RR SM Knutstorp 7-9 Augusti 2009

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Dum fråga kanske men innebär dubbla race att man måste ha dubbla kval? Det går ju lätt att spara in många timmar under helgen om man skippar ett kval. Det går då att köra med samma startordning i båda racen som vi gör i supermoton (vi har bara ett kval men två race) eller att race 1 ger startordning för race 2. (personligen tycker jag det är ett dumt val eftersom en vurpa i race 1 ger dubbel bestraffning i och med att man får starta sist i race 2)

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Nya grepp kallas det, nu verkar ju dom flesta gilla dubbla race, om man nu inte vill köra dubbla race så kan man ju stå över sista passet på dagen.

Hmm, dom flesta????? Det är det jag bland annat menar om man gått ut med blankett och frågat om. För dom flesta jag pratar med vill inte köra dubbla race utan vill köra på helgerna istället.

Det hela om dubbla race är alltså beslutat på vad en del personer fått höra av andra personer och vad dom önskar köra. Den som beslutar om att det ska vara dubbla race ser det så som dom flesta vill ha det medans andra hör exakt motsattsen, alltså att dom flesta inte vill ha det. Men man kör på hörsagen men vet alltså inte vad förarna verkligen vill, eller?

En

Tyvärr så kan man lösa den biten ganska lätt genom att ge fan i att boka banan på fredagen. Visst. Ett litet inkomstbortfall blir det men man slipper banhyran för den dagen. Du slipper också fixa funkisar till en fredag vilket säkert inte är det lättaste.
Men det vore inte alls bra för sporten så därför hoppas jag (jag vet att det kanske är en utopi) på fler bullerhelger så man kan köra b-race på separata helger framöver.

Om man inte har rookies med och dessa inte har råd till egna helger så ja då kommer det som jag skrev tidigare bli så att om några år står en del och kliar sig i huvudet och undrar varför det är så utövare i Sverige av rr.

Var rädd om dom förare som finns, det har varit ett uppsving ett par år nu, se till att hålla dessa förare kvar samt locka fler till rr.

Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Hmm, dom flesta????? Det är det jag bland annat menar om man gått ut med blankett och frågat om. För dom flesta jag pratar med vill inte köra dubbla race utan vill köra på helgerna istället.
Ja men eliten vill köra dubbla race, just därför så får inte rookie plats lö-sö.

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mike frågade ju förarna på ett förarmöte på ett SO förra året, där var det en sån kraftig majoritet till att köra dubbelrace att även om alla förare som har tänkt sig deltaga på SO framöver inte var där, så skulle inte de frånvarande kunna vända majoritetsbeslutet. (Alla inom RR behöver ju inte frågas, det räcker väl med ett majoritetsbeslut utav dem som skall tävla på de tävlingarna som det handlar om)

Sen fick väl LMS utmärkelsen bästa arrangerade tävling året de började med dubbelrace. Så det måste finnas en hel del positiva till att köra dubbelrace.

Tack för ett vettigt svar. Då vet jag bakgrunden lite mer. Men nog borde väl alla tävlande i RR få säga sitt i frågan.

Kul att du tar upp LMS, för dom klarar dubbla race, på LÖRDAG och SÖNDAG. Det är ju helt kanon och helt klart riktigt bra arrangemang där.

När dom på mötet tog upp om dubbla race, tog man då upp att en del klasser då automatiskt måste sluta jobba på fredagar och köra sina race på fredagar?
Undra om lika många sagt okej då när dom vet vad som gäller.

För att ta ett beslut (val) bör man veta vad som gäller från alla håll och kanter. Vad det positiva är och det negativa. För vilka det blir negativt och för vilka det blir positivt.

Det måste vara än svårare att få funktionärer till en fredag än på helger. Själv skulle jag aldrig kunna ta ledigt för vara funktionär en fredag. Men helger hjälper jag gärna till när jag kan. Så det är mycket man ska tänka på innan man bara ser glädjen i att Yes, dubbla race, jag kan köra mer och vinna två pokaler samma helg...

Ja ja, vi får se om några år vad RR går. Det finns några personer som gör ett kanonjobb för RR i Sverige. Mike Luff, Rashid (stavas det så),Hult och andra. Att lägga ner det dom gör för alla som vill tävla är faktiskt beundransvärt. Ja, jag vet att Mike t ex tjänar pengar på Gelleråsen, men det är enligt mig helt okej.

Jag hoppas det går att finna ett koncept för att få RR utvecklas och få alla kunna köra på helger. Kanske har vi någon på SH som en dag knäcker den nöten och finner ett riktigt bra koncept som fungerar ekonomiskt, för förarna, för funktionärer, för banägare och för publiken.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Dum fråga kanske men innebär dubbla race att man måste ha dubbla kval? Det går ju lätt att spara in många timmar under helgen om man skippar ett kval. Det går då att köra med samma startordning i båda racen som vi gör i supermoton (vi har bara ett kval men två race) eller att race 1 ger startordning för race 2. (personligen tycker jag det är ett dumt val eftersom en vurpa i race 1 ger dubbel bestraffning i och med att man får starta sist i race 2)

Nu börjar det låta! Nya friska ideer!:tummenupp

JAG tycker att helgens upplägg är kanon ur MITT perspektiv. Samtidigt skulle jag tyckt att programmet vore bajs om jag vore rookie.
Så vad är då problemet för att inte ALLA ska kunna köra på helgen: Jo, för kort tid jämfört med Falken ELLER för många klasser!

Inför framtiden tycker jag/funderar jag på två saker för att ALLA ska få plats på helgen:
1. Slå ihop klasser som har få deltagare
2. Ska Honda Academy vara med på stora racebanor? (Bara en tanke än så länge! Kan säkert ändra mig för ETT halvbra argument. Men hur kul är det? För förarna OCH publik)??? Men jag har kanske fel...)

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja men eliten vill köra dubbla race, just därför så får inte rookie plats lö-sö.

Vet du med säkerhet att alla i eliten vill det om rookie slutar köra dessa helger och anmälningsavgiften för eliten höjs då man tappar inkomst för tävlingshelgen där. Eller om rookieförare som ställer upp som funktionärer inte längre backar upp eliten på deras tävlingsdagar utan eliten måste börja betala för funktionärer.

Är det inte bättre med att både ge och ta för alla parter.

Eller ska vi bara lägga all resurs på eliten och skicka rookie helt. Kommer vi då ens ha några utövare i RR om några år? Många i rookie för med sina barn in i rr. Risken finns att barnen som slussas in av föräldrar minskar och då har vi tillslut bar "gubbar" som kör RR ;)

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Bästa varvtiden under race 1 kunde bli startplacering för race 2, det skulle iaf kapa lite tid, dock är det fortfarande för lite tid och för många klasser för att rodda detta på en helg om man kör dubbla race då.

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vet du med säkerhet att alla i eliten vill det om rookie slutar köra dessa helger och anmälningsavgiften för eliten höjs då man tappar inkomst för tävlingshelgen där. Eller om rookieförare som ställer upp som funktionärer inte längre backar upp eliten på deras tävlingsdagar utan eliten måste börja betala för funktionärer.

Eller ska vi bara lägga all resurs på eliten och skicka rookie helt. Kommer vi då ens ha några utövare i RR om några år? Många i rookie för med sina barn in i rr. Risken finns att barnen som slussas in av föräldrar minskar och då har vi tillslut bar "gubbar" som kör RR ;)

M.et och magnus_moss, härligt att ni kommer med lite nytt tänkande och försöker se saker ur allas perspektiv. Mer sådant så kanske det här kan lösas.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj

Nej jag är bara depåvärd och vet inte det, men jag ska fixa en fin plats till er buss på torsdag.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Nej jag är bara depåvärd och vet inte det, men jag ska fixa en fin plats till er buss på torsdag.

Ja mitt emot vår depåbox som vi bara behöver hyra ett dygn istället för tre :)

Tack Micke :krama

Fast racing ska ju vara dyrt för då slipper man packet i depån, right :D

//Nitrous

När dom på mötet tog upp om dubbla race, tog man då upp att en del klasser då automatiskt måste sluta jobba på fredagar och köra sina race på fredagar?
Undra om lika många sagt okej då när dom vet vad som gäller.

Det var Mike Luff som tog upp detta på förarmötet på Falken i höstas, han språkade enbart för SO helgerna och det hade inget med Knutstorp och Anderstorp att göra som dock ändå försöker göra ett lika upplägg fast som jag förstår med mindre bantid.
Mike Luff har enligt min högst personliga åsikt lyckats förträffligt bra med årets upplägg och schema för en racehelg.
Anderstorp löste det med träning på torsdagskvällen vilket var lite okej ändå, synd att HMS inte kan göra samma sak för Rookisarna.

//Nitrous

Last edited:

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ja mitt emot vår depåbox som vi bara behöver hyra ett dygn istället för tre :)

Tack Micke :krama

Fast racing ska ju vara dyrt för då slipper man packet i depån, right :D

//Nitrous

Det var Mike Luff som tog upp detta på förarmötet på Falken i höstas, han språkade enbart för SO helgerna och det hade inget med Knutstorp och Anderstorp att göra som dock ändå försöker göra ett lika upplägg fast som jag förstår med mindre bantid.
Mike Luff har enligt min högst personliga åsikt lyckats förträffligt bra med årets upplägg och schema för en racehelg.
Anderstorp löste det med träning på torsdagskvällen vilket var lite okej ändå, synd att HMS inte kan göra samma sak för Rookisarna.

//Nitrous

Jupp detta är så sant som sagt, välkommna ner till södern :krama

Insomnia

#76 R1000
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
Aprilia RSV4, Yamaha Tracer 700
Bästa varvtiden under race 1 kunde bli startplacering för race 2, det skulle iaf kapa lite tid, dock är det fortfarande för lite tid och för många klasser för att rodda detta på en helg om man kör dubbla race då.

Kanske meningslöst att ge sig in i en urspårad diskussion men ovanstående var en ide som jag tycker låter vettig OM anmälningsavgiften sänks ytterligare. Tidsschemat håller och det blir inte tokstressigt.

magnus_moss skrev:
Nu börjar det låta! Nya friska ideer!

JAG tycker att helgens upplägg är kanon ur MITT perspektiv. Samtidigt skulle jag tyckt att programmet vore bajs om jag vore rookie.
Så vad är då problemet för att inte ALLA ska kunna köra på helgen: Jo, för kort tid jämfört med Falken ELLER för många klasser!

Inför framtiden tycker jag/funderar jag på två saker för att ALLA ska få plats på helgen:
1. Slå ihop klasser som har få deltagare
2. Ska Honda Academy vara med på stora racebanor? (Bara en tanke än så länge! Kan säkert ändra mig för ETT halvbra argument. Men hur kul är det? För förarna OCH publik)??? Men jag har kanske fel...)

Också ett bra förslag att fundera på till nästa år!

Fredrik_H

SÅ Motorsport
Gick med
1 Oct 2008
Hoj
Mekar racehojjar!
Snabbaste tid på race 1 ger startplacering i race 2 låter som en strålande idé tycker jag.. sen va det gör i tidsschemat kan jag inte säg men dagen blir ju kortare och grannarna lyckligare kanske? spinn vidare på detta tycker jag!

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Snabbaste tid på race 1 ger startplacering i race 2 låter som en strålande idé tycker jag.. sen va det gör i tidsschemat kan jag inte säg men dagen blir ju kortare och grannarna lyckligare kanske? spinn vidare på detta tycker jag!

om 7 klasser kapar ca 20-25 min kval så blir det många många långa långa minuter!

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Säga vad man vill om HMS, men rejäla trådar här på SH skapar de alltid. Nytt för i år är att det snart är rekord i inlägg redan innan racen.

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Att ta bort ett kval skapar givetvis inte tid nog för att ta bort fredagen helt och låta alla bara köra lör/sön. Men det kanske kan skapa nog med tid för att Rookie-klasserna kan köra ett race fredag och ett race lördag så schemat blir lite luftigare. Troligtvis finns det också då tid för en kortare warm-up för Rookie på lördag morgon, tiden då inte elit vill kvala iaf.

Insomnia

#76 R1000
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
Aprilia RSV4, Yamaha Tracer 700
Att ta bort ett kval skapar givetvis inte tid nog för att ta bort fredagen helt och låta alla bara köra lör/sön. Men det kanske kan skapa nog med tid för att Rookie-klasserna kan köra ett race fredag och ett race lördag så schemat blir lite luftigare. Troligtvis finns det också då tid för en kortare warm-up för Rookie på lördag morgon, tiden då inte elit vill kvala iaf.

Som jag tolkade förslaget så var det att stryka ett kval för R600/1000 på fredagen och bara köra "tre pass" för våra klasser.
Övriga kör enl. tidigare tidsschema.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Som jag tolkade förslaget så var det att stryka ett kval för R600/1000 på fredagen och bara köra "tre pass" för våra klasser.

Jag tycker båda är bättre än nuvarande... jag pallar inte med att stressa mellan passen...
Jag vill hinna slappa, titta på superbike och ljuga om spårval för mina konkurrenter..

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Snäll du är.

Tyvärr åker bussen, Nitrous och Björne ner själva. Det är inte värt att släpa ner barnen så länge i bil för en dag och sedan hem lång tid i bil. Ingen familjeaktivitet längre det här med RR...

Mina barn får väl kolla på hästar i helgen och vi bidrar väl inte längre till att locka in barn i RR längre när vi aldrig tycks kunna vara med på race då dom ska ligga på arbetsdagar och skoldagar.

Med barn som springer runt mina ben och vill ha uppmärksamhet känns som mitt fokus inte här helt klart, så hojta till om jag är ute i det blå här...

Men, om rookie kör bara ett race per helg och då har lägre anmälningsavgift och elitklasserna kör dubbla race med högre anmälningsavgift, man slår ihop klasser som har mindre än säg 10-15 förare, typ om 125 kör med 250 osv (inom t ex fotboll, innebandy har jag varit med om att tex flick lag fått gå ihop med damlaget både på träning och match när det varit för få spelare). Sen kan man ju så klart lägga till att köra som någon sagt om att starta efter första finalens placering osv. Borde inte det spar in lite tid och få alla köra en helg. Lite mer lika för alla.

Ja, jag kan var fel ute. Men ventilera förslag är väl alltid okej hoppas jag.

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450

Det är ju givetvis en möjlighet att bara skapa mer luft på fredagen genom att bara ta bort ett kval för rookie. Låter bättre än dagens upplägg enligt mig då det blir mindre stress men lika mycket race. Det är ju ändå racen som är det primära.

Min tanke från början var att samtliga klasser skippar ett kval.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning