RR SM Knutstorp 7-9 Augusti 2009

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Ok, min egenhändigt kringfrågade poll på Karlskoga hela helgen anser 90% av de jag talade med att det är förbannad skit att man inte kan pussla så att det finns tid att laga hoj vid vurpa och umgås med de som vi under SM/SO helgerna träffar på.

Så jag tror du har fel, jättemånga rookiesar tycker upplägget stinker!

/ Jens #3 R1000

Okej, då tror vi olika. Löser det nåt problem?

Många tycker en massa om hur arrangemangen ska vara, vad som måste ändras, etc. Inte så hemskt många är konstruktiva, utan man nöjer sej med att tala om hur dåligt något är. Varför inte istället arbeta för en förbättring? Det åstadkommer man inte med att gnälla här på Sporthoj, det krävs engagemang i sin klubb för det är den vägen man kan påverka IRL. En trög väg visserligen, men det är den enda vägen just nu. Det gnäll som skrivs här läses av en massa folk inom RR, en del används, men pga allt gnället är det mycket goda idéer som aldrig får chansen att testas.

Gäller det även icke SM-klasser? Om inte så kan ju våra race kortas ner.

Nåja, vi kommer ingen vart och vi får väl se hur stor uppslutning det blir på fredagen.

Nej, det gäller inte supportklasser om jag kommer ihåg rätt, men jag gissar att du skulle gå lika mycket i spinn om vi lagt ett schema med race över 5 varv för rookiesar.

Vi som är på plats kommer att få se, du ska väl inte köra?

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Nu kommer vi lite OT men det är ju SH så vad fan... :D

Jag tror att ett grundproblem är att det som är med och arrangerar, lägger scheman osv tar det mesta som gnäll när det i själva verket inte är så mycket gnäll utan istället reaktioner på något man inte tycker är bra. De som arrangerar känner sig trampade på fötterna och tycker att nissarna på SH ska vara glada att det finns tävlingar att köra, finna sig i allt och hålla käften.

Undra hur arrangörerna skulle reagera om ingen sa/skrev något utan bara sket i att komma dit? Då skulle det säkert skrivas om att "Varför sa ingen något", "Hur skulle vi kunna veta att ni inte ville köra race på fredagen" osv.

Avståndet mellan förare och arrangörer känns väldigt stort trots att det i dag är enkelt att kommunicera via mail och på forum. Vad är det arrangörerna är så rädda för? Att få kritik?

Och nej, jag ska inte köra men resultatlistorna brukar ju läggas ut plus att jag känner en och annan som kör i andra klasser som ska dit.

Stoekh

Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Flertalet olika
Visst är det kul att leta fel och gnälla, det är betydligt roligare att såga och klaga än att ge positiv kritik.

Letar man länge och noga hittar man massor av saker som kunde ha varit bättre, läsken var varm, det blåste för mycket, jag vann inte osv... att tävlingarna flöt på bra -07 och -08 känns onödigt att ens diskutera.

Våga såga nu, ös galla på arrangörer och funkisar, det är ju deras fel att vi tvingas köra RR, utan dom så slapp vi ju.

Jag betalar för en produkt, när den produkten inte fungerar blir jag missnöjd och klagar. Serveras inte läsken kall så kräver jag att få den kyld, eller pengarna tillbaka. Jag säger inte tack och ställer den i min egen kyl.

Jag har inte tagit på mig uppdrag så som att arrangera ett SM, eller stå som funktionär. Nej, jag betalar för att slippa det. Jag betalar för att kvalificerade personer ska göra det på ett bra och säkert sätt så att jag kan åka hoj.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Okej, då tror vi olika. Löser det nåt problem?

Många tycker en massa om hur arrangemangen ska vara, vad som måste ändras, etc. Inte så hemskt många är konstruktiva, utan man nöjer sej med att tala om hur dåligt något är. Varför inte istället arbeta för en förbättring? Det åstadkommer man inte med att gnälla här på Sporthoj, det krävs engagemang i sin klubb för det är den vägen man kan påverka IRL. En trög väg visserligen, men det är den enda vägen just nu. Det gnäll som skrivs här läses av en massa folk inom RR, en del används, men pga allt gnället är det mycket goda idéer som aldrig får chansen att testas.

Nej, det gäller inte supportklasser om jag kommer ihåg rätt, men jag gissar att du skulle gå lika mycket i spinn om vi lagt ett schema med race över 5 varv för rookiesar.

Vi som är på plats kommer att få se, du ska väl inte köra?

Jag deltog i ett arrangemang i helgen där man tillochmed hade tid att låta allmänheten åka några varv under lunchen.

Varför gör man inte hela arrangemanget till ett tredagars med träning + ett par kval på Fredag, kval + race på Lördag+Söndag.

/ Jens

nizze69

Fattig racingfarsa, men vafan..glad ändå
Gick med
17 Dec 2005
Hoj
Kawa Mean Streak, MV Agusta F3
Jag tänkte inte lägga mig i diskussionen, men nu gör jag det ändå......
Vi kommer förmodligen inte att åka till "Knudan". Det är för tajt schema då en krasch på första kvalet kan sabba hela dagen. Jo jag vet, vissa krascher hinner man inte fixa ändå, men nu räcker det ju med en mindre krasch och man är ute ur leken. Ett förslag till nästa år kan vara att tex. SBK, sst600, 250r och125r. kvalar på fredag så r600/1000 kan köra ett kval och race på Lö. eller Sö. Då finns lite mer tid att fixa efter en ev. krasch. Då hinner man köra nästa race. Det tycker JAG är en bra idé.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag deltog i ett arrangemang i helgen där man tillochmed hade tid att låta allmänheten åka några varv under lunchen.

Varför gör man inte hela arrangemanget till ett tredagars med träning + ett par kval på Fredag, kval + race på Lördag+Söndag.
Enligt tidigare inlägg beror det på att man inte får köra längre än till klockan 17, på Åsen går det bra att köra till 18. Någon annan förklaring har ingen kunnat ge och de ansvariga lyser som vanligt med sin frånvaro.

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Enligt tidigare inlägg beror det på att man inte får köra längre än till klockan 17, på Åsen går det bra att köra till 18. Någon annan förklaring har ingen kunnat ge och de ansvariga lyser som vanligt med sin frånvaro.

På åsen/falken kan man dra över med ett par timmar om man ringer polisen. Övriga banor ska det vara tyst kl 18. Detta skrev jag tidigare, men det verkar inte ha fastnat.

Jag är ansvarig för Anderstorp, räknas inte jag?

/ Jens

Då tvingar man samtliga att ta ledigt på fredagen. Är det önskvärt att göra det?

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Då tvingar man samtliga att ta ledigt på fredagen. Är det önskvärt att göra det?

Nej, det är det såklart inte, men man går runt problemet att en liten vurpa, ett tändstift som slutar funka eller något annat trivialt fel helt förstör en hel "tävlingshelg" för inblandade.

Ett annat alternativ vore att ha fri träning på Fredag (kanske R600 + R1000 kval sist på dagen). Kval och race på Lördagen och låta racet på Lördagen avgöra placering för race på söndagen? Då borde tid finnas.

Överskred man tiden 1800 på karlskoga? Gör man ofta detta?

/ Jens

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Nej, det är det såklart inte, men man går runt problemet att en liten vurpa, ett tändstift som slutar funka eller något annat trivialt fel helt förstör en hel "tävlingshelg" för inblandade.

Ett annat alternativ vore att ha fri träning på Fredag (kanske R600 + R1000 kval sist på dagen). Kval och race på Lördagen och låta racet på Lördagen avgöra placering för race på söndagen? Då borde tid finnas.

Överskred man tiden 1800 på karlskoga? Gör man ofta detta?

/ Jens

Jag har inte sekundkoll på klockan, men jag har för mej att sista heatet körde till 18.45 på lördagen. Förseningar i tidsschemat är inte ovanliga. Man måste därför ha en timme extra att ta till i slutet. På anderstorp lägger vi schema som slutar cirka 17-17.15 som ordinarie. För det mesta brukar det vara 17.30 innan sista heatet kört klart.

labben

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
Kawasaki ZX10R 04
Gör om hela shemat istället och kör som vanligt under Sm helgerna då. Träning fredag, Kval lördag och race söndag. Fast skulle vi göra det så skulle alla mr/mrs Superbike förare klaga på upplägget. Dock endast för att dom inte tidigare blivit drabbade.

Sen en fråga till dig nr18: Kan man köra på banan efter fem om det inte låter över en viss gräns? Förstår du vad jag menar? För isåfall kan väl Honda 100 köra efter kl17.00 för dom har ju inte lika högt ljud som t.ex. 250gp.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Lite kalla fakta då.

Anledningen till att HMS inte kan köra samma upplägg i SM som tidigare år är att majoriteten av A-förarna vill ha dubbla race.

Detta innebär att man får stuva om ordentligt i schemat, minimum racedistans, max bullertid samt andra faktorer i SM klasserna gör att supportklasserna (R600/1000) som inte har SM status får stryka på foten.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Klart du gör, men har du någon inblandning i HMS arrangemang?

Lite kalla fakta då.

Anledningen till att HMS inte kan köra samma upplägg i SM som tidigare år är att majoriteten av A-förarna vill ha dubbla race.

Detta innebär att man får stuva om ordentligt i schemat, minimum racedistans, max bullertid samt andra faktorer i SM klasserna gör att supportklasserna (R600/1000) som inte har SM status får stryka på foten.
Blev det inte väldigt fel här :va

1. Det finns inget krav från Svemo om dubbla race!
HMS har valt att tillgodose elitförarnas önskemål och därför får seniorförarna lida.

2. Du skriver att R600 och R1000 är supportklasser. Det är korrekt men du glömmer att nämna Superbike, 125 Jr och Honda RR som också är supportklasser.

Last edited:

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Klart du gör, men har du någon inblandning i HMS arrangemang?

Blev det inte väldigt fel här :va

1. Det finns inget krav från Svemo om dubbla race!
HMS har valt att tillgodose elitförarnas önskemål och därför får seniorförarna lida.

2. Du skriver att R600 och R1000 är supportklasser. Det är korrekt men du glömmer att nämna Superbike, 125 Jr och Honda RR som också är supportklasser.

SM arrangeras i huvudsak för elitförarna och dom verkar ju nöjda med upplägget, rookie har ingen SM status.

Daniel_H

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2008
Hoj
Suzuki GSXR 600-07
På åsen/falken kan man dra över med ett par timmar om man ringer polisen. Övriga banor ska det vara tyst kl 18. Detta skrev jag tidigare, men det verkar inte ha fastnat.

Nu tror jag du fått nått om bakfoten Falkenberg kan inte dra över med "ett par timmar" max en timma kan dom dra över med och det görs otroligt sällan.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Knappast, det vara bara ett beklagligt konstaterande att HMS inte har viljan att annordna det som andra klarar galant.
Vilka klarar det galant? du skrev ju att Anderstorp inte heller var bra.

Tänk om elitserien i Hockey skulle föreslås att dra ner sina tre perioder till två istället, enbart för att div 2 skulle få en period i rampljuset, inte så troligt va.

labben

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
Kawasaki ZX10R 04
Så HMS skiter då alltså i vad rookiesarna tycker. är det så ni menar? Är vi mindre "värda" än vad Elit förarna är? Eller har jag helt fel? Hade inte vi funnits hade fan inte en racehelg gått runt för någon av arrangörerna!! Vi är ju nästan fler i våra två klasser än vad dom andra är tillsammans. Börjar tröttna på att bli in petad i ett hörn som någon gammal skit som bara skräpar omkring. Eller är det kanske så att om man klagar tillräckligt mycket så får man sin vilja igenom? För då kan vi isåfall börja klaga vi med.

Om jag har helt fel så rätta mig gärna, för då ber jag så hemskt mycket om ursäkt.

MVH Robin Ericsson #90 Rookie 1000

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...