2174371 Håller ej på med banracing som ni så i denna tråd har jag nog inte att göra. Men jag jobbar med säkerhetsarbete som så många andra ingenjörer. I mitt fall med militär teknik. Vill bara helt kort tipsa om den text som jag tycker bäst (och kortast) beskriver orsakerna till den remarkabla förbättring av flygsäkerheten som skedde i Sverige sedan 60-talets topp av dödsolyckor. Ett synsätt som idag är norm inom all militär teknisk systemutveckling och synen på människan i de tekniska systemen. Jag har samma syn som Nyteknik mao. Nu ska jag försvinna härifrån. Tycker tråden har varit intressant att följa.
http://www.foi.se/FOI/templates/Page____1369.aspx
"Låt oss börja med tänkandet, därför att det är grundläggande för resten: Tidigare betraktade man förarfel enbart som en individfråga. ”Han är en slarver, en dålig förare, han var ouppmärksam, han följde inte instruktionen, han bör alltså varnas eller straffas” och så vidare. Men på 1960-talet började man se haverier och tillbud i ett systemperspektiv. Där är människan bara en av delarna i ett system, som dessutom består av teknik, organisation, utbildning, regler och ledning. Ingen av dessa delar är ofelbar. Man inser då att en felhändelse kan komma att upprepas vid ett senare tillfälle. Med det nya synsättet blir resonemanget: ”Vad är det som går fel? Hur kan vi förebygga att det händer igen?”"
Mvh
Jörgen