Säkerheten på Sviestad

Status
Ej öppen för fler svar.

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Jag pratade med Min Team kompis nyss C.K dom som va med Licens kursen i april kommer säkert ihåg när han gick av i knixen i 230 blås och klarade sig utan skador men det va tack vara snö högen som stod i vägen så...kan säga att Krille insåg vilken tur han hade idag han låt riktigt skärrrad när jag snackade med honom nyss


nej Banan måste byggas om in med en Shikan som man gjorde på falken.

jag ska själv upp på kinnekulle nu i tre dagar en bana som jag undviker att köra just för att det är för osäker men nu är det i utbildnings syfte som jag åker upp och det är med detta i tanken jag kommer att ta varje kurva
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
gör som de gör med bilarna.. Gör om banan så man får köra i "rondellen" i stället... blir en jävligt rolig inbromsning i stället...
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
LOTTAK skrev:
2167874 Koppla på hjärnan innan du skriver här.....
Ibland undar jag om du gör det.

Vad är problemet med hans resonemang? Det har från flera håll antydits att om man inte har engagerat sig innan så ska man inte uttala sig nu. Say what???
Han lägger väl inget fördömande i att dom ansvariga för säkerheten inte kan må toppen när det sker en olycka med fatal utgång, det är ingen skamstock som ska ställas upp på torget utan bara ett konstaterande, och ett helt rimligt sådant också.

Det märkliga är att det verkar vara ett RR-fenomen att skylla ifrån sig med argumentet: "Gör det själv då om det inte passar". Har varit inne och läst lite om eran "värld" och det har dykt upp vid ett par tillfällen bara under den senaste månaderna i allt från däcksval till tv-sändningar. Tar man på sig att utföra en sak får man banne mig göra det fullt ut. I ett sådant engagemang ingår att man kan bli kritiserad och ifrågasatt. Att då på ett otroligt pubertalt sätt skjuta allt ansvar från sig är mycket märkligt och har man en sådan inställning borde man ta sig en funderare på om man är rätt person på rätt plats.

Nu kanske jag varken får uttala mig eller skriva här för vissa personer då jag inte tidigare engagerat mig eller är inblandad i RR-världen men det struntar jag duktigt i.
 

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Kumla
Hoj
Såld
Varför inte använa chikanen före högfartsknicken för att få ner farten och därmed få ned hastigheten?!?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Solan skrev:
2167914 Vad händer efter en sån här olycka? Finns det någon som tar tag i dom som bevittnat olyckan på nära håll eller som varit framme och hjälpt personen som drabbats?
Jag kan tänka mig att det sätter ganska djupa spår att se någon köra ihjäl sig och antar att det behövs en del bearbetning för att komma över det.
Jag rekommenderar alla som är i behov av att bearbeta känsliga upplevelser att besöka sin lokala kyrka och prata med en präst. De är erfarna själavårdare och man behöver inte vara kristen eller överhuvudtaget troende på något sätt för att få deras tjänster. Själavård går utanför tro. En del har ett stort behov av att tala om och dela med sig av upplevelser, andra har litet eller inget behov.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Magnus-Sthlm skrev:
2167948 .....Det märkliga är att det verkar vara ett RR-fenomen att skylla ifrån sig med argumentet: "Gör det själv då om det inte passar". Har varit inne och läst lite om eran "värld" och det har dykt upp vid ett par tillfällen bara under den senaste månaderna i allt från däcksval till tv-sändningar. Tar man på sig att utföra en sak får man banne mig göra det fullt ut. ......


Då kan vi ju fylla på med ytterligare "fakta" som utlöser det här, fullt berättigade, resonemanget. Sanningen är att de flesta RR-förare är lata gnällkärringar som alltid klagar men ALDRIG gör en egen insats. De förare du "lär känna" genom SH är inte typiska för snittet, här finns människor som faktiskt gör lite mer. I depåerna syns en annan sanning.

Alla som bidrar med något för svensk RR har fanimej rätt att säga "gör det själv om...". Kraven på dem hade ökat drastiskt om det existerade något som liknade lön i sammanhanget men det är ideella insatser vi prata om.

Sen är hela resonemanget ynkligt och dyker upp efter varenda svår olycka. Tidigare har diskussionerna gällt Knudan, Anderstorp, Karlskoga..... ja, fan vet om jag inte har hört snacket om "för farlig bana" om varenda bana i Sverige utom möjligen Mantorp och den får man ju knappt köra på...

I slutänden finns det hela tiden planer för att förbättra våra banor, men tyvärr skiter ingen pengar.

Jag beundrar alla de människor som gör RR möjlig för oss, som aktiv eller åskådare. Att ge dem skit, speciellt i det här sammanhanget är osmakligt.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Magnus-Sthlm skrev:
2167948 Vad är problemet med hans resonemang? Det har från flera håll antydits att om man inte har engagerat sig innan så ska man inte uttala sig nu. Say what???
Han lägger väl inget fördömande i att dom ansvariga för säkerheten inte kan må toppen när det sker en olycka med fatal utgång, det är ingen skamstock som ska ställas upp på torget utan bara ett konstaterande, och ett helt rimligt sådant också.

Det märkliga är att det verkar vara ett RR-fenomen att skylla ifrån sig med argumentet: "Gör det själv då om det inte passar". Har varit inne och läst lite om eran "värld" och det har dykt upp vid ett par tillfällen bara under den senaste månaderna i allt från däcksval till tv-sändningar. Tar man på sig att utföra en sak får man banne mig göra det fullt ut. I ett sådant engagemang ingår att man kan bli kritiserad och ifrågasatt. Att då på ett otroligt pubertalt sätt skjuta allt ansvar från sig är mycket märkligt och har man en sådan inställning borde man ta sig en funderare på om man är rätt person på rätt plats.

Nu kanske jag varken får uttala mig eller skriva här för vissa personer då jag inte tidigare engagerat mig eller är inblandad i RR-världen men det struntar jag duktigt i.

Att säga att sporten är farlig är inte att skylla ifrån sig.
Att tro att man alltid ska landa i ett bomullshav när man kör RR är väldigt dumt och aningslöst.
Alla som jobbar med RR, klubb m.fl gör mycket för att säkerheten ska bli bättre, men man kan inte göra allt på en gång, eftersom det saknas pengar.
Man förbättrar saker hela tiden.
Det finns ställen på de flesta banorna som är lite "extra" farliga. En del går inte att bygga bort omgående, en del säkrar man upp med airfence/softfence. Sen finns alltid en risk att man kan gå av riktigt snett, den risken MÅSTE föraren själv ta.
Låt säga att Kinnekulle hade vart rr-godkänd, jag personligen hade aldrig startat på den banan med hoj.
Resterande banor anser jag trots allt med min riskbedömning har ganska "små" risker.
Det nyteknik gör här, är att lägga ansvaret på någon annan, det passar så väl in i hans ideologi. För en annan som ser på saken som att man faktiskt själv väljer vad man vill ta för risker, tycker jag inte Håkans kommentar är särskilt konstig. Bara för att man tycker att man själv väljer sina risker, innebär det inte att man skiter i dem, eller försöker arbeta bort dem..

Chrille skrev:
2168014 vi prata om.

Sen är hela resonemanget ynkligt och dyker upp efter varenda svår olycka. Tidigare har diskussionerna gällt Knudan, Anderstorp, Karlskoga..... ja, fan vet om jag inte har hört snacket om "för farlig bana" om varenda bana i Sverige utom möjligen Mantorp och den får man ju knappt köra på...

Jorå, mantorp har ett par riktigt farliga svängar den också..
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
raukroland skrev:
2167998 Varför inte använa chikanen före högfartsknicken för att få ner farten och därmed få ned hastigheten?!?

Det hjälper säkert. Men tror inte det hjälper så jätte mycket med tanke på att man kan gena så pass mycket med hoj.
Sen så vet jag inte hur den chikanen ser ut...
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Chrille skrev:
2168014 Då kan vi ju fylla på med ytterligare "fakta" som utlöser det här, fullt berättigade, resonemanget. Sanningen är att de flesta RR-förare är lata gnällkärringar som alltid klagar men ALDRIG gör en egen insats. De förare du "lär känna" genom SH är inte typiska för snittet, här finns människor som faktiskt gör lite mer. I depåerna syns en annan sanning.

Alla som bidrar med något för svensk RR har fanimej rätt att säga "gör det själv om...". Kraven på dem hade ökat drastiskt om det existerade något som liknade lön i sammanhanget men det är ideella insatser vi prata om.

Sen är hela resonemanget ynkligt och dyker upp efter varenda svår olycka. Tidigare har diskussionerna gällt Knudan, Anderstorp, Karlskoga..... ja, fan vet om jag inte har hört snacket om "för farlig bana" om varenda bana i Sverige utom möjligen Mantorp och den får man ju knappt köra på...

I slutänden finns det hela tiden planer för att förbättra våra banor, men tyvärr skiter ingen pengar.

Jag beundrar alla de människor som gör RR möjlig för oss, som aktiv eller åskådare. Att ge dem skit, speciellt i det här sammanhanget är osmakligt.

Men nu är det ju inte lata RR-förare som har uttalat sig utan RR-förare som dessutom är Sporthojsreggade och som enligt dig "Gör lite mer" och "Inte är typiska för snittet". Ändå får alla som har den minsta avvikande åsikten argumentet "Gör det själv då" nerkört i halsen.

Ok, så om man tar på sig att göra något och man inte får betalt så är man totalt ansvarsbefriad och står över all form av kritik och åsikter, har jag förstått dig rätt då?

Är det mitt inlägg du syftar på när du pratar om att kasta skit på folk???? Stark tolkning i sådana fall och om man läser igenom resten av tråden så har åtminstone jag svårt att hitta smutskastning och hård kritik.
 

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
Nyteknik skrev:
2167656 Dina inlägg om säkerhet och ansvar är så korkade och osmakliga att de borde raderas av moderatorn. Cynismer av detta slag dagen efter en förare har dött efter att ha hamnat utanför Sviestads asfalt i den smala högfartsknicken är bara för mycket. Herregud.


Håkan har varit med ett tag och vet precis vad han snackar om. Han menar inget illa som du försöker påskina.

Det kommer aldrig gå att få helt säkra banor, då får vi ha en max. hastighet på 1 km i timmen, krockbur och airbag och det går ändå inte att göra det helt säkert. Det kan ju komma en fågel och landa i huvudet på nån. :rolleyes:
Min poäng är, att det ligger en hel del hos förarna, och det är där vi måste börja jobba även om bansäkerheten alltid kan förbättras också. Som OffKeff säger så handlar det tyvärr mycket om pengar som vi inte har. :(
Är man med bakom kulisserna och jobbar får man också lära sig hur svårt det är och att allt inte fixar sig av sig självt. Kör man själv aktivt, borde man också vara beredd att hjälpa till där man kan, för att förbättra istället för att klaga på de som försöker. Annars kommer det blir slutet på racing då ingen vill hjälpa till längre.
Välkommen att gå med i LMS och ta upp dina åsikter! :tummenupp

Nyteknik skrev:
2167716 Självklart har jag mycket att säga om säkerhet. Jag kan inte tänka mig något annat som är mer viktigt för oss som tävlar i roadracing. Att jag inte har engagerat mig preventivt i detta beror förstås på att jag varken har tid, kunskap eller ansvar. De som däremot har ansvar för säkerheten på Sviestad och valt att engagera sig i detta borde vara extra bedrövade en sådan här dag.


Du anser alltså att en sån tragisk olycka är personalen på LMS´s fel?
Jag tror alla är ledsna nog ändå, för att behöva dina plumpa beskyllningar.

Jag tycker du ska försöka sluta lägga skulden på någon och istället engagera dig om du nu har så starka åsikter om säkerheten. LMS behöver all hjälp vi kan få. Håkan har varit med ett tag och vet precis vad han snackar om. Han menar inget illa som du försöker påskina.
 
Last edited:

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Magnus-Sthlm skrev:
2168103 Men nu är det ju inte lata RR-förare som har uttalat sig utan RR-förare som dessutom är Sporthojsreggade och som enligt dig "Gör lite mer" och "Inte är typiska för snittet". Ändå får alla som har den minsta avvikande åsikten argumentet "Gör det själv då" nerkört i halsen.

Ok, så om man tar på sig att göra något och man inte får betalt så är man totalt ansvarsbefriad och står över all form av kritik och åsikter, har jag förstått dig rätt då?

Är det mitt inlägg du syftar på när du pratar om att kasta skit på folk???? Stark tolkning i sådana fall och om man läser igenom resten av tråden så har åtminstone jag svårt att hitta smutskastning och hård kritik.

Trodde tråden skulle handla om säkerheten på banorna och inte om vem som kastar skit på vem för sånt hör hemma i sandlådan! :backontop
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
oFFkeFF skrev:
2168036
Det nyteknik gör här, är att lägga ansvaret på någon annan, det passar så väl in i hans ideologi.

Jag var tvungen att läsa igenom Nytekniks inlägg än en gång men kan inte riktigt hitta vart han lägger ansvaret för olyckan på någon annan men länka gärna. Sen blir jag lite nyfiken på vilken ideologi han kan tänkas leva efter, upplys mig gärna om det.

Jag har alltid varit skeptisk till bankörning och det här ger syndafloder av vatten på min kvarn. Om inte arrangörer och förbund hur underbetalda dom än må vara har ansvar för säkerheten så har dom få procenten av argument som eventuellt kunde tala för att prova på bankörning reducerats till noll.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Magnus-Sthlm skrev:
2168103 .....
Ok, så om man tar på sig att göra något och man inte får betalt så är man totalt ansvarsbefriad och står över all form av kritik och åsikter, har jag förstått dig rätt då?
....


Nej, inte över ALL kritik. Jag skäms inte ett dugg för att kritisera dryga funkisar, kalla korvar eller liknande. Att däremot ge sig på en grupp ideellt aktiva människor i ett sammanhang där de är maktlösa känns onödigt hårt. Tillståndet på banan utfärdas ju av SVEMO, inte killarna och tjejerna som får banan att överleva. LMS har länge jobbat med att åtgärda de farligare partierna på banan, men det är mycket som ska till innan det går att genomföra.

Till viss del har du även rätt men i det sammanhanget vi nu rör oss så tycker jag att ditt resonemang ställer orimliga krav på klubbmedlemmarna.

Dessutom är jag skyldig dig en ursäkt. Du kastar inte skit, taskigt quotat av mig. Det var mer en allmän reflektion över tråden. Sorry
Sen sa jag inte att ALLA rr-förare som uttalat sig idag har gjort det med bravur. Nytekno har tex varit förbaskat dryg vid flera tillfällen och mina svar till till dig riktas minst lika mycket till honom.
 

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
Magnus-Sthlm skrev:
2168103 Men nu är det ju inte lata RR-förare som har uttalat sig utan RR-förare som dessutom är Sporthojsreggade och som enligt dig "Gör lite mer" och "Inte är typiska för snittet". Ändå får alla som har den minsta avvikande åsikten argumentet "Gör det själv då" nerkört i halsen.

Ok, så om man tar på sig att göra något och man inte får betalt så är man totalt ansvarsbefriad och står över all form av kritik och åsikter, har jag förstått dig rätt då?

Är det mitt inlägg du syftar på när du pratar om att kasta skit på folk???? Stark tolkning i sådana fall och om man läser igenom resten av tråden så har åtminstone jag svårt att hitta smutskastning och hård kritik.

Man kan heller inte bara skylla ifrån sig för att man inte var där. Du, och alla andra som kör mc på bana, har ett kollektivt ansvar för att försöka få bättre säkerhet.
Lika lite som man kan skylla på de som var ansvariga just denna träning, de som byggt banan, osv....Vems "fel" det är kan diskuteras till ände och det hör egentligen inte hit.

Klart man inte är ansvarsbefriad som arrangör, men du kan inte hålla enskilda personer ansvariga för denna olycka, det är lite väl drastiskt.
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Wheeliegirl skrev:
2168112Du anser alltså att en sån tragisk olycka är personalen på LMS´s fel?
Jag tror alla är ledsna nog ändå, för att behöva dina plumpa beskyllningar.

Jag tycker du ska försöka sluta lägga skulden på någon och istället engagera dig om du nu har så starka åsikter om säkerheten. LMS behöver all hjälp vi kan få. Håkan har varit med ett tag och vet precis vad han snackar om. Han menar inget illa som du försöker påskina.

Allvarligt....om folk slutade tolka inlägg som fan läser bibeln så skulle det vara toppen.

Depåbitchen skrev:
2168132 Trodde tråden skulle handla om säkerheten på banorna och inte om vem som kastar skit på vem för sånt hör hemma i sandlådan! :backontop

Precis. Därför är det ju intressant att trådskaparen får det största gödsellasset kastat över sig.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Magnus-Sthlm skrev:
2168153

Jag har alltid varit skeptisk till bankörning och det här ger syndafloder av vatten på min kvarn. Om inte arrangörer och förbund hur underbetalda dom än må vara har ansvar för säkerheten så har dom få procenten av argument som eventuellt kunde tala för att prova på bankörning reducerats till noll.

Detta handlade inte om någon "prova-på" bankörning för allmänheten som köpt sig en tuff posörhoj, utan en träning för tävlingsförare.

Håll isär begreppen eller håll dig utanför diskutionen.

Det är tragiskt att det ska behöva hända olyckor med denna utgång, men alla som håller på med RR är medvetna om att det finns risker. Själv såg jag en vanlig high-side på en tävling i spanien där föraren landade på huvudet och omkom. Inga lecakulor, sandfållor, gräsmattor eller skyddsnät hade räddat honom. Den som väljer att hålla på med en sport där man sätter sig ovanpå ett fordon som gör 250km/h tar en risk, men för många av oss är detta en risk vi är villiga att ta.

Min självkänsla har fått sig en rejäl törn av denna händelse och kommer finns kvar lång tid framöver.



Till alla:

Känner du att du vill skrika ut ditt missnöje - åk till LMS när dom har möte och gör dig hörd. Saknar du guts att göra detta kan du antingen hålla käften eller hålla diskutionen på en vuxen nivå.

PunGt

/Anders
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Chrille skrev:
2168158 Nej, inte över ALL kritik. Jag skäms inte ett dugg för att kritisera dryga funkisar, kalla korvar eller liknande. Att däremot ge sig på en grupp ideellt aktiva människor i ett sammanhang där de är maktlösa känns onödigt hårt. Tillståndet på banan utfärdas ju av SVEMO, inte killarna och tjejerna som får banan att överleva. LMS har länge jobbat med att åtgärda de farligare partierna på banan, men det är mycket som ska till innan det går att genomföra.

Till viss del har du även rätt men i det sammanhanget vi nu rör oss så tycker jag att ditt resonemang ställer orimliga krav på klubbmedlemmarna.

Dessutom är jag skyldig dig en ursäkt. Du kastar inte skit, taskigt quotat av mig. Det var mer en allmän reflektion över tråden. Sorry
Sen sa jag inte att ALLA rr-förare som uttalat sig idag har gjort det med bravur. Nytekno har tex varit förbaskat dryg vid flera tillfällen och mina svar till till dig riktas minst lika mycket till honom.

Ursäkten godtas självklart. Jag har ingen kännedom om Nytekniks tidigare forumhistoria men enligt min tolkning är hans inlägg och syfte med att starta tråden så långt från att ansvarsbelägga arrangörerna man kan komma. Att han hade åsikter på att någon ironiserade över vilken typ av motorcyklar som man ska framföra för att undvika olyckor var enligt mig helt berättigad och jag håller med om att det var osmakligt, även om andemeningen självklart var en annan.

Webspy skrev:
2168197 Detta handlade inte om någon "prova-på" bankörning för allmänheten som köpt sig en tuff posörhoj, utan en träning för tävlingsförare.

Håll isär begreppen eller håll dig utanför diskutionen.

Jag trodde att diskussionen var av allmän art hur säkerheten på Sviestad kunde förbättras. Det gäller väl självklart både tävlingar, träningar samt bankörning för allmänheten där folk har köpt sig en tuff posörhoj.
 

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
Magnus-Sthlm skrev:
2168165 Allvarligt....om folk slutade tolka inlägg som fan läser bibeln så skulle det vara toppen.



Precis. Därför är det ju intressant att trådskaparen får det största gödsellasset kastat över sig.

Han kanske skulle förklara sig lite bättre då och förklara att han inte menar att någon hade personligt ansvar enligt honom, eftersom nästan alla här tolkat det så....utom möjligen du?
En utförligare förklaring kanske är på sin plats?

Ska vi återgå till att diskutera säkerheten nu, istället för varandra?
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Magnus-Sthlm skrev:
2168207

Jag trodde att diskussionen var av allmän art hur säkerheten på Sviestad kunde förbättras. Det gäller väl självklart både tävlingar, träningar samt bankörning för allmänheten där folk har köpt sig en tuff posörhoj.

Jo, det gör den. Men ditt vatten på kvarnen inlägg ang. inte prova banåkning för att det är farligt kändes lite fel i debatten. Misstolkade jag dig, så sorry!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top