakade skadan. De vill bara utföra själva behandlingen (röntgen, op, gipsning) och sedan aldrig se patienten mer. På det viset lär man sig nog inte så himla mycket om hur olika personer läker och vad man kan göra när.

Det är väl det som skiljer Dr. Costa från vanliga läkare, han är ju driven av att patienterna ska kunna köra hoj igen så snart som möjligt. Då blir väl behandlingar och uppföljning en helt annan.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
En given publikattraktion, e ju när han nu kört in sig på R1 :an vill vi såklart se Valentino på ett wildcard i helgens SBK på Brno där han kan vässa hornen mot gamla antagonisten Max :tungan
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
1.38:2 körde Rossi på det andra passet som han körde. 15 varv var det då.

Valentino Rossi
"We made this test in order to understand how w e must work from here and to see more or less how I can ride the bike. "The test was positive, because I can at least ride, but there is a lot more to a MotoGP race than to a test like this one. I had some pain in the ankle, the knee and the shoulder, but above all I lacked strength in the shoulder and a bit of movement in the ankle. I would really like to come back at Sachsenring, but it is still too early to say. We still have twelve days and we must wait and see how much we can improve my condition in the next few days. The Superbike today was good and great fun to ride! I really would like to ride at Sachsenring, but we must wait another week before making a decision.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
1.38:2 körde Rossi på det andra passet som han körde. 15 varv var det då.

Valentino Rossi
"We made this test in order to understand how w e must work from here and to see more or less how I can ride the bike. "The test was positive, because I can at least ride, but there is a lot more to a MotoGP race than to a test like this one. I had some pain in the ankle, the knee and the shoulder, but above all I lacked strength in the shoulder and a bit of movement in the ankle. I would really like to come back at Sachsenring, but it is still too early to say. We still have twelve days and we must wait and see how much we can improve my condition in the next few days. The Superbike today was good and great fun to ride! I really would like to ride at Sachsenring, but we must wait another week before making a decision.

Det där uttalandet visar närmast att han är rätt långt från comeback, tror jag. Brno är nog ett hyfsat realistiskt tips.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Snabbast i SBK under deras racehelg på Misano var Crutchlow med 1.36.5, på racedäck.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
x800-5.jpg


gsgsrg.jpg


strong_VALENTINO_ROSSI_PRUEBA_strong.jpg


Snabbast i SBK under deras racehelg på Misano var Crutchlow med 1.36.5, på racedäck.

Toseland körde 1.37:0 på ett test där för någon dag sen. Rossi körde dessutom med MotoGP´s Bridgestone däck på hojen och den var väll inte optimalt instäld för sånna däck.
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Vad finns för risker med för tidig överbelastning? Är risken stor att man bryter upp frakturen igen vid eventuell vurpa? Finns det några risker senare med en märgspik sittande i benet(jag tänker framför allt på söndervridna knän iom att spiken inte lär gå av väl...)? Är ju själv i samma situation och funderar på att börja köra snart(6 veckor efter olyckan). Benet känns relativt bra och jag kan stå på det och gå lite halvtaskigt med smärta i knäet och fotleden. Min läkare säger att jag inte ska tänka på att köra hoj mer i år men det känns lite väl hårt tycker jag.

Det där får du ta med din Ortoped.
Skrotet håller ihop tills benet har läkt, för mkt rörelse i frakturen vid belastning skulle kunna skapa sämre läkning.
Stabilitet, benkontakt och oförändrade rtg bilder vid kontroller är bra indikatorer. Även mer smärtfrihet är bra tecken på läkning och det tar flera månader innan du ser några tecken på nytt överbryggande ben.

Bäst stabilitet är det förstås när den läkt.
Ja ramlar du igen innan läkning och märgspiken böjs i dig har man ett problem:gnissla

En modern Ortoped vill skapa övningsstabila osteosynteser dvs träning och belastning tillåts. En klok Ortoped rek inte MC åkning tills man ser läkning. Rossis Ortoped vill få honom upp på benen och köra hoj så fort som möjligt med vissa risker.
Vems patient vill du vara ?
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vanliga patienter har ju inte heller tillgång till tryckkammare som ju Rossi har för att snabba på läkningen av benet. Effekten av en sådan kan jag dock inte uttala mig om.

n512044_rossi03.slideshow.jpg

n512041_rossi05.slideshow.jpg


Det här betyder väl att "rätt" svar på pollen var det som man visste redan från början, dvs den här säsongen på Yamaha.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om jag fick drömma lite så skulle Rossi stå över MotoGP resten av året och köra WSBK istället :)
 

Don Perre

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Ekerö
Hoj
98 Gixxer 750
Exakt.

Ett motiv skulle kunna vara att visa konkurrenterna, depån och världen i största allmänhet att Valentino Rossi är något eljest än andra förare. Ett fenomen. En vandringssägen. Någon som det inte går att överträffa. Rossi är kanske mer mentalt instabil än han ger sken av under intervjuerna. Kom ihåg att detta är hans FÖRSTA MOTGÅNG i karriären. Han har tills nu varit grabben som glidit runt på den största räkmackan i GP-historien: mest talang, minst skador, bäst hoj, bäst team, mest pengar och mest populär. Nu är han i underläge. Han förlorar titeln till en spoling i samma team. Det är osäkert om han alls kommer ta en ytterligare titel. Troligen är inte detta vad han har planerat för – att se sin stjärna dala och risken att pensionera sig som en haltande och småbitter has been.

Hade han verkligen bäst hoj när han gick från Honda till Yamaha?
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Fick mitt smalben och vadben helt avsparkat, spik genom hela skenbenet från knä å 4 skruvar som håller det.
2 år senare kan ja inte springa ännu.
Om det är den skadan han har fått så verkar det lite tidigt att sitta på en hoj så snabbt.:Bugar

Du får ha lite tålamod med löpandet, hade samma skada o har oxå en märgspik i underbenet, körde motard efter ca 6 v (kompisen fick kicka igång). Haltade lite i ca 1 år! gick nog ca 3 år innan jag inte kände av skadan längre vid löpning, skidåkning etc. sprang GBG-varvet förra året utan att känna av skadan det minsta! funderar dock ibland på vad som händer med benet, knäet och fotleden om man kraschar igen och benet "borde" gå av, kommer titanet att böja sig eller kommer spiken att trasa sönder benet alt. knäet istället:gnissla! Att ta bort den nu är nog inte så lätt eftersom den har suttit i sedan 2003! Vad sade läkaren till dig/er andra som har skrot i benet? ska den sitta kvar eller tas ut?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Du får ha lite tålamod med löpandet, hade samma skada o har oxå en märgspik i underbenet, körde motard efter ca 6 v (kompisen fick kicka igång). Haltade lite i ca 1 år! gick nog ca 3 år innan jag inte kände av skadan längre vid löpning, skidåkning etc. sprang GBG-varvet förra året utan att känna av skadan det minsta! funderar dock ibland på vad som händer med benet, knäet och fotleden om man kraschar igen och benet "borde" gå av, kommer titanet att böja sig eller kommer spiken att trasa sönder benet alt. knäet istället:gnissla! Att ta bort den nu är nog inte så lätt eftersom den har suttit i sedan 2003! Vad sade läkaren till dig/er andra som har skrot i benet? ska den sitta kvar eller tas ut?
ALLT järnskrot ska tas ut, punkt.
Det är dock ingen som helst idé att diskutera detta med din ortoped, eftersom hans eller hennes rekommendation alltid kommer att vara att inte ta bort skrotet, och denna rekommendation baserar sig bara på konstnadsbesparing.
Det är bara att stå på sig; skyll på psykiska obehag med att ha främmande material i kroppen i värsta fall.

Det är först när allt skrot är borta som du kan springa/åka hoj/knulla/köra knäböj obehindrat. :fakta
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
ALLT järnskrot ska tas ut, punkt.
Det är dock ingen som helst idé att diskutera detta med din ortoped, eftersom hans eller hennes rekommendation alltid kommer att vara att inte ta bort skrotet, och denna rekommendation baserar sig bara på konstnadsbesparing.
Det är bara att stå på sig; skyll på psykiska obehag med att ha främmande material i kroppen i värsta fall.

Det är först när allt skrot är borta som du kan springa/åka hoj/knulla/köra knäböj obehindrat. :fakta

Såg en sådan operation på TV3:s sjukhuset för ett tag sedan, STOR glidhammare som kirurgen slog med så att den stackars patienten nästan flög ner på golvet! springa:tummenuppåka hoj:tummenuppknulla:tummenuppköra knäböj:glömdet
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top