Kör och kör
Jag kör och jag kör. Mycket Gelleråsen och lite Knutstorp. Går som en klocka. (Förutom när det blev regn och nya bakramen gjorde att det kunde spruta vatten på tändboxen. Fixat nu!)
Vinterns förbättringar är ganska modesta. Ny tempmätare då den gamla visar för lite. Allmän service ventiler och allt det där.
View attachment 345863
Hur går det själv?
Det jag gjorde i vintras var översyn och lite reparation av kylsystemet. Bytte termostat och givare. Fick det nedre kylet provtryckt och uppfräschat. Har sett över gaffelbenen och bytt packboxar bl.a. Hojen går alldeles utmärkt.
Hade problem med att framhjulet tog i gallret i frontkåpan. Ett nytt däck med rätt profil - 60 - fixade detta.
I övrigt har det blivit lite reparation av sönderbrutan kåpfästen, de som håller ihop båten bl.a.
Inga avacerade åtgärder således. Just nu återstår bara förrådsställning. Funderar på att fixa bättre stötdämpning - man är ju ingen 65 kg-japan direkt. Framgaffeln är förspänd i bott för att få rätt sag.
Min är ju gatlegal så jag har kört en del landsväg hemkring. Inte den bekvämaste touringhojen men rolig. För touring åker jag FJR. Har kört några SMC-kurser, Gotland, Gelleråsen och Kinnekulle.
Håller med om detta med motorstyrkan men för min del motsvarar den mina förarfärdigheterna. Kan dock konstatera att jag radikalt annorlunda bromspunkter, svängpunkter och vägval än de flesta större hojar.
Det är svårt att gå från FJR:en till RVF:en. Annorlunda vrid.
Håller med om att highsider är osannolikt men på Gelleråsen 18 september släppte det faktiskt. Men den dan hade roddbåt passat bäst.