Säkerheten på Sviestad

Status
Ej öppen för fler svar.

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamha R1-08
Enl den polisen så var det på rr träning och att han dog direkt då han slog i vallen.
Jag ville inte blanda ihop det är därför jag frågar...

//Mange

LOTTAK skrev:
2167296 Det va på en banåkning, en äldre herre som fick hjärtproblem har jag för mej.....
Så blanda nu inte in det i det hela då det inte har med banans uforming att göra att han dog.

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
Ett enkelt förslag som kanske är helt korkat.

Men skit samma. Vad kostar det att bygga en S-kurva? förmodligen mycket.

Hur många medlemmar har LMS? förmodligen en jävla massa med tanke på att den är väldigt billig.
Skicka ut ett brev till alla medlemmar om vad som hänt. Och säg att en ombyggnad är nödvändig.
vart får ni pengarna i från jo medlemmarna. 1000:- per skalle är väl åtminstone en början.
Det är det vi är till för.. sug oss på pengar. Nu har ni en förbannat bra andledning också.

Gör banan roligare och säkrare.

Last edited:

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
En lösning som kanske kan hjälpa är att man lägger Leca ända från högerknicken och sen fram till nuvarande fållan. Som jag ser det så uppstår problemen just i knicken och de som går av fortsätter i riktning mot vallen/bergskurvan/Lecafålla. En "sträng" med Leca utmed sista delen av rakan skulle få ner farten avsevärt jämfört med hur det är i dag.
Detta hjälper iofs inte mot olyckor där bromsar saknas efter rakan och man plöjer rakt fram i bergskurvan.

Seger

www.midlandoil.se
Gick med
2 May 2005
Hoj
R6 #94
Säkerhet

Precis, Leca sista delen av rakan är nog den bästa tillfälliga lösningen just nu.
Vore trevigt om det fanns på plats redan på SM.
Jag har själv varit utanför banan efter högfartsböjen, det är ingen trevlig upplevelse i över 200...

Sen går det ju att starta en minnesfond med syfte att samla in pengar till fortsatta förbättringar av säkerheten på banan.

// Killen som föreslog blommor istället för pengar tillbaks.

Last edited:

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Hoj
Såld till Victor
Jag bidrar gärna med lite svettigt, ideellt kroppsarbete om jordvallar ska flyttas, diken fyllas igen eller liknande. Jag har egen spade.

Jag vet fler medlemmar här på SH som har lagrade kalorier i mittsektionen på kroppen, redo att brännas för en god sak (kalorierna, inte medlemmarna själva).

MC Doktorn

Guest
sandstream skrev:
2167263 Jag har bara kört på Sviesta två gånger men jag gillade aldrig den svaga högern på rakan.
Banan är så smal att minsta miss om man tex är två i bredd kan få hemska följder.
Jag tror precis som du att rakan måste kortas eller ännu hellre att man lägger in någon typ av chikan efter ca 75% av dagens raka.
Att bredda den vore inte heller fel, den blir bra smal i 240-250 km/h.
(Gick över rakan på SM förra året och det kändes som att promenera över en bra cykelväg...)

Till SM kanske LMS ska fundera på en provisorisk chikan om det är möjligt för att öka säkerheten.

Problemet som jag ser det är hastigheten i komb med smal bana och knixen.
Kommer du av banan i gräset i dessa hastigheter kan du inget göra du har ett berg till vänster och en alldeles för liten avvåkningszon för dessa hastigheter.

Last edited:

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
sunkan skrev:
2167256 För hög fart på för liten bana. en S sväng skulle vara perfekt.
En S sväng direkt efter "högfartsböjen". I fall man då skulle bromsa på sig och välja att köra rakt fram så skulle man kunna bromsa lugnt och försiktigt på den gamla delen på banan.

Låter som ett bra förslag, helt klart.

DreeTman skrev:
En lösning som kanske kan hjälpa är att man lägger Leca ända från högerknicken och sen fram till nuvarande fållan. Som jag ser det så uppstår problemen just i knicken och de som går av fortsätter i riktning mot vallen/bergskurvan/Lecafålla. En "sträng"med Leca utmed sista delen av rakan skulle få ner farten avsevärt jämfört med hur det är i dag.
Detta hjälper iofs inte mot olyckor där bromsar saknas efter rakan och man plöjer rakt fram i bergskurvan..

Låter också som ett bra förslag.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
sunkan skrev:
2167308 Ett enkelt förslag som kanske är helt korkat.

Men skit samma. Vad kostar det att bygga en S-kurva? förmodligen mycket.

Hur många medlemmar har LMS? förmodligen en jävla massa med tanke på att den är väldigt billig.
Skicka ut ett brev till alla medlemmar om vad som hänt. Och säg att en ombyggnad är nödvändig.
art får ni pengarna i från jo medlemmarna. 1000:- per skalla är väl åtminstone en början.
Det är det vi är till för.. sug oss på pengar. Nu har ni en förbannat bra andledning också. Gör banan roligare och säkrare.

Ni som har sett banan efter omasfalteringen vet ungefär hur mycket ny asfalt det ligger på banan.
Detta är bara byte av asfalt, alltså underlaget/botten är densamma.
LMS RR pyntade in 100 000kr till detta (hur mycket det är totalt vet jag inte, men de andra sektionerna som använder banan har också betalat in pengar).

Det är ca 300 medlemmar i LMS RR, det skulle ge 300 000kr om alla bidrog med 1000kr vardera.
En början, men långt ifrån slutet tyvärr.

Nåt som är betydligt billigare till en början är "lära sig köra fort" kurser och ökat riskmedvetande hos oss förare.

Roadracing ÄR en farlig sport.

Detta här är min högst personliga åsikt och har inget med min inblandning i LMS RR att göra
Ironiläge PÅ
Istället för att bygga om banorna och göra dom "långsammare" kan väl alla köra 125Std hojar istället?
Ironiläge av

Själv tycker jag inte LMS banan är så farlig som vissa verkar tycka "dödskurvor" osånt.
Tycker det är mer farligt med Anderstorp där man åker uppåt 300km/h på rakan och har inte långt till stålräcket som är därefter, och alla dessa förbannade brunnslock som är mitt i banan då, va fan gör dom där?
Blev själv ganska kallsvettig(ut på 1:a varvet) när jag kom på att jag precis bytt bromsbelägg fram och mätarn stod på 280...

Man själv är alltid ytterst ansvarig för det man håller på med, om jag drunknar för att jag får panik och river av mig regulatorn på 40meters djup (påföljd kan vara döden), är det han som skjutsat (eller kört ut mig med båt) fel då?
Eller om jag för den delen tycker jag ser nåt vackert där nere o dyker ner till 90meters djup och dör av förgiftning... vems fel är det då? syrgaspåfyllaren? som inte berättade att jag behövde trimix eller liknande för att dyka så djupt?

Om jag kommer till en bana som jag anser har så dålig säkerhet runt banan att jag vill köra där, då gör jag inte det.
Alternativt anpassar jag hastigheten, som till exempel GotlandRing innan de fick upp curbs, rent livsfarlig med 10cm asfaltskant.

Utöva DIN sport efter DIN egen förmåga

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
frollo skrev:
2167304 Enl den polisen så var det på rr träning och att han dog direkt då han slog i vallen.
Jag ville inte blanda ihop det är därför jag frågar...

//Mange

Det var sex år sedan Fredde gick in i vallen, han är dock lyckligtvis med oss fortfarande. Det var 4-5 år sedan en lite äldre man fick hojen över sig i bergskurvan på en vanlig banåkning och avled.
Kanske detta man blandar ihop det med.

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamha R1-08
Så kan det mkt möjligt vara. Ville bara veta så man inte spekulerar i saker.

//mange

oFFkeFF skrev:
2167375 Det var sex år sedan Fredde gick in i vallen, han är dock lyckligtvis med oss fortfarande. Det var 4-5 år sedan en lite äldre man fick hojen över sig i bergskurvan på en vanlig banåkning och avled.
Kanske detta man blandar ihop det med.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
håkan skrev:
2167370 Ni som har sett banan efter omasfalteringen vet ungefär hur mycket ny asfalt det ligger på banan.
Detta är bara byte av asfalt, alltså underlaget/botten är densamma.
LMS RR pyntade in 100 000kr till detta (hur mycket det är totalt vet jag inte, men de andra sektionerna som använder banan har också betalat in pengar).

Det är ca 300 medlemmar i LMS RR, det skulle ge 300 000kr om alla bidrog med 1000kr vardera.
En början, men långt ifrån slutet tyvärr.

