RR SM Knutstorp 7-9 Augusti 2009

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Hoppas att Hyllinge analyserar deltagandet efter racet och funderar på ett nytt upplägg till nästa år. Jag kommer att köra. Betald och klar. Jag älskar att köra hoj och spenderar så mycket tid och pengar på det jag bara har möjlighet till. Nya upplägg välkomnas varmt och jag förstår att det är svårt att ändra detta upplägg när det tävlingen är så snart. Hade upplägget ändrats så hade kritiken kommmit från ett annat håll. Från dom som skulle få mindre körtid. Därmed förstår man att det inte går att ändra såhär i efterhand.

Tyvärr så var deltagandet lågt på ert sm förra året med och det kommer ju att bidra negativt för Rklasserna då minskningne inte blir så drastisk. Men det är ju vårt eget fel då många anser att det suger att köra regn eller hellre kör erf i stället.

Jag var ju och körde DM och där fanns det massvis med körtid kanske skulle sm i Rookie kunna sammköras med dom nästa år? då skulle det bli galet mycket körtid för samtliga Rookie förare. De totalt 6-8 elitförare som deltog på DM kanske hellre hade kört i SM? Tror inte de två deltagarna i sst600 var sådär jättestålta när dom stod med en pallplats tom på prispallen. Samt att vinnaren i SBK inte var jättenöjd med sin insats då han knappt hade något som helst motstånd.
Det fanns utan problem tid för både 2 kavlgrupper i både r600 och r1000 det hade även funnit platts för någon mer klass.

Konstruktivt förslag?

MVH Oskar

Oskar: ställer du upp som andreförare i team wikströms lås på knutstorp eller?
Svårt att tacka nej förstår jag!

Hmmm.... det tåls att tänka på ....

Har man som andreförare plats i tältet?
Har lillebror kokat kaffe?
Finns det golv i tälet?
Fakturaadress? :D

MVH Oskar

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Så HMS skiter då alltså i vad rookiesarna tycker. är det så ni menar? Är vi mindre "värda" än vad Elit förarna är? Eller har jag helt fel?
Så tolkar jag det också så jag tror inte att du har fel men Micke får gärna vända på steken och berätta att vi båda tror helt fel.
Vilka klarar det galant? du skrev ju att Anderstorp inte heller var bra.

Tänk om elitserien i Hockey skulle föreslås att dra ner sina tre perioder till två istället, enbart för att div 2 skulle få en period i rampljuset, inte så troligt va.
Dina jämförelser är riktigt usla så jag kan ta en likadan så kanske poletten trillar ner.

Tänk om div 2 med sin serieavgift (nästan lika hög som för Elitserie-lagen) såg till att Elitserien kunde spela sina matcher, inte så troligt va?

Anderstorp var inte bra, men det var bättre än det ni arrangerar. Falkenberg och Gelleråsen har inga problem, och att det enbart skulle bero på den extra timmen de har till sitt förfogande köper jag inte.

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Tyvärr så var deltagandet lågt på ert sm förra året med och det kommer ju att bidra negativt för Rklasserna då minskningne inte blir så drastisk.

Det var väl förra året (eller var det förr förra :va) som det var en olycklig kalendermiss att ha Norska, Danska och Svenska mästerskapen samma helg. (vilket inte var HMS fel om jag förstod det hela rätt)

Nåväl, jag har några frågor:

Vad kostar fredagsträningen för huvudklasserna? Ingår den i avgiften?

Från TR:"Föraren skall snarast efter ankomsten till banan, dock senast kl. 10.00 fredag 7/8...". Låt oss säga att man inte tänker köra friträningen på fredagen måste man ända vara där innan kl10 på fredagen om man skall tävla på helgen? Dvs i praktiken redan åka på torsdag kväll om man har en bit att åka.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag hoppas att alla som ska köra får en fantastisk helg och att alal funktionärer får beröm för sitt slit, solen skiner och alla är nöjda och glada. Jag hade gärna varit där och kört.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag hoppas att alla som ska köra får en fantastisk helg och att alal funktionärer får beröm för sitt slit, solen skiner och alla är nöjda och glada. Jag hade gärna varit där och kört.
Ja det hoppas jag med :)

Det tycker jag är en direkt dålig ide. Ett roadracing SM är ju inte som ett klubbmästerskap på en crossbana direkt som har en symbilsk startsumma jämfört med 2100kr.
En crossbana kostar å andra sidan inte lika mycket att hyra som Knudan :)

Last edited:

Fredrik_H

SÅ Motorsport
Gick med
1 Oct 2008
Hoj
Mekar racehojjar!
Drog Falkenberg ut på tiden?
Har vart medlem i falkenbergs motorklubb sem jag lärde mig prata och e det någon bana om nån som har problem med bullertillstånd så är det väl ändå den?
När tävlingen här hade körts va det bara beröm om ett gott arrangemang och grymma funkisar!
har vart på knudan på ErCup (bilar) när man på förarmötet frågade efter teampersonal som kunde hjälpa till att flagga, Har man inte folk så ska man väl inte ge sig på att arrangera!?

Ring Falkenbergs motorklubb eller Mike Luff o fråga om hjälp är mitt förslag!

Oskar: Du har tält, du har golv.. Parkera jämte oss så looovar jag att lillebror fixar kaffe så fort du e sugen på det! är du riktigt snäll får du bullar oxå! Pengarna får vänta tills du visar goda resultat.. det är ju jockes plats du ersätter:)

Last edited:

Ninjarookie

#42 Rookie 600
Gick med
7 Oct 2006
Hoj
ZX6R-07, ZX6R-09
Det är väll självklart att ni inte är lika mycket värda som huvudklasserna är.

Ni ska vara glada att ni överhuvudtaget får vara med på SM helgerna.

Vi är jätteglada. Speciellt när vi är helt värdelösa får den enorma rabatten att bara betala 1800 istället för 2100 med mindre körtid och all körning på en dag. Nästa år kanske vi får äran att betala 3900 så kan ju elit åka gratis. Vi har ju ingen rätt till något utan ska bara vara tacksamma.
Jag ska köra men är inte nöjd med upplägget. Jag har mailat mina synpunkter till HMS (min klubb) men inte ens fått något svar.

Antagligen för sent att ändra något tills i år så nu är det väl bara att fokusera på detta upplägget och göra det så bra som möjligt. Vi som kommer kommer antagligen att ha kul ändå.

Stoekh

Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Flertalet olika
Förslag, TS fredag.

09:00 - 09:20 QP1 R600

09:25 - 09:45 QP1 R1000

09:50 - 10:10 FP1 STK 600

10:15 - 10:35 FP1 SBK Challenge

10:40 - 11:00 FP1 125Jr

11:05 - 11:25 FP1 250GP

11:30 - 11:50 FP1 125GP

11:50 - 12:35 LUNCH

12:35 - 12:55 QP2 R600

13:00 - 13:20 QP2 R1000

13:25 - 13:45 FP2 STK 600

13:50 - 14:10 FP2 SBK Challenge

14:15 - 14:35 FP2 125Jr

14:40 - 15:00 FP2 250GP

15:05 - 15:25 FP2 125GP

15:30 - 15:45 FP3 STK 600

15:50 - 15:05 FP3 SBK Challenge

15:10 - 15:25 FP3 250GP

15:30 - 15:45 FP3 125GP

15:50 - 15:05 FP4 STK 600

15:10 - 15:25 FP4 SBK Challenge

15:30 - 15:45 FP4 250GP

15:50 - 16:05 FP4 125GP

16:10 - 16:35 Race R600

16:40 - 17:00 Race R1000

2x 20min QP för Rookie,
2x 20min + 1x 15min FP för SM,
2x 20min för FP Junior.

1 race för Rookie,
45min lunch för funktionärer.

Kan KMF köra tre 20 minuters pass på en timme, kan HMS köra tre 20 minuters pass på 70 minuter.

Stoekh

Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Flertalet olika
Fast det får dom ju inte på Knudan

En aktiv racehelg är fredag till söndag.

Varför inte köra som vanligt? FP fredag, QP lördag, WUP + race söndag, alt. FP fredag/lördag, QP lördag, WUP + race söndag? Vad var det för fel med det upplägget?

Vad är det för fel med att låta support/B-klasser åka en separat helg?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Sen en fråga till dig nr18: Kan man köra på banan efter fem om det inte låter över en viss gräns? Förstår du vad jag menar? För isåfall kan väl Honda 100 köra efter kl17.00 för dom har ju inte lika högt ljud som t.ex. 250gp.

Nej, det ska vara tyst.

Klart du gör, men har du någon inblandning i HMS arrangemang?

.

Nej, har du?

Anderstorp var inte bra, men det var bättre än det ni arrangerar. Falkenberg och Gelleråsen har inga problem, och att det enbart skulle bero på den extra timmen de har till sitt förfogande köper jag inte.

Så vad beror det på?

Stoekh;4331625. skrev:
Om jag vore Rookie förare, skulle jag be om samma upplägg som LMS - dvs. med en separat B-helg.

Var skulle den bantiden komma ifrån?

Last edited:

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
Intressant tråd. Kul med olika åsikter så jag lägger min också:)

SM klasserna har förtur, naturligtvis, det är dom som ska föra svenska namn utomlands till massmedia mm. B förarna måste ju anstränga sig om de vill få samma behandling, inget konstigt i det. I alla andra sporter får man som "B påse", motionär eller vad man nu ska kallas nöja sig med mindre arenor, sämre anläggningar. Vill man ha det bättre får man satsa och försöka ta sig till "eliten" eller vara kvar för att man trivs bättre under sin korkek eller vad man nu har för anledning.

Stefan Karlsson
"motionär" eller "B påse" båda passar;)

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
3 st är iaf överens :tungan
Du är bra på att ducka när det blir lite jobbigt :rolleyes:
Varför svara när du INTE har något med HMS arrangemang att göra? Jag efterfrågade ansvarig från deras sida.
Vad är det för fel med att låta support/B-klasser åka en separat helg?
Det finns 2 problem: Det ena är att det inte finns helger så det räcker på de svenska banorna. Det andra är att ekonomin inte bär sig för de flesta banorna med bara SM-klasser.

HMS, precis som ARC, försöker få det att gå runt genom att trycka in så många klasser de kan på så kort tid som möjligt.
SM klasserna har förtur, naturligtvis, det är dom som ska föra svenska namn utomlands till massmedia mm. B förarna måste ju anstränga sig om de vill få samma behandling, inget konstigt i det. I alla andra sporter får man som "B påse", motionär eller vad man nu ska kallas nöja sig med mindre arenor, sämre anläggningar. Vill man ha det bättre får man satsa och försöka ta sig till "eliten" eller vara kvar för att man trivs bättre under sin korkek eller vad man nu har för anledning.
Nu är RR inte direkt jämförbart med så många andra svenska sporter eftersom det kräver en viss typ av anläggning med speciella säkerhetskrav, det är inte cross eller enduro vi pratar om.

Inom hur många andra sporter är "b-påsarna" med och subventionerar eliten?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Varför svara när du INTE har något med HMS arrangemang att göra? Jag efterfrågade ansvarig från deras sida.
QUOTE]

Varför fråga när du inte ska köra? Du lever jävel med en stor del av de ideellt arbetande i klubbarna, men till vilket syfte? Jag är väl lika inblandad som du iallafall?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning