RR SM Knutstorp 7-9 Augusti 2009

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
Inom hur många andra sporter är "b-påsarna" med och subventionerar eliten?

I de flesta sporter, varje gång någon glad motionär tjöper en Yamaha, Nike, Elan eller vad det nu kan vara för produkt etc så ger man sitt bidrag till eliten:)

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
I de flesta sporter, varje gång någon glad motionär tjöper en Yamaha, Nike, Elan eller vad det nu kan vara för produkt etc så ger man sitt bidrag till eliten:)
Nu pratar vi om anmälningsavgifter. "B-påsarna" ska betala 1800:- för en dag, SM-klasserna och de supportklasser som är mer värda än rookieklasserna betalar 2100:- för 3 dagar.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Nu pratar vi om anmälningsavgifter. "B-påsarna" ska betala 1800:- för en dag, SM-klasserna och de supportklasser som är mer värda än rookieklasserna betalar 2100:- för 3 dagar.

Det är ju också sanning med modifikation.

Hade jag varit elifröare vet e fan om jag åkt ner till Knutstorp och spendera en hel fredag för 25 min träning........

Jag tycker inte problemet är körtid / kr

Vi kör 25 min mindre än elit och betalar 300 kr mindre Känns rättvist.

Problemet är att det är ett tajt och stressigt schema för R klasserna. Jag hade hellre sett att det kördes torsdag och fredag för Rookie! än bara fredag.

Att det inte finns möjlighet till träning inför Sm helgen är inte heller bra, men med detta upplägg så blir ju alla drabbade kan inte tänka mig att eliförarna är så nöjda med totalt 25 min träning. Man vill ju ha träning i samband med tävling särskilt för dom som bor så långt bort att det blir ända gången man kör den banan det året.

MVH Oskar

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Elitförarna betalar iofs mer i licenspengar än Rookieförarna. För vad? Där är ju kostnaden subventionerad för Rookies. :)
Förvisso gungor och karuseller men det kommer aldrig bli rättvist, det kommer aldrig bli 100% nöjda förare och det finns 100 aspekter att ta hänsyn till för en arrangör.

Fredrik_H

SÅ Motorsport
Gick med
1 Oct 2008
Hoj
Mekar racehojjar!
Tycker iaf att Anderstorp och Hylline ska be Fmk eller Mike Luff om hjälp!
Det är banor som får god kretik för sina grymma arrangemang!
Dom har flyt på grejjerna och bra funkisar!

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Inom hur många andra sporter är "b-påsarna" med och subventionerar eliten?
Skulle vilja säga alla.
Alla anhöriga till knatte- och flicklag i t.ex en fotbollsförening säljer lotter, hjälper kommunen med städdagar, ställer upp som "kioskmorsor" och insläppsvakter m.m. Intäkterna från detta fördelas sen i föreningen och på så sätt "sponsras" A-laget.
Om elitlaget skulle försöka finanisiera sig själv så skulle detta aldrig fungera. Dom har spelarlöner, bilersättningar, träningsbidrag, utrustningsbidrag m.m. långt ner i div 5 och det handlar om flera tusentals kronor per spelare.

Säger inte att det är rätt men så är det.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Tycker iaf att Anderstorp och Hylline ska be Fmk eller Mike Luff om hjälp!
Det är banor som får god kretik för sina grymma arrangemang!
Dom har flyt på grejjerna och bra funkisar!

Vad är det för fel på arrangemangen och funkisarna i Anderstorp? Vi har kört 2 mc-tävlingar i anderstorp denna säsongen med ypperliga arrangemang. Tror faktiskt aldrig jag sett fler funkisar runt en bana än vad det var på ERF och SM i våras.
Att vi tvingas köra en del klasser på fredagen gör väl inte att arrangemanget och funkisarna blir dåliga? Vi har olika förutsättningar att arrangera race, det hjälper inte om vi har FMK (som för övrigt är min klubb) eller Mike till hjälp. Vi får inte ett bättre bullertillstånd för det!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Skulle vilja säga alla...
Jag är aktiv genom familjen i byns innebandy och fotbollsklubb. Våra barn betalar mindre i medlemsavgift och sektionsavgift än de äldre. Allt vi säljer, bröd, kaffe, lotter osv går till lagkassan, inte till klubben.

Nåja, att sitta här och få smileys som svar från HMS ger inte så mycket. Inte heller att få höra att man som rookie ska vara tacksam att man överhuvudtaget får köra ihop med "eliten".

Får se fram emot LMS B-race och SO i Mike Luffs regi istället :)

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Skulle vilja säga alla.
Alla anhöriga till knatte- och flicklag i t.ex en fotbollsförening säljer lotter, hjälper kommunen med städdagar, ställer upp som "kioskmorsor" och insläppsvakter m.m. Intäkterna från detta fördelas sen i föreningen och på så sätt "sponsras" A-laget.
Om elitlaget skulle försöka finanisiera sig själv så skulle detta aldrig fungera. Dom har spelarlöner, bilersättningar, träningsbidrag, utrustningsbidrag m.m. långt ner i div 5 och det handlar om flera tusentals kronor per spelare.

Säger inte att det är rätt men så är det.

De flesta fotbollsarenor eller hockeyhallar betalas väl helt eller delvis av kommunerna, dvs. skattebetalarna. Stora summor. Så notan för polisbevakningen i samband med matcherna etc.
Inte heller det rättvist.

Dessutom får fotbollshuliganer skräna mitt i stan även efter kl 17.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nåja, att sitta här och få smileys som svar från HMS ger inte så mycket. Inte heller att få höra att man som rookie ska vara tacksam att man överhuvudtaget får köra ihop med "eliten".
Jag är inte HMS, jag är jag och har mina egna åsikter, vill man få svar från klubbarna får man kontakta dom via mail eller telefon, att skriva inlägg på SH och begära svar från klubbarna/ansvariga funkar inte.

I år är jag depåvärd, det innebär INTE att jag ansvarar för tidschemat, tävlingen eller liknande.

Det är ju också sanning med modifikation.

Hade jag varit elifröare vet e fan om jag åkt ner till Knutstorp och spendera en hel fredag för 25 min träning........

Jag tycker inte problemet är körtid / kr

Vi kör 25 min mindre än elit och betalar 300 kr mindre Känns rättvist.

Problemet är att det är ett tajt och stressigt schema för R klasserna. Jag hade hellre sett att det kördes torsdag och fredag för Rookie! än bara fredag.

Att det inte finns möjlighet till träning inför Sm helgen är inte heller bra, men med detta upplägg så blir ju alla drabbade kan inte tänka mig att eliförarna är så nöjda med totalt 25 min träning. Man vill ju ha träning i samband med tävling särskilt för dom som bor så långt bort att det blir ända gången man kör den banan det året.

MVH Oskar
Att köra enbart rookie två dagar kostar mer eftersom banhyran blir två dagar istället för en, sedan är det svårt att få tillgång till Knudan eftersom den oftast är fullbokad.

Det innebär även funkisar för två dagar, mycket att rodda samt en hög startavg. för förarna.

Last edited:

Fredrik_H

SÅ Motorsport
Gick med
1 Oct 2008
Hoj
Mekar racehojjar!
Jag gick väl för hårt på Anderstorp... vart jag vill komma är: Har man inte folk som hyllinge inte har tycker jag det är konstigt att man arrangerar!
Det här med fredagsrace för rookiesar kommer inte sluta bra! Förare kommer dra sig ur och vem tjänar på det!?
Hur vida vi ska lösa saknaden av bullerdagar vet jag inte! så länge det finns grannar finns det gnäll!
va med på en bandag på falkenberg när man bjöd in alla grannar som fick åka med och alla tyckte det va jättetrevligt (bra med folk) men dom som gnäller kommer ju naturligtvis inte och visar upp sig! Vilket är tråkigt för svensk motorsport!

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Jag gick väl för hårt på Anderstorp... vart jag vill komma är: Har man inte folk som hyllinge inte har tycker jag det är konstigt att man arrangerar!
Det här med fredagsrace för rookiesar kommer inte sluta bra! Förare kommer dra sig ur och vem tjänar på det!?
Hur vida vi ska lösa saknaden av bullerdagar vet jag inte! så länge det finns grannar finns det gnäll!
va med på en bandag på falkenberg när man bjöd in alla grannar som fick åka med och alla tyckte det va jättetrevligt (bra med folk) men dom som gnäller kommer ju naturligtvis inte och visar upp sig! Vilket är tråkigt för svensk motorsport!

Hyllinge har fått ihop mer funkisar än som krävs av banlicensen. Huruvida det blir ett bra eller dåligt arrangemang vet vi när tävlingen är körd, inte innan.

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Varför fråga när du inte ska köra? Du lever jävel med en stor del av de ideellt arbetande i klubbarna, men till vilket syfte? Jag är väl lika inblandad som du iallafall?
Sandstream, du missade nog svara på Humlans inlägg ovan... eller är det så att, Quota dig själv från tidigare inlägg; "Du är bra på att ducka när det blir lite jobbigt :rolleyes:"

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Sandstream, du missade nog svara på Humlans inlägg ovan... eller är det så att, Quota dig själv från tidigare inlägg; "Du är bra på att ducka när det blir lite jobbigt :rolleyes:"
Det hade jag faktiskt missat och ska självklart svara (Humlan hade citerat lite illa). Att undvika jobbiga frågor är inte min grej :)
Varför fråga när du inte ska köra? Du lever jävel med en stor del av de ideellt arbetande i klubbarna, men till vilket syfte? Jag är väl lika inblandad som du iallafall?
Din värld måste vara liten om du tycker att jag "lever jävel" i den här diskussionen. Tycker den har varit rätt sansad även om ingen från HMS verkar ha Internet och kan svara på grundläggande frågor. Fax kanske är deras melodi...

Om jag skulle skriva i klartext vad jag tycker skulle jag troligtvis bli bannad bums, jag är ju inte en fredad moderator som kan ägna sig åt personangrepp när det passar, och det är det inte värt.

Dessutom ska man inte vara med i en diskussion om man inte ska delta eller har deltagit. Intressant.

Att du svarar när jag efterfrågar någon ansvarig från HMS kan jag fortfarande inte förstå så du behöver inte ens försöka förklara.

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Det hade jag faktiskt missat och ska självklart svara (Humlan hade citerat lite illa). Att undvika jobbiga frågor är inte min grej :)
Din värld måste vara liten om du tycker att jag "lever jävel" i den här diskussionen. Tycker den har varit rätt sansad även om ingen från HMS verkar ha Internet och kan svara på grundläggande frågor. Fax kanske är deras melodi...

Om jag skulle skriva i klartext vad jag tycker skulle jag troligtvis bli bannad bums, jag är ju inte en fredad moderator som kan ägna sig åt personangrepp när det passar, och det är det inte värt.

Dessutom ska man inte vara med i en diskussion om man inte ska delta eller har deltagit. Intressant.

Att du svarar när jag efterfrågar någon ansvarig från HMS kan jag fortfarande inte förstå så du behöver inte ens försöka förklara.

Om du vill skriva i klartext utan att bli bannad finns jag på PM eller telefon:0708198554

Angående att delta i diskussionen utan att vara delaktig i arrangemanget så var det du som skrev:
Varför svara när du INTE har något med HMS arrangemang att göra? Jag efterfrågade ansvarig från deras sida.
Jag får alltså inte svara eftersom jag INTE arrangerar denna tävling, men du får fråga, som inte ska delta?
Du vet likaväl som alla andra att du får inga officiella svar från HMS på Sporthoj.com. Varför sparka in en öppen dörr?

Och ja, du lever jävel med ideellt arbetande folk. Det finns dom som läser här som inte tycker det är kul att bli påhoppade, och som inte skriver öht på forumet. Om du tar det som ett påhopp så får du väl rapportera inlägget. Tror inte Swedie tvekar att banna mej om jag bryter mot reglerna.

Fredrik_H

SÅ Motorsport
Gick med
1 Oct 2008
Hoj
Mekar racehojjar!
Nu tar vi det lilla lugna! Det är kretik vi ger, Den som känner sig träffad svarar på den! Som du sa NR18 det är ju bara SH det här!
Vi väntar och ser hur det blir efter knutan! Hur många rookiesar som e nöjda och vill va med nästa år!
Jag hoppas på grym rookie racing som vi sett hittils iår! Eliten skiter faktiskt jag i!

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Känns inte som att det är någon mening att diskutera detta mer i nuläget. Det schemat som är bestämt kommer ju att köras nästa helg. Den biten blir det omöjligt någon ändring på. Vi får hoppas att det kan bli en sansad diskution efter tävlingen är genomförd.

Det är ju så att i denna sport måste både utövarna och arrangören leva i symbios utan den ena överlever inte den andra. Så enkelt är det. Vi får se vad denna helgen ger. Klart att det finns massvis med olika sätt att lägga upp en tävlingshelg på. Jag har inte sett någon kritik från några elitförare alls. Innebär det att alla är skitnöjda fasten dom bara får 25 min träning eller tycker dom det suger???

Att sedan det är olika tider som gäller för buller är ju olyckligt men jag kör hellre en fredag än en söndag där man inte får köra full racedistans för att klockan slår 17! (såsom r1000 för 2008 på anderstorp)

Sedan håller jag fullständigt med om att sm klasserna ska ha mera "status" "uppmärksamhet" "bästa tiderna" mm.

Det tråkigaste som skulle kunna tänkas hända är ju att Rookie deltagandet blir så lågt att Hyllinge nästa år bara kör Elit och sm klasserna.
Detta är ju en möjlig utgång på ett lågt deltagande iår.

MVH Oskar

alfa

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
zx6rr(green and mean)
Go uppladdning inför första kval R600:D
Anmälan tidigast 07:30
Förarsammanträde 08:00
Kval 09:00
Nånstans där i mällan ordna plats,förhoppnings vis besiktning,däckvärmare:tummenupp

Fredrik_H

SÅ Motorsport
Gick med
1 Oct 2008
Hoj
Mekar racehojjar!
Tror inte heller vi kan påverka något.. Hoppas på en go fredag med härlig stämning!
Personligen kommer jag sakna minglet i depån.. dricka lite bärs o ljuga runt!
Vi gör det bästa av situationen.. vi som är där!
Lider med rookiehjältarna som man nästan pissar på bara!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning