Tyvärr så kan man lösa den biten ganska lätt genom att ge fan i att boka banan på fredagen. Visst. Ett litet inkomstbortfall blir det men man slipper banhyran för den dagen. Du slipper också fixa funkisar till en fredag vilket säkert inte är det lättaste.
Men det vore inte alls bra för sporten så därför hoppas jag (jag vet att det kanske är en utopi) på fler bullerhelger så man kan köra b-race på separata helger framöver.
Med tanke på vad det kostar att dra runt en SM helg på Knudan så skulle det bli ganska dyrt för rookisarna att själva köra en hel helg.
Möjligen om man fyllde ut med några andra klasser som är villga att dela på kalaset.
Mot bättre vetande fortsätter jag att fråga i hopp om ett vettigt svar:
Varför är det just rookisarna som ska köra på fredagen? Varför la ni inte tex Superbike på fredagen? Eller 125 Jr, eller Honda RR?
(Ingen av dem har SM-status)
(Jag vet att det är många föräldrar till 125 Jr och Honda RR som kör själva i elitklasserna så det var bara ett exempel, jag tycker att de, precis som alla andra ska köra på helgen. Honda RR ska dessutom köra sitt race först, och inte som vid vissa arrangemang klockan 17)
Visserligen har inte SBK SM status men det är elitförare, att flytta på andra klasser... tror du inte dom reagerar på samma sätt som du.
Det blir aldrig "rättvist" det är alltid någon klass som får köra för tidigt, sent, fel dag osv...
Jag säger som till A-torp upplägg. Det kommer minskas med RR förare i framtiden. Sedan står några där och undrar varför vi har så få delatagare inom RR.
Måste bara fråga en sak. Har det någonsin skickats ut en formulär där gällande dubbla race till alla inom RR eller är det något man tagit fasta på för att några personer hört av flera förare att det är vad förarna vill ha? Samt har man kollat med förarna om dom är villiga att ta en rejäl höjning av avgifter när/om det minskar antalet inkomna anmälningsavgifter från deltagare som inte kommer. På något sätt måste ju pengar in liksom, hoppar 20 rookies av pga fredags racet, vem ska då backa upp för den uteblivna kostnaden? Ska elitförarna då betala högre anmälningsavgift för att få köra dubbla race och för att andra förare inte får plats på helgerna. Eller är det meningen att rookies ska ställa upp och fylla sina startfält på fredagar så eliten kan köra dubbla på helgen till vanlig kostnad?
Nya grepp kallas det, nu verkar ju dom flesta gilla dubbla race, om man nu inte vill köra dubbla race så kan man ju stå över sista passet på dagen.