Sär skrivning......WTF!!!!

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Ts: Det kan ju vara så att de som särskriver kan vara från ett annat land och i deras modersmål är det inte särskrivning? Eller så kan det vara så att de helt enkelt inte bryr sig eftersom att det finns viktigare saker att bry sig om.

Nu jävlar ska jag sticka ut hakan!

När till och med en dyslektiker som jag, knappt förstår vad folk skriver pga den dåliga svenskan. När aftonblaskan innehåller fler stavfel, syftningsfel och särskrivningar än mina gamla svenska uppsatser. Vart är världen påväg?

Har ni provat tjyvläsa en 15årings MSN eller denna Facebook? Jo tjeena, man förstår inte ett ord, precis som om det var skrivet på ett annat språk. Islänska?

P.s bättrar nog inte på min svenska, då jag både är full och trött:)
Ifall "aftonblaskan" innehåller fler stavfel, syftningsfel och särskrivningar än dig så har du fått fel diagnos. Ifall det verkligen är så att du irriterat dig på att människor stavar fel, har syftningsfel eller liknande så är det jävlar i mig riktiga bevis på att du har fått fel diagnos. Ifall du tjuvläser femtonåringars facebook så bör du förövrigt hitta en hobby (sporthoj) och dessutom väga in att de är femton år och att de dessutom använder slang som du inte förstår.
P.s Jag är också full och trött så ta inte allt på så stort allvar. Kände bara för att reagera mot alla dryga jävlar som ska gnälla så förbannat när det finns så mycket viktigare grejer att gnälla på. Framförallt om vi talar om att klaga på att folk med dyslexi stavar dåligt. Skärp er.

(tog bort den aningen onödiga kommentaren)

Last edited by a moderator:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vad jag hatar är t.ex på sidor som IDG att kommentarerna till artiklar i nästan alla fall handlar om felstavningar och grammatik eller enklare faktafel. Hur svårt kan det vara att skita i att kommentera på sådant nonsens och istället bara kommentera ämnet istället för författarens språkproblem.

Men jag håller med, hur jäkla svårt ska det vara at skriva ihop ord? Man blir lite mörkrädd när man läser annonser, eller annan text från diverse människor i samhället som helt klart hoppat över eller skolkat väldigt mycket i skolan.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Men jag håller med, hur jäkla svårt ska det vara at skriva ihop ord? Man blir lite mörkrädd när man läser annonser, eller annan text från diverse människor i samhället som helt klart hoppat över eller skolkat väldigt mycket i skolan.
Och hur lätt är det att söka efter saker när folk särskriver? Broms och skiva ger helt andra träffar än bromsskiva, eller bak ram/bakram, moment nyckel/momentnyckel... :huvet

Smagatusk

Guest
Bytade är väl ett dialektaltord som används i östra Danmark (den del som sitter ihop med sverige).

Alltid lika roligt att höra när folk från gnällbältet klagar på skånskan. :tummenupp

Till TS undrar jag varför han eldar upp sig på att något är "pedant skött"? :va

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Bytade är väl ett dialektaltord som används i östra Danmark (den del som sitter ihop med sverige).

Precis, det finns alltså inte.

Alltid lika roligt att höra när folk från gnällbältet klagar på skånskan. :tummenupp

Till TS undrar jag varför han eldar upp sig på att något är "pedant skött"? :va

Gnällbältet i all ära, men där använder man åtminstone svenska ord när man skriver och talar. I östra Danmark som Stefan sa så använder man sig av ett helt eget språk. Det är ju till och med så att Malax är mer svenskt än skåne.

Last edited:

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag håller med trådskaparen till fullo och tycker det är skrämmande att vuxna människor inte kan lära sig skriva ordentligt.

"Brun hårig sjuk sköterska" är ju katastrofalt.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
särskrivning stavas bevisligen "Sär skrivning". Jag frågade google det vet allt!

Bifogat

• google.jpg
    google.jpg
    19.7 KB · Visningar: 49

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Det är illa när människor som lever på att skriva inte kan sin grammatik. Deras texter läses av många och skrivsättet "smittar" sen av sig.

Idag är det otroligt mycket syftningsfel, särskrivningar och slarvfel i dagstidningarna. Korrekturläsarna måste ha rationaliserats bort till förmån för rättstavningen i Word eller nåt sånt.

Att avfärda såna här frågor som nonsens är ignorant. Jag vill inte att läkaren skriver ut fel medicin tilll mig pga en särskrivning eller felstavning.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
särskrivning stavas bevisligen "Sär skrivning". Jag frågade google det vet allt!

Skillnad på särskrivning och sär skrivning vet du! Sistnämnda beskriver hur det är skrivet alternativt att en viss typ av person har skrivit det...

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
[YOUTUBE-ID]4A9a1F02OT8[/YOUTUBE-ID]

Helt underbar
Ge den ca:35sek

• Gilla
Reaktioner: MaG

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
En snabb titt på detta forum bevisar snabbt att särskrivning är ett utbrett problem. Trots detta får jag ständigt höra hur kränkande det är att påpeka det eftersom det alltid enbart är invandrare med dyslexi, taskiga föräldrar och som enbart fick leka med en gammal morot när de växte upp som särskriver. Oavsett vad man tycker om invandring så kan det inte finnas så många invandrare i sverige.

Det är kanske dags att inse att om man skiter i skolan så ger det konsekvenser.

P.s Ang invandrare så är jag själv "halvutlänning" (ett ord) och har som andra modersmål ett språk där särskrivningen är norm, jag har därför lite svårt att inse hur detta kan vara så svårt...

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Antik affär - inte samma som antikaffär
Rök fritt - är motsatsen till rökfritt
Hackad kalv lever med kul potatis - Hackad kalvlever med kulpotatis
Lång hårig sjuk sköterska - Långhårig sjuksköterska
Kassa system och kassa skåp säljs av den kassa avdelningen
Bar personal - fryser mer än ordinarie barpersonal
Kom ut klädd - kanske en uppmaning till homosexuella
Persisk matt service - stackarna, att de ska vara så trötta
Super under ställ - inte ska du väl stå där under stället och dricka
Bind galen - annars kanske han gör någon illa

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Ja, vad ska man säga? Många försvarar sin okunskap med att man inte bryr sig när man skriver på ett forum eller på Internet överlag - "för att det inte spelar någon roll". Resultatet blir väl ändå i slutändan att man förblir okunnig i sitt skriftliga modersmål då jag inte tror en sekund på att det skulle se annorlunda ut i en "seriös" skriftlig uppsats från samma personer.

Bortsett från den skara (läs 90% av alla på Internet) som lider av dyslexi och andra typer av jag-skyller-på-något-för-då-känns-det-bra-sjukdomar. :rolleyes:

P.S. Ja, jag är bäst! :tummenupp

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Visst är det märkligt?
Att det alltid ska komma in på rättstavning, när det handlar om särskrivning?
Två helt olika fenomen.
Och till yttermera visso kan alla stava fel.
En gång.
Men inte systematiskt.
Skriver någon ett enstaka stavfel är det väl inget att tjafsa om?

Men det är regel nummer två på SH: Den som anmärker på något, måste vara perfekt.
Märkligt.
Ungefär som om en hockeytränare skulle behöva vara bättre an alla spelarna. Alltid.

Särskrivare skriver dock systematiskt fel.
Alltid.

Bara för att jag vet att du vaktar mig och min stavning så måste jag retas lite. :krama Se rödmarkering ovan. :hihi

m4ng4n

Retar alltid någon!
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
XT 660 X Adventure edition
Särskrivningar i all ära men hur vore det om alla skulle bli självgoda 08or och tro att Sverige är liktydigt med deras hemvist?

På något vis anser jag iaf att hela Sverige har skapat svenskan och att språket utvecklas ständigt och därför bör man tillåta små övertramp.
Annars hade man ju fått göra som Islänningarna gjorde från början och se till att bevara sitt ursprungsspråk vilket för övrigt är vad de talade i Bergen för över 800 år sedan.

För Sveriges del är det nog försent då vi har så många ord importerade i vårt språk som inte har någon traditionell anknytning till landet.

För 500 år sedan pratade vi Skånska i Skåne och Skånska är en blandning av Danska och Svenska. Av naturliga skäl ger det sig självt då vi levt under båda länders flagg men än idag över 300 år efter freden i Roskilde starkt influeras av båda språken.

Jämtland eller Tornedalen lever med samma förutsättningar och den som inte förstår det bör nog lämna kvarteret i sommar och bege sig ut och se det stora vida Sverige...

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Särskrivningar i all ära men hur vore det om alla skulle bli självgoda 08or och tro att Sverige är liktydigt med deras hemvist?

På något vis anser jag iaf att hela Sverige har skapat svenskan och att språket utvecklas ständigt och därför bör man tillåta små övertramp.
Annars hade man ju fått göra som Islänningarna gjorde från början och se till att bevara sitt ursprungsspråk vilket för övrigt är vad de talade i Bergen för över 800 år sedan.

För Sveriges del är det nog försent då vi har så många ord importerade i vårt språk som inte har någon traditionell anknytning till landet.

För 500 år sedan pratade vi Skånska i Skåne och Skånska är en blandning av Danska och Svenska. Av naturliga skäl ger det sig självt då vi levt under båda länders flagg men än idag över 300 år efter freden i Roskilde starkt influeras av båda språken.

Jämtland eller Tornedalen lever med samma förutsättningar och den som inte förstår det bör nog lämna kvarteret i sommar och bege sig ut och se det stora vida Sverige...

Tal- och skrivspråk är inte samma sak och ska inte blandas samman. I talspråk är reglerna klart mjukare och du har tillgång till så mycket mer parametrar för att göra dig förstådd. Talar du öga mot öga med någon har du kroppsspråk, betoningar osv. Du får en omedelbar bekräftelse på att den du talar med har förstått vad du vill förmedla. Något som inte finns i skriftspråket. Därför är det viktigare att följa reglerna i skrift.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ähh vi glömmer detta, allt är ett miss förstånd, jag ska inte röra om i grytan & påverka samman hållningen här på forumet!
Nej jag ska försöka vara en glädje spridare! alla är ju trots allt jätte trevliga här!
Toppen bra tjejer & killar med blandade livs erfarenheter som alla kan bidra till att bi behålla Sporthoj det mång faceterade community som det är.
Nu kör vi på i samma lag anda som tidigare! härligt med så många färg glada människor!

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM