Rossis framtid

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
En stackars s-te på en Ducati.
Fast jag tycker inte ett dugg synd om honom. Han får nog åtskilliga miljoner per år för sitt jobb.

Det man kan fundera på är hur kul det kan vara att veta att man får behålla sin styrning för att man ska sälja Ducati i USA, inte för att man är en förare med potential att vinna race?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Är Rossi slut?
Nej, det tycker jag inte man kan säga.

Är Rossi lika bra/dominerande som han var förut?
Nej, det tycker jag inte att man kan säga.

Kommer han vinna en titel till?
Troligen inte för konkurrensen är för hård.

Är det kul att han fortfarande kör?
Utan tvekan.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag tror att det även hos de bästa utövarna inom alla idrotter smyger sig in en liten bekvämlighet. Har man brutit en massa ben, svävat mellan liv och död ett par gånger så tänker man lite för mycket. Det är nog därför de unga talangerna, som tex Marquez, tar större risker utan att riktigt förstå det. De är "dummare" helt enkelt.

Ja, ovanstående är säkert både uppenbart och självklart för många men jag tycker ändå att det är värt att nämnas när man diskuterar en kille som Rossi. Han kan säga hur många gånger som helst att han vill vinna en titel till men innerst inne vet han nog med sig att det blir svårt, väldigt svårt, eftersom han tappat det där sista av vinnarinstinkten.

Personligen är jag imponerad av hans mentala styrka, att vilja fortsätta trots att han inte har något att bevisa. Han kunde lika gärna ha dragit sig tillbaka efter åren hos Ducati, skyllt på dem och fiskat vid sommarhuset med miljoner och åter miljoner på banken.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
P€RRA;5798696 skrev:
Det man kan fundera på är hur kul det kan vara att veta att man får behålla sin styrning för att man ska sälja Ducati i USA, inte för att man är en förare med potential att vinna race?
Tja, han körde ju jämnbra med en niofaldig världsmästare 2011, och var inte särskillt långt efter honom 2012 även om han inte tog några pallplatser. Om #69 fått fabriksstyrning hos Yamaha hade han också klarat av att vara andre förare :)

Inte många förare som har potential att vinna race på en Ducati, inte Rossi i vart fall (om inte täten kraschar och Donnington är snorhal av vatten)

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Tja, han körde ju jämnbra med en niofaldig världsmästare 2011, och var inte särskillt långt efter honom 2012 även om han inte tog några pallplatser. Om #69 fått fabriksstyrning hos Yamaha hade han också klarat av att vara andre förare :)
Han kan köra hur jämt som helst, någon vinnare var det många år sedan han var. Hur många år sedan är det han vann ett race? 2006, 2007?

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Menar man om han kan vinna titlar tror jag nog tyvärr att chansen är liten. Men kommer man konstant topp 3-4 kan man inte vara slut.
Jag tror han är mycket medveten om att han inte har samma pace som toppen, fast är det inte fantastiskt att han fortfarande levererar så pass bra.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
P€RRA;5798857 skrev:
Han kan köra hur jämt som helst, någon vinnare var det många år sedan han var. Hur många år sedan är det han vann ett race?
En riktig beskrivning. Han vann sitt senaste race i oktober 2010.

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
P€RRA;5798745 skrev:
Jag tror att det även hos de bästa utövarna inom alla idrotter smyger sig in en liten bekvämlighet. Har man brutit en massa ben, svävat mellan liv och död ett par gånger så tänker man lite för mycket. Det är nog därför de unga talangerna, som tex Marquez, tar större risker utan att riktigt förstå det. De är "dummare" helt enkelt.

Sa han ju till och med själv i någon intervju runt Austin väl? Svårt att konkurrera med en galen rookie som gör ALLT.

Klart det blir lite bekvämt, han backar nog av en del när han känner att det ändå inte går vilket han ALDRIG gjorde förut. Däremot de gånger (typ Qatar) han får smak av blod så hittar sig nog det där sista tillbaka som behövs för att kapa tiondelarna.

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet

Håller med.. Skulle vara intressant att se honom på en bra hoj...
Men å andra sidan.. skulle tro topp 10 har kapacitet att vinna.... med RÄTT material.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Håller med.. Skulle vara intressant att se honom på en bra hoj...
Men å andra sidan.. skulle tro topp 10 har kapacitet att vinna.... med RÄTT material.
Jag kan bara se 4 potentiella vinnare, de andra är snäppet efter.

Cal sitter i princip på fabriksmaterial, Bautista och Bradl gör det men mer än någon enstaka tredje plats lär de inte prestera i år, än mindre någon vinst. Dovi och Hayden skulle inte lyckas mycket bättre än de tre ovan med samma förutsättningar.

Det är vad jag tror iaf :)

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Slut? Nej...

Visst kan jag hålla med om att det inte är bra att han inte fixar att haka på de tre framför men det har fortfarande bara gått tre race. Det tåls att säga att M1 inte är samma hoj som när han stack och den har utvecklats för Lorenzo under två år. Sätt ihop detta med ganska lite testtid så kan man kanske ge honom lite mer tid att hitta rätt. Visst MM hittade rätt direkt och ingen cred ska tas från honom men Hondan är inte Yamma osv

Det som talar för honom är att han hela tiden försöker bli bättre. Läste bara för några dagar sen att han jobbade på sin åkstil och häng för att bli snabbare vilket inte säger nöjd och bekväm utan hungrig och trött på att få stryk.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Visst kan jag hålla med om att det inte är bra att han inte fixar att haka på de tre framför men det har fortfarande bara gått tre race. Det tåls att säga att M1 inte är samma hoj som när han stack och den har utvecklats för Lorenzo under två år. Sätt ihop detta med ganska lite testtid så kan man kanske ge honom lite mer tid att hitta rätt. Visst MM hittade rätt direkt och ingen cred ska tas från honom men Hondan är inte Yamma osv
Lorenzo debuterade med sviten tvåa, trea och etta i sina tre första lopp på en M1. Då var den byggd av/för Rossi och Burgess.
Rent allmänt så verkar M1:an ge intrycket av att vara lättkörd, då både fabriksteam och Tech3 lyckats få framskjutna placeringar för alla sina förare - men en sticker ut som bättre än de alla.

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Som för alla mästare så kommer det en dag då den yngre generationen är bättre...människans evolution...
Då kan man antingen fortsätta som gammal för att det är så himla kul eller sluta...och Rossi har valt att köra något år till...vilket gagnar motogp som inte har något mediaikon..kanske marques kan ta över den rollen.
Men är Rossi slut..nej...men han är inte mästare längre....Det är Lorenzo.....Rossi är en legend istället....

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Som för alla mästare så kommer det en dag då den yngre generationen är bättre...människans evolution... Då kan man antingen fortsätta som gammal för att det är så himla kul...
Rossi har inte sagt att han fortsätter trots bedrövelserna hos Ducati därför att MotoGP ”är så himla kul”. Rossi fortsätter därför att han vill ha ytterligare en titel – han vill sluta som mästare.

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Rossi har inte sagt att han fortsätter trots bedrövelserna hos Ducati därför att MotoGP ”är så himla kul”. Rossi fortsätter därför att han vill ha ytterligare en titel – han vill sluta som mästare.

Källa på det?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Källa på det?
Orkar inte sitta en halvtimme och söka efter intervjun där han första gången efter återkomsten till Yamaha berättar öppenhjärtigt om sina ambitioner: en till titel.

:fakta

Och det är väl föga förvånande. Vem tror att Rossi vill avsluta sin karriär som en ifrånkörd föredetting?

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...