Säkerheten på Sviestad

Status
Ej öppen för fler svar.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Syss skrev:
2167683 Ursäkta mig? Du har väldigt mycket att säga om säkerheten på banan, jag kan då inte påminna mig att jag någonsin hört det förut. Det här är mina helt personliga åsikter och jag representerar inte på något sätt LMS när jag säger det, men jag tycker du är ganska skenhelig...
Det är väldigt intressant att du, som tydligen är så djupt engagerad i bansäkerheten här i Sverige, inte framfört dina åsikter tidigare och helt enkelt jobbat för bättre säkerhet.

Men det är ju skönt att du bryr dig nu.

//Syss
Självklart har jag mycket att säga om säkerhet. Jag kan inte tänka mig något annat som är mer viktigt för oss som tävlar i roadracing. Att jag inte har engagerat mig preventivt i detta beror förstås på att jag varken har tid, kunskap eller ansvar. De som däremot har ansvar för säkerheten på Sviestad och valt att engagera sig i detta borde vara extra bedrövade en sådan här dag.

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
sunkan skrev:
2167700 Jag tycker det verkar bra... Finns ju pinnar med en fjäder längst ner som bara böjs när den blir träffad. Först lecakulor sen ett skyddsnät.

De e bara att beställa....

En hoj som kommer i hög fart är mycket tung om den plöjer igenom nätet före föraren finns det ju inget kvar som stoppar honom. Kanske funkar bäst på motard och cross där farterna inte är lika höga och hojarna inte fullt så tunga. Men att ha nätet utanför avåkningszonerna borde ju vara bättre än inget alls.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
erik skrev:
2167735 En hoj som kommer i hög fart är mycket tung om den plöjer igenom nätet före föraren finns det ju inget kvar som stoppar honom. Kanske funkar bäst på motard och cross där farterna inte är lika höga och hojarna inte fullt så tunga. Men att ha nätet utanför avåkningszonerna borde ju vara bättre än inget alls.

Har någon en bild på denna kurva? vore intressant att se hur den ser ut tycker jag!

Tråkigt när de händer sånt här både på bana och utanför men där kan ni ju lösa det med bättre avåkningszoner i alla fall:)

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Mr Helmut skrev:
2167783 Har någon en bild på denna kurva? vore intressant att se hur den ser ut tycker jag!

Tråkigt när de händer sånt här både på bana och utanför men där kan ni ju lösa det med bättre avåkningszoner i alla fall:)
http://www.lms.se/roadraci/images/sviestad3789.jpg

Det är ingen kurva egentligen utan bara en liten knick som man håller stumt igenom på 6ans växel (om man vågar).

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Enda sättet att förebygga högfartsvurpor är väl att se till så man inte kommer upp i så hög fart.
Svänger de inte av rakan och in i rondellen när de kör bil för de tycker att bergskurvan är farlig?

Bifogat

• ra_banskiss.gif
    ra_banskiss.gif
    64.2 KB · Visningar: 196
Last edited:

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
håkan skrev:
2167475

jag har just nu bara ett råd att ge alla förare (en lärdom jag den hårda vägen lärde mig efter vattenplaning i alldeles för hög hastighet...) är att, har man inte kontroll på motorcykeln och man kan ana att man inte klarar av återfå den.
När en sån olycka är framme, släng dig av hojen, kom så långt bortifrån den som möjligt.
Hojen kan man köpa ny, kroppen fixar många skador, dock långtifrån alla...

Mycket bra skrivet Håkan
/liwa1

Seger

www.midlandoil.se
Gick med
2 May 2005
Hoj
R6 #94
Som en första åtgärd så föreslår jag att man utvidgar leca havet.
Både en bit längs med banan (så mycket som är lämpligt) man bör ju ha en chans att ta sig tillbaks på asfalten. Dessutom att man försöker fylla med leca längre upp i vallen. Det borde öka säkerheten till att börja med.
Jag håller på att kolla upp vad stora säckar med leca kostar.

Om det finns intresse för det så kan jag hjälpa till med att tigga till mig säckar av byggföretag, det torde inte vara alltför svårt om dom inte är svindyra. En säck här och en där så har vi snart tillräckligt.

Sen behövs det bara transport av dom och lite arbetskraft för att få det på plats.

Finns någon ansvarig i Lms som är intresserad så hör av er.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Nyteknik skrev:
2167716 De som däremot har ansvar för säkerheten på Sviestad och valt att engagera sig i detta borde vara extra bedrövade en sådan här dag.

Fy fan nu når du väl endå botten, tror du vi springer och hurrar här :dummer

björn

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Syss skrev:
2167683 Ursäkta mig? Du har väldigt mycket att säga om säkerheten på banan, jag kan då inte påminna mig att jag någonsin hört det förut. Det här är mina helt personliga åsikter och jag representerar inte på något sätt LMS när jag säger det, men jag tycker du är ganska skenhelig...
Det är väldigt intressant att du, som tydligen är så djupt engagerad i bansäkerheten här i Sverige, inte framfört dina åsikter tidigare och helt enkelt jobbat för bättre säkerhet.

Men det är ju skönt att du bryr dig nu.

//Syss

Lite mindre bra skrivet tycker jag. Varför ifrågasätta någon som kommer med synpunkter om säkerhet på banor och sen gå på den att den inte framfört det tidigare och att den personen inte jobbat för det.

Åsikter om säkerheten är säkert välkommen om så dom är bra, dåliga, genomförbara eller inte. Men att hoppa på någon och dra till med skenhelighet bara för man inte sagt något tidigare eller arbetar med dessa frågor tycker jag är fel.

Men det är min syn på saken.

Jag är glad om man kan rädda någons liv om så genom bara komma med förslag eller genom att man arbetar aktivt med det.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Nyteknik skrev:
2167656 Dina inlägg om säkerhet och ansvar är så korkade och osmakliga att de borde raderas av moderatorn. Cynismer av detta slag dagen efter en förare har dött efter att ha hamnat utanför Sviestads asfalt i den smala högfartsknicken är bara för mycket. Herregud.

Om jag är korkad, vad betyder det att du är?

Du hade inget att säga om säkerheten innan olyckan, men nu basuneras det ut högt och ljudligt? Det är ju som skandaljournalistik typ...

Jag bara drog det till förlängningen, olyckor kommer alltid att hända, oavsett sport.
Hur mycket ska man restriktera sporten? Det är otroligt mycket billigare att endast tillåta en max kw/kg istället för att bygga om banorna.

Som jag skrev, behövs det verkligen en dödsolycka innan folk vågar utrycka det dom tydligen suttit inne med hur länge som helst? (enligt dom själva iallafall)

Jag vill köra fort på bana, jag vet riskerna och tar med dom i beräkningarna när jag kör (tror jag iallafall).
Jag kommer förmodligen att krasha på bana nån dag och krashar jag hellre på vilken bana som helst i sverige än på landsvägen.

jag kommer inte att diskutera det här nåt mera, ja, det är otroligt tragiskt att Stefan har dött.
Vill du rida på hans olycka så gör det, jag gör det inte.

EDIT: Jag försöker göra nåt åt det istället för att sitta här och skriva ifall nån undrar

Last edited:

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Hoj
-
Nyteknik skrev:
2167716 Självklart har jag mycket att säga om säkerhet. Jag kan inte tänka mig något annat som är mer viktigt för oss som tävlar i roadracing. Att jag inte har engagerat mig preventivt i detta beror förstås på att jag varken har tid, kunskap eller ansvar. De som däremot har ansvar för säkerheten på Sviestad och valt att engagera sig i detta borde vara extra bedrövade en sådan här dag.
Koppla på hjärnan innan du skriver här.....
Ibland undar jag om du gör det.

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
erik skrev:
2167735 En hoj som kommer i hög fart är mycket tung om den plöjer igenom nätet före föraren finns det ju inget kvar som stoppar honom. Kanske funkar bäst på motard och cross där farterna inte är lika höga och hojarna inte fullt så tunga. Men att ha nätet utanför avåkningszonerna borde ju vara bättre än inget alls.

Det är nog sant. Men först lecakulor som får stopp på allt och sen ett skyddsnät. Hellre för mycket än för lite...

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Det känns som vissa vill att racingen ska förbli onödigt farlig. Det ska tydligen vara en del av upplevelsen. Jag personligen tycker det är bättre att man gör det säkrare och så kan dom som endast kör rr för att det är farligt och ballt byta sport till bungy-jump utan lina eller varför inte fallskärmshopp utan fallskärm.

MC Doktorn

Guest
björn.e skrev:
2167469 Självklart är leca bättre och alla förslag välkomnas varmt. Men som det ser ut där har du inte många meter till jordvallen. Jag kan se framför mig att lecan då kastar av föraren som flyger in i gräsvallen. Jag ska åka ut i dag och titta på det hela och bilda mig en uppfattning.

björn

Tyckte jordvallen är för brant mer som en vägg kanske vore ide att plana ut den och flytta den 50 m bort så avvåkningszonen blir längre.

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
enhjuling skrev:
2167804 Enda sättet att förebygga högfartsvurpor är väl att se till så man inte kommer upp i så hög fart.
Svänger de inte av rakan och in i rondellen när de kör bil för de tycker att bergskurvan är farlig?

du han före mig...

Varför inte dra banan på detta viset? då måste förarna bromsa tidigare vilket kommer resultera i lägre fart helt enkelt. och en bromsa på sig sträcka.

dessutom får vi en till vänster sväng...

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sportcity One
Gjorde ett förslag i ps.

Nu har ju jag vart o kladdad i alla kurvor, men Bergskurvan är väl prio.

Kanske bör leca börja tidigare mot knixen?

Bifogat

• sviestad_reinforced.jpg
    sviestad_reinforced.jpg
    127.6 KB · Visningar: 290

Solan

PotatoesMc.com
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
CBR 600RR - nu lite nyare!
Vad händer efter en sån här olycka? Finns det någon som tar tag i dom som bevittnat olyckan på nära håll eller som varit framme och hjälpt personen som drabbats?
Jag kan tänka mig att det sätter ganska djupa spår att se någon köra ihjäl sig och antar att det behövs en del bearbetning för att komma över det.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
sunkan skrev:
2167903 du han före mig...

Varför inte dra banan på detta viset? då måste förarna bromsa tidigare vilket kommer resultera i lägre fart helt enkelt. och en bromsa på sig sträcka.

dessutom får vi en till vänster sväng...

Jag tog skissen från LMS banracingsida så de kör så med bilarna.
chikanen innan knicken kanske inte är fel heller....

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Vi har ju alla ansvar för säkerheten. Bara för att man är säkerhetsansvarig någonstans innebär detta inte att man med automatik vet och kan allt. Jag tolkar det mer som att det är den personen jag ska tala med om jag själv har synpunkter på säkerheten.

Är man säkerhetsansvarig kan man ju inte förväntas ha mediala krafter och vara mer förutseende än någon annan. Det är självklart varje enskild persons ansvar att ta ton om man har synpunkter. Då kan man tex prata med säkerhetsansvarig.

Och tyvärr är jag inte heller bättre människa än att det faktiskt krävs allvarliga olyckor för att jag ska inse att mina funderingar tyvärr har visat sig stämma och att det är dags att försöka göra nåt åt saken.

Högfartsböjen har man ju alltid haft mäktig respekt för. Det är uppenbart att det är förenat med helt sjuka risker att gå av där i 230-260 knyck. Det berhöver man inte vara kärnkraftsfysiker för att räkna ut. Tyvärr, eller vad man nu ska säga, är det ju samtidigt ett av de häftigaste och mest adrenalinstinna partierna på bana här i Sverige.

Den enklaste lösningen är väl på kort sikt att, som tidigare nämnts, dra in banan som bilarna kör. Men det hinns väl inte med till SM för jag misstänker att det krävs besiktningar av banan som kanske tar tid.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...