RVF400-Upprustning till banhoj

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Ja, jag har funderat en del på hur lackandet skulle gå till. Visst är det så att en riktig 2k lack skulle hålla mycket bättre, så vi får se hur mycket onödigt arbete det blivit? Framförallt nederdelen på framgaffeln och fälgarna tar ju mycket stryk

Traska iväg till någon färgaffär som säljer billack, de kan oftast ladda riktig lack på sprayburk, det finns även riktig 2K klarlack på sprayburk med en liten ampull i botten somman klämmer till innan man ska lacka.
Då kan du få vilken kulör du vill och det blir mycket bättre resultat.
Häromkring så kostar en burk mellan 150-200 spänn vilket är väl investerade slantar då en sån burk täcker mer än dubbelt så mycket som en "OK-burk".
Täcker bättre, flyter ut bättre samt faktiskt en hyffsad sprutbild för o vara sprayburk.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Här jobbas det undan. Ser ut att bli riktigt fint.

Kul med folk ifrån stan som pysslar lite:tummenupp
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Tack alla ni som skriver för visat intresse!

Det är bra med både positiv och negativ kritik.
Det ena värmer och det andra får en att tänka efter en gång till om man är skall fortsätta på inslagen väg eller om man skall ändra på något.:tummenupp
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Traska iväg till någon färgaffär som säljer billack, ........

Gjorde så med ett kåpset till cbr:en och det har hållit i 2 säsonger nu. Så det blir nog så med kåpor till RVF:en också.
Antar att när jag väl slipat kåporna och är less på det vågar jag väl inte chansa med "ok burk"


Men nyfiken som man är skulle det vara intressant att jämföra skillnad i kvalitet. hm....


Fanns en hel del där nu. Det blev autotrader och inte ebay på hojen för mig. Ville helst handla med ett företag första gången. Sen är ju privatpersoner lite kinkiga med "overseas bidders" när man skall köpa hoj. Har bl.a. att göra med att de är oroliga att den delen på V5C som skall skickas in av nye ägaren inte kommer iväg. Och då är det ju jobbigt när nordsjön är i vägen och man skall reda ut det hela.

Den blå cykeln på autotrader låg där i våras med när jag letade. Undrar vad som är fel?
 
Last edited:

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
ser riktigt trevligt ut, skulle själv kunna tänka mig att ta en likadan, men renovera & köra på gatan med.


vad fick du ge för hojen i uk ? frakt ? länkar ?

Flyga över är ju billigt och är den i körbart skick så kan du som bor nära bron ta färjan från Harwich till Esbjerg sen 30 mil genom Danmark. Det är billigt och du sparar mycket tråkig körning. Har själv tagit MC det hållet...

Dock vet jag inte något om försäkringsfrågan...
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
har 2st frontpipes orginal liggandes.
som du kan få mot fraktkostnad :)

hör av dig om du vill ha skiten, för det ligger bara här, och inte gör någonting.
förväntade mig iaf lite städning och diskning, lr nått sånt. men icke!

har säkert något mer skit liggandes som du kan få. :)
 

Kara

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Alingsås
Hoj
Kawasaki ZXR 400
Hej. Härligt med lite mer RVF i Sverige.

Appropå saker så har jag en tank som jag köpte i förra året som jag aldrig använde.
Denna kan du få köpa om du vill behålla orginal.
Den har en liten buckla men det är inget som inte går att fixa.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
har 2st frontpipes orginal liggandes.
som du kan få mot fraktkostnad

Vilket sammanträffande!

När jag läste ditt inlägg fick jag för mig att det var en mindre buckla i ett av mina rör. Stack ut och kollade och viss var det så.
Så jag är helt klart intresserad.
Du har PM!
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
.....har jag en tank som jag köpte i förra året som jag aldrig använde.
Denna kan du få köpa om du vill behålla orginal.

Vilket sammanträffande igen!

Jag har legat och bjudit på ett par tankar men inte fått dom. Har ju tänkt precis som så att det känns lite synd att slipa ned originaltanken som är helt ok.
Hur konstigt det kan låta har jag just letat efter en med lite bucklor, dels för priset och dels för att få anledning att prova på att jobba med spackel och sånt på metall.

Du har PM!
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Verksamheten fortskrider. Var till posten och hämtade mina bromsskivor. De verkade att vara just detta och inte soppskålar. Man kan ju inte vara riktigt säker när det gäller begagnat.
IMG_4030.jpg

Nu var det dags för svingen. Specialverktyget in action.
IMG_4032.jpg

I samband med detta provade jag lite med originaldämparen till CBR 600:an. Det visade sig att fästet är lite för "lågt" Överkanten på dämparen tar i bultskallen. Vidare så är behållaren vinklad ut åt vänster. Där kommer den att ta i tändspolar mm. Så det funkade inte så bra även om övriga mått stämde riktigt bra.
Så nu funderar jag på att kolla upp CBR1000 -04. Där sitter behållaren rakt bakåt istället.
För originalet måste bytas förr eler senare.
IMG_4041.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Vad har hänt mer? Jo, passade på att skruva dit drevet. Pimp my ride och bling säger jag.
IMG_4050.jpg

Lite intressant var ju momentet man skulle dra navmuttern med. Man är ju van från motorcyklar med 20-50 Nm för det mesta. Här skulle dras med 205! det blev till att ta i.

Sen var det dags för bakramen. märktes att den varit med i en smäll då passformen inte var den bästa. Fick ta till lite finmekanik.:smasha
Nu kapade jag också ned den krockade innerskärmen och monterade då den ändå fyller en funktion slipper ju få allt vatten i elen.
På önskelistan står en bakram i aluminium.
IMG_4052.jpg

Som ni ser har jag börjat montera elen också, till och med lite onödiga saker som inte behövs. Men jag är en försiktig general här. Sen när jag fått start på hojen kommer jag att plocka bort lite relä och sådant ett efter ett. Då är det lite lättare att veta när det blev fel.


Så där nu börjar det likna en hoj igen!

IMG_4054.jpg

Just nu är det galet kul det här. Har sett fram emot att bara kunna plocka rena fräsch delar ur lådorna och montera. Lite så där som det brukar vara på tv när de bygger hoj. Kanske skulle skaffa sådan där valrossmustasch som OCC:gubben för att få ännu mera tv-känsla:)
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Undersökte om det gick att bli av med hastighetsmätaren. Visade sig att den tyvärr satt ihop med resten ganska så ordentligt. På den tidigare NC30 skall det bara vara att ta bort. Så den får helt enkelt hänga med ett tag till. Får man drömma vore det ju roligt med en translogic eller liknande.
IMG_4057.jpg

Men man får se upp lite här också. I Japan är de här cyklarna spärrade till 180km/h. Går det fortare än så bryter den tändningen på ett par cylindrar. Det har man oftast tagit bort i England med en lite box innehållande några motstånd vanligtvis inkopplad i direkt anslutning till hastighetsmätaren.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Efter lite letande hittade jag en bromspump till en VTR SP1 på en bilskrot i Örebro. När den kommer har jag alla delar till bromssystemet och kan börja montera. Tänktre inte hänga på så mycket mer innan detta är på plats då det brukar bli lite söl med bromsvätskan.

Vidare så fick jag besked om att min bakfälg är riktad och klar, bara att hämta.


Insåg då att jag kanske skulle börja fundera på däck. Kommer nog att åka med beg Pirellislicks fram då vi har dom i ERF-teamet.
Men till bakfälgen är frågan öppen. 160/60 17 skall funka på min 4,5 tums fälg.
Vad körde dom på i SP nu sista året?

Jag skall ju inte krama ur den sista tiondelen utan letar mer efter bra livslängd. Har ju inte så mycket effekt heller.
Verkar vara många fabrikat som inte har slicks i dimensioner under 180 där jag har kollat. Metzeler och Continental t.ex.

Eller kan det finnas någon 250 åkare som har sådan dimension så man kan köpa begaganat. Vad har dom egentligen för dimension bak?
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Insåg då att jag kanske skulle börja fundera på däck. Kommer nog att åka med beg Pirellislicks fram då vi har dom i ERF-teamet.
Men till bakfälgen är frågan öppen. 160/60 17 skall funka på min 4,5 tums fälg.
Vad körde dom på i SP nu sista året?

Jag skall ju inte krama ur den sista tiondelen utan letar mer efter bra livslängd. Har ju inte så mycket effekt heller.
Verkar vara många fabrikat som inte har slicks i dimensioner under 180 där jag har kollat. Metzeler och Continental t.ex.

I SP var det ju fritt vilka däck man körde på så länge de var gatgodkända. Så vi har kört på lite olika. Har själv kört på michelin power race, power one. De har funkat kanon, bra grepp, bra känsla. Har nog gjort av med ca 3bakdäck/ säsong. Conti raceattak fanns de som körde på me och de funkade också fint.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Tack för tippsen :tummenupp
Det blev ett power one competition B. Skall bli intressant. Har själv ingen erfarenhet av Michelin.
Vad hade du för kall- respektive varmtryck?
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Nu är bromssystemet komplett!
IMG_4070.jpg

Så det var bara att montera. Är väldigt nyfiken på hur det blir när man skall kasta ankar. Med en så liten cykel kommer det vara svårt att hävda sig på rakorna. Så jag tänkte att jag lägger lite extra på bromsarna så borde man kunna kontra lite i änden på rakan.:skrämd
IMG_4072.jpgIMG_4080.jpg

Så där, efter detta har jag gått vidare med lite wire mm, mätare och kylsystemet.
IMG_4084.jpgIMG_4078.jpg

Just nu går det lite trögt då jag håller på att lacka bakfälgen. Kan inte vara i mitt lilla skrymsle på ett tag efter lackning då det osar så bedrövligt. Någon hjärncell är bra att ha kvar.
IMG_4085.jpg
Man kan ju öpnna paket som kommer med posten medan man väntar!
IMG_4086.jpgIMG_4071.jpg
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Tack för tippsen :tummenupp
Det blev ett power one competition B. Skall bli intressant. Har själv ingen erfarenhet av Michelin.
Vad hade du för kall- respektive varmtryck?

Jag har kört med 1.9bak, 2.1fram i kalltryck. Michelin har väl nån hemsida med rekommendationer om däcktryck, tror de rek 1.9/2.1 +/- 0.2. De har funkat fint. Har kört med både powerrace och power one i två säsonger nu. Har kört mest på powerrace. Power one är väl dock lite bättre känsla i. Båda har funkat fint, iaf på svn med sina 70pållar och mjuk i fjädring.

Power one finns ju i framdäck 120/70 som kallas V de är lite brantare profil på sidorna. De kan jag rekomendera.
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Några små steg framåt har det blivit.
Monterade kedja och på med fälgar.
IMG_4087.jpgIMG_4088.jpg

Lite blandat pyssel med handtag och styrändar mm. Därefter var det luftburk och tank.
IMG_4095.jpg

Slutligen var det läge att få på lite däck. Har legat av mig lite i vinter, blev en del brottning.
IMG_4097.jpgIMG_4103.jpg

Känns bra nu när det börjar bli en cykel igen. Mitt i slipande och rengörande kan det ju vara svårt att tro det ibland.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Ja jädrar vad fin den blir:tummenupp En läcker raritet.
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top