RR SM Knutstorp 7-9 Augusti 2009

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Fan, gemenskapen i depån och mysmek med öl i näven är ju det bästa med tävlingshelgerna..

Jag anmälde mig på rr.se för ganska länge sedan, i min anmälan står att jag är anmäld till tävling 8-9/8. Måste jag avanmäla mig då om jag inte orkar köra stressrace den 7/8?
Hur gör jag i så fall det?

/Otto

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Inget märkligt alls, Honda 100 körs ihop med SM och därför blir det en klass mer än i SO. Kör man 8 klasser under lördag/söndag blir det ganska lite körtid. Därför låter man 2 klasser köra redan på fredagen.
Trist att det det läggs fokus på kvantitet istället för kvalite. Kan förstå det ur ekonomisk synpunkt, men jag tror inte det här är speciellt bra på ett långt perspektiv. Det urholkar och förstör för de som kör. Till slut anser folk att det inte är värt pengen att "tävla".

Fredrik_H

SÅ Motorsport
Gick med
1 Oct 2008
Hoj
Mekar racehojjar!
Jag tror fler o fler kommer skita i fredagsracen som hyllinge och anderstorp ställer till med och det är synd på så fina banor!

En annan sak är den att har man långt att åka som många har så måste man åka tidigt torsdag morgon för att hinna besiktiga.. vilket kostar en ledig dag extra!

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
:)
Fan, gemenskapen i depån och mysmek med öl i näven är ju det bästa med tävlingshelgerna..

Jag anmälde mig på rr.se för ganska länge sedan, i min anmälan står att jag är anmäld till tävling 8-9/8. Måste jag avanmäla mig då om jag inte orkar köra stressrace den 7/8?

/Otto

jag ringde numret som står i TR och avanmälde mig..

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Schemat är riktigt Tajt för rookieklasserna!!

Kval och race på för och eftermiddag.

Det känns lite tråkigt att bara köra fredagen. Lite snuvad på "racehelgen" gå och ljuga och få bra "vrida två klick på returen" tipps av småfulla Elitförare är som borta med vinden.

Luff har lyckats ännu engång med ett tajt tidsschema där alla utan superbikarna var nöjda. Så om man kopierar Luffs schema och byter plats på superbike och 125Jr så borde man ha ett riktigt bra schema. Då får vi garanterat vakna av de uppvämande 2 taktarna med på morgonen och all ordning är återställd!

Känns lite som att årets knutstorpstävling får bli vägledande för vad som är ekonomiskt bäst för klubben eller inte? Både falkenberg och Karlsskoga var det utkvalning i R600 och på anderstorp ca 20 färre än förra året.

För två år sedan var det överfullt i R600 och det var till och med två kvalgrupper, förra året var det dålig uppslutning men det kan ha berott på att det var årets skitväder samt att det gick en deltväling i ERF samtidigt.

Om det nu inte fungerar alls att köra samma schema som SO så varför inte köra enligt förra årets schema eller såom linköping gör med två helger?

Hoppas på en Fredag utan regn. I så fall är det mitt första besök på knutstorp utan regn..........

MVH Oskar

Fredrik_H

SÅ Motorsport
Gick med
1 Oct 2008
Hoj
Mekar racehojjar!
Oskar: ställer du upp som andreförare i team wikströms lås på knutstorp eller?
Svårt att tacka nej förstår jag!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Problemet för Hyllinge är väl att de bara får låta till 17:00 och inte 18:00 som i Karlskoga och därför funkar det inte att kopiera schemat från SO.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Lite min tanke oxå för dom rookie förare jag pratat med är inte nöjda med beslutet!
Jag startade en omröstning om just fredagsracen för några veckor sedan och en klar majoritet av både rookieförare och publik ogillade upplägget.
(Kolla någon/några sidor bakåt i Racingforumet så hittar du tråden)
Kan du översätta det i ett tidsschema?
Det skulle jag kunna men eftersom jag inte ska köra och eftersom HMS är helt ointresserade ser jag ingen mening med det. Kan bara konstatera att Falkenberg lyckades utmärkt, likaså Gelleråsen. Vill man så går det, vill man inte så går det inte.
Om du inte har betalt in ska du inte behöva avanmäla dig. Betalning är ju i princip samma sak om att man är anmäld.

EDIT: Så här står det i TR:
Anmälan är inte fullständig förrän betalning har skett, betalning senast 31juli 2009. Startbekräftelse sänds ut via mail, glöm inte ange mailadress. ANMÄLNINGSADRESS: Hyllinge MS, Box 50, 260 23 Kågeröd
Telefon: Hyllinge MS, Anders Gustavsson, tel. 0418-806 19, 0708-383240, mail info@hyllingems.nu

Jag ringde ändå och de tog min avanmälan över telefon men det hade nog inte behövts.

Problemet för Hyllinge är väl att de bara får låta till 17:00 och inte 18:00 som i Karlskoga och därför funkar det inte att kopiera schemat från SO.
Kopiera det rakt av går inte men med några små modifieringar hade det garanterat gått att lösa.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Fast du kommer ju aldrig lyckas göra ett schema som alla är nöjda med för det finns alltid folk som vill ha det annorlunda.
Visst är det så men i det här fallet har man ju gått i från sitt tidigare koncept och ändrat förutsättningarna rejält för två klasser.

Fredrik_H

SÅ Motorsport
Gick med
1 Oct 2008
Hoj
Mekar racehojjar!
På sikt kommer deltagandet i rookieklasserna minska avsevärt och då tycker jag att hyllinge och anderstorp har skitit sig lite i näven!

Omröstningen säger en hel del!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Jag startade en omröstning om just fredagsracen för några veckor sedan och en klar majoritet av både rookieförare och publik ogillade upplägget.
(Kolla någon/några sidor bakåt i Racingforumet så hittar du tråden)
Det skulle jag kunna men eftersom jag inte ska köra och eftersom HMS är helt ointresserade ser jag ingen mening med det. Kan bara konstatera att Falkenberg lyckades utmärkt, likaså Gelleråsen. Vill man så går det, vill man inte så går det inte.Om du inte har betalt in ska du inte behöva avanmäla dig. Betalning är ju i princip samma sak om att man är anmäld.

EDIT: Så här står det i TR:
Anmälan är inte fullständig förrän betalning har skett, betalning senast 31juli 2009. Startbekräftelse sänds ut via mail, glöm inte ange mailadress. ANMÄLNINGSADRESS: Hyllinge MS, Box 50, 260 23 Kågeröd
Telefon: Hyllinge MS, Anders Gustavsson, tel. 0418-806 19, 0708-383240, mail info@hyllingems.nu

Jag ringde ändå och de tog min avanmälan över telefon men det hade nog inte behövts.

Kopiera det rakt av går inte men med några små modifieringar hade det garanterat gått att lösa.

Du kan inte jämföra falkenberg/ gelleråsen med Anderstorp/Knutstorp på det viset. Har du en susning om hur olika bullertillstånden är? I Karlskoga kan man dra över med ett par timmar på kvällen utan problem, likaså i falkenberg. I knutstorp, liksom i anderstorp, är det tyst 18.00 utan att kunna dra så mycket som en minut över. Där har du den största orsaken till att det inte går att kopiera deras upplägg rakt av. Det är inte så enkelt som du gör gällande, helt enkelt.
Angående omröstningen, av landets cirka 150 aktiva rookieförare är det 34 som svarat att dom tycker upplägget är dåligt. Att dra slutsatsen att de som inte röstat delar din åsikt är lite för mycket kommunism för att jag ska köpa det rakt av.....

Omröstningen säger en hel del!

Ja, att en liten andel av de aktiva röstat.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Du kan inte jämföra falkenberg/ gelleråsen med Anderstorp/Knutstorp på det viset. Har du en susning om hur olika bullertillstånden är? I Karlskoga kan man dra över med ett par timmar på kvällen utan problem, likaså i falkenberg. I knutstorp, liksom i anderstorp, är det tyst 18.00 utan att kunna dra så mycket som en minut över. Där har du den största orsaken till att det inte går att kopiera deras upplägg rakt av. Det är inte så enkelt som du gör gällande, helt enkelt.
Det var ju precis det jag skrev: "Det går inte att kopiera rakt av".

Utan att förringa den som lägger scheman: Hur svårt skulle det vara att skapa ett hållbart schema där alla klasser tränar på fredagen, kvalar och kör race på lördag och söndag? Det finns ju redan scheman som funkar och som kan kortas ned.
Angående omröstningen, av landets cirka 150 aktiva rookieförare är det 34 som svarat att dom tycker upplägget är dåligt. Att dra slutsatsen att de som inte röstat delar din åsikt är lite för mycket kommunism för att jag ska köpa det rakt av.....
Det finns lögner, förbannade lögner och statistik var det väl en vis man som sa en gång och man kan bevisa det mesta med statistik. Vad vet jag, du kanske är typen som inte tror på valprognoser heller, det är ju "bara" ca 1000 st av flera miljoner som svarat...

Jag tycker att omröstningen visar rätt bra vad rookieförarna tycker men du får självklart välja att tolka det annorlunda.

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Det var ju precis det jag skrev: "Det går inte att kopiera rakt av".

Utan att förringa den som lägger scheman: Hur svårt skulle det vara att skapa ett hållbart schema där alla klasser tränar på fredagen, kvalar och kör race på lördag och söndag? Det finns ju redan scheman som funkar och som kan kortas ned.
Det finns lögner, förbannade lögner och statistik var det väl en vis man som sa en gång och man kan bevisa det mesta med statistik. Vad vet jag, du kanske är typen som inte tror på valprognoser heller, det är ju "bara" ca 1000 st av flera miljoner som svarat...

Jag tycker att omröstningen visar rätt bra vad rookieförarna tycker men du får självklart välja att tolka det annorlunda.

Du tolkar ju statistiken som du vill, jag tolkar den som jag vill. Eller du menar att jag inte får tolka den, men du får?
Valprognoser har inte sällan ganska dålig träffsäkerhet. Det är en helt annan fråga.

Angående schema, det är tydligen så svårt att du inte kan göra det iallafall....

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Angående schema, det är tydligen så svårt att du inte kan göra det iallafall....
Tror jag har skrivit det 3-4 gånger tidigare, behovet av upprepning verkar vara enormt för vissa, men att korta alla pass ett par minuter och racen något varv skulle lösa problemet. Eller är det 2-3 timmar som plötsligt ska sparas in?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Du tolkar ju statistiken som du vill, jag tolkar den som jag vill. Eller du menar att jag inte får tolka den, men du får?
Valprognoser har inte sällan ganska dålig träffsäkerhet. Det är en helt annan fråga.

Ok, min egenhändigt kringfrågade poll på Karlskoga hela helgen anser 90% av de jag talade med att det är förbannad skit att man inte kan pussla så att det finns tid att laga hoj vid vurpa och umgås med de som vi under SM/SO helgerna träffar på.

Så jag tror du har fel, jättemånga rookiesar tycker upplägget stinker!

/ Jens #3 R1000

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Tror jag har skrivit det 3-4 gånger tidigare, behovet av upprepning verkar vara enormt för vissa, men att korta alla pass ett par minuter och racen något varv skulle lösa problemet. Eller är det 2-3 timmar som plötsligt ska sparas in?

Nej, inte 2-3 timmar, men en och en halv timme körtid plus den tid som går åt mellan de extra passen ger att 2 timmar måste vaskas fram. Det gör man inte genom att korta ner nåt enstaka varv på redan korta racedistanser och nån minut på kvalen. Det finns dessutom en faktor till; racedistansen måste vara en viss distans för att räknas. Kommer inte ihåg på rak arm minsta distans, men har för mej att det ligger runt 4 mil, dvs cirka 20 varv på knudan.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det finns dessutom en faktor till; racedistansen måste vara en viss distans för att räknas. Kommer inte ihåg på rak arm minsta distans, men har för mej att det ligger runt 4 mil, dvs cirka 20 varv på knudan.
Gäller det även icke SM-klasser? Om inte så kan ju våra race kortas ner.

Nåja, vi kommer ingen vart och vi får väl se hur stor uppslutning det blir på fredagen.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept