Säkerheten på Sviestad

Status
Ej öppen för fler svar.

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Swedie skrev:
2174303 Tråden är öppnad. Sluta gnabba som småbarn och visa lite respekt för varandra genom att tala ordentligt utan påhopp.

Jag tyckte du gjorde rätt!

Den här tråden är stendöd.... :död

Det är bättre att ha den här stängd och träffas på banan istället, och göra något konkret

MVH
Roffe :tummenupp

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
elwe skrev:
2173560 ....jag säger igen att man själv har ansvaret för sin framfart.
:)
Du är för gammal för att förstå gubbe :7peta

Allvarligt talat tror jag faktiskt det är sant också.....

Generellt sett så är de äldre mer vana vid att ta sitt ansvar, men vi hade också en betydligt större frihet att göra det också.

Idag är det mesta väldigt skyddat, på gott och ont.

Men det är ingen som gnäller på att vi idag har barnbilstolar, bilbälten, vältskydd på spisen osv osv.

Vi har helt enkelt anpassat oss till den generation som kommer, för de är uppväxta i denna skyddade miljö och vet inget annat.
Och vi kommer oundvikligen anpassa oss till nästa också.

Därför är inte hängslen OCH livrem fel när det gäller banor. Ty de ska ändå brukas av de som växt upp med alla andra säkerhetsskydd som finns.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Håller ej på med banracing som ni så i denna tråd har jag nog inte att göra. Men jag jobbar med säkerhetsarbete som så många andra ingenjörer. I mitt fall med militär teknik. Vill bara helt kort tipsa om den text som jag tycker bäst (och kortast) beskriver orsakerna till den remarkabla förbättring av flygsäkerheten som skedde i Sverige sedan 60-talets topp av dödsolyckor. Ett synsätt som idag är norm inom all militär teknisk systemutveckling och synen på människan i de tekniska systemen. Jag har samma syn som Nyteknik mao. Nu ska jag försvinna härifrån. Tycker tråden har varit intressant att följa.
http://www.foi.se/FOI/templates/Page____1369.aspx

"Låt oss börja med tänkandet, därför att det är grundläggande för resten: Tidigare betraktade man förarfel enbart som en individfråga. ”Han är en slarver, en dålig förare, han var ouppmärksam, han följde inte instruktionen, han bör alltså varnas eller straffas” och så vidare. Men på 1960-talet började man se haverier och tillbud i ett systemperspektiv. Där är människan bara en av delarna i ett system, som dessutom består av teknik, organisation, utbildning, regler och ledning. Ingen av dessa delar är ofelbar. Man inser då att en felhändelse kan komma att upprepas vid ett senare tillfälle. Med det nya synsättet blir resonemanget: ”Vad är det som går fel? Hur kan vi förebygga att det händer igen?”"

Mvh
Jörgen

Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
R1 wannabe skrev:
Idag är det mesta väldigt skyddat, på gott och ont....

Å andra sidan är skydden bara en anpassning till den förändrade miljön som vi vistas i. På samma vis som bilbarnstolen är en anpassning till en ny miljö (från häst och vagn på en grusväg till bil på en motorväg) är en ombyggnation av en motobana en anpassning. Betänk skillnaden mellan en Royal Enfield och en R1'a på Linköpings Motorstadion. Med en R1'a hamnar man mycket längre ut i spenaten. Motorcyklarna ÄR farligare idag.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Jörgen Karlsson skrev:
2174371 Håller ej på med banracing som ni så i denna tråd har jag nog inte att göra. Men jag jobbar med säkerhetsarbete som så många andra ingenjörer. I mitt fall med militär teknik. Vill bara helt kort tipsa om den text som jag tycker bäst (och kortast) beskriver orsakerna till den remarkabla förbättring av flygsäkerheten som skedde i Sverige sedan 60-talets topp av dödsolyckor. Ett synsätt som idag är norm inom all militär teknisk systemutveckling och synen på människan i de tekniska systemen. Jag har samma syn som Nyteknik mao. Nu ska jag försvinna härifrån. Tycker tråden har varit intressant att följa.
http://www.foi.se/FOI/templates/Page____1369.aspx

"Låt oss börja med tänkandet, därför att det är grundläggande för resten: Tidigare betraktade man förarfel enbart som en individfråga. ”Han är en slarver, en dålig förare, han var ouppmärksam, han följde inte instruktionen, han bör alltså varnas eller straffas” och så vidare. Men på 1960-talet började man se haverier och tillbud i ett systemperspektiv. Där är människan bara en av delarna i ett system, som dessutom består av teknik, organisation, utbildning, regler och ledning. Ingen av dessa delar är ofelbar. Man inser då att en felhändelse kan komma att upprepas vid ett senare tillfälle. Med det nya synsättet blir resonemanget: ”Vad är det som går fel? Hur kan vi förebygga att det händer igen?”"

Mvh
Jörgen

Till saken hör att svemo varje år är ute och klagar på ställen på banor som de måste rätta till för att få fortsatta banlicenser.
Ett exempel för året är Karlskoga som varit tvungen att korta rakan för att få ban-licens för att få köra EM i år.
Så liknande arbete finns helt klart inom svemo/riksidrottsförbundet, även om man kanske inte har riktigt samma resurser som flygvapnet till säkerhetsarbetet, som trots alla miljarder, fortfarande har rätt stora risker för dödsfall.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
oFFkeFF skrev:
2174563 Till saken hör att svemo varje år är ute och klagar på ställen på banor som de måste rätta till för att få fortsatta banlicenser.
Ett exempel för året är Karlskoga som varit tvungen att korta rakan för att få ban-licens för att få köra EM i år.
Så liknande arbete finns helt klart inom svemo/riksidrottsförbundet, även om man kanske inte har riktigt samma resurser som flygvapnet till säkerhetsarbetet, som trots alla miljarder, fortfarande har rätt stora risker för dödsfall.
Men tankas förarna regelbundet av (på ett för dem riskfritt, anonymt och enkelt sätt) om huruvida de upplevt risker/tillbud (från kringmiljön eller från eget eller andras förarbeteenden) de anser intolerabla?

Jag försvarar inte Försvaret, det mår bra av att kritiseras.
Som sagt, jag kan för lite om banracing för att vara med i er diskussion.
Jag ville bara ge lite crossover.

Mvh
Jörgen

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Jörgen Karlsson skrev:
2174604 Men tankas förarna regelbundet av (på ett för dem riskfritt, anonymt och enkelt sätt) om huruvida de upplevt risker/tillbud (från kringmiljön eller från eget eller andras förarbeteenden) de anser intolerabla?

Jag försvarar inte Försvaret, det mår bra av att kritiseras.
Som sagt, jag kan för lite om banracing för att vara med i er diskussion.
Jag ville bara ge lite crossover.

Mvh
Jörgen

Nej, det ska ju erkännas att så systematiskt är det inte. Men det tas upp på förarmöten, ibland lite i bakgrunden, exempelvis om en förare ska talas tillrätta. Tävlingsledningen kan lyfta folk i öronen även om de kanske inte ser precis allt som sker på banan.
Vurpanalys i efterhand är rätt svårt, och haverikommission förutom en själv skulle inte ge alltför mycket, förutom vid rena tekniska fel. 99.9999% av rr-olyckor är förarfel, en del får förvärrade skador på grund av dåliga avåkningsytor.
Ett ytterligare exempel, efter en olycka fick man alla till att naja fast bromsok, samt att sprintar till bromsbelägg skulle låsas.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Vad skulle det kosta att a) skapa en avåkningszon om 10 x 30 meter full med lecakulor utanför högfartsvängen på rakan eller b) ställa ett air fence i flack vinkel så att en förare som hamnar på gräset här kan styra emot detta? Finns det idéer om hur detta skulle kunna finansieras?

Bifogat

• bike_joint.jpg
    bike_joint.jpg
    19.6 KB · Visningar: 438
  • leca_anl.gif
    leca_anl.gif
    10.5 KB · Visningar: 440
  • startsida2_lecakulor.gif
    startsida2_lecakulor.gif
    26.3 KB · Visningar: 443
  • sviestad.jpg
    sviestad.jpg
    89.1 KB · Visningar: 119

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Den avåkningszonen efter rakan borde man ju komma ihåg vad den kostade. Har hört en siffra en gång när man la dit leca men kommer bara ihåg att jag reagerade att det var rätt dyrt. Nånstans mellan 200.000:- och 800.000:- tror jag det var?

Sen är ju frågan om lecakulor är så bra om man kommer på snedden ut i det i +250km/h? Det bromsar ju upp ganska så snabbt. Om man inte studsar ovanpå det. Kolla bara hur Capirossi och Barros studsade högt och långt upp i luften när dom åkte ut i fållan på Philip Island förra året efter att ha åkt omkull i ingången till första svängen i +200km/h. Dom flesta i GP ville haft tillbaka gräset som man hade där innan. Men man gjorde den avåkningszonen där med tanke på att försöka fånga upp bilarna som kör av där.

Kanske bättre om det är något åkbart som gör att man kan köra tillbaka in på banan i högfartskixen på Sviesta. Man kör sällan omkull i den svängen. Snarare kör man för långt ut och missar asfalten.

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Axxexs skrev:
2174998 Den avåkningszonen efter rakan borde man ju komma ihåg vad den kostade. Har hört en siffra en gång när man la dit leca men kommer bara ihåg att jag reagerade att det var rätt dyrt. Nånstans mellan 200.000:- och 800.000:- tror jag det var?

Sen är ju frågan om lecakulor är så bra om man kommer på snedden ut i det i +250km/h? Det bromsar ju upp ganska så snabbt. Om man inte studsar ovanpå det. Kolla bara hur Capirossi och Barros studsade högt och långt upp i luften när dom åkte ut i fållan på Philip Island efter att ha åkt omkull i ingången till första svängen i +200km/h. Dom flesta i GP ville haft tillbaka gräset som man hade där innan. Men man gjorde den avåkningszonen där med tanke på att försöka fånga upp bilarna som kör av där.

Kanske bättre om det är något åkbart som gör att man kan köra tillbaka in på banan i högfartskixen på Sviesta. Man kör sällan omkull i den svängen. Snarare kör man för långt ut och missarasfalten.
Du har kanske rätt. Har LMS planerat eller försökt asfaltera där? Idén/behovet måste ju ha funnits i ett par decennier...

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Teddy skrev:
2174434 Å andra sidan är skydden bara en anpassning till den förändrade miljön som vi vistas i. På samma vis som bilbarnstolen är en anpassning till en ny miljö (från häst och vagn på en grusväg till bil på en motorväg) är en ombyggnation av en motobana en anpassning. Betänk skillnaden mellan en Royal Enfield och en R1'a på Linköpings Motorstadion. Med en R1'a hamnar man mycket längre ut i spenaten. Motorcyklarna ÄR farligare idag.
Risk=sannolikhet*konsekvens

Tycker du gick lite väl långt efter vattnet då både du och jag växte upp utan barnbilstol men med bil T.ex. men i princip och i ett längre perspektiv håller jag med dig.

I det kortare perspektivet vidhåller jag att vi lärt oss olika till vilken grad vi måste se efter oss själva. Och det är det vi måste anpassa skyddet efter.

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Hoj
Ducati 748 SPS
Denna tråd har behandlat säkerhet på Sviestad, som givetvis också speglar liknande krav på övriga banor. Det är givetvis av högsta vikt att ansvariga på bästa sätt eliminerar risker, jag vill inte på något sätt föringa vikten av detta.
Men, diskussionen är i stort sätt riktad mot ansvar mot banansvarig, och berör inte förarens ansvar tillräckligt mycket. Jag vill inte härleda detta påstående till just den händelse som skapat denna diskussion.
Men, det är helt klart att det är vid mer än ett tillfälle man ser nyexade licens förare ifrån licenskurser som utan att ta hänsyn till sin erfarenhet eller för den delen, kunskap eller begränsningar köra klart över sina förmågor.

När man till fullo vrider fokus mot arrangörer och helt lägger ansvar på dessa är det sror risk att man t.ex inte ser över eventuella brister på utbildning, personliga egenskaper etc. Personligen tror jag det är den största risken, jag tror att vi framledes kommer få en otäck trend om man inte ser över Svemos krav på förare som ska få tävlinglicens och ha rätt att ge järnet på upp till litershojar på våra banor.
Skrämmande många tror att de blir odödliga när dom gått kursen samt slipper mötande trafik eller korsande trafik, och glömmer plötsligt sina egna begränsningar.

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Christer har just summerat det jag försökt säga i typ en vecka.

Om ni rannsakar er själva och systemet så lovar jag att LMS tar sitt ansvar för säkerheten och gör det som är bäst. Den här tråden har resulterat i ett stort antal förslag, motförslag, idiotförklaringar, påhopp osv men för mig, och för LMS del har det inte dykt upp något nytt.
Som jag har skrivit tidigare, LMS styrs inte av idioter. Vi har grubblat, och grubblat :va över säkerheten i alla år och hade det kännts nödvändigt och varit lämligt med en lecafålla udanför högfartsböjen så hade det funntis en där. Tyvärr skulle en sådan vara rent av idiotisk så det hoppas jag verkligen att det inte blir någon. Däremot ska vi försöka vaddera berget bättre.

Jag hoppas Swedie stänger denna tråden nu, den resulterar i mer påhopp och barnsligt tjafs än nyttiga förslag. Om någon har något rikitgt genomtänkt förslag så går det bra att maila det till LMS, eller mig så ska vi givetvis titta på förslaget och genomföra det om det är vettigt och möjligt.

Nu ska jag personligen åka ut till banan och mecka höbalar.

Over and out!h

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...