RR SM Knutstorp 7-9 Augusti 2009

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Intressant att du reflekterade över detta, fråga dig själv vad du tillför Svensk RR.
Påståendet gällde SH.

Men i övrigt gör jag nog mer än många andra eftersom jag ställer upp som funktionär när min klubb arrangerar SM. Hur många elitförare står som funktionärer en eller flera gånger om året?
Att verka för att främja sporten är viktigt om vi ska kunna fortsätta med RR.
Säg det till Svemo, inte till mig.

BTW: Letade med ljus och lykta efter Europolitans gamla reklamfilm med en tjej som håller för öronen och skriker "Bingo Lingo". Den hade passat bra i den här tråden :)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det beror nog på att det finns ett gäng bittra medlemmar som är vana att få som de vill sedan dagistiden. Så fort någon snodde deras bil i sandlådan ropade de på fröken, sen var de ordningsmän i skolan eller så satt de tysta i ett hörn, här skickar de PM till en moderator istället.
Herregud sicket trams. Det är inte första gången det är "tjafsigt" kring dig på SH och du skyller på att andra när enda gemensamma nämnaren är du? Hur var det nu med ödmjukheten som du tyckte var en så fin egenskap och som du tyckte Bergman2 saknade..
Du kan betydligt bättre än sånt här skitprat. :7peta
Lustigt nog är de som gnäller mest de som tillför minst.
Hur har du gjort den värderingen?

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Det är säkert fler som tycker och tänker saker utan att skriva det på SH, det trista är om vissa av rookiförarna hoppar över en tävling enbart för att dom inte gillar upplägget till 100% eller att dom vill visa sitt missnöje.

Jag verkligen hoppas att rookieförarna kommer till Knudan trots allt.

Samtliga Rookie-förare jag pratat med tycker att det suger med schemat som gäller för Ring Knutstorp nästa helg. Inte en enda av över tio personer som jag pratat med gillar upplägget. Tyvärr kommer några förare som har lång resväg att hoppa över tävlingen då det helt enkelt är för intensiv körtid.

Mycket tråkigt.

Jag har inte sett något om torsdagsträning, någon som vet om det blir något?

FastFreddie5

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
Honda CBR 600 RR-08, numer Elitidrottsman!
Fredag eller helg?

Jag tycker några som skriver här låter som grälsjuka kärringar på kafferep. Skärpning!
Är det inte bättre att fokusera på det som är bra? Jag tycker det är otroligt bra att få chansen att köra två race på samma helg. Det blir ju dubbelt så många chanser på säsongen att göra bra resultat. Om man verkligen skall bli bättre så är det ju genom att köra många race! (Under förutsättning att grundfarten finns där, annars behöver man träna)
Hoppas verkligen inte att denna gnällkör får det ändrat till nästa år!!

För att få denna chans är i alla fall jag beredd att offra lite träningstid eller kvaltid. Nu kör jag inte rookie i år men om jag gjort det hade jag gillat fredagsupplägget. Det är väl kanon att hinna med allt på en dag? Man kanske har flickvän, hus och ungar som också skall hinnas med?
Gillar man att campa är det väl bara att stanna kvar?

Nä det är inte bara elit som behöver träna. Men om man kör rookie så kanske man behöver träna MER än bara något 20 min pass för att få upp farten. Lägg tid och pengar på träning innan det är dags att tävla. Om du spelar fotboll blir du knappast uttagen till match till helgen om du inte tränat ordentligt innan.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Är det inte bättre att fokusera på det som är bra? Jag tycker det är otroligt bra att få chansen att köra två race på samma helg. Det blir ju dubbelt så många chanser på säsongen att göra bra resultat.
Så vi rookisar ska strunat i oss själva och vara glad för att du får köra dubbla race, ett par dag på helgen?
Om man verkligen skall bli bättre så är det ju genom att köra många race! (Under förutsättning att grundfarten finns där, annars behöver man träna) Hoppas verkligen inte att denna gnällkör får det ändrat till nästa år!!
Som elitförare kanske du bor i löparspåret men att köra 2 kval och 2 race SAMMA dag är det nog inte så många som orkar med bibehållen fokus.
För att få denna chans är i alla fall jag beredd att offra lite träningstid eller kvaltid. Nu kör jag inte rookie i år men om jag gjort det hade jag gillat fredagsupplägget. Det är väl kanon att hinna med allt på en dag? Man kanske har flickvän, hus och ungar som också skall hinnas med? Gillar man att campa är det väl bara att stanna kvar?
Då byter vi till nästa år så SST600 köra allt sitt på fredagen, låter det bra?
Nä det är inte bara elit som behöver träna. Men om man kör rookie så kanske man behöver träna MER än bara något 20 min pass för att få upp farten. Lägg tid och pengar på träning innan det är dags att tävla. Om du spelar fotboll blir du knappast uttagen till match till helgen om du inte tränat ordentligt innan.
Är du helt omedveten om att det finns rookisar som åker fortare än folk i elitklasserna? Träna mer? Jo men tjena....

labben

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
Kawasaki ZX10R 04
Det jag tycker är sjukast av allt är att folk tror att man inte lägger ner pengar på RR bara för att man inte är Elit-förare. Varför skulle vi inte satsa pengar på sporten? Och vadå Snälla lägg ner nu. Fattar inte vad alla pratar för skit..... Detta börjar bli löjligt. Hade man vänt på steken och låtit Elit förarna köra fredag och senior/junior köra fre,lör och söndag hade det blivit grymt mycket värre liv än vad det är nu!!!!!!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det jag tycker är sjukast av allt är att folk tror att man inte lägger ner pengar på RR bara för att man inte är Elit-förare. Varför skulle vi inte satsa pengar på sporten? Och vadå Snälla lägg ner nu. Fattar inte vad alla pratar för skit..... Detta börjar bli löjligt. Hade man vänt på steken och låtit Elit förarna köra fredag och senior/junior köra fre,lör och söndag hade det blivit grymt mycket värre liv än vad det är nu!!!!!!
Det är väl inte konstigt att man inte flyttar på SM-klasserna från en SM-tävling som är utannonserad till lör-sön....

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det var ett exempel. Så dum äre inte ens jag att tro det. Och titta det blev direkt tjafs om det.
Men om det är dumt så kan man ju fråga sig vad poängen är att skriva det om man nu vill undvika tjafs? Jag förstår inte poängen med ditt inlägg men du får gärna förklara. :)

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det är väl inte konstigt att man inte flyttar på SM-klasserna från en SM-tävling som är utannonserad till lör-sön....
Det ligger en viss logik i det ja, att rookisarna inte får köra lö-sö tycker även jag är synd, det bästa hade varit att klämma in alla klasser på lö-sö men nu går det ju inte rent logistiskt, tiden räcker inte till.

Att flytta på klasser med SM status och lägga dom utanför SM till förmån för rookies är ingen lösning.

Dubbla kval och dubbla race på en dag kommer att skilja män från möss :yoparty

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Att flytta på klasser med SM status och lägga dom utanför SM till förmån för rookies är ingen lösning.
Mot bättre vetande fortsätter jag att fråga i hopp om ett vettigt svar:

Varför är det just rookisarna som ska köra på fredagen? Varför la ni inte tex Superbike på fredagen? Eller 125 Jr, eller Honda RR?

(Ingen av dem har SM-status)

(Jag vet att det är många föräldrar till 125 Jr och Honda RR som kör själva i elitklasserna så det var bara ett exempel, jag tycker att de, precis som alla andra ska köra på helgen. Honda RR ska dessutom köra sitt race först, och inte som vid vissa arrangemang klockan 17)

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Jag säger som till A-torp upplägg. Det kommer minskas med RR förare i framtiden. Sedan står några där och undrar varför vi har så få delatagare inom RR.

Måste bara fråga en sak. Har det någonsin skickats ut en formulär där gällande dubbla race till alla inom RR eller är det något man tagit fasta på för att några personer hört av flera förare att det är vad förarna vill ha? Samt har man kollat med förarna om dom är villiga att ta en rejäl höjning av avgifter när/om det minskar antalet inkomna anmälningsavgifter från deltagare som inte kommer. På något sätt måste ju pengar in liksom, hoppar 20 rookies av pga fredags racet, vem ska då backa upp för den uteblivna kostnaden? Ska elitförarna då betala högre anmälningsavgift för att få köra dubbla race och för att andra förare inte får plats på helgerna. Eller är det meningen att rookies ska ställa upp och fylla sina startfält på fredagar så eliten kan köra dubbla på helgen till vanlig kostnad?

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Jag säger som till A-torp upplägg. Det kommer minskas med RR förare i framtiden. Sedan står några där och undrar varför vi har så få delatagare inom RR.

Måste bara fråga en sak. Har det någonsin skickats ut en formulär där gällande dubbla race till alla inom RR eller är det något man tagit fasta på för att några personer hört av flera förare att det är vad förarna vill ha? Samt har man kollat med förarna om dom är villiga att ta en rejäl höjning av avgifter när/om det minskar antalet inkomna anmälningsavgifter från deltagare som inte kommer. På något sätt måste ju pengar in liksom, hoppar 20 rookies av pga fredags racet, vem ska då backa upp för den uteblivna kostnaden? Ska elitförarna då betala högre anmälningsavgift för att få köra dubbla race och för att andra förare inte får plats på helgerna. Eller är det meningen att rookies ska ställa upp och fylla sina startfält på fredagar så eliten kan köra dubbla på helgen till vanlig kostnad?

Tyvärr så kan man lösa den biten ganska lätt genom att ge fan i att boka banan på fredagen. Visst. Ett litet inkomstbortfall blir det men man slipper banhyran för den dagen. Du slipper också fixa funkisar till en fredag vilket säkert inte är det lättaste.
Men det vore inte alls bra för sporten så därför hoppas jag (jag vet att det kanske är en utopi) på fler bullerhelger så man kan köra b-race på separata helger framöver.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Tyvärr så kan man lösa den biten ganska lätt genom att ge fan i att boka banan på fredagen. Visst. Ett litet inkomstbortfall blir det men man slipper banhyran för den dagen. Du slipper också fixa funkisar till en fredag vilket säkert inte är det lättaste.
Men det vore inte alls bra för sporten så därför hoppas jag (jag vet att det kanske är en utopi) på fler bullerhelger så man kan köra b-race på separata helger framöver.

Med tanke på vad det kostar att dra runt en SM helg på Knudan så skulle det bli ganska dyrt för rookisarna att själva köra en hel helg.

Möjligen om man fyllde ut med några andra klasser som är villga att dela på kalaset.

Mot bättre vetande fortsätter jag att fråga i hopp om ett vettigt svar:

Varför är det just rookisarna som ska köra på fredagen? Varför la ni inte tex Superbike på fredagen? Eller 125 Jr, eller Honda RR?

(Ingen av dem har SM-status)

(Jag vet att det är många föräldrar till 125 Jr och Honda RR som kör själva i elitklasserna så det var bara ett exempel, jag tycker att de, precis som alla andra ska köra på helgen. Honda RR ska dessutom köra sitt race först, och inte som vid vissa arrangemang klockan 17)
Visserligen har inte SBK SM status men det är elitförare, att flytta på andra klasser... tror du inte dom reagerar på samma sätt som du.

Det blir aldrig "rättvist" det är alltid någon klass som får köra för tidigt, sent, fel dag osv...

Nya grepp kallas det, nu verkar ju dom flesta gilla dubbla race, om man nu inte vill köra dubbla race så kan man ju stå över sista passet på dagen.

Last edited:

labben

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
Kawasaki ZX10R 04
Gustav O: Det jag menade skrev sandstream sen. Ville bara få folk att fatta. Eftersom att dom några elit förare säger att vi skall sluta gnälla på fredags upplägget så tycker jag att dom skall testa att tänka om. För om det hade varit så att det var dom som körde fredag hade dom reagerat precis som vi gör. Hänger du med nu?

Hoppas trotts all skit att det blir ett bra race där nere i skåneland tycker det är synd att det blir så på en av vårt lands bästa banor.

MVH Robin Ericsson

P.s. Har dom fixat riktig el nu eller måste man ligga vaken av det nedrans elvärket iår igen?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Visserligen har inte SBK SM status men det är elitförare, att flytta på andra klasser... tror du inte dom reagerar på samma sätt som du.
De skulle garanterat ha reagerat ännu hårdare och min gissning är att ingen på HMS skulle våga ta ett sånt beslut.

Nya grepp kallas det, nu verkar ju dom flesta gilla dubbla race, om man nu inte vill köra dubbla race så kan man ju stå över sista passet på dagen.
Men kom igen nu, slut tjata om dubbla race och att alla vill ha det. Vi vet att nästan alla vill ha det men INTE samma dag.

Last edited:

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
De skulle garanterat ha reagerat ännu hårdare och min gissning är att ingen på HMS skulle våga ta ett sånt beslut.

Men kom igen nu, slut tjata om dubbla race och att alla vill ha det. Vi vet att nästan alla vill ha det men INTE samma dag.

Dubbla race är ju anledningen till att alla klasser inte får plats lö-sö, det är därför jag tjatar om det.

Annars hade vi ju kört schemat som förra året.

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Måste bara fråga en sak. Har det någonsin skickats ut en formulär där gällande dubbla race till alla inom RR eller är det något man tagit fasta på för att några personer hört av flera förare att det är vad förarna vill ha?

Mike frågade ju förarna på ett förarmöte på ett SO förra året, där var det en sån kraftig majoritet till att köra dubbelrace att även om alla förare som har tänkt sig deltaga på SO framöver inte var där, så skulle inte de frånvarande kunna vända majoritetsbeslutet. (Alla inom RR behöver ju inte frågas, det räcker väl med ett majoritetsbeslut utav dem som skall tävla på de tävlingarna som det handlar om)

Sen fick väl LMS utmärkelsen bästa arrangerade tävling året de började med dubbelrace. Så det måste finnas en hel del positiva till att köra dubbelrace.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping