Fredrik_H
SÅ Motorsport
Nu börjar det likna nåt här!
mer idéer hela tiden!!!!
mer idéer hela tiden!!!!
Med tanke på vad det kostar att dra runt en SM helg på Knudan så skulle det bli ganska dyrt för rookisarna att själva köra en hel helg.
Möjligen om man fyllde ut med några andra klasser som är villga att dela på kalaset.
Om man inte har rookies med och dessa inte har råd till egna helger så ja då kommer det som jag skrev tidigare bli så att om några år står en del och kliar sig i huvudet och undrar varför det är så utövare i Sverige av rr.
Var rädd om dom förare som finns, det har varit ett uppsving ett par år nu, se till att hålla dessa förare kvar samt locka fler till rr.
Snäll du är.
Tyvärr åker bussen, Nitrous och Björne ner själva. Det är inte värt att släpa ner barnen så länge i bil för en dag och sedan hem lång tid i bil. Ingen familjeaktivitet längre det här med RR...
Mina barn får väl kolla på hästar i helgen och vi bidrar väl inte längre till att locka in barn i RR längre när vi aldrig tycks kunna vara med på race då dom ska ligga på arbetsdagar och skoldagar.
Med barn som springer runt mina ben och vill ha uppmärksamhet känns som mitt fokus inte här helt klart, så hojta till om jag är ute i det blå här...
Men, om rookie kör bara ett race per helg och då har lägre anmälningsavgift och elitklasserna kör dubbla race med högre anmälningsavgift, man slår ihop klasser som har mindre än säg 10-15 förare, typ om 125 kör med 250 osv (inom t ex fotboll, innebandy har jag varit med om att tex flick lag fått gå ihop med damlaget både på träning och match när det varit för få spelare). Sen kan man ju så klart lägga till att köra som någon sagt om att starta efter första finalens placering osv. Borde inte det spar in lite tid och få alla köra en helg. Lite mer lika för alla.
Ja, jag kan var fel ute. Men ventilera förslag är väl alltid okej hoppas jag.
Bra förslagDet är ju givetvis en möjlighet att bara skapa mer luft på fredagen genom att bara ta bort ett kval för rookie. Låter bättre än dagens upplägg enligt mig då det blir mindre stress men lika mycket race. Det är ju ändå racen som är det primära.
Min tanke från början var att samtliga klasser skippar ett kval.
Tycker det tjatas en massa om att det är för lite tävlingar så det borde ju i så fall gå att fylla ut med exempelvis Bott som är en stor klass. Sen kanske man kan bjuda in någon av SM-klasserna eller SP om den överlever.
Eller kanske att man kör 125-400 som dom brukar köra på Sviestad.
Jag menade inte på något vis att det var ett bra förslag att göra som jag skrev. Men det är ett enkelt sätt för arrangören att lösa det hela som jag verkligen inte hoppas blir verklighet.
Självklart ska vi vara rädda om de förare vi har samt jobba på att locka nya förmågor till sporten. Därför är det nog fortfarande vettigt att ha med Honda academy på SM-helgerna då det sås många frön där som förhoppningsvis kan gro och bli kvar inom sporten en långtid framöver.
Schemat för helgen är redan spikat och lär inte ändras men det vore ändå intressant att höra vad ni (junior, senior, elit och föräldrar) tycker om det här förslaget till racehelg om bantiden är 9-17.
Det som skiljer sig från det befintliga schemat är att:
- 125 Junior, Rookie 600 och 1000 kör en friträning och sitt enda kval på fredagen.
- 125 GP och 250 GP slipper dela pass
- alla klasser (förutom 125 Jr, Rookie 600 och 1000) får 40 minuters träning (2 x 20) på fredagen istället för 25 minuter
På racedagen kör 125 junior, Rookie 600 och 1000 en kort warmup och rookieklasserna kör ett något kortare race, 14 istället för 18 varv.
Fredag:
09:00‐09:20 125 Junior - Friträning
09:30‐09:50 Rookie 600 - Friträning
10:00‐10:20 Rookie 1000 - Friträning
10:30‐10:50 125GP - Friträning
11:00‐11:20 250GP - Friträning
11:30‐11:50 Superbike Challenge - Friträning
12:00‐12:20 Superstock 600 - Friträning
12:30‐13:15 Lunch
13:25‐13:45 125 Junior - Kval
13:55‐14:15 Rookie 600 - Kval
14:25‐14:45 Rookie 1000 - Kval
14:55‐15:15 125GP - Friträning
15:25‐15:45 250GP - Friträning
15:55‐16:15 Superbike Challenge - Friträning
16:25‐16:45 Superstock 600 - Friträning
Lördag.
09:00‐09:15 Honda 100 - Kval 1
09:25‐09:45 125GP - Kval 1
09:55‐10:15 250GP - Kval 1
10:25‐10:45 Suberbike Challenge - Kval 1
10:55‐11:15 Superstock 600 - Kval 1
11:25-11:35 125 Junior - Warmup
11:40-11:50 Rookie 600 - Warmup
11:55-12:05 Rookie 1000 - Warmup
12:10‐12:45 Lunch
12:50‐13:05 Honda 100 - Race 1 - 8 varv
13:15‐13:40 125GP - Race 1 - 18 varv
13:50‐14:15 250GP - Race 1 - 18 varv
14:25‐14:50 Superbike Challenge - Race 1 - 18 varv
15:00‐15:25 Superstock 600 - Race 1 - 18 varv
15:35‐15:55 125 Junior - Race 1 - 10 varv
16:05‐16:25 Rookie 600 - Race 1 - 14 varv
16:35‐16:55 Rookie 1000 - Race 1 - 14 varv
Söndag.
09:00‐09:15 Honda 100 - Kval 2
09:25‐09:45 125GP - Kval 2
09:55‐10:15 250GP - Kval 2
10:25‐10:45 Suberbike Challenge - Kval 2
10:55‐11:15 Superstock 600 - Kval 2
11:25-11:35 125 Junior - Warmup
11:40-11:50 Rookie 600 - Warmup
11:55-12:05 Rookie 1000 - Warmup
12:10‐12:45 Lunch
12:50‐13:05 Honda 100 - Race 2 - 8 varv
13:15‐13:40 125GP - Race 2 - 18 varv
13:50‐14:15 250GP - Race 2 - 18 varv
14:25‐14:50 Superbike Challenge - Race 2 - 18 varv
15:00‐15:25 Superstock 600 - Race 2 - 18 varv
15:35‐15:55 125 Junior - Race 2 - 10 varv
16:05‐16:25 Rookie 600 - Race 2 - 14 varv
16:35‐16:55 Rookie 1000 - Race 2 - 14 varv
Schemat för helgen är redan spikat och lär inte ändras men det vore ändå intressant att höra vad ni (junior, senior, elit och föräldrar) tycker om det här förslaget till racehelg om bantiden är 9-17.
Det som skiljer sig från det befintliga schemat är att:
- 125 Junior, Rookie 600 och 1000 kör en friträning och sitt enda kval på fredagen.
- 125 GP och 250 GP slipper dela pass
- alla klasser (förutom 125 Jr, Rookie 600 och 1000) får 40 minuters träning (2 x 20) på fredagen istället för 25 minuter
På racedagen kör 125 junior, Rookie 600 och 1000 en kort warmup och rookieklasserna kör ett något kortare race, 14 istället för 18 varv.
De flesta kör på fredagarna så det borde inte vara något problem.Coolt! Men hade jag varit Rookie hade jag skrikit högt att jag MÅSTE vara borta tre dagar! Dåligt!
Schemat för helgen är redan spikat och lär inte ändras men det vore ändå intressant att höra vad ni (junior, senior, elit och föräldrar) tycker om det här förslaget till racehelg om bantiden är 9-17.
Det som skiljer sig från det befintliga schemat är att:
- 125 Junior, Rookie 600 och 1000 kör en friträning och sitt enda kval på fredagen.
- 125 GP och 250 GP slipper dela pass
- alla klasser (förutom 125 Jr, Rookie 600 och 1000) får 40 minuters träning (2 x 20) på fredagen istället för 25 minuter
På racedagen kör 125 junior, Rookie 600 och 1000 en kort warmup och rookieklasserna kör ett något kortare race, 14 istället för 18 varv.
Och se vem som dök upp!! Kommer du till Knudan?
Skulle egentlig til Mo I Rana og kjøre NM, men det ble avlyst...så vi får se . Skal öhlins kompetansesenter dit da?, uten han er jeg uansett sjangseløs...
Missade Karlskoga pga ryggont så in i h-e och nu blir det inget Knudan heller pga felplanering i semesterschemat! Ha så kul!!!
Det är du ändå!!! Jag har ett FÄRSKT personbästa på 1.03,7!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hör du det??!!! DARRA nu din oduglige norsk, kom igen om du vågar!!! Jag ska till och med ta och och visa dig ett vinnande spår runt Gokart-banan så du inte blir alldeles vilsen.
"Haha, mitt personbeste på "Knudan" er 1,05,2 (fra ERF) så kanskje jeg burde holde meg hjemme? ."
Och fjädring ställer vi på Öhlins Kompetansjesenter GIVETVIS in åt dig. Gratis!
"Tack så mycke!, men blir det teamordre på racet da, at jeg må ligge bak deg?"
Du vill bara ha mer bantid för du är så talanglös!!! Fusk kallas det. Vi som har ett jobb att sköta, och inte har tid att ligga och fredagsträna, vi får lita på talang och rutin (=kompetansje!!!)
Så ikke at det var mere banetid, så på rookieklassene, at de fikk kjøre på lørdag og søndag, mye bedre for dem det.
Vi ses!
Vi sees
De flesta kör på fredagarna så det borde inte vara något problem.
Om du använder dina grå lite så vet du säkert svaret på detta...Mot bättre vetande fortsätter jag att fråga i hopp om ett vettigt svar:
Varför är det just rookisarna som ska köra på fredagen? Varför la ni inte tex Superbike på fredagen? Eller 125 Jr, eller Honda RR?
Det var tjatet från Mickes sida om att Rookie är supportklasser som fick mig att ställa frågan. Alla är väl medvetna om att rookie är support men det är som sagt även SBK, Honda RR och 125 Jr så det argumentet är riktigt uselt. Förstår inte varför man inte kan skriva som det är från början utan ska försöka linda in det.Om du använder dina grå lite så vet du säkert svaret på detta...
Jag är övertygad om att 99% av de som läser den här tråden är insatta i varför det är Rookieklasserna som får stryka på foten först, även du.Det var tjatet från Mickes sida om att Rookie är supportklasser som fick mig att ställa frågan. Alla är väl medvetna om att rookie är support men det är som sagt även SBK, Honda RR och 125 Jr så det argumentet är riktigt uselt. Förstår inte varför man inte kan skriva som det är från början utan ska försöka linda in det.
Petade ihop ett schema (se ovan), det som var helt omöjligt, och det finns garanterat hur många andra varianter som helst. Att köra rookie fre - sön hade gått om viljan funnits.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |