Säkerheten på Sviestad

Status
Ej öppen för fler svar.

Yellow

Medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Hemma
Hoj
4.5
Mycket tydligt och sunt resonemang av Torkel, HW, Offkeff och elwe.

Kan inte låta bli att undra exakt vad som tvingat fram ombyggnationerna på Falken och Gelleråsen? Två favoritingångar har ersatts med annat.

En av de största tjusningarna med RR är att lära sig öka kurvhastighet:
in, i och ur! Men det är min åsikt.

Ev. personangrepp tas via PM.

Y





Chrille skrev:
2170283 Mycket smart har sagts av Torkel, HW, Offkeff med fler och jag vet faktiskt inte mycket mer att säga.

Nyteknik mfl - vilken bana i Sverige anser ni är bra nog??
 
Last edited:

Yellow

Medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Hemma
Hoj
4.5
Bra skrivet Teddy.

En liten vinkel bara, kan lyckligtvis beskriva början av mina RR-aktiviteter
-02 som enbart positiva, efter total avhållsamhet från MC-sport i 25 år.
Välkomnades varmt i 250SP, fick massor av värdefulla tips av trevliga och snabba A-förare som Perra J, Öjert, DP70, Clix, Thomsen mfl mfl. även inom NSBK, 125, 250 och SS600. Det allmänna välkomnadet som nykomling på licenskurs, i depåer och av arr. överträffar det mesta. Varmt välkommen i RR-familjen mao.

Har en otydlig bild av hur väl infasningar funkat de senaste åren med tanke på tillväxten ~100%. 2002 ca:280 lic. och 2005 ca:550 lic.

Y



Teddy skrev:
2170776 Svaret är lika enkelt som det är kort: Pappa!

I andra sporter som har organiserad tränings- och tävlingsverksamhet sköts denna alltid av engagerade vuxna som oftast har ett barn i den egna kullen. Inom RR är engagerade vuxna personer en bristvara. Det finns flera orsaker till detta. RR är en sport med få deltagare, det är en dyr sport att delta i och det saknas motorsporttradtion i Sverige. Därav följer att de flesta deltagarna är seniorer utan pappor som kan leda dem med en fast hand. Även de framgångsrika förare vi har haft och fortfarande har är generellt sett ointresserade att vara delaktiga när deras egen karriär som aktiv förare är över. Visst vore det bra om det fanns ett gäng "Farsor" till hands för små som stora, noviser som erfarna, att vända sig till på t ex en träning med frågor om allt mellan himmel och jord.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
2170512 Jag tror ditt långa inlägg går att bemöta med något som Ambulandbjörne nyligen skrev i en annan tråd:

Samma sak ska förstås gälla banans säkerhet. Någon körde ihjäl sig på Sviestad i tisdags på grund av ett misstag som hade kunnat drabba de allra flesta. Det måste förstås efterföljas av självkritiskt tänkande och agerande (konkreta förbättringar) från dem som har medverkat till att godkänna säkerheten på banan.

Ambulansbjörne skrev:
Det är sällan det händer något allvarligt vilket befrämjar oseriös sjukvårsberedskap, men när det väl hänger på en tråd måste allt fungera. Klubbarna måste också förstå att en ambulans och utbildad personal kostar pengar.

Vad har mitt inlägg med sjukvårdpersononalen att göra?

Risken finns givetvis där för alla, men som sagt, var ska kritiken ligga? Att banan är godkänd i det skick den är? Att man inte sprängt bort berget? Att man inte byggt om banan? På grund av dödsolyckan?
Då jag vet att man inom LMS är väl medvetna om vilka ställen på banan som är farliga, så har man gjort de säkerhetsarbeten man haft råd med. Helt säkert kommer också banan att förbättras efterhand eftersom klubben kommer få bättre och bättre ekonomi för att par riktigt vettiga satsningar för ett par år sedan.

Det är ingen som glorifierar riskerna, men alla som håller på med sporten MÅSTE FÖRSTÅ att allt inte går att bygga bort, och att risken för att dö även finns i roadracing, även om risken är betydligt mindre i de farterna än om man kör på gatan.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
2172988 Vad har mitt inlägg med sjukvårdpersononalen att göra?
Inget. Men svaret jag hänvisade till tog upp något viktigt som du inte verkar hålla med om: Kvaliteten på säkerheten måste vara anpassad för värsta tänkbara scenario. Det duger förstås inte att man anpassar säkerheten efter tillgängliga men otillräckliga medel och hoppas ha tur.

oFFkeFF skrev:
2172988Risken finns givetvis där för alla, men som sagt, var ska kritiken ligga? Att banan är godkänd i det skick den är? Att man inte sprängt bort berget? Att man inte byggt om banan? På grund av dödsolyckan?
Det är väl uppenbart vad det finns anledning att vara starkt kritisk till: utvecklingen av banans säkerhet har under många år varit uppenbart eftersatt och till slut har det resulterat i ett dödsfall.

oFFkeFF skrev:
2172988Då jag vet att man inom LMS är väl medvetna om vilka ställen på banan som är farliga, så har man gjort de säkerhetsarbeten man haft råd med.
En förare med rykande färsk licens som kommer till Sviestad på en av sina första träningar ska förstås inte löpa en överhängande risk att köra in i ett berg.

oFFkeFF skrev:
2172988Det är ingen som glorifierar riskerna, men alla som håller på med sporten MÅSTE FÖRSTÅ att allt inte går att bygga bort, och att risken för att dö även finns i roadracing, även om risken är betydligt mindre i de farterna än om man kör på gatan.
Vem talar om "bygga bort allt"? Vi talar här om Sviestad och ett parti där en förare som hamnar utanför den smala asfaltsbeläggningen uppenbarligen löper stor risk att kollidera med ett berg eller en jordvall. Vem tjänar på att släta över eller prata bort detta?
 

Oro

Hej hopp!
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Bor används bland annat i kärnkraftverk som neutro
Hoj
3 havreracers o 1 par beg regndäck till en 125r
sunkan skrev:
2170596 Vad sägs om en C-licens?

A förare är som vanligt
B förare som vanligt
C förare har precis nytagen licens och skall ha instruktörer som visar bromspunkter, spårval mm. Efter att instruktör har godkänt C-föraren så får han en B-licens??

Vad jag förstod så missade han spåret... En enkel visning av spårval/kurvtagning av högfartsböjen skulle kanske detta undvikts.

Men hur gör vi med olyckor av den typ som Watz råkade ut för då? Ett annat exempel är när Magnus Fransson åkte av upprätt i torparn och voltade framlänges i ett dike/endurospår och slog sig halvt fördärvad.

Väl tilltagna avåkningszoner är accepterade i resten av världen, varför inte i Sverige?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Oro skrev:
2173307 Men hur gör vi med olyckor av den typ som Watz råkade ut för då? Ett annat exempel är när Magnus Fransson åkte av upprätt i torparn och voltade framlänges i ett dike/endurospår och slog sig halvt fördärvad.

Väl tilltagna avåkningszoner är accepterade i resten av världen, varför inte i Sverige?
anledningen till alternativa åtgärder är för att inga klubbar/arrangörer har pengar för att göra vad som borde göras.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Oro skrev:
2173307Men hur gör vi med olyckor av den typ som Watz råkade ut för då? Ett annat exempel är när Magnus Fransson åkte av upprätt i torparn och voltade framlänges i ett dike/endurospår och slog sig halvt fördärvad.
En annan 250-förare blev 2004 avträngd i Torparn. Han klarade sig rätt bra. Men hans motoryckel stannade först i nämnda dike och blev fullständigt sönderslagen. Jättekul...
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Oro skrev:
2173307 Men hur gör vi med olyckor av den typ som Watz råkade ut för då? Ett annat exempel är när Magnus Fransson åkte av upprätt i torparn och voltade framlänges i ett dike/endurospår och slog sig halvt fördärvad.
Jag håller med till 100%. En enkel avkörning liknande den Fransson och Iceman gjorde för ett par år sen kan mildras genom att man åtminstone slätar till avkörningszonerna. Jag brukar dan innan träning och race åka inlines runt banan och avlägsna stora stenar o.dyl som jag hittar....och jag lovar det finns mycket sånt på fel ställen runt svenska banor
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Nyteknik skrev:
2169743 Ditt ena konstaterande får jag inte ihop med det andra. Någon med speciell lämplighet har förstås haft ansvar för att godkänna/intyga säkerheten på Sviestad. Jag tycker det känns förjävligt att ha kört runt där i tron att den är "utprovad" och "auktoriserad" av ansvarsfulla och kunniga människor. Torparen har jag alltid tyckt varit dåligt skyddad, liksom Sviestadböjen och förstås också det aktuella partiet. Men eftersom ingen verkar ha råkat riktigt illa ut eller på allvar krävt förbättrad säkerhet har jag tänkt att mina farhågor och önskemål om fler/större avåkningszoner varit ogrundade. Nu inser jag att mina aningar varit helt riktiga och befogade. Man ska förstås inte behöva dö för att man hamnar några decimeter utanför banan. Så jag håller inte alls med dig om att man inte kan kräva ansvar av de som godkänt säkerheten på Sviestad. Vem/vilka det än är så har de gjort en felbedömning som kostat en människa livet.

"Jag tycker det känns förjävligt att ha kört runt där i tron att den är "utprovad" och "auktoriserad" av ansvarsfulla och kunniga människor."

"Vem/vilka det än är så har de gjort en felbedömning som kostat en människa livet."

Det låter som om du skulle sluta med racing och börja med golf på någon bana där alla har skrivit kontrakt på att skrika "FORE" ordentligt!
Återigen HUVUDANSVARET FÖR SIN SÄKERHET HAR MAN SJÄLV!!"
Känns det för farligt eller obehagligt och man mår dåligt av det, ja då finns det ju en massa andra verksamheter man kan syssla med.
Sitter man och leker med en kniv och skär sig; var det knivtillverkarens fel?
Blir man bakfull en dag; var det systembolagets fel att det var för många % i flaskan?

Det är omöjligt att helt eliminera risker som uppstår när man färdas i högre hastigheter. Det är fysikens lagar som bestämmer det.
Det ligger i sakens natur att det är farligt och det är ju en del av tjusningen att känna att man behärskar något som de flesta inte gör, eller hur?
Tar man en medveten risk så får man också vara beredd att ta konsekvenserna av en felbedömning. Det ger ett löjets skimmer över resonemanget att skylla på någon/något annat än sig själv om man gett sig i kast med något som man misslyckas med!

Ärligt talat ... om man alltid hamnade i ett bollhav om man åkte av, om man löpte mindre risk än de som spelar carambole, hade det varit spännande och kul då?
Vad är det som triggar en att köra race?
Vad är det som får en att le och må bra, ibland under, men oftast efter ett race?
Vad är det som får en att offra all tillgänglig tid och alla pengar för att få köra race?

Visst är det spänningen?

Vill man bara ha spänningen från själva tävlingsmomentet så finns det en massa ofarliga verksamheter som man kan hålla på med; känner man att man vill ha anrättningen ytterligare kryddad så finns det bl a racing ...

Tycker man att man tar för stora risker så kan man pruta på gasen lite eller låta bli att köra helt och hållet.
Att skylla på arrangörerna är förstås väldigt tidstypiskt ... det där med eget ansvar har politikerna, med gott bistånd av lekis och skolan, till stor del lyckats avskaffa. Har man inte eget ansvar så slutar man också att tänka själv och det passar nämnda herrar och damer som handen i handsken!
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Oro skrev:
2173307 Men hur gör vi med olyckor av den typ som Watz råkade ut för då? Ett annat exempel är när Magnus Fransson åkte av upprätt i torparn och voltade framlänges i ett dike/endurospår och slog sig halvt fördärvad.

Väl tilltagna avåkningszoner är accepterade i resten av världen, varför inte i Sverige?


De e klart att sveriges säkerhetszoner inte är de bästa. Men man måste börja någonstans. Det billigaste alternativet är väl att lära förarna respekt och hur man kör på en bana snabbt men säkert.

Har alltid haft lite fundeingar på torparn. I stället för lecakulor kanske man kan köra med sand? Det är väl ett billigare alternativ? De har de på falkenberg.
Det som är bra med sand är att om det inte går hysteriskt fort som tex torparn så är det enklare att hålla hojen upprätt men sanden bromsar fortfarande bra.
Bättre än gräs alla fall...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Mulles skrev:
2173355Jag brukar dan innan träning och race åka inlines runt banan och avlägsna stora stenar o.dyl som jag hittar....och jag lovar det finns mycket sånt på fel ställen runt svenska banor.
Det är behjärtansvärt och suveränt att du gör så. Men jag kan inte låta bli att häpna över att dessa stenar hade legat kvar där när 30 förare släpps ut på banan om inte du hade åkt runt på rullskridskor och kastat bort dem.

Jag vet att många tycker att man som utövare har skyldighet och ansvar att engagera sig i just sådant. En inställning som säkert beror på att arbetsbördan för de som ställer upp ideelt i klubbarnas verksamhet är orimligt stor. Men i praktiken fungerar det ju inte. Att säkerheten runt en bana varierar beroende på om någon på eget initiativ och helt frivilligt valt att med rullskridskor åka runt och kasta bort stora stenar låter i mina öron helt sjukt. Och jag tycker att fler borde reagera och (som Pålle skrev) bojkotta tävlingar som arrangeras på banor där man inte kan upprätthålla moderna krav på säkerhet.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nyteknik skrev:
En förare med rykande färsk licens som kommer till Sviestad på en av sina första träningar ska förstås inte löpa en överhängande risk att köra in i ett berg.

Tycker du verkligen att risken är ÖVERHÄNGANDE att man kör rakt in i ett berg på Sviestad? :dummer
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
2173264 Inget. Men svaret jag hänvisade till tog upp något viktigt som du inte verkar hålla med om: Kvaliteten på säkerheten måste vara anpassad för värsta tänkbara scenario. Det duger förstås inte att man anpassar säkerheten efter tillgängliga men otillräckliga medel och hoppas ha tur.

Det är väl uppenbart vad det finns anledning att vara starkt kritisk till: utvecklingen av banans säkerhet har under många år varit uppenbart eftersatt och till slut har det resulterat i ett dödsfall.

En förare med rykande färsk licens som kommer till Sviestad på en av sina första träningar ska förstås inte löpa en överhängande risk att köra in i ett berg.

Vem talar om "bygga bort allt"? Vi talar här om Sviestad och ett parti där en förare som hamnar utanför den smala asfaltsbeläggningen uppenbarligen löper stor risk att kollidera med ett berg eller en jordvall. Vem tjänar på att släta över eller prata bort detta?


Överhängande risk? Hur många gånger har detta hänt? Jag anser fortfarande att risken är ganska liten trots att det hänt. Hade risken vart större hade det hänt betydligt fler gånger.
Vi kan jämföra det med stridspiloter, på 50-talet dog väldigt, väldigt många piloter, säkerheten var låg. Tekniken har sedan dess blivit mycket mycket bättre, flyget har helt enkelt blivit säkrare. Trots det händer det även idag flygolyckor, med dödlig utgång. D.v.s risken finns fortfarande.
Samma sak med Roadracing, 50-70 tal var banorna betydligt farligare, man tävlade på landsväg, man hade en skinnhuva och ett par handskar. Sen dess har det blivit betydligt bättre, skydd, banor, sjukvård.

På sviestad har man arbetat för att bättra på säkerheten, om du väljer att inte lyssna på det är din ensak. Bland annat har man grävt om och byggt om hela leka-kulefållan i bergskurvan, men håller på att ordna med kurbs för att det inte ska skilja i höjd mellan bana och gräs.

Så vad gör man när man inte har resurser att rätta till allt? Jo man väger riskerna med fortsatt tävlande, eller så lägger man ner.
Ser man till hur många varv som körs på sviestad varje år av hur många förare är tillbuden ganska få.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
elwe skrev:
2173391Det ger ett löjets skimmer över resonemanget att skylla på någon/något annat än sig själv om man gett sig i kast med något som man misslyckas med!

Ärligt talat ... om man alltid hamnade i ett bollhav om man åkte av, om man löpte mindre risk än de som spelar carambole, hade det varit spännande och kul då?
Det vore intressant att se dig återge dina tankar om personligt ansvar och spänning inför de anhöriga till föraren som körde ihjäl sig i tisdags.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
elwe skrev:
2173391 Ärligt talat ... om man alltid hamnade i ett bollhav om man åkte av, om man löpte mindre risk än de som spelar carambole, hade det varit spännande och kul då?
Vad är det som triggar en att köra race?
Vad är det som får en att le och må bra, ibland under, men oftast efter ett race?
Vad är det som får en att offra all tillgänglig tid och alla pengar för att få köra race?

Visst är det spänningen?

Vill man bara ha spänningen från själva tävlingsmomentet så finns det en massa ofarliga verksamheter som man kan hålla på med; känner man att man vill ha anrättningen ytterligare kryddad så finns det bl a racing ...

Tycker du resonerar jätte konstigt. Ta inte illa upp. Men ska man åka runt och tänka shit den här svängen har en dålig säkerhetszon jag gasar lite till...
Fan va kul se i fall jag överlever kraschen sen...
Du kanske inte vet det men det gör förbannat ont att vurpa. Om det skulle vara leca runt hela banan skulle jag inte behöva oroa mig för hur många ben jag kommer bryta när jag vurpar. Vet inte vad du tycker men smärta verkar ligga i smaken hos dig...

Det är väl farten som triggar en att köra. Inte hur ont det kommer göra när jag vurpar. Man ska väl kunna känna sig säker när man kör.

I fall man söker någon osäker sport kör då IOM. Där en krasch förmodligen blir din sista.
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nyteknik skrev:
2173437 Det vore intressant att se dig återge dina tankar om personligt ansvar och spänning inför de anhöriga till föraren som körde ihjäl sig i tisdags.
Ja, det skulle jag också vilja se. Fy fan vad osmakligt.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nyteknik skrev:
Och jag tycker att fler borde reagera och (som Pålle skrev) bojkotta tävlingar som arrangeras på banor där man inte kan upprätthålla moderna krav på säkerhet.

Fint, då blir det inte en enda SM eller SO tävling då.... ELler ser du nån svensk bana som uppfyller dina krav på "modern säkerhet"?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Macke skrev:
2173428 Tycker du verkligen att risken är ÖVERHÄNGANDE att man kör rakt in i ett berg på Sviestad? :dummer
Du får nog läsa lite mellan raderna angående min ståndpunkt i frågan om säkerheten på Sviestad. Fundera själv över din egen fråga nästa gång du kör fullt genom högfartsknicken. Efter tisdagens avåkning borde svaret stå ganska klart.
 

Oro

Hej hopp!
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Bor används bland annat i kärnkraftverk som neutro
Hoj
3 havreracers o 1 par beg regndäck till en 125r
elwe skrev:
2173391

Ärligt talat ... om man alltid hamnade i ett bollhav om man åkte av, om man löpte mindre risk än de som spelar carambole, hade det varit spännande och kul då?
Vad är det som triggar en att köra race?
Vad är det som får en att le och må bra, ibland under, men oftast efter ett race?
Vad är det som får en att offra all tillgänglig tid och alla pengar för att få köra race?

Visst är det spänningen?

Jag har kört roadracing, klättrat i berg och hoppat massor av fallskärm och inte har jag då någon önskan om att göra det farligare än det är. Roadracing kör man väl för att komma först, inte för att inte köra ihjäl sig?

Visst, det är dyrt med avåkningszoner. Men om folk börjar både dö och skada sig allvarligt inom roadracing så kommer med all säkerhet NÅGON myndighet att få upp ögonen för det och fråga vad som händer. Och då hjälper det inte att säga att det är spännande...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Macke skrev:
2173448 Fint, då blir det inte en enda SM eller SO tävling då.... ELler ser du nån svensk bana som uppfyller dina krav på "modern säkerhet"?
Vi vet förstås alla svaret på din fråga: de svenska banorna håller stenålderskvalitet beträffande säkerhet. Att vi som förare accepterar detta tror jag beror okunnighet, dumdristighet och brist på alternativ för den som trots allt vill tävla. Men det enda rimliga är förstås att det sker en rejäl och generell uppryckning.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top