RR SM Knutstorp 7-9 Augusti 2009

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Knutstorps arrangemang har ju varit högst diskutabla förut.

Det lär ju inte bli värre än -06:tummenupp
Visst är det kul att leta fel och gnälla, det är betydligt roligare att såga och klaga än att ge positiv kritik.

Letar man länge och noga hittar man massor av saker som kunde ha varit bättre, läsken var varm, det blåste för mycket, jag vann inte osv... att tävlingarna flöt på bra -07 och -08 känns onödigt att ens diskutera.

Våga såga nu, ös galla på arrangörer och funkisar, det är ju deras fel att vi tvingas köra RR, utan dom så slapp vi ju.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Visst är det kul att leta fel och gnälla, det är betydligt roligare att såga och klaga än att ge positiv kritik.

Letar man länge och noga hittar man massor av saker som kunde ha varit bättre, läsken var varm, det blåste för mycket, jag vann inte osv... att tävlingarna flöt på bra -07 och -08 känns onödigt att ens diskutera.

Våga såga nu, ös galla på arrangörer och funkisar, det är ju deras fel att vi tvingas köra RR, utan dom så slapp vi ju.
Det är snart dags att förarna själv får ta ansvar för funktionärerna.
Då får de dit folk (kompisar, familjemedlemmar) som de litar på och som är engagerade... Alternativet är att de får flagga och bärga hojar åt varandra. De som kör på lördagen flaggar åt de som kör på fredagen, sen flaggar de som kört på fredagen på lördag f.m. De som skall köra på söndagen får ta e.m. passet och sen får lördagsfolket stanna kver och flagga på söndagen eller nåt i den stilen. Schemat får sedan rotera så det blir rättvist.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Då får de dit folk (kompisar, familjemedlemmar) som de litar på och som är engagerade... Alternativet är att de får flagga och bärga hojar åt varandra. De som kör på lördagen flaggar åt de som kör på fredagen, sen flaggar de som kört på fredagen på lördag f.m. De som skall köra på söndagen får ta e.m. passet och sen får lördagsfolket stanna kver och flagga på söndagen eller nåt i den stilen. Schemat får sedan rotera så det blir rättvist.

Det låter som banåkning a´la Ducatiklubben. Kan funka på förare som kör rookie och som tror att racing är en annan form av bandagar och inte har erfarenhet av hur racing fungerar på andra ställen eller fungerat förr när racingen var racing, men detta upplägget kommer inte fungera på dom andra förarna..

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om man tar beslutet att arrangera en tävling tar man också beslutet att borga för säkerheten. Det är inte lätt och inte tacksamt men inlägg av den här sorten gör ju inte saken bättre, ej heller en del andra inlägg i tråden heller.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Om man tar beslutet att arrangera en tävling tar man också beslutet att borga för säkerheten. Det är inte lätt och inte tacksamt men inlägg av den här sorten gör ju inte saken bättre, ej heller en del andra inlägg i tråden heller.

Trådar om att man inte kommer klara av att sköta av ett SM ska inte få lov att komma ut två veckor innan tävlingen offentligt på forum där alla kan läsa. Oproffsigt om något?

Har man problem med att hålla kvar funktionärer och/eller skaffa nya så ska detta skötas mera proffisionellt. Det ska inte skötas så att vi som tävlande blir oroliga för hur en arrangör klarar av att ta hand om en SM-deltävling.

Sköt det via mail till berörda istället eller via telefonkontakter. Någon borde ju kunna slita sig från Vallåkraträffen eller Malmöfestivalen i den trakten runt Knutstorp.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
@ GustavO och Axxexs
Mitt inlägg var naturligtvis ett litet flaim bait och ett försök att få fler att inse svårigheten med att arrangera roadracingtävlingar eller enkla bandagar.

Jag är själv inte på något sätt inblandad i HMS utan har tagit funktionärslicens samt kört i REC i två säsonger, jag är dessutom ansvarig för depåcheferna i Sydskanes Emse men jag talar varken för HMS eller Sydskanes Emse utan bara för mig själv.

Självklart skall säkerheten gå i första hand och ingen förare skall känna sig otrygg ute på banan, aldrig någonsin, men om vi börjar kräva 100% perfekta arrangemang med 100% behöriga funktionärer på alla posteringar så kan jag nog säga att RR-tävlingar i Sverige är ett minne blott.

Alternativen som vi har att välja mellan är:
1. Inga rejs alls (det är / har varit väldigt nära detta vad det gäller Knudan om jag förstått allt rätt)

2. Ett så bra arrangemang som ö.h.t är möjligt men ändå inte perfekt.

Något som flera verkar ha svårt att inse är att vi ute på posteringarna har människor och människor gör ibland fel. Så är det bara.
Men... när en funktionär gör fel (flaggar sent, är mindre bra på att bärga etc.) blir det ett jävla liv på förarna och denna person är inte värd ett ruttet lingon.

När samma förare gör ett misstag och hamnar i bollhavet så är det helt tyst. "Ja det är rejsing, ibland kör man över sin förmåga och gör misstag".
Vad är skillnaden? Föraren som vurpade är förmodligen en större fara för sina medtävlare än den funkis som fick upp flaggan en sekund sent.

Jag vill återigen säga, säkerheten är A och O, men vi får nog inse att om vi vill köra rejsing så får vi ha visst överseende med att arrangemangen inte alltid är 100%.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Ok, mitt inlägg var ett försök att se lite humoristiskt på mina bittra erfarenheter över att se Pro Superbike på Ring Knutstorp tidigare i år.
Nästa år ska jag lägga semestern bättre så att jag kan hjälpa Micke :tummenupp:

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
Får jag som B-förare delta i soborgs MC träning på tisdagen 4 augusti om jag ska köra race den 7e augusti?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag kan inte heller anmäla Adam. Gsxr 1100! Hur anmäler man sej??????????
Prova dessa Claes Flodqvist@bikeproject.com på roadracing.se
eller Jörgen Prahl på hyllinge.ms tel: 0707-91 63 53,
e-post: jorgen.prahl@bredband.net som du kan fråga om hjælp.

Ok, mitt inlägg var ett försök att se lite humoristiskt på mina bittra erfarenheter över att se Pro Superbike på Ring Knutstorp tidigare i år.
Nästa år ska jag lägga semestern bättre så att jag kan hjälpa Micke :tummenupp:
Kanon :tummenupp

Last edited:

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Prova dessa Claes Flodqvist@bikeproject.com på roadracing.se
eller Jörgen Prahl på hyllinge.ms tel: 0707-91 63 53,
e-post: jorgen.prahl@bredband.net som du kan fråga om hjælp.

Ok. Har redan provat det ena, jorgen....................... Och fått
detta svar:
Hej Sven skickar vidare din fråga till Hans Brånalt som är tävlingsledare.

Skickar nu samma fråga till andra mailadressen så får vi se.

Men det är ju konstigt att det står så här i TR

"Anmälan:
Endast via www.roadracing.se t o m 31/7-09. alt. skriftlig anmälan på SVEMOs eller övriga nordiska FMNs blanketter med kopia underskriven av föraren. En
blankett med KOPIA skall vara arrangören tillhanda SENAST 31 juli 2009."

När tävlingen inte ens finns med på rr.se

Last edited:

labben

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
Kawasaki ZX10R 04
blir det någon tävling? hittar ingenstans att den är inställd eller att den körs. Någon som vet?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag testanmälde via roadracing.se och valde "Superstock 1000" (??) och där fanns iaf Knutstorp med.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Hur är det med besiktningstiderna?

Månste man besiktiga hojen torsdag före kl 21 om man ska raca på fredagen?

MVH Oskar

Fredrik_H

SÅ Motorsport
Gick med
1 Oct 2008
Hoj
Mekar racehojjar!
Märkligt att man inte kan planera in rookieracen likadant som alla andra arrangörer lyckas göra, Alltså under hela helgen!?

Har man först ingen som kan planera sen inga funktionärer? bara en fråga!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Märkligt att man inte kan planera in rookieracen likadant som alla andra arrangörer lyckas göra, Alltså under hela helgen!?

Inget märkligt alls, Honda 100 körs ihop med SM och därför blir det en klass mer än i SO. Kör man 8 klasser under lördag/söndag blir det ganska lite körtid. Därför låter man 2 klasser köra redan på fredagen.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Att korta ner alla pass 5 minuter, minska racen med något varv hade löst problemet och tävlingen hade fått fler deltagare. Men så ville HMS inte göra.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept