RR SM Knutstorp 7-9 Augusti 2009

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Med tanke på vad det kostar att dra runt en SM helg på Knudan så skulle det bli ganska dyrt för rookisarna att själva köra en hel helg.

Möjligen om man fyllde ut med några andra klasser som är villga att dela på kalaset.

Tycker det tjatas en massa om att det är för lite tävlingar så det borde ju i så fall gå att fylla ut med exempelvis Bott som är en stor klass. Sen kanske man kan bjuda in någon av SM-klasserna eller SP om den överlever.
Eller kanske att man kör 125-400 som dom brukar köra på Sviestad.

Om man inte har rookies med och dessa inte har råd till egna helger så ja då kommer det som jag skrev tidigare bli så att om några år står en del och kliar sig i huvudet och undrar varför det är så utövare i Sverige av rr.


Var rädd om dom förare som finns, det har varit ett uppsving ett par år nu, se till att hålla dessa förare kvar samt locka fler till rr.

Jag menade inte på något vis att det var ett bra förslag att göra som jag skrev. Men det är ett enkelt sätt för arrangören att lösa det hela som jag verkligen inte hoppas blir verklighet.

Självklart ska vi vara rädda om de förare vi har samt jobba på att locka nya förmågor till sporten. Därför är det nog fortfarande vettigt att ha med Honda academy på SM-helgerna då det sås många frön där som förhoppningsvis kan gro och bli kvar inom sporten en långtid framöver.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Snäll du är.

Tyvärr åker bussen, Nitrous och Björne ner själva. Det är inte värt att släpa ner barnen så länge i bil för en dag och sedan hem lång tid i bil. Ingen familjeaktivitet längre det här med RR...

Mina barn får väl kolla på hästar i helgen och vi bidrar väl inte längre till att locka in barn i RR längre när vi aldrig tycks kunna vara med på race då dom ska ligga på arbetsdagar och skoldagar.


Med barn som springer runt mina ben och vill ha uppmärksamhet känns som mitt fokus inte här helt klart, så hojta till om jag är ute i det blå här...

Men, om rookie kör bara ett race per helg och då har lägre anmälningsavgift och elitklasserna kör dubbla race med högre anmälningsavgift, man slår ihop klasser som har mindre än säg 10-15 förare, typ om 125 kör med 250 osv (inom t ex fotboll, innebandy har jag varit med om att tex flick lag fått gå ihop med damlaget både på träning och match när det varit för få spelare). Sen kan man ju så klart lägga till att köra som någon sagt om att starta efter första finalens placering osv. Borde inte det spar in lite tid och få alla köra en helg. Lite mer lika för alla.

Ja, jag kan var fel ute. Men ventilera förslag är väl alltid okej hoppas jag.

Klart att man ska ventilera förslag, sakliga förslag och nya grepp är alltid intressant att läsa.

Det är ju givetvis en möjlighet att bara skapa mer luft på fredagen genom att bara ta bort ett kval för rookie. Låter bättre än dagens upplägg enligt mig då det blir mindre stress men lika mycket race. Det är ju ändå racen som är det primära.

Min tanke från början var att samtliga klasser skippar ett kval.
Bra förslag :tummenupp

Tycker det tjatas en massa om att det är för lite tävlingar så det borde ju i så fall gå att fylla ut med exempelvis Bott som är en stor klass. Sen kanske man kan bjuda in någon av SM-klasserna eller SP om den överlever.
Eller kanske att man kör 125-400 som dom brukar köra på Sviestad.



Jag menade inte på något vis att det var ett bra förslag att göra som jag skrev. Men det är ett enkelt sätt för arrangören att lösa det hela som jag verkligen inte hoppas blir verklighet.

Självklart ska vi vara rädda om de förare vi har samt jobba på att locka nya förmågor till sporten. Därför är det nog fortfarande vettigt att ha med Honda academy på SM-helgerna då det sås många frön där som förhoppningsvis kan gro och bli kvar inom sporten en långtid framöver.

Att fylla en rookiehelg med Bott, SP samt liten debutant kan ju funka, fast i dagsläget har vi fullt upp med att få ett SM att funka.

Många bra förslag kan dock resultera i bättre upplägg nästa år.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Kan inte alla ni som har bra förslag engagera er i att hjälpa till att arrangera också, då slipper vi ju såna här diskussioner!

Jobba på Hyllinge, jag kommer dit och skruvar lite åt en Rookie 600-förare och vi ska ha kul, vi ska racea och snacka skit. Sen har jag hela helgen ledig, det är najs.

Hursomhelt, det är jäkligt mycket snack och sjukt lite verkstad. sluta gnäll och säg till där det gör skillnad istället.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Schemat för helgen är redan spikat och lär inte ändras men det vore ändå intressant att höra vad ni (junior, senior, elit och föräldrar) tycker om det här förslaget till racehelg om bantiden är 9-17.

Det som skiljer sig från det befintliga schemat är att:
- 125 Junior, Rookie 600 och 1000 kör en friträning och sitt enda kval på fredagen.
- 125 GP och 250 GP slipper dela pass
- alla klasser (förutom 125 Jr, Rookie 600 och 1000) får 40 minuters träning (2 x 20) på fredagen istället för 25 minuter

På racedagen kör 125 junior, Rookie 600 och 1000 en kort warmup och rookieklasserna kör ett något kortare race, 14 istället för 18 varv.

Fredag:
09:00‐09:20 125 Junior - Friträning
09:30‐09:50 Rookie 600 - Friträning
10:00‐10:20 Rookie 1000 - Friträning
10:30‐10:50 125GP - Friträning
11:00‐11:20 250GP - Friträning
11:30‐11:50 Superbike Challenge - Friträning
12:00‐12:20 Superstock 600 - Friträning
12:30‐13:15 Lunch
13:25‐13:45 125 Junior - Kval
13:55‐14:15 Rookie 600 - Kval
14:25‐14:45 Rookie 1000 - Kval
14:55‐15:15 125GP - Friträning
15:25‐15:45 250GP - Friträning
15:55‐16:15 Superbike Challenge - Friträning
16:25‐16:45 Superstock 600 - Friträning

Lördag.
09:00‐09:15 Honda 100 - Kval 1
09:25‐09:45 125GP - Kval 1
09:55‐10:15 250GP - Kval 1
10:25‐10:45 Suberbike Challenge - Kval 1
10:55‐11:15 Superstock 600 - Kval 1
11:25-11:35 125 Junior - Warmup
11:40-11:50 Rookie 600 - Warmup
11:55-12:05 Rookie 1000 - Warmup
12:10‐12:45 Lunch
12:50‐13:05 Honda 100 - Race 1 - 8 varv
13:15‐13:40 125GP - Race 1 - 18 varv
13:50‐14:15 250GP - Race 1 - 18 varv
14:25‐14:50 Superbike Challenge - Race 1 - 18 varv
15:00‐15:25 Superstock 600 - Race 1 - 18 varv
15:35‐15:55 125 Junior - Race 1 - 10 varv
16:05‐16:25 Rookie 600 - Race 1 - 14 varv
16:35‐16:55 Rookie 1000 - Race 1 - 14 varv

Söndag.
09:00‐09:15 Honda 100 - Kval 2
09:25‐09:45 125GP - Kval 2
09:55‐10:15 250GP - Kval 2
10:25‐10:45 Suberbike Challenge - Kval 2
10:55‐11:15 Superstock 600 - Kval 2
11:25-11:35 125 Junior - Warmup
11:40-11:50 Rookie 600 - Warmup
11:55-12:05 Rookie 1000 - Warmup
12:10‐12:45 Lunch
12:50‐13:05 Honda 100 - Race 2 - 8 varv
13:15‐13:40 125GP - Race 2 - 18 varv
13:50‐14:15 250GP - Race 2 - 18 varv
14:25‐14:50 Superbike Challenge - Race 2 - 18 varv
15:00‐15:25 Superstock 600 - Race 2 - 18 varv
15:35‐15:55 125 Junior - Race 2 - 10 varv
16:05‐16:25 Rookie 600 - Race 2 - 14 varv
16:35‐16:55 Rookie 1000 - Race 2 - 14 varv
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Coolt! Men hade jag varit Rookie hade jag skrikit högt att jag MÅSTE vara borta tre dagar! Dåligt!
 

Helge S.

Stay cool...
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Hønefoss
Hoj
Yamaha R6 och R1 2007
Schemat för helgen är redan spikat och lär inte ändras men det vore ändå intressant att höra vad ni (junior, senior, elit och föräldrar) tycker om det här förslaget till racehelg om bantiden är 9-17.

Det som skiljer sig från det befintliga schemat är att:
- 125 Junior, Rookie 600 och 1000 kör en friträning och sitt enda kval på fredagen.
- 125 GP och 250 GP slipper dela pass
- alla klasser (förutom 125 Jr, Rookie 600 och 1000) får 40 minuters träning (2 x 20) på fredagen istället för 25 minuter

På racedagen kör 125 junior, Rookie 600 och 1000 en kort warmup och rookieklasserna kör ett något kortare race, 14 istället för 18 varv.

Fredag:
09:00‐09:20 125 Junior - Friträning
09:30‐09:50 Rookie 600 - Friträning
10:00‐10:20 Rookie 1000 - Friträning
10:30‐10:50 125GP - Friträning
11:00‐11:20 250GP - Friträning
11:30‐11:50 Superbike Challenge - Friträning
12:00‐12:20 Superstock 600 - Friträning
12:30‐13:15 Lunch
13:25‐13:45 125 Junior - Kval
13:55‐14:15 Rookie 600 - Kval
14:25‐14:45 Rookie 1000 - Kval
14:55‐15:15 125GP - Friträning
15:25‐15:45 250GP - Friträning
15:55‐16:15 Superbike Challenge - Friträning
16:25‐16:45 Superstock 600 - Friträning

Lördag.
09:00‐09:15 Honda 100 - Kval 1
09:25‐09:45 125GP - Kval 1
09:55‐10:15 250GP - Kval 1
10:25‐10:45 Suberbike Challenge - Kval 1
10:55‐11:15 Superstock 600 - Kval 1
11:25-11:35 125 Junior - Warmup
11:40-11:50 Rookie 600 - Warmup
11:55-12:05 Rookie 1000 - Warmup
12:10‐12:45 Lunch
12:50‐13:05 Honda 100 - Race 1 - 8 varv
13:15‐13:40 125GP - Race 1 - 18 varv
13:50‐14:15 250GP - Race 1 - 18 varv
14:25‐14:50 Superbike Challenge - Race 1 - 18 varv
15:00‐15:25 Superstock 600 - Race 1 - 18 varv
15:35‐15:55 125 Junior - Race 1 - 10 varv
16:05‐16:25 Rookie 600 - Race 1 - 14 varv
16:35‐16:55 Rookie 1000 - Race 1 - 14 varv

Söndag.
09:00‐09:15 Honda 100 - Kval 2
09:25‐09:45 125GP - Kval 2
09:55‐10:15 250GP - Kval 2
10:25‐10:45 Suberbike Challenge - Kval 2
10:55‐11:15 Superstock 600 - Kval 2
11:25-11:35 125 Junior - Warmup
11:40-11:50 Rookie 600 - Warmup
11:55-12:05 Rookie 1000 - Warmup
12:10‐12:45 Lunch
12:50‐13:05 Honda 100 - Race 2 - 8 varv
13:15‐13:40 125GP - Race 2 - 18 varv
13:50‐14:15 250GP - Race 2 - 18 varv
14:25‐14:50 Superbike Challenge - Race 2 - 18 varv
15:00‐15:25 Superstock 600 - Race 2 - 18 varv
15:35‐15:55 125 Junior - Race 2 - 10 varv
16:05‐16:25 Rookie 600 - Race 2 - 14 varv
16:35‐16:55 Rookie 1000 - Race 2 - 14 varv


:yoparty Bra :)
 

Ninjarookie

#42 Rookie 600
Gick med
7 Oct 2006
Ort
Södern
Hoj
ZX6R-07, ZX6R-09
Schemat för helgen är redan spikat och lär inte ändras men det vore ändå intressant att höra vad ni (junior, senior, elit och föräldrar) tycker om det här förslaget till racehelg om bantiden är 9-17.

Det som skiljer sig från det befintliga schemat är att:
- 125 Junior, Rookie 600 och 1000 kör en friträning och sitt enda kval på fredagen.
- 125 GP och 250 GP slipper dela pass
- alla klasser (förutom 125 Jr, Rookie 600 och 1000) får 40 minuters träning (2 x 20) på fredagen istället för 25 minuter

På racedagen kör 125 junior, Rookie 600 och 1000 en kort warmup och rookieklasserna kör ett något kortare race, 14 istället för 18 varv.

Ser kanon ut tycker jag.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Coolt! Men hade jag varit Rookie hade jag skrikit högt att jag MÅSTE vara borta tre dagar! Dåligt!
De flesta kör på fredagarna så det borde inte vara något problem.

Men man skulle säkert kunna lägga ett kort kval för rookisarna både på lördagen och söndagen istället om en majoritet skulle föredra det.
 

Love

#41 SST600 www.ninjaracing.se
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Jäderfors (Sandviken)
Hoj
ZX6R-09 + ZX10-09
Schemat för helgen är redan spikat och lär inte ändras men det vore ändå intressant att höra vad ni (junior, senior, elit och föräldrar) tycker om det här förslaget till racehelg om bantiden är 9-17.

Det som skiljer sig från det befintliga schemat är att:
- 125 Junior, Rookie 600 och 1000 kör en friträning och sitt enda kval på fredagen.
- 125 GP och 250 GP slipper dela pass
- alla klasser (förutom 125 Jr, Rookie 600 och 1000) får 40 minuters träning (2 x 20) på fredagen istället för 25 minuter

På racedagen kör 125 junior, Rookie 600 och 1000 en kort warmup och rookieklasserna kör ett något kortare race, 14 istället för 18 varv.

Ser riktigt bra ut tycker jag oxå.
Fast personligen kör jag hellre lite längre race eller längre kval än att köra warm-up.

/Love Gillberg
Ninjaracing
#26 R600
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Skulle egentlig til Mo I Rana og kjøre NM, men det ble avlyst...så vi får se :). Skal öhlins kompetansesenter dit da?, uten han er jeg uansett sjangseløs...

Det är du ändå!!! Jag har ett FÄRSKT personbästa på 1.03,7!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hör du det??!!! DARRA nu din oduglige norsk, kom igen om du vågar!!! Jag ska till och med ta och och visa dig ett vinnande spår runt Gokart-banan så du inte blir alldeles vilsen.:tummenupp

Och fjädring ställer vi på Öhlins Kompetansjesenter GIVETVIS in åt dig. Gratis!


Du vill bara ha mer bantid för du är så talanglös!!! Fusk kallas det. Vi som har ett jobb att sköta, och inte har tid att ligga och fredagsträna, vi får lita på talang och rutin (=kompetansje!!!)

:)

Vi ses!
 
Last edited:

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Missade Karlskoga pga ryggont så in i h-e och nu blir det inget Knudan heller pga felplanering i semesterschemat! Ha så kul!!!
 

Helge S.

Stay cool...
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Hønefoss
Hoj
Yamaha R6 och R1 2007
Det är du ändå!!! Jag har ett FÄRSKT personbästa på 1.03,7!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hör du det??!!! DARRA nu din oduglige norsk, kom igen om du vågar!!! Jag ska till och med ta och och visa dig ett vinnande spår runt Gokart-banan så du inte blir alldeles vilsen.:tummenupp

"Haha, mitt personbeste på "Knudan" er 1,05,2 (fra ERF) så kanskje jeg burde holde meg hjemme? :)."

Och fjädring ställer vi på Öhlins Kompetansjesenter GIVETVIS in åt dig. Gratis!

"Tack så mycke!, men blir det teamordre på racet da, at jeg må ligge bak deg?"

Du vill bara ha mer bantid för du är så talanglös!!! Fusk kallas det. Vi som har ett jobb att sköta, och inte har tid att ligga och fredagsträna, vi får lita på talang och rutin (=kompetansje!!!)

Så ikke at det var mere banetid, så på rookieklassene, at de fikk kjøre på lørdag og søndag, mye bedre for dem det.

:)

Vi ses!


Vi sees
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Ajajajaj. får köra lite armhävningar tror jag! Man vill ju hålla den svenska flaggan högt, var ju ende svennen på pallen ifjol!!:D
Men men, någon måste göra't!

De flesta kör på fredagarna så det borde inte vara något problem.

Här pratar jag för dem som har ett liv utanför racingen, som tycker det är too much att vara borta tre dagar.

Men det kanske bara är jag som har det...
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mot bättre vetande fortsätter jag att fråga i hopp om ett vettigt svar:

Varför är det just rookisarna som ska köra på fredagen? Varför la ni inte tex Superbike på fredagen? Eller 125 Jr, eller Honda RR?
Om du använder dina grå lite så vet du säkert svaret på detta...

125JR och Honda RR är en del av den väldigt lyckade ungdoms/juniorsatsning som Svemo konsekvent har gjort under ett par år. Nyttan av två så liknande klasser kan väl diskuteras men när en tillverkare som Honda vill gå in och stötta svensk roadracing så får väl det ses som något positivt även om det innebär ytterligare en klass som behöver tid. I avtalet med Honda ingår väl att de ska köra på SM-tävlingarna eller är jag fel ute här? I det långa loppet bör väl nyttan av två juniorklasser kanske ses över.

Superbike Challenge är ju dels en Cup men även en av åskådare uppskattad klass vilken säkert för många är dagens höjdpunkt. Bra racing med många bra förare vill ju både publik och arrangörerna ha, med detta menar jag inte att Rookie är dåligt på ngt vis.

Att det då blir Rookieklasserna som får maka på sig är ju ganska logiskt - eller? Tråkigt för de som kör i klasserna men ur arrangörernas perspektiv ett för mig logiskt resonemang. Tror inte det har att göra med rädsla för Elitförarnas ilska heller.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om du använder dina grå lite så vet du säkert svaret på detta...
Det var tjatet från Mickes sida om att Rookie är supportklasser som fick mig att ställa frågan. Alla är väl medvetna om att rookie är support men det är som sagt även SBK, Honda RR och 125 Jr så det argumentet är riktigt uselt. Förstår inte varför man inte kan skriva som det är från början utan ska försöka linda in det.

Petade ihop ett schema (se ovan), det som var helt omöjligt, och det finns garanterat hur många andra varianter som helst. Att köra rookie fre - sön hade gått om viljan funnits.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det var tjatet från Mickes sida om att Rookie är supportklasser som fick mig att ställa frågan. Alla är väl medvetna om att rookie är support men det är som sagt även SBK, Honda RR och 125 Jr så det argumentet är riktigt uselt. Förstår inte varför man inte kan skriva som det är från början utan ska försöka linda in det.

Petade ihop ett schema (se ovan), det som var helt omöjligt, och det finns garanterat hur många andra varianter som helst. Att köra rookie fre - sön hade gått om viljan funnits.
Jag är övertygad om att 99% av de som läser den här tråden är insatta i varför det är Rookieklasserna som får stryka på foten först, även du.

De olika tidsscheman som finns har jag inte läst så jag har ingen åsikt om dem.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top