RVF400-Upprustning till banhoj

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
RUGGIGT snyggt!!!! :Bugar:Bugar En fråga om radialpumpen; när jag läser reglementet till Classic Supersport så får jag INTE ha radialpump. Hoppas du har kollat så du får ha det i F2...:tummenupp

Tack du!
Jag åker ju i samma klass som dig. Inte välkommen i F2 då cykeln är för ny.

Nä det där med pumpen blir intressant. Förra året var reglementet i hopklumpat med superbike. Då nämndes bara att bromsar ej fick vara radialmonterade eller något sådant. Det kunde man ju med fördel tolka som att det gäller oken. Och radialpump satt på någon cykel jag såg.
I år börjar det hända grejor. Man har ju brutit ut supersport till eget reglemente nu. Och det är ju lite striktare. Vi får väl se hur strikta man är vid besiktning. Det här är ju inte SM. Antagligen bygger jag om till tävling. RVF är ju min arbetshäst, så det åks ju mest bandagar och sånt annars. Så då kan jag ju "trimma" fritt.
Sen har jag ju ett handikapp på 30 hästar och samma vikt jmf med 600. Så när du ser min cykel betyder det att du börjar varva förare:rodnar Du får vinka när du passerar. Och får jag ihop rc30 som du såg i somras när du var speaker på Kga så blir det den istället i sbk. Jag kunde tyvärr inte stanna och höra vad du sa om den;). Var ju ett fasligt oväsen ute på banan och bråttom hade jag. För det gick ju riktigt bra i tävlingen.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Nu så! I stort klar för säsongen.
Service här och där med olja, filter, fett.
Förgasare rengjorda, CBR600 Öhlins, spänndrev på kamaxlar bort, radial bromspump, ombyggd innerskärm och batterihållare, regnlampa, fet styrkrona med lager, mekanisk tempmätare, lite sprayfärg och nya nummer bakgrunder med siffror.
Kvar: Skruva fjädring och test åka. Sen nya skivor fram när jag provat radialpump. Vill inte ändra allt på en gång utan känna vad som gör vad där. Så jag kan bli testförare åt Repol Honda eller så.

Hoppas jag får maskinkort nu då i Classic?!
View attachment 447744

Tog du 111 från Honda SP-1 vid 24 tim på Le Mans eller har det något med Aaron Slight att göra ?
Berätta gärna varför just 111.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tack du!
Jag åker ju i samma klass som dig. Inte välkommen i F2 då cykeln är för ny.

Nä det där med pumpen blir intressant. Förra året var reglementet i hopklumpat med superbike. Då nämndes bara att bromsar ej fick vara radialmonterade eller något sådant. Det kunde man ju med fördel tolka som att det gäller oken.

Aha, du ska köra Classic Supersport! KUL! Hmmmm... jag har tolkat det som att man INTE får ha radialpump...
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2019-02-24 kl. 20.18.43.png
    Skärmavbild 2019-02-24 kl. 20.18.43.png
    99.7 KB · Visningar: 64

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Aha, du ska köra Classic Supersport! KUL! Hmmmm... jag har tolkat det som att man INTE får ha radialpump...

Jo precis, en uppstramning i år så det lutar åt INTE. Men jag får skifta till racehelg. Jag gör ju bara enstaka inhopp så det är en minoritet av körningen för mig. Och är det något man behöver med en effektsvag hoj så är det bra bromsar!! Kan låta bakvänt men hur skall jag annars köra om....

Men roligt att det nu finns en separat supersportklass och att vi blir fler!!! Skoj! Så bra jobbat av MCHK-R och andra!
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Tog du 111 från Honda SP-1 vid 24 tim på Le Mans eller har det något med Aaron Slight att göra ?
Berätta gärna varför just 111.

Det började i SVEMO TA. Jaha, numren i supersport börjar på 100.....

Fasen vad trångt det blev på framkåpan då....

Blå. Det skall vara blå siffror....Fan klippa själv då

Vad är lätt att klippa.? Snegla runt sig för inspiration
20190120_154010.jpg

Hmm han Aron Slight hade ju 111 ofta och är Mr RC45 personifierad. Och min cykel är ju lillebror till RC45

Så du var spot on!
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Tack för svaret, några nummer och namn har etsats i minnet, och just 111 Aaron Slight är ett av dom.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jag kom över ett småkraschat avgassystem. Behövde lite race spares. Om det sedan visar sig att det är lite bättre markfrigång än original så jackpot.

Mest skrapad var burken och anslutande 2-1 rör.

20190208_195115.jpg

Det fina hade varit att kapa bort rörbiten och ersätta med ny såklart. Röret är lite intryckt så en marginell försämring av flöde får man anta. Men jag har ingen svets. Och röret var inget man hittade i affärn då det var bockat i flera riktningar just där. Så jag bestämde mig för att göra ett kolfiberskydd som ser ut som något som hindrar stövel från att komma när hett rör. Men egentligen döljer det reporna. Fick man ju anledning att prova det här med preimpregnerad kolfiber.
Nybakat.
20190226_104845.jpg

Blev inte samma finish som köpekolfiber. Klarlacken blir ju lite "korrugerad" så att säga.
Inte jätte snyggt men bättre än innan.

20190226_214741.jpg

Edit:Undrar varför allt landar upp och ned???
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jaha årspremiär avklarat. Det var hemskt. Men såklart nyttigt med en testdag efter allt ombyggande i vinter.

Cykeln var i princip okörbar. Ombyggnaden av dämparen kräver mer arbete. Den behöver shimsas om för att fjädern skall lira i hop med innanmäte. Det började gunga som på Nordsjön så fort det var en snabbare kurva. Höll på att åka av i varje sväng. Sen hade jag valt för hård setting på förspänning. Sen lossnade avgas system och sen gick en gänga till sadeln. Där någonstans vände det! Efter att ha skruvat rejält på komp och retur fick jag en åkbar cykel.
På flera ställen på banan låg jag ca 500rpm högre än annars. Det tyder faktisk på att det gick snabbare än vanligt. Tog inte tid så framtiden får utvisa om detta antagande stämmer.
Så hem och börja om med en mjukare setting.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Nytt försök att åka lite. En tur till grannlandet Norge och Rudskogen och en ganska blöt tillställning.

Först stoppad i tullen. Sen började det regna! Härliga 7 grader varmt med blåst.
På utvarvet han jag till den så lämpligt döpta kurvan "Angsten". Där låg första cykel. Jag hann några kurvor till sen var jag på väg i kull. Trodde det släppte men det var nog kastbyar som spökade med mig. Jag satt ju inte avslappnad och körde heller kan man säga:skrämda
Det var sjukt halt. När jag kom in i depå satt jag fart på kupevärmarna jag kom ihåg att ta med. Kalas att blåsa lite torrt i hjälm och annat. Men när jag rättade till den stannade den, sen började kabelvindan ryka. Blev till att kavla upp ärmar och bli elektriker. En ledare hade bestämt sig för att gå av just denna dag. Ut och åka mer krascher och jag vinglar omkring, nu lite bättre. 3:e passet nu går det ju riktigt bra...ouuups vart tog framhjulet vägen och där låg jag i slaktar svingen. Jag såg ju till att ligga under hojen så det inte blev så mycket märken:näsblod
In i depå. Nu hade även tältet blåst omkull. Så först fixa det sen skruva. Lite skrapad färg. Krashpuck och fotpinne gjorde vad de skulle. Så efter byte av en böjd skruv gick det att åka. Men först en mindre fjällvandring i full mundering för att komma till sjukstugan. Man måste ju bli besiktad. Jag låg bra till på coma-skalan och fick åka.
Nu öppen depå. Till slut lite längre pass där jag fick in lite flyt. RVF:en är en riktigt fin regncykel. Man hänger med större cyklar riktigt bra eftersom man inte har så mycket effekt att försöka hantera.
De bröt när det var fullt med cyklar i fållorna. Var väldigt svårt att försöka slappna av när man hela tiden blev påmind om hur sjukt halt det var. Sannolikt var det helt enkelt för kallt. Nytt pass och det flöt på till cykel började gå orent. Det var helt enkelt för mycket vatten som letat sig in till elektronik. Så sen hann jag inte köra något mer.

Jag la lite tid i vintras å att snygga upp högersidan på hojen. Efter två bandagar ser den nu likadan ut igen, lite halvskrapad så där.
Var väl några gånger under dagen man frågade sig varför man höll på med det här. Men nu så här efteråt
känns det mest tokroligt även fast det var en stolpe ut dag. Och det var ju lätt att välja däck iaf.regn.GIF
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
En tur till Knutstorp och SSEMSE! Nu var det SOL! Den här gången stämde det så bra att Andy (Banoj.se) var där med en av sina rvf:er. Det var kul att ha någon att rejsa med. Men det märktes att den är supersport trimmad på rakan kan man säga....
Nåja. Kunde köra med lite självförtroende igen. Har hittat inställningar på öhlinaren som duger i år. Sen behöver innanmätet justeras lite så jag får lite fler "klick" kvar. I princip skruvat i bott nu. Men hade gott om tid att prova 2 klick på hög och lågkomp respektive retur för att se vad som hände.
Trött och nöjd åkte jag hem. Hjärnan var slut efter att ha försökt åka fort och pratat engelska däremellan. (Jo jag förstår Skånska, det var Andy det gäller:hihi)
Ursäkta bilder men jag får av någon anledning inte ladda upp bilder över nägra kb nu?:5sure Krångel.
Skärmklipp.GIF
rvfx2.GIF
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Och just det. Har ju varit lunchunderhållning även i år på Velodromloppet. Här fick jag också fint sällskap:kär
En RC45:a med allt vad HRC kunde hitta på!
rvfSL.GIF
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Race premiär med RVF400 avklarad på Classic TT Gelleråsen. Fick åka med i Supersport 88-98.
Helgen bjöd på blandade förhållanden. Men skoj hade jag. Totalt var det ca 230 deltagare så gott om hojar. I supersport var det ca 20 cyklar + 7-8 250 racers.
Efter kval fick jag en 15 plats, mitt i smeten med en tid på 1:16:4. Jag hade bekymmer med att jag kom ikapp någon 600 eller 748 som gick som fasen på rakan men långsammare i böj.
Men på träning kunde jag ju ta ett varv i depån och få rena varv igen. Men det bådade ju inte gott för racet. Hur som, jag hade som mål att inte vara sist. Hade ju dessutom nytt personbästa:yoparty

Race 1: Torrt!, Jätte nöjd med startens första 20 m. Man kan komma iväg riktigt bra med en 400. Måste ju inte vara lika försiktig med effekten som 600. Tog in på leden framför. Sen talade ju deras effektövertag och jag tappade lite ner till första sväng och låg 16 där.
Sen var det bara att bita ihop. Adrenalin gör susen. Har aldrig kört så snabbt på rvf:en.
Hade 3 cyklar som jag kämpade med. Hade bättre varvtid men kom ikapp på fel ställe. Men till slut lyckade jag bromsa mig om en efter en. Hojen ålade sig men jag körde inte på någon och tror inte jag var för burdus. Men det blir ju inga enkla gasa omkörningar på rakan inte. Väl om tänkte jag att jag måste få till en lucka innan målrakan. Körde 125 style också med rumpan lyft från sadel och stirrade ned i tanken. Här skulle åkas fort. O se det gav resultat. 1:15:9. Personbästa igen.
Det blev en 13:e totalt och i min klass en 9:e av 19. Mycket bättre än väntat så ni förstår att jag är glad. Fränt var att jag la 5 varv på 1:16 inom ca 2 tiondelar. Kände mig som Jorge Lorenzo som är en metronom. Innan tävling har jag som bäst 1:17.
Det där lever jag på länge i vinter:)

Race 2: Liiite blött den dagen. I bagaget hade jag att jag ramlade sist på regndäck...
Ut och åk bara och försök inte hänga på blev målsättning. Gick så bra dagen innan så jag var nöjd ändå. Så jag tappade ganska rejält i början. Men ökade efter hand när jag började få förtroende för regndäcken. Lyckades få till en omkörning på sista varvet och dessutom knäskrap. Nu var jag MOTOGP stjärna igen...:rodnar Var ideala förhållanden för regndäck. Precis blött så det inte brann upp och bra sikt. 7:a av 12 i supersportklassen.

Det här får vi göra om!

regn.jpg
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Kul läsning från Gåsen. Man blir löjligt sugen på att faktiskt fixa det där maskinkortet och plocka ut licensen igen. Hojen är ju trots allt byggt med CSBK i åtanke...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Brit

Is lost in translation...
Gick med
9 May 2007
Ort
Super Duper Skane
Hoj
Something old, something new, something borrowed and something blue
Great reading your reports and maybe next year I should join you with my little 400 :)
I'm sure that there will be some paperwork to do and perhaps you can help me with that.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Kul läsning från Gåsen. Man blir löjligt sugen på att faktiskt fixa det där maskinkortet och plocka ut licensen igen. Hojen är ju trots allt byggt med CSBK i åtanke...

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Det tycker jag!
Skapligt populär klass SBK. Det blev ju kval på riktigt. 4 som inte fick åka. När var det sådant kval i svensk RR senast? 90-talet? Någon som vet? Minns jag rätt var det kval i endurance i slutet 2000-talet?
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Great reading your reports and maybe next year I should join you with my little 400 :)
I'm sure that there will be some paperwork to do and perhaps you can help me with that.

At your service Andy! Compared to the hazzle with importing bikes and dealing with the Transportstyrelse, it is a walk in the park. All it takes is a few photos and frame numbers etc.
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top