RVF400-Upprustning till banhoj

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Så där då har man gjort lite igen.

Monterade fotpinnar från Tyga. Då gick det ju att fixa i ordning bakbromsen också.

IMG_4105.jpgIMG_4106.jpgIMG_4108.jpg

Ett styck ljuddämparfäste, även detta Tyga.
IMG_4119.jpg
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Nu var det dags för att montera kåpor. Visade sig bli rätt bökigt att få till bakdelen. Men det var nog inte kåpornas fel utan beror på att bakramen har fått en smäll och var svår att räta perfekt.
Framkåpan och båten var bara att skruva dit med riktigt bra passform. Enda modifieringen jag behövde göra var att tillverke ett stag till bottenkåpan då originalfästet sitter på sidostödet.
IMG_4122.jpgIMG_4123.jpg

Däremot är styrutslaget väldigt stort. Kopplingshandtaget tar i hastighetsmätaren. Lustigt att det är så "original" på en hoj. Jag intalar mig att det beror på att hojen är så rejsig att det egentligen inte var tänkt någon hastighetsmätare från början.:rolleyes:
För att avhjälpa det fick jag bättra på styrstoppen lite.
IMG_4125.jpg

På med en kolfiberframskärm
IMG_4127.jpg

Skyddsnät för kylaren. Äkta Biltema.
IMG_4134.jpgIMG_4135.jpg

Lite mer plock, så som ljuddämpare, ruta och HRC expansionskärl. Inte illa att ha en HRC kittad hoj:D
IMG_4137.jpgIMG_4138.jpg

Eftersom jag bytt promspump tog naturligvis behållaren i fuskluftintagen.
Men det gick att lösa genom lite bockning.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Slutligen plockade jag på lite mer kolfiber. Väldigt nöjd med Tygas kolfiber. Finnish och passform är på topp.
IMG_4140.jpgIMG_4141.jpg

Just nu har jag lite svårt att bestämma mig hur jag skall lacka hojen. Så det är det står närmast på tur.

Vidare har jag precis fått de sista delarna som fattas för provstart. Skall bara skicka på en o-ring mm så är det dags. Nervöst!

Kan ju inte låta bli att surfa runt lite på fleabay och greybike. Så i posten finns snart en bakfälg till och en Maxton stötdämpare som suttit på en Manxcykel. Just det styrdämpare också.
Så nu måste jag ju leta fädrar fram också. Spårar inte ur det här inte...

Satsar nog på en omgång fälgar extra för regndäck. Längtar väl inte efter att få köra i regn men har man åkt långt för en bandag kan det ju vara kul att få köra oavsett väder.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
kul bygge, ser riktigt fräsch ut efter du varit på den. du jobbar på riktigt bra!
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Nä det tar ruskigt med tid det här. Inte för att det gör något för det är väldigt kul.
Sen har jag ju samlat någon veckas jobb innan jag skriver så jag hinner egentligen inte så mycket per dag. Men försöker hålla ångan uppe så gott det går. Målet är ju att den skall användas den här säsongen. Även om den ser långt borta ut nu när snön ligger i driver.
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar

Fan missat den här tråden. så läckert.

Läst ett antal urspårade byggen likt ditt på div engelska forum.
Verkar vara väldigt poppis bygga på den här hojen i england och australien.

Nog om detta. Du snackar ju om lack nu.
Jag röstar på castrol honda. Finns färdiga kit. Smidigt !

Mvh
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Ett par forslag:
 

Bifogat

  • Honda_RVF750_11.jpg
    Honda_RVF750_11.jpg
    60.7 KB · Visningar: 224
  • p1.jpg
    p1.jpg
    47.1 KB · Visningar: 233

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Hur går de med ditt bygge då? :)

Det går låååångsamt. Håller på att göra en plugg till en form till en tankdummy/bakdel i ett stycke för tillfället. Väntar tills det går att vara ute och slipa, vill inte ha allt dammet i lilla pissgaraget.
 

Bifogat

  • Picture045.jpg
    Picture045.jpg
    68.9 KB · Visningar: 238
  • Picture041.jpg
    Picture041.jpg
    54.7 KB · Visningar: 227

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
.....

Jag röstar på castrol honda. Finns färdiga kit. Smidigt !

:tummenupp

Jo det är ett spår jag är inne på. Har lite överblivna Castrol dekaler liggande. Det finns ju lite racing historia bakom det. Aron Slight mfl körde ju omkring på en RC 45 med den lacken
RVF750CASTROL[1].jpg

Var finns det annars färdiga kit att köpa?
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Ett par forslag:

Aaah den där OKI Hondan är fin! Det är ett riktigt bra alternativ om man skall hålla det enkelt, vilket nog var meningen. Har funderat på något bra där man tar upp originallacken på tanken. Tanken...ööh.. med tanken är att jag inte skall lacka den utan ha den röd vit. Då passar det ju bra med detta alternativ där man fortsätter färgskarven ut på kåporna. Påminner även om originalplasten också fast man slipper de där 90-tals "flammorna" som jag personligen inte är så förtjust i.
Kanske röd svart vit i stället för röd blå vit?

Eller så kör jag min "trade mark"nippon racing edition på denna hojen med. Lite tråkigt kanske då jag ju redan gjort den en gång? Men väldigt glad i den
Nippon.jpg
Angenäma funderingar!
 
Last edited:

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
:tummenupp

Jo det är ett spår jag är inne på. Har lite överblivna Castrol dekaler liggande. Det finns ju lite racing historia bakom det. Aron Slight mfl körde ju omkring på en RC 45 med den lacken
View attachment 301884

Var finns det annars färdiga kit att köpa?

Precis vad jag tänkte.

Jag köpte ett komplett original(replica) dekalkit till min gsxr 750-86a på ebay för ett knappt år sedan. Han hade även en jäkla massa "vintage" kits till salu. Bla castrol rc45 kittet. Killen satt i Australien och hade det fint.

Har redan försökt spåra upp säljaren. Men ebay verkar radera alla transaktioner varje år. Hittar inga transaktioner äldre an 1 jan-10.

Kan ngn tipsa om hur jag hittar gamla köp/sälj på ebay så kan jag nog hitta honom.

Eller söker du själv genom "bukten". Bör finnas där ute.
Känner du för att spendera lite mer deg så finns ju andra alternativ
för rimliga pengar. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/89-9...9718021QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

Mvh
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Dags att uppdatera igen.

Det som händer är:

Slipa..slipa..slipa..slipa..slipa..och slipa.. lacka..lacka.. slipa..slipa..slipa slipa.. maskera..maskera..lacka..avmaska..slipa lite till..klarlacka.klarlacka..fan..fan..fan..slipa..slipa..slipa å slipa å lacka...
en viss monotoni infinner sig.
Men det börjar närma sig färdigt. Blir en tolkning av OKI Hondan.
IMG_4179.jpg


Kul som händer är att det trillat in lite mer delar. Har nu ett komplett set fälgar för regndäck. Fick tag i skivor till dem, EBC igen.
IMG_4178.jpg

Sen snubblade jag på en Maxton stötdämpare och styrdämpare och slog till. Så nu måste jag åtgärda framfjädringen oxå....££££
IMG_4177.jpg

Lite kul den där dämparen. Man undrar vad det är med engelsmän egentligen. Inte nog med tum, feet, pounds och ratten på fel sida.
Till skillnad från de fleata dämpare ställer man komp och retur från min istället för max, för att kunna ändra komp måste man montera bort fjädern och trycka in en liten grej och sedan vrida hela stången. De har lite egna ideer, underbart. Men blir inget snabbjusterande i depån inte.
 

Bifogat

  • IMG_4180.jpg
    IMG_4180.jpg
    243.1 KB · Visningar: 141

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Nya öden och äventyr i verkstaden. Har tyvärr inga bilder och komma med än.

Det var äntligen dags att provstarta. Lite smånervöst. Fixade med lite smådetaljer och fyllde på kylvätska. Började droppa vid en slang på vänster sida motorn. Var bara att fixa lite med slangklämman så var det åtgärdat.

Sen var det bara att trycka på start. Lillhondan hoppade igång ganska omgående och det lät bra. Inget rassel.:)

Körde cykeln varm för att få upp trycket i kylsystemet och minsann läckte det inte vid termostathuset och vattenånga från kylarna. Som befarat är kylarna inget att ha så det blir till att köpa bättre grejor.
Plockade isär termostathus, på med lite packningssilikon å ihop igen, ny provstart. Fortfarande läckage!:brinnerup Precis innan jag skulle plocka isär termostathuset igen insåg jag att jag glömt dra en slangklämma. Dra åt och ny provstart. Tätt! (Ja förutom kylaren då).

Väldigt nöjd att ha fått igång grejorna så ganska nöjd med dagen åndå
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Så där, hunnit med lite mer.

Dämparen rengjord.
IMG_4217.jpg

Styrdämparen fick nya tätningar och ny olja.
IMG_4218.jpg

Andra paret fälgar fick bli guldfärgade. Så får vi se om svart eller guld blir bäst.
IMG_4211.jpg

Sen har de sista delarna kommit. Så idag har jag satt i styvare fjädrar i gaffeln och monterat race kylare. Verkar ha blivit tätt vid första försöket:)
IMG_4236.jpg

Nu är det inte mycket som kvarstår. Kåporna är dekaltrimmade. Skall bara montera kraschpuckar och plocka på kåporna igen. Återkommer med lite bilder.
Så det skall nog kunna bli test på Gelleråsen när onsdagsträningarna startar.:)
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Hängde på styrdämparen. Lite problem med hastighetsmätaren som jag inte blev av med. Gör att det bryter lite i ett ändläge vilket jag inte är riktigt nöjd med. Får jobba på det. Sen visade det sig att kraschpuckarna inte passade rakt av med tillhörande skruv. Behövs längre.
IMG_4238.jpg

Sen var det bara att montera kåpor.
Så här blev det till slut efter ca 1år!
IMG_4240B.jpgIMG_4249.jpg
IMG_4250.jpg

Provade sen även med en annan framfälg. Vilket blir bäst egentligen?
IMG_4264B.jpg

Oavsett är man väldigt nöjd nu. Var riktigt kul att ta en liten smygpremiär. Allt verkar som det ska. Ser fram mot det riktiga testet på Gelleråsen den 28 april.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top