Nåt som är betydligt billigare till en början är "lära sig köra fort" kurser och ökat riskmedvetande hos oss förare.

Roadracing ÄR en farlig sport.

Detta här är min högst personliga åsikt och har inget med min inblandning i LMS RR att göra
Ironiläge PÅ
Istället för att bygga om banorna och göra dom "långsammare" kan väl alla köra 125Std hojar istället?
Ironiläge av

Själv tycker jag inte LMS banan är så farlig som vissa verkar tycka "dödskurvor" osånt.
Tycker det är mer farligt med Anderstorp där man åker uppåt 300km/h på rakan och har inte långt till stålräcket som är därefter, och alla dessa förbannade brunnslock som är mitt i banan då, va fan gör dom där?
Blev själv ganska kallsvettig(ut på 1:a varvet) när jag kom på att jag precis bytt bromsbelägg fram och mätarn stod på 280...

Man själv är alltid ytterst ansvarig för det man håller på med, om jag drunknar för att jag får panik och river av mig regulatorn på 40meters djup (påföljd kan vara döden), är det han som skjutsat (eller kört ut mig med båt) fel då?
Eller om jag för den delen tycker jag ser nåt vackert där nere o dyker ner till 90meters djup och dör av förgiftning... vems fel är det då? syrgaspåfyllaren? som inte berättade att jag behövde trimix eller liknande för att dyka så djupt?

Om jag kommer till en bana som jag anser har så dålig säkerhet runt banan att jag vill köra där, då gör jag inte det.
Alternativt anpassar jag hastigheten, som till exempel GotlandRing innan de fick upp curbs, rent livsfarlig med 10cm asfaltskant.

Utöva DIN sport efter DIN egen förmåga

Här håller jag med håkan, det är en farlig sport och man väljer själv.
Man ska inte tro eller utgå att alla banor är perfekta, svenska banor håller relativt sett ganska hög nivå trots allt. Det finns farliga kurvor/ställen på flera banor, en del går att bygga bort ganska enkelt, andra mer eller mindre omöjliga.
För något år sedan skissades det på hur man skulle kunna lösa problemet med bergskurvan, dock fanns det inte nog med pengar för de idéerna då, jag ritade ett förslag då. Skisserna finns kvar, dock finns det fortfarande säkerhetsissues med det jag ritade, avåkningyta för ~250km/h är svårt att få in, även om man kortar rakan ordentligt kommer toppfarten ändå vara hög.
Möjligt om man kanske bygger leka-kulefålla i yttern på knicken som får folk att gå omkull direkt istället för att åka i gräset, frågan är dock om det är så mycket bättre.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Det vettigaste förslaget jag set här hittils är mer lecakulor till vänster om rakan efter knicken.

Det är relativt "enkelt" att göra.

Varför har ingen framfört dessa åsikter tidigare? jag har inte hört dom förut och jag har ändå kört på banan i 6 år nu.

Att förvänta sig att det kommer ligga 1->1.5 meter djup lecafolla till vänster om banan innan torsdag nästa vecka kan ses som relativt omöjlig.

Det är en knapp vecka kvar till SM:et, varför inte tidigare? krävs det att nån dör innan man framhäver sin åsikt? törs man inte innan eller vad är felet?

Ombyggnad av banan? det har "alla" velat sen den byggdes... på det ena eller andra sättet... och som de flesta vet, är det pengar det handlar om, hur illa det än låter, att bygga om banan så den blir säkrare, det kostar några miljoner.

Last edited:

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
2x R-1000
Orsak

Var själv på plats i går och är som alla naturligtvis bedrövad över utgången av avåkningen!

Vad som dock inte framgår är OM föraren körde över sin förmåga (fick panik ?)eller än värre, att det var tekniska problem som innebar att tex bromsen inte fanns? Vi kanske inte får veta svaret på ngt av detta?

Mitt inlägg,
Syftar även till att få alla förare att VAKNA upp lite när det gäller säkerhet & kontroll på er hoj! Misstag som Watz och flera andra gjort dvs mekaniskt orsakade fel med saknade sprintar, odragna & olåsta bultar eller oljefilter som lossnar etc är FÖRARENS ansvar att ha kontroll på. Har här en önskan om att öka respekten på kontroll innan vi kör ut på banan för att MINIMERA olyckor pga "slarv"!

Men,
Blanda nu inte ihop detta inlägg med känslor från det som hände i går utan se det som en uppmaning att ha 110% koll på er egen cykel innan det går för fullt på banan. För oavsett vilken bana du än kör på kan orsaka dödsfall OM inte du eller din hoj är OK!

Sviestad är trång men det finns bra bansäkerhet för detta.
Givetvis kan den bli ännu bättre, det är lika för alla banor. Men innan dess så börja med att ta DITT ansvar och ha koll på dina grejor och kör så du klarar av att hantera farten. Vi utövar en mycket säker sport på banorna men med fel inställning och låg mekaniska kontroll blir det garanterat farligt!

/Eric H

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
sunkan skrev:
2167256 För hög fart på för liten bana. en S sväng skulle vara perfekt.
En S sväng direkt efter "högfartsböjen". I fall man då skulle bromsa på sig och välja att köra rakt fram så skulle man kunna bromsa lugnt och försiktigt på den gamla delen på banan.

Typ som det är efter start och mål.
Självklart kostar det en slant. Men det är det värt.

Kanske skulle kunna gå att lösa med att man använder sig av "rondellsystemet" på ngt sätt så behöver det inte kosta allt för mycket heller?

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
ZX10-R svart som natten
Wheeliegirl skrev:
2167269 På samma gång kanske vi borde titta på övriga banor i Sverige?
Jag menar, INNAN det händer något allvarligt där också.

Ta bara Kinnekulle tex....

Kan inte annat än hålla med...
Kinnekulle borde oavsett den är godkänd för RR eller ej ses över, olycksrisken finns även på bandagar...

AdamGS500

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Hoj
Suzza
bor iofs i Lidköping, men är gärna med med fysisk aktivitet om det skulle hjälpa på något sätt. Har även egen spade, skottkärra å kratta...

jag antar att någon här inne har kontakt med banans förening och vidarbefodrar dessa förslag till den föreningen ?

/Adam

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
sunkan skrev:
2167414 OK de e ju klart. Det finns faror på alla banor. Ta de 300 000:- och köp leca kulor och lägg utmed kanten i stället.
Om han hade vurpat i gräset skulle killen förmodligen vara vid livet just nu...

Jag håller med dig.

Jag låter bli att spekulera i varför den här olyckan hände, må det va banan, förarens, hojens eller nåt annat fel.
Om OM inte fanns...

Jag ska försöka bli lite mer klar i huvet efter gravölen inatt, sen ska jag försöka höra efter vad som praktikst är möjligt att göra innan tävlingen, om det nu är något som kanske kan hinnas att göras tills dess...

//håkan

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag är inte så säker på det. Farten borde nå sin topp ungefär i Knicken, om man då åker av, ner i Lecan är väl risken överhängande att du åker upp på jordvallen som går längs med hela banan pga av att du kommer snett ner i lecan. Det skulle ju funka om man kommer rakt ner i en sådan vall men inte om du kommer med vinkel. Självklart kommer LMS att undersöka vad som kan göras och till vilken kostnad. Men tyvärr och det här gör ont att skriva så är det i slutet pengarna som kommer att bestäma vad som sker.

björn.e

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
håkan skrev:
2167430 Jag håller med dig.

Jag låter bli att spekulera i varför den här olyckan hände, må det va banan, förarens, hojens eller nåt annat fel.
Om OM inte fanns...

Jag ska försöka bli lite mer klar i huvet efter gravölen inatt, sen ska jag försöka höra efter vad som praktikst är möjligt att göra innan tävlingen, om det nu är något som kanske kan hinnas att göras tills dess...

//håkan

Fler som dig behövs...

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Är inte så säker på att det blir så mycket bättre av att lägga lecakulor utmed banan på vänster sida. Vad händer t.ex om man går av där i 200+ km/h (som hände i det här fallet vad jag förstått). Är det då så mycket bättre att köra ner framhjulet i djupa lecakulor i den farten? Vilket resulterar i ett rätt så tvärt stopp på hojen, sen flyger man över styret.
Jag har sett det ske i lägre farter på t.ex Anderstorp. Vilket resulterade i just en fin volt över styret. I låg fart landade man i det här fallet ganska mjukt och skönt i "bollhavet", men vad händer när hastigheten är över 200km/h?

Innan man ser det hända så är det svårt att spekulera i vad som sker i det fallet.

Edit: Björn var snabbare...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...