sunkan skrev:2167461Rullar hellre runt i lecakulor än i gräset... Man behöver kanske inte ha en halvmeter leca..
håkan skrev:2167370
Nåt som är betydligt billigare till en början är "lära sig köra fort" kurser och ökat riskmedvetande hos oss förare.
HansJ skrev:2167569Bra att diskussionen om säkerhet tas upp, trist bara att det sker i "efterhand".
En fråga, hur skulle det vara med något nät á la störtloppsbanor. Skulle skydda från att dunka i vallen/berget något, och bör väl kunna fixas fram rätt snabbt?
håkan skrev:2167475jag har just nu bara ett råd att ge alla förare (en lärdom jag den hårda vägen lärde mig efter vattenplaning i alldeles för hög hastighet...) är att, har man inte kontroll på motorcykeln och man kan ana att man inte klarar av återfå den.
När en sån olycka är framme, släng dig av hojen, kom så långt bortifrån den som möjligt.
Hojen kan man köpa ny, kroppen fixar många skador, dock långtifrån alla...
998 skrev:2167519Att KÖRA av banan är bland det absolut farligaste man kan "råka" ut för på bana, för att inte tala om i trafiken. Det kommer aldrig att gå att bli av med, du har alltid ett slut på asfalten någonstans, om det sedan är en kant eller ett banslut så är det bättre att ta i eller svänga så man kraschar än att styra ut i terrängen...(oftast). Att sedan ha koll på säkerheten på cykeln är givetvis a och o för egen säkerhet...och andras, innan man entrar banan! Endel av tjusningen med banåkningen är ju att kunna ta i allt vad det går, och köra i farter man absolut inte skulle gjort i trafiken, men det är något man måste bygga upp, och tänja försiktigt. Det finns inte någon bana som klarar att man "kör av" i hög hastighet, allt går inte att förebygga, tyvärr!
Att bygga om alla banor till rondeller vore att ta bort poängen med att köra på bana...Men att ha Stora avåknings zoner och sandfållor bör vara av högsta prioritet. Knutstorp är ju ett otäckt exempel...har själv smakat på däcksbarriären vid bankanten där...
oFFkeFF skrev:2167599Skulle kunna vara en idé faktiskt, behöver inte vara så långa, men flera tvärställda på rad skulle kunna bromsa upp tillräckligt. Sen är inte jag man nog att avgöra att det blir säkrare eller inte.
På Sm't brukar det dock vara en air-fence i bergskurvan som hjälper till.
Kanske soft-fence alá knutstorp skulle vara något för sviestad permanent, eftersom airfencen inte är tillgängliga för träningar.
Dina inlägg om säkerhet och ansvar är så korkade och osmakliga att de borde raderas av moderatorn. Cynismer av detta slag dagen efter en förare har dött efter att ha hamnat utanför Sviestads asfalt i den smala högfartsknicken är bara för mycket. Herregud.håkan skrev:2167370Roadracing ÄR en farlig sport.
Ironiläge PÅ
Istället för att bygga om banorna och göra dom "långsammare" kan väl alla köra 125Std hojar istället?
Ironiläge av
Man själv är alltid ytterst ansvarig för det man håller på med...
Om jag kommer till en bana som jag anser har så dålig säkerhet runt banan att jag vill köra där, då gör jag inte det.
Mad Moose skrev:2167559Personligen tror jag just det är en viktig bit. Jag tycker det ska ställas högre krav för att få licens. Sedan jag började med rr har jag stött på skrämmande många som inte har koll på hur man tex. bromsar.
Ofta kan man ju ganska tydligt se om en förare är väldigt osäker. Konstiga spårval, vingligt, bromsar extremt tidigt, tittar bakåt innan kurva osv. Träningsansvarig borde kunna plocka av dem från banan och gå igenom lite teknik osv. Och säkert finns det väl alltid någon som kan ta sig ann en sådan förare och visa lite spår och ligga bakom några varv och ge tips. Inte så tidskrävande insatts men den kan vara nog så betydande.
Syss skrev:2167639
Ett problem kan vara hur dylika nät fästs. Vanligen mellan någon slags pinnar? Vem vill ha ett gäng rejäla stolpar utmed långrakan?![]()
HansJ skrev:2167569Bra att diskussionen om säkerhet tas upp, trist bara att det sker i "efterhand".
En fråga, hur skulle det vara med något nät á la störtloppsbanor. Skulle skydda från att dunka i vallen/berget något, och bör väl kunna fixas fram rätt snabbt?
Nyteknik skrev:2167656Dina inlägg om säkerhet och ansvar är så korkade och osmakliga att de borde raderas av moderatorn. Cynismer av detta slag dagen efter en förare har dött efter att ha hamnat utanför Sviestads asfalt i den smala högfartsknicken är bara för mycket. Herregud.
Syss skrev:2167639Ett problem kan vara hur dylika nät fästs. Vanligen mellan någon slags pinnar? Vem vill ha ett gäng rejäla stolpar utmed långrakan?![]()
erik skrev:2167694Tar man lagom tjocka pinnar och slår ner dem kanske 2 dm så går de antingen av eller böjs upp ur hålet vid påkörning. I motardsammanhang med något lägre farter än rr verkar det fungera bra.
Men visst, kommer man glidandes längs med marken och träffar en pinne så gör det säkert jävligt ontm, men har man näten en bit från banan på avåkningszonernas utsidor är det nog bättre att träffa stolpen än det som finns utanför nätet.
erik skrev:2167694Tar man lagom tjocka pinnar och slår ner dem kanske 2 dm så går de antingen av eller böjs upp ur hålet vid påkörning. I motardsammanhang med något lägre farter än rr verkar det fungera bra.
Men visst, kommer man glidandes längs med marken och träffar en pinne så gör det säkert jävligt ontm, men har man näten en bit från banan på avåkningszonernas utsidor är det nog bättre att träffa stolpen än det som finns utanför nätet.
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |