Nyteknik skrev:2169743Ditt ena konstaterande får jag inte ihop med det andra. Någon med speciell lämplighet har förstås haft ansvar för att godkänna/intyga säkerheten på Sviestad. Jag tycker det känns förjävligt att ha kört runt där i tron att den är "utprovad" och "auktoriserad" av ansvarsfulla och kunniga människor. Torparen har jag alltid tyckt varit dåligt skyddad, liksom Sviestadböjen och förstås också det aktuella partiet. Men eftersom ingen verkar ha råkat riktigt illa ut eller på allvar krävt förbättrad säkerhet har jag tänkt att mina farhågor och önskemål om fler/större avåkningszoner varit ogrundade. Nu inser jag att mina aningar varit helt riktiga och befogade. Man ska förstås inte behöva dö för att man hamnar några decimeter utanför banan. Så jag håller inte alls med dig om att man inte kan kräva ansvar av de som godkänt säkerheten på Sviestad. Vem/vilka det än är så har de gjort en felbedömning som kostat en människa livet.
Det var lite grumligt tänkt det där. Men jag trodde det fanns "säkerhetsansvarig" på klubbarna och menade att dessa knappast kan hållas ansvariga för sånt här. Nu finns tydligen inte såna funktioner hos klubbarna. Men egentligen är det sak samma,för även om det finns en ansvarig på förbundet som besiktigar så är det ändå vårt ansvar att säga till om vi ser tydliga risker på nån bana.
Om du har aningar, så bör du ju ta dom på allvar och ta upp dom med berörda personer. Jag har haft mina aningar om Sviestad och högfartsknicken, men har inte tagit upp det förrän nu. Inte på detta sättet i alla fall.
Vem vill åka av ur Sviestad-böjen (ut på start-och-mål) på Sviestad på liknande sätt? I blött gräs? Inte jag!
Vad händer om man som Sorpa får en high-sider i Karusellen på Anderstorp och kör av banan på hjulen...det är VÄGG man möter.
Ner mot inbromsningen inför vänstern upp mot hårnålen på Knutstorp finns det några minde lämpliga murar. Jörgen Andersson spräckte hjälmen mot den för några år sen.
Falkens högfartshöger uppför backen på baksidan ser inte kul ut alls.
Det finns fortfarande TYDLIGA brister i säkerheten på våra banor. Och det är vi alla som har ansvaret för att ändra på detta. Tror jag.
Last edited: