Säkerheten på Sviestad

Status
Ej öppen för fler svar.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nyteknik skrev:
2173451 Du får nog läsa lite mellan raderna angående min ståndpunkt i frågan om säkerheten på Sviestad. Fundera själv över din egen fråga nästa gång du kör fullt genom högfartsknicken. Efter tisdagens avåkning borde svaret stå ganska klart.

Jag behöver inte fundera, jag anser fortfarande inte att risken är överhängande att jag kör rakt in i berget på Sviestad. Ansåg jag att risken var överhängande, skulle jag inte köra där....
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Macke skrev:
2173466 Jag behöver inte fundera, jag anser fortfarande inte att risken är överhängande att jag kör rakt in i berget på Sviestad. Ansåg jag att risken var överhängande, skulle jag inte köra där....
Du kanske har rätt. Risken kanske är mindre än överhängande. Men är det efter tisdagens händelse ett argument för att inte väsentligt förbättra säkerheten? Som jag hänvisade till tidigare kan man uppenbarligen inte räkna med att det osannolika inte inträffar och anpassa säkerheten efter en glädjekalkyl.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Säkerhet..........

Jag tycker den här tråden börjar balla ur nu...

Självklart är vi alla berörda till bristningsgränsen över det som hänt.

INGEN av oss här vill förlora en kamrat varken i trafiken eller på banan.

Men det finns dock en sak som kvarstår, och det är att saker händer trots att man gör så gott det går.

Självklart gäller det att förararen ansvarar för sin körning både i trafiken och på bana.
Om nu föraren anser att det är för farligt att vistas i den miljön man ska beträda så är beslutet upp till utövaren.
Då finns det endast en koncekvens, och det är att inte vistas där.

Jag är fullständigt övertygad att alla vill väl, till motsatsen bevisas och just därför så är det till sist Du som visar om ditt omdömme är rätt.

Det finns flera i min vänkrets som har varit omkull i den där sektionen under liknande förhållanden men med bättre utgång.
Det som hände nu i tisdags är en tragedi:=(

Vad som diskuteras i det här forumet hjälper inte dom efterlevande, det vet vi alla.Men om vi samlar alla som vill göra något konkret åt situationen så kan det mynna ut i en säkrare miljö för alla aktörer.

Så besinna er med bojkottningar och etcetera det hjälper ingen utan Om ni brinner för säkerheten..Jobba då med den istället.

Tankarna går till anhöriga i den hemska stund, och låt oss hoppas att det här inte händer oss igen.

Med all välmening


:pannkyss

Roffe
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Nyteknik skrev:
2173437 Det vore intressant att se dig återge dina tankar om personligt ansvar och spänning inför de anhöriga till föraren som körde ihjäl sig i tisdags.

Det skulle lika lite som ditt gnäll på säkerheten ge dem någon tröst just nu.
Det handlar ju om att den som kör race är en vuxen människa som själv valt att vara med och köra. Ingen har blivit tvingad ...
OLYCKOR händer överallt hela tiden och är man mer rädd för dessa än vad pay-back:en i form av välmående ger tillbaka, så ska man naturligtvis inte utsätta sig för de extra risker (t ex jämfört med TV-tittande) som racing innebär.

Var ska man lära sig köra bana om inte på bana? Oavsett om man kör simulator eller whatever så kommer ändå några gånger att vara de första IRL på bana.

Olyckor händer ... den som tror att dessa går att eliminera är en Don Quijote

Inställningen "Nollvision för racingbanor" är så rabiat att den inte kan tas på allvar och därmed blir syftet förfelat och marginaliserat.
Ingen bana blir säkrare via konflikter med arrangörerna ... en diskussion där man beaktar alla verkligheter som föreligger ger snabbare och mer verklighetsanpassade resultat.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
elwe skrev:
Det du beskriver är inte racing. Det du beskriver är det man upplever när man kör fort i trafiken. När en oförutsedd händelse innebär en katastrof.

Racing handlar om att testa gränserna. Ändra spårvalen. Gasa tidigare. Bromsa senare. Öka farten. Passare konkurrenterna. Vinna.

Är det inte självklart att man i processen att testa gränserna ibland överskrider dem?
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
sunkan skrev:
2173438 Tycker du resonerar jätte konstigt. Ta inte illa upp. Men ska man åka runt och tänka shit den här svängen har en dålig säkerhetszon jag gasar lite till...
Fan va kul se i fall jag överlever kraschen sen...
Du kanske inte vet det men det gör förbannat ont att vurpa. Om det skulle vara leca runt hela banan skulle jag inte behöva oroa mig för hur många ben jag kommer bryta när jag vurpar. Vet inte vad du tycker men smärta verkar ligga i smaken hos dig...

Det är väl farten som triggar en att köra. Inte hur ont det kommer göra när jag vurpar. Man ska väl kunna känna sig säker när man kör.

I fall man söker någon osäker sport kör då IOM. Där en krasch förmodligen blir din sista.

Jo, jag vet hur det känns att vurpa; speciellt som jag gjort det sådär 30-35 ggr
Därför har jag också bra på fötterna när jag säger att du får ta ditt eget ansvar och ge fan i att köra över din förmåga, speciellt där det är extra farligt!
Jag har alltid tagit mitt ansvar p s s att jag aldrig skyllt på någon annan när jag kraschat. Det har ju varit mitt fel, eller hur?
IoM är ju lite speciell .. jag respekterar dem som vill köra där och låter dem göra det, men har själv låtit bli.
Å andra sidan har jag kört på andra landsvägsbanor, vurpat i alléer, flugit igenom plank, slagit i trottoarkanter, mm så jag vet att när jag sitter där på hojen så kan jag inte gasa som en idiot och räkna med att "någon annan fixar det" om det inte går som jag vill.
Tyvärr har det hänt att anhöriga har fått gå och vänta i 3 dygn på att jag ska vakna på sjukhuset, men det var återigen mitt fel ... ingen annans

När du nu medvetet väljer att inte vilja förstå (eller du kanske inte förstod?) vad jag skrev tidigare så hjälper det väl inte att jag säger igen att man själv har ansvaret för sin framfart.

Bearing skrev:
2173525
Racing handlar om att testa gränserna. Ändra spårvalen. Gasa tidigare. Bromsa senare. Öka farten. Passare konkurrenterna. Vinna.

Menar du det?? :)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
elwe skrev:
2173560...jag säger igen att man själv har ansvaret för sin framfart.
Men vad vill du egentligen ha sagt? Finns det en motsättning mellan viljan att förbättra säkerheten och personligt ansvar? Du förespråkar ju tydligt en linje som innebär att racing ska innebära att man i utövningen utsätter sig för stor fara. Jag tycker det låter oerhört unket.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Säkerhet.....

Nyteknik skrev:
2173599 Men vad vill du egentligen ha sagt? Finns det en motsättning mellan viljan att förbättra säkerheten och personligt ansvar? Du förespråkar ju tydligt en linje som innebär att racing ska innebära att man i utövningen utsätter sig för stor fara. Jag tycker det låter oerhört unket.

Det är väl klart att man utsätter sig för stor fara när man kör ett motorfordon.
Det finns INGEN på det här forumet som vill skada sig själv eller någon annan när man kör, men den möjligheten finns alltid.
Men ansvaret är ALLTID förarens........


Kliv ur sandlådan nu
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
VRM Roffe skrev:
2173627 Det är väl klart att man utsätter sig för stor fara när man kör ett motorfordon.
Det finns INGEN på det här forumet som vill skada sig själv eller någon annan när man kör, men den möjligheten finns alltid.
Men ansvaret är ALLTID förarens........


Kliv ur sandlådan nu
Han har inte påstått att det inte är en stor fara.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
elwe skrev:
2173560 Jo, jag vet hur det känns att vurpa; speciellt som jag gjort det sådär 30-35 ggr
Därför har jag också bra på fötterna när jag säger att du får ta ditt eget ansvar och ge fan i att köra över din förmåga, speciellt där det är extra farligt!
Jag har alltid tagit mitt ansvar p s s att jag aldrig skyllt på någon annan när jag kraschat. Det har ju varit mitt fel, eller hur?
IoM är ju lite speciell .. jag respekterar dem som vill köra där och låter dem göra det, men har själv låtit bli.
Å andra sidan har jag kört på andra landsvägsbanor, vurpat i alléer, flugit igenom plank, slagit i trottoarkanter, mm så jag vet att när jag sitter där på hojen så kan jag inte gasa som en idiot och räkna med att "någon annan fixar det" om det inte går som jag vill.
Tyvärr har det hänt att anhöriga har fått gå och vänta i 3 dygn på att jag ska vakna på sjukhuset, men det var återigen mitt fel ... ingen annans

När du nu medvetet väljer att inte vilja förstå (eller du kanske inte förstod?) vad jag skrev tidigare så hjälper det väl inte att jag säger igen att man själv har ansvaret för sin framfart.

Jo det är väl klart att alla ansvarar för ssig själv. Men det jag inte förstår med ditt resonemang är att du verkar inte ens vilja ha bättre säkerhetszoner eller?
Skulle inte du velat slippa att ligga medvetslös på sjukhuset i 3 dar?

JA alla ansvarar för sig själv men bara för det. Så ska men inte hammna på sjukhus när man vurpar. Det ska vara säkert att köra på banan. Visst finns det alltid en risk men borde man inte minimera den risken så bra det går?
Det är männskligt att fela. Den männskliga faktorn, ingen är perfekt. Alla gör misstag. När det väl händer är det väl skönt att åka ner i ett lecahav?
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
VRM Roffe skrev:
2173627 Det är väl klart att man utsätter sig för stor fara när man kör ett motorfordon.
Det finns INGEN på det här forumet som vill skada sig själv eller någon annan när man kör, men den möjligheten finns alltid.
Men ansvaret är ALLTID förarens........


Kliv ur sandlådan nu

Sshhh .. säg inte för högt att det kan vara farligt :)

sunkan skrev:
2173635 Jo det är väl klart att alla ansvarar för ssig själv. Men det jag inte förstår med ditt resonemang är att du verkar inte ens vilja ha bättre säkerhetszoner eller?
Skulle inte du velat slippa att ligga medvetslös på sjukhuset i 3 dar?

JA alla ansvarar för sig själv men bara för det. Så ska men inte hammna på sjukhus när man vurpar. Det ska vara säkert att köra på banan. Visst finns det alltid en risk men borde man inte minimera den risken så bra det går?
Det är männskligt att fela. Den männskliga faktorn, ingen är perfekt. Alla gör misstag. När det väl händer är det väl skönt att åka ner i ett lecahav?

Jo, jag kanske hade kunnat köra lite mer de dagarna :eek:)

HUR säkert ska det vara enligt dig då? Varje hoj ska föregås av man med röd flagga eller lykta? Så var det i bilismens barndom och vi sannolikt på väg dit igen.
Det kanske inte är meningen att vem som helst ska köra racing?
Om man avskyr att utsätta sig för risk för skada så finns det ju radiostyrt ...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
elwe skrev:
2173660HUR säkert ska det vara enligt dig då? Varje hoj ska föregås av man med röd flagga eller lykta? Så var det i bilismens barndom och vi sannolikt på väg dit igen. Det kanske inte är meningen att vem som helst ska köra racing? Om man avskyr att utsätta sig för risk för skada så finns det ju radiostyrt ...
Återigen: är det läge att förlöjliga de som förespråkar förbättrad säkerhet på Sviestad efter händelsen i tisdags? Jag förstår faktsikt inte vad du i sammanhanget (vilket alltså och återigen är olyckan i tisdags) vill berätta.

Edit: det du, Roffe och några till skriver om risker/ansvar är ju fullständiga självklarheter som naturligtvis alla har klart för sig; att det finns en risk att skada sig allvarligt när man kör motorcykel. Men borde vi inte vara överens om att en strävan efter ständigt förbättrad säkerhet är av godo?
 
Last edited:

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
elwe skrev:
2173660 Sshhh .. säg inte för högt att det kan vara farligt :)



Jo, jag kanske hade kunnat köra lite mer de dagarna :eek:)

HUR säkert ska det vara enligt dig då? Varje hoj ska föregås av man med röd flagga eller lykta? Så var det i bilismens barndom och vi sannolikt på väg dit igen.
Det kanske inte är meningen att vem som helst ska köra racing?
Om man avskyr att utsätta sig för risk för skada så finns det ju radiostyrt ...

Nä alla ska säkert inte köra racing. Ja vi har förstått att du vill ta bort allt som har med säkerhet att göra. För att det är så jävla kul att köra av.
Risken finns. Men är det fel att minimera skaderisken när man åker av?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Sansa er pojkar! Idiotsäkert blir det aldrig, men ambitionen är att banorna ska bli säkrare. Överens? :)
 

Oro

Hej hopp!
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Bor används bland annat i kärnkraftverk som neutro
Hoj
3 havreracers o 1 par beg regndäck till en 125r
VRM Roffe skrev:
2173627
Men ansvaret är ALLTID förarens........


Kliv ur sandlådan nu

Hur tar man ansvar för andras oljespill då? Shit happens, och då är det ganska skönt med lite extra marginal, för alla inblandade. Om man inte ens vill tänka på förbättringar så bör man kanske inte delta i en säkerhetsdiskussion?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Bingo skrev:
2173751 Sansa er pojkar! Idiotsäkert blir det aldrig, men ambitionen är att banorna ska bli säkrare. Överens? :)
Låter som något alla skulle kunna skriva under på. Men frågan är vad "idiotsäkert" är och hur nära "idiotsäkert" man ska sträva efter att komma.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nyteknik skrev:
2173765 Låter som något alla skulle kunna skriva under på. Men frågan är vad "idiotsäkert" är och hur nära "idiotsäkert" man ska sträva efter att komma.
En fråga om pengar, ambition och prioriteringar. En sak som jag har lite svårt att fatta är att de ligger grus i "plogfåror" i avåkningszonerna på en del banor. Jag förstår att det är bra för bilarna men de har orsakat ett par riktigt allvarliga tillbud bland oss (Falkenberg, utgången från S:et och Gotland Ring). De borde inte vara särskilt svåra eller dyra att åtgärda. Värre är det naturligtvis när det helt enkelt inte finns plats för ordentliga avåkningszoner (Falkenberg, utgången ur S:et igen). Där får man väl arbeta efter en längre plan. Fram tills den "planen" är verkställd hoppas jag på det bästa - vet att det kan gå illa men kör ändå eftersom det enda kortsiktiga alternativet är att inte köra alls.

Edit: vill tillägga att tanken att utkräva någon form av personligt ansvar för tragedin på Sviesta är mig totalt främmande. Händelsen skall föranleda eftertanke, självrannsakan och ev förändringar på banan men absolut inte sökande efter någon syndabock. Sånt kommer det inget gott ur.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Bingo skrev:
2173803 En fråga om pengar, ambition och prioriteringar. En sak som jag har lite svårt att fatta är att de ligger grus i "plogfåror" i avåkningszonerna på en del banor. Jag förstår att det är bra för bilarna men de har orsakat ett par riktigt allvarliga tillbud bland oss (Falkenberg, utgången från S:et och Gotland Ring). De borde inte vara särskilt svåra eller dyra att åtgärda. Värre är det naturligtvis när det helt enkelt inte finns plats för ordentliga avåkningszoner (Falkenberg, utgången ur S:et igen). Där får man väl arbeta efter en längre plan. Fram tills den "planen" är verkställd hoppas jag på det bästa - vet att det kan gå illa men kör ändå eftersom det enda kortsiktiga alternativet är att inte köra alls.

Edit: vill tillägga att tanken att utkräva någon form av personligt ansvarig för tragedin på Sviesta är mig totalt främmande. Händelsen skall föranleda eftertanke, självrannsakan och ev förändringar på banan men absolut inte sökande efter någon syndabock. Sånt kommer det inget gott ur.
Håller med helt och hållet. Rainey och Doohan är för övrigt två bra exempel på hur det är möjligt att skadas allvarligt där avåkningszonerna varit väl tilltagna men arbetet att anpassa säkerheten för mc-förare inte varit helhjärtat (grus avsett för bilar etc.).
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tråden är öppnad. Sluta gnabba som småbarn och visa lite respekt för varandra genom att tala ordentligt utan påhopp.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top