Nyteknik
Bannad
På förekommen anledning tar jag upp ämnet och undrar till att börja med om man kommer tillåta någon att köra på banan igen innan man har gjort omfattande förändringar för att förbättra säkerheten.
Watz tappade sin klossar och hade såvida ingen broms.sandstream skrev:2167204Jag skulle uppskatta om någon kunde berätta vad som hände Watz på samma ställe, när det var och vad som gjordes efter den olyckan.
sandstream skrev:2167204Jag skulle uppskatta om någon kunde berätta vad som hände Watz på samma ställe, när det var och vad som gjordes efter den olyckan.
2ono skrev:2167229Olyckan jag bevittnade igår "som förare" visade klart Sviestads säkerhetsproblem där föraren kom ut i gräset efter halva rakan vid högfartshögern och körde halva rakan på gräset genom lecahavet efter rakan och upp på jordvallen där det tog tvärt stopp.
Tror man måste korta ner rakan och göra den bredare och rakare och avvåkningszonen måste bli mycket längre lr få ner hastigheten genom att ha en S- böj mitt på rakan.
jag hoppas verkligen att man tar åt sig och gör något åt det här annars tappar jag förtroendet för de som har med säkerhet att göra.
2ono skrev:2167229Olyckan jag bevittnade igår "som förare" visade klart Sviestads säkerhetsproblem .....
Jag har bara kört på Sviesta två gånger men jag gillade aldrig den svaga högern på rakan.2ono skrev:Tror man måste korta ner rakan och göra den bredare och rakare och avvåkningszonen måste bli mycket längre lr få ner hastigheten genom att ha en S- böj mitt på rakan.
sandstream skrev:2167263Jag har bara kört på Sviesta två gånger men jag gillade aldrig den svaga högern på rakan.
Banan är så smal att minsta miss om man tex är två i bredd kan få hemska följder.
Jag tror precis som du att rakan måste kortas eller ännu hellre att man lägger in någon typ av chikan efter ca 75% av dagens raka.
Att bredda den vore inte heller fel, den blir bra smal i 240-250 km/h.
(Gick över rakan på SM förra året och det kändes som att promenera över en bra cykelväg...)
Till SM kanske LMS ska fundera på en provesorisk chikan om det är möjligt för att öka säkerheten.
Wheeliegirl skrev:2167269På samma gång kanske vi borde titta på övriga banor i Sverige?
Jag menar, INNAN det händer något allvarligt där också.
Ta bara Kinnekulle tex....
sunkan skrev:2167256För hög fart på för liten bana. en S sväng skulle vara perfekt.
En S sväng direkt efter "högfartsböjen". I fall man då skulle bromsa på sig och välja att köra rakt fram så skulle man kunna bromsa lugnt och försiktigt på den gamla delen på banan.
Typ som det är efter start och mål.
Självklart kostar det en slant. Men det är det värt.
Wheeliegirl skrev:2167269På samma gång kanske vi borde titta på övriga banor i Sverige?
Jag menar, INNAN det händer något allvarligt där också.
Ta bara Kinnekulle tex....
Det va på en banåkning, en äldre herre som fick hjärtproblem har jag för mej.....frollo skrev:2167287Håller med dig Sunkan! Bra idè. Problemet är väl bara att det kostar pengar....
Ni som var ansvariga och funkisar på Lms igår ska ha en stor eloge för hur ni skötte allt
Helt rätt att ställa in träningen.
Begriper mig inte på folk som står och suckar o frågar om man får pengarna tillbaka osv när en kille kanske ligger död på banan. PINSAMT!
50:- eller 250:- kanske inte spelar så stor roll just då?
Jag undrar en sak?
När vi kom tillbaka till banan från sjukhuset sent igår kväll så var polisen där.
Dom kör tydligen bil där på kvällarna.
De undrade hur det hade gått för Stefan, Vi berättade att Stefan inte klarade sig. Den ena polisen berättar då att det gick bort en annan kille i samma kurva(bergskurvan) på samma bana för 6 år sedan.
Stämmer detta? Jag hade inte hört det förut.
//Mange
[KoRn] skrev:2167262Finns det inget regelverk som styr hur utformning av banor får se ut ?
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |