Säkerheten på Sviestad

Status
Ej öppen för fler svar.

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Nyteknik skrev:
2169743 Ditt ena konstaterande får jag inte ihop med det andra. Någon med speciell lämplighet har förstås haft ansvar för att godkänna/intyga säkerheten på Sviestad. Jag tycker det känns förjävligt att ha kört runt där i tron att den är "utprovad" och "auktoriserad" av ansvarsfulla och kunniga människor. Torparen har jag alltid tyckt varit dåligt skyddad, liksom Sviestadböjen och förstås också det aktuella partiet. Men eftersom ingen verkar ha råkat riktigt illa ut eller på allvar krävt förbättrad säkerhet har jag tänkt att mina farhågor och önskemål om fler/större avåkningszoner varit ogrundade. Nu inser jag att mina aningar varit helt riktiga och befogade. Man ska förstås inte behöva dö för att man hamnar några decimeter utanför banan. Så jag håller inte alls med dig om att man inte kan kräva ansvar av de som godkänt säkerheten på Sviestad. Vem/vilka det än är så har de gjort en felbedömning som kostat en människa livet.

Det var lite grumligt tänkt det där. Men jag trodde det fanns "säkerhetsansvarig" på klubbarna och menade att dessa knappast kan hållas ansvariga för sånt här. Nu finns tydligen inte såna funktioner hos klubbarna. Men egentligen är det sak samma,för även om det finns en ansvarig på förbundet som besiktigar så är det ändå vårt ansvar att säga till om vi ser tydliga risker på nån bana.

Om du har aningar, så bör du ju ta dom på allvar och ta upp dom med berörda personer. Jag har haft mina aningar om Sviestad och högfartsknicken, men har inte tagit upp det förrän nu. Inte på detta sättet i alla fall.

Vem vill åka av ur Sviestad-böjen (ut på start-och-mål) på Sviestad på liknande sätt? I blött gräs? Inte jag!

Vad händer om man som Sorpa får en high-sider i Karusellen på Anderstorp och kör av banan på hjulen...det är VÄGG man möter.

Ner mot inbromsningen inför vänstern upp mot hårnålen på Knutstorp finns det några minde lämpliga murar. Jörgen Andersson spräckte hjälmen mot den för några år sen.

Falkens högfartshöger uppför backen på baksidan ser inte kul ut alls.

Det finns fortfarande TYDLIGA brister i säkerheten på våra banor. Och det är vi alla som har ansvaret för att ändra på detta. Tror jag.
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
HW skrev:
2169287
När det gäller banan och säkerheten känner jag ett stort ansvar då jag oftast är banchef på tävlingarna och är den som håller i de mesta på anläggningen när det gäller RR. / Hannes Westman
Ordf. LMS RR
Kollade på Svemos sida o det som såklart slår en efter det tragiska som har hänt är att under en titt på förstasidan finns inget om säkerhet/säkerhetsansvarig säkerhetsutbildning eller säkerhetskommite osv..Hittar dock stor del av miljöpolicy o miljökommite mm-

SVEMO Miljöpolicy
- Nyhetsarkiv
- Förslag till miljöpolicy för klubbar
- Befattningsbeskrivning miljöombud
- Miljöhandlingsplan
- Organisation
- Kommittén/ansvariga
- Certifiering
- SVEMO Miljöpris
- Pristagare
- Miljöbalken
- Utbildning
- Allmänt/Tips
- Bidrag
- Kurser
- Mark-/miljöskydd
- SVEMO Miljöpärm
- Miljöannonser

Frågan/undran till bla dig (HW) o andra ansvariga på sveriges banor är om ni själva tycker att sammarbetet med förbundet fungerar i avseende utbildning o förståelse vid direkt dialog från klubb ansvariga mfl..
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
2169890 Jag kan lika gärna formulera mig såhär: det är bortom all begriplighet att man saknat fantasi eller självbevarelsedrift för att inte ordna en avåkningszon utanför högfartsknicken på Sviestad. Vem som helst förstår att en avåkning just där är livsfarlig. Att mot detta synnerligen rimliga anspråk ställa oseriösa jämförelser om fullständig säkerhet i alla lägen tycker jag är cyniskt.

Så ditt enda krav här har vart någon sorts avåkningszon till knicken?
I dina inlägg går det tydligt att utläsa att du anser att "säkerhetsansvarig" ansvarig för olyckan i tisdags. Det är du som skriver att man ska kunna damma av i knicken, sen åka ~300m i gräset utan att bromsa och sedan bli uppfångad. Det går att hamna i gräset på innern också, vill du ha en avåkningszon där också? Riskerna finns, i ditt ena inlägg skriver du att du trott att banan var säker, i nästa inlägg skriver du att du anat hur osäker banan var. Då ställer jag mig frågan, har du någon som helst plan i ditt tänkande, vem ansvarar för att DU sätter dig på din hoj och kör i 200km/h nerför rakan?

Nej, det behövs inte mycket fantasi för att inse att en avåkning i 250km/h är direkt livsfarlig, det är alla vurpor i +200km/h, oavsett var du går omkull. Det som dock hänt vid tidigare avåkningar på samma ställe är att folk gått omkull ganska omgående i gräset, och sen slagit sig mer eller mindre hårt. Låt säga att man bygger lekakulor istället för gräs, ja då blir det ett jäkligt hårt stopp i 250, bygger man asfaltsliknande så man kan bromsa, mja, det kanske är säkrare iaf, men låt säga att du kommer ut på asfalten i hel fel vinkel(väldigt liten risk, men den finns ju alltid), då kanske man prickar bergsknallen istället.

Men som sagt, efter den här olyckan visar det att det kanske är dags för asfalt, eller något som drar omkull folk i tid om de kommer i 300 blås där.
En sak som faktiskt slog mig här när man tittar på flygbilder, är publiksäkerheten uppe på berget, 200kg mc i 250 blås skulle nog kunna komma hela vägen upp, för staketen på sidan är inte av kralligaste modellen.

Kris955 skrev:
2169899 Vad med det där berget precis till vänster om den diskuterade olycksplatsen och lecafållan? Är det helt otänkbart att någon kör av efter knicken/böjen innan bergkurvan, håller sig på hjulen men siktar aningen till vänster, och... kör in i berget ?!?!!! Är det otänkbart och omöjligt?

Nej, det är saker som inte är otänkbara, risken finns, men det är inget 90-graders stopp.

Torkel skrev:
2169979

Jag kan dock inte låta bli att fälla en kommentar till säkerhetstänkandet som inte har med banorna att göra:
Är det klokt att rookiesarna (och NSB) är de som kör de effektstarkaste hojarna i Sverige? Ex Supersport 600-VM raketer som i det här fallet och literhojar på +180hk? Dessa maskiner i händerna på folk som kanske bara kört ett fåtal gånger på bana förut? Jag har väldigt svårt att se logiken i det annat än att det är praktiskt eftersom det finns många cyklar att välja på. Men snacka om att be om problem!

Nej, det är inte särskilt klokt egentligen. 600'or är iofs i mitt tycke ganska ok som nybörjarhoj, 1000cc'arna börjar bli så extremt brutala att de inte är det.

P@trik skrev:
2169911 Visst men i slutänden så är det individen själv som bestämmer vilken bana han vill köra på och hur mycket gas han vill ge på.

Men visst skulle det vara trevligt med bättre avåkningszoner runt sviestads högfartspartier.

Som sagt, ingen kan vara så aningslös att han/hon inte ser att det finns farliga partier på våra banor. Antingen så väljer man att ta risken, eller så väljer man att inte ta den. Man kan givetvis vilket man än väljer, hjälpa till för att arbeta bort så mycket av riskerna som möjligt.
Tycker man det är helt vansinnigt att det tillåts racing på de banor vi kör på idag, tja, då får man väl arbeta för att ta bort banlicensen på de banor vi har idag. Men den idioten skulle inte jag vilja träffa öga mot öga..
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Mycket smart har sagts av Torkel, HW, Offkeff med fler och jag vet faktiskt inte mycket mer att säga.

Nyteknik mfl - vilken bana i Sverige anser ni är bra nog??
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
2170193 Så ditt enda krav här har vart någon sorts avåkningszon till knicken?
I dina inlägg går det tydligt att utläsa att du anser att "säkerhetsansvarig" ansvarig för olyckan i tisdags. Det är du som skriver att man ska kunna damma av i knicken, sen åka ~300m i gräset utan att bromsa och sedan bli uppfångad. Det går att hamna i gräset på innern också, vill du ha en avåkningszon där också? Riskerna finns, i ditt ena inlägg skriver du att du trott att banan var säker, i nästa inlägg skriver du att du anat hur osäker banan var. Då ställer jag mig frågan, har du någon som helst plan i ditt tänkande, vem ansvarar för att DU sätter dig på din hoj och kör i 200km/h nerför rakan?

Nej, det behövs inte mycket fantasi för att inse att en avåkning i 250km/h är direkt livsfarlig, det är alla vurpor i +200km/h, oavsett var du går omkull. Det som dock hänt vid tidigare avåkningar på samma ställe är att folk gått omkull ganska omgående i gräset, och sen slagit sig mer eller mindre hårt. Låt säga att man bygger lekakulor istället för gräs, ja då blir det ett jäkligt hårt stopp i 250, bygger man asfaltsliknande så man kan bromsa, mja, det kanske är säkrare iaf, men låt säga att du kommer ut på asfalten i hel fel vinkel(väldigt liten risk, men den finns ju alltid), då kanske man prickar bergsknallen istället.

Men som sagt, efter den här olyckan visar det att det kanske är dags för asfalt, eller något som drar omkull folk i tid om de kommer i 300 blås där.
En sak som faktiskt slog mig här när man tittar på flygbilder, är publiksäkerheten uppe på berget, 200kg mc i 250 blås skulle nog kunna komma hela vägen upp, för staketen på sidan är inte av kralligaste modellen.



Nej, det är saker som inte är otänkbara, risken finns, men det är inget 90-graders stopp.



Nej, det är inte särskilt klokt egentligen. 600'or är iofs i mitt tycke ganska ok som nybörjarhoj, 1000cc'arna börjar bli så extremt brutala att de inte är det.



Som sagt, ingen kan vara så aningslös att han/hon inte ser att det finns farliga partier på våra banor. Antingen så väljer man att ta risken, eller så väljer man att inte ta den. Man kan givetvis vilket man än väljer, hjälpa till för att arbeta bort så mycket av riskerna som möjligt.
Tycker man det är helt vansinnigt att det tillåts racing på de banor vi kör på idag, tja, då får man väl arbeta för att ta bort banlicensen på de banor vi har idag. Men den idioten skulle inte jag vilja träffa öga mot öga..
Jag tror ditt långa inlägg går att bemöta med något som Ambulandbjörne nyligen skrev i en annan tråd:

Ambulansbjörne skrev:
2166642Det är sällan det händer något allvarligt vilket befrämjar oseriös sjukvårsberedskap, men när det väl hänger på en tråd måste allt fungera. Klubbarna måste också förstå att en ambulans och utbildad personal kostar pengar.

Samma sak ska förstås gälla banans säkerhet. Någon körde ihjäl sig på Sviestad i tisdags på grund av ett misstag som hade kunnat drabba de allra flesta. Det måste förstås efterföljas av självkritiskt tänkande och agerande (konkreta förbättringar) från dem som har medverkat till att godkänna säkerheten på banan.

Chrille skrev:
2170283Nyteknik mfl - vilken bana i Sverige anser ni är bra nog??
Troligen inte en enda. Jag tycker det är dags för en rejäl förändring/förbättring av säkerheten på alla banor. Romantisering av risktagandet och svag motivation att göra säkerheten rejält mycket bättre känns oerhört unket.
 

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Ort
Mellan lkpg och nkpg
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
Jag kände inte Stefan, men jag pratade lite med honom på licenskursen som vi gick samtidigt. Han tog licens i början på april i år hos LMS och hade väl som jag kört lite bankörningar. Att få en licens tycker jag var förhållandevis ganska enkelt. Jag tycker väl inte det är så värts bra att efter genomförd licenskurs sedan få köra med vilken storlek på hoj som helst. Det borde vara så att man som nybörjade på roadracing för börja tävla på en mindre hoj för att sedan graderas upp i hojstorlek.
Gällande säkerheten på Sviestad så har man märkt att är det någonstans som det blir incidenter så är det i knicken då "adrenalinstinna" förare ska till vilket pris som helst köra om framförvarande då dom inte lyckats ta sig om tidigare på banan.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Vad sägs om en C-licens?

A förare är som vanligt
B förare som vanligt
C förare har precis nytagen licens och skall ha instruktörer som visar bromspunkter, spårval mm. Efter att instruktör har godkänt C-föraren så får han en B-licens??

Vad jag förstod så missade han spåret... En enkel visning av spårval/kurvtagning av högfartsböjen skulle kanske detta undvikts.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
håkan skrev:
2167370 Ni som har sett banan..... Roadracing ÄR en farlig sport.
.....Utöva DIN sport efter DIN egen förmåga
Kortade ditt inlägg lite.

Jag håller verkligen inte med dig!
Är det inte just därför man kör på bana... för att man ska eliminera riskerna så långt det går?

Det ideala med en bana är ju att alla risker är borta, men det är tyvärr i praktiken omöjligt.

Jag vet att en MotoGp/F1 bana är en utopi, men där finns exemplen på banor med hög säkerhet.
Det är så det borde vara men som vanligt vill vi vara med, dock till en lägre kostnad och då ökar riskerna.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
R1 wannabe skrev:
2170607 Kortade ditt inlägg lite.

Jag håller verkligen inte med dig!
Är det inte just därför man kör på bana... för att man ska eliminera riskerna så långt det går?

Det ideala med en bana är ju att alla risker är borta, men det är tyvärr i praktiken omöjligt.

Jag vet att en MotoGp/F1 bana är en utopi, men där finns exemplen på banor med hög säkerhet.
Det är så det borde vara men som vanligt vill vi vara med, dock till en lägre kostnad och då ökar riskerna.
Den attityden stöter man på ganska ofta tycker jag. RR är farligt och ska förbli så. Om RR inte vore farligt vore jag inte lika ball typ.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
sunkan skrev:
2170596 Vad sägs om en C-licens?

A förare är som vanligt
B förare som vanligt
C förare har precis nytagen licens och skall ha instruktörer som visar bromspunkter, spårval mm. Efter att instruktör har godkänt C-föraren så får han en B-licens??

Vad jag förstod så missade han spåret... En enkel visning av spårval/kurvtagning av högfartsböjen skulle kanske detta undvikts.
Det finns amatör-licens. Men tror det här med säkerhet är mycket upp till var och en. Dock ska det kunna erbjudas möjligheter för alla att ta extra kurser där det berättas hur man blir en Racing-förare och VAD det innebär och vilket ansvar man har gentemot sig själv oc andra. Hur man t.ex bygger om sin mc till racinghoj. En kurs som berättar mycket grundläggande principer. Allt för att sina första körningar ska bli så behagliga och säkra som möjligt.

Sen är det inte endast amatörer som begår misstag. Jag själv och jag vet många andra som ibland missar punkter inom säkerhet där man först efter passet upptäckt att vissa skruvar, delar m.m inte är åtdraget eller kollade ordentligt efter skador.
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
sunkan skrev:
2170596 Vad sägs om en C-licens?

A förare är som vanligt
B förare som vanligt
C förare har precis nytagen licens och skall ha instruktörer som visar bromspunkter, spårval mm. Efter att instruktör har godkänt C-föraren så får han en B-licens??

Vad jag förstod så missade han spåret... En enkel visning av spårval/kurvtagning av högfartsböjen skulle kanske detta undvikts.


Detta har inte med Sviestad att göra, men är en liten reflektion. RR är en ganska märklig sport på det sättet att du går din korta licenskurs, löser ut din licens, och sedan är det fritt fram att börja köra och förbättra dina tider UTAN INSTRUKTION. Du förväntas lära av dina misstag eller något sånt.

Om jag tex skulle börja träna ishockey, judo eller vad som helst annars, så sker ju hela min fortsatta utveckling framåt i sporten under tränarens handledning. Vad är det som gör motorsporten så annorlunda från detta? Med mer regelrätt körträning med instruktör/tränare på hemmabanan borde man väl mycket snabbare lära sig banans inneboende faror, och hur man bäst tacklar detta med spårval, bromsteknik mm?
 

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Ort
Mellan lkpg och nkpg
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
För den som inte är insatt i roadracing är det ganska rörigt med alla klasser.
Varför inte ha som i typ fotboll med olika divisioner där nybörjare alltid börjar i 125 cc eller 250 cc och dom bästa där graderas upp till en större hoj för att slutligen komma till 1000 cc.
Då skulle man vinna både att nybörjare startar med en hoj som inte är så effektfull med lägre hastigheter och risker, samt att den oinvigde skulle då veta att dom som kör i 1000 cc är dom bästa förarna i sverige. Typ som i fotboll där man vet att i allsvenskan spelar dom bästa lagen.
Det tror jag skulle öka intresset för roadracing.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
LUTHOR skrev:
2170750 För den som inte är insatt i roadracing är det ganska rörigt med alla klasser.
Varför inte ha som i typ fotboll med olika divisioner där nybörjare alltid börjar i 125 cc eller 250 cc och dom bästa där graderas upp till en större hoj för att slutligen komma till 1000 cc.
Då skulle man vinna både att nybörjare startar med en hoj som inte är så effektfull med lägre hastigheter och risker, samt att den oinvigde skulle då veta att dom som kör i 1000 cc är dom bästa förarna i sverige. Typ som i fotboll där man vet att i allsvenskan spelar dom bästa lagen.
Det tror jag skulle öka intresset för roadracing.
Eum, vad får dig att tro att dom snabbaste vill åka 1000?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Kjelle skrev:
2170637Om jag tex skulle börja träna ishockey, judo eller vad som helst annars, så sker ju hela min fortsatta utveckling framåt i sporten under tränarens handledning. Vad är det som gör motorsporten så annorlunda från detta?
Svaret är lika enkelt som det är kort: Pappa!

I andra sporter som har organiserad tränings- och tävlingsverksamhet sköts denna alltid av engagerade vuxna som oftast har ett barn i den egna kullen. Inom RR är engagerade vuxna personer en bristvara. Det finns flera orsaker till detta. RR är en sport med få deltagare, det är en dyr sport att delta i och det saknas motorsporttradtion i Sverige. Därav följer att de flesta deltagarna är seniorer utan pappor som kan leda dem med en fast hand. Även de framgångsrika förare vi har haft och fortfarande har är generellt sett ointresserade att vara delaktiga när deras egen karriär som aktiv förare är över. Visst vore det bra om det fanns ett gäng "Farsor" till hands för små som stora, noviser som erfarna, att vända sig till på t ex en träning med frågor om allt mellan himmel och jord.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
sunkan skrev:
2170596 Vad sägs om en C-licens?

A förare är som vanligt
B förare som vanligt
C förare har precis nytagen licens och skall ha instruktörer som visar bromspunkter, spårval mm. Efter att instruktör har godkänt C-föraren så får han en B-licens??

Vad jag förstod så missade han spåret... En enkel visning av spårval/kurvtagning av högfartsböjen skulle kanske detta undvikts.

Detta förfarande används inom Classic Racing i England i alla fall. De som är nytagna licensförare måste köra imål på 4 tävlingar innan de räknas som 'riktiga' förare. Under denna tid har den en orange 'vägarbetarväst' på sig för att övriga tydligt ska se att det är en rookie även om alla kör rookieklassen.

Liknande förfarande används även på de stora landsvägsloppen, guidning i exempelivs buss runt för att alla nykomlingar ska vet hur de ska köra.

Det tar ungefär en halvtimme att vandra runt de svenska banorna, kanske någonting att börja med för tävlingsarrangörer och vid träningar. Frivillig rundvandring 45 minuter innan körning börjar, en erfaren förare leder denna vandring och tipsar om spårval etc. Perfekt för den som kommer till en ny bana.
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Teddy skrev:
2170776 Svaret är lika enkelt som det är kort: Pappa!

I andra sporter som har organiserad tränings- och tävlingsverksamhet sköts denna alltid av engagerade vuxna som oftast har ett barn i den egna kullen. Inom RR är engagerade vuxna personer en bristvara. Det finns flera orsaker till detta. RR är en sport med få deltagare, det är en dyr sport att delta i och det saknas motorsporttradtion i Sverige. Därav följer att de flesta deltagarna är seniorer utan pappor som kan leda dem med en fast hand. Även de framgångsrika förare vi har haft och fortfarande har är generellt sett ointresserade att vara delaktiga när deras egen karriär som aktiv förare är över. Visst vore det bra om det fanns ett gäng "Farsor" till hands för små som stora, noviser som erfarna, att vända sig till på t ex en träning med frågor om allt mellan himmel och jord.

OK, jag förstår. Men har inte åtminstone dom större klubbarna någon som fungerar som tränare/utbildningsansvarig? Jag menar, om man skall ha förare som tävlar i klubbens namn så borde man väl också ha intresse av att dessa förare utvecklas optimalt för att så småningom förhoppningsvis hamna på pallplats?

Ber om ursäkt för dessa inte helt initierade frågor från en som bara rör sig i RR-karusellens periferi.
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Spekulationer till höger och vänster! Den enda som vet vad som verkligen hände och varför han reagerade som han gjorde, finns tyvärr inte med oss längre! Tänk på det innan ni säger vad han skulle ha gjort! Ni vet inte själva hur ni skulle reagera om ni körde mot berget i 200+ lyckas missa det med några meter och fortsätter mot en vall! Det som hände är mycket tragiskt för alla inblandade! Det är många som inte sovit bra eller inte alls de senaste nätterna! Och jag hade tyvärr aldrig sett Stefan innan olyckan. Känns bra att få se en bild på hur hen såg ut "i verkligheten", för det som hände var så overkligt!

Om några av er var vakna på fysiklektionerna så vet ni att det inte är fart utan hastig hastighetsförändring som är farligt för kroppen. Räkna ut vad krafterna blir från 200+ till 0 på 0 meter! Oendligt stora! Därför tror jag inte att ett airfens hade hjälpt mycket i Stefans fall, förändringen hade blivit 200+ till 0 på 1 meter i princip!

Jag var på första hjälpen/eftersnacket igår och det var många bra idéer som kom upp då! Jag hoppas och tror att idéerna kommer att bli verklighet inom kort, det kommer i alla fall jag att jobba för! Tyvärr är det ju så att det finns några eldsjälar som är otroligt engagerade jämt, medans majoriteten bara är engagerade när det passar dom! Jag hoppas att många vill och faktiskt är med för att förbättra Sviestad inte bara här och nu utan på lång sikt! Det finns alltid något vi kan förbättra!

Tack för ordet!

Alx
/funktionär Sviestad
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
sunkan skrev:
2170596 Vad sägs om en C-licens?

A förare är som vanligt
B förare som vanligt
C förare har precis nytagen licens och skall ha instruktörer som visar bromspunkter, spårval mm. Efter att instruktör har godkänt C-föraren så får han en B-licens??

Vad jag förstod så missade han spåret... En enkel visning av spårval/kurvtagning av högfartsböjen skulle kanske detta undvikts.

Jag är villig att hålla med Sunkan. Ibland är det väldigt stora skillnader i fart och det är absolut en fara. Det borde dedikeras grupper och pass med lite större krav på föråkare och handledning.

Detta läter larvigt, men det borde också läras ut att "Man skall inte vända på huvudet o titta bakåt". I samtliga fall när en långsammare förare vänder på huvudet så vingalr som till när man kommer i full karriär mot dom. Det är alltså 100 gånger viktigare att en nybörjare håller spår än tittar bakåt o försöker väja...
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Jag begriper inte riktigt, ...låter ganska retro att man pratar om att lösa problemet med en farlig bansektion genom bättre/säkrare utbildning, fler sorters licenser osv.

Det kan bara vara två olika ärenden i mina ögon och borde knappt diskuteras i samma andetag, ...utgångspunkten måste väl ändå vara att bygga bort potentiellt farliga sektioner, ...och detta är definitivt en. Ty mänskliga faktorn kommer alltid att finnas & misstag begås, ...händer & har hänt den bäste.

Körde själv senast på Sviestad 1988, och fick redan då skräckjagande scenarion på näthinnan av den där kullen.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
sunkan skrev:
2170596 Vad sägs om en C-licens?

A förare är som vanligt
B förare som vanligt
C förare har precis nytagen licens och skall ha instruktörer som visar bromspunkter, spårval mm. Efter att instruktör har godkänt C-föraren så får han en B-licens??

Vad jag förstod så missade han spåret... En enkel visning av spårval/kurvtagning av högfartsböjen skulle kanske detta undvikts.

Mycket bra förslag :tummenupp
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top