Sär skrivning......WTF!!!!

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Särskrivningar i all ära, men vad som är värre är alla förbannade stav- och grammatikfel. Dessa saboterar inte enbart flytet i läsningen, utan även läsarens egna ordförråd och förmåga att kunna skriva välformulerad text. Jag känner personligen att sedan jag började sitta på diverse internetforum så har mina språkliga kunskaper förbytts mot några som skulle kunna tillhört en dyslektisk fjortonåring. Detta är riktigt skrämmande. Tidigare var jag väldigt duktig på att skriva språkligt korrekta texter utan att behöva lägga ner nämnvärd tid på att formulera mig. Idag sitter jag istället och kämpar med saker som "När jag använder den här formuleringen, använder man då 'om' eller 'till' som bindeord...", "Ska det vara ett eller två 'm' i ordet 'grammatik?' och "Hur sätter jag ut korrekt kommatering för att syfta på rätt sak...". Detta är något som jag aldrig har haft problem med tidigare, förutom i grundskolan då jag lärde mig att skriva.

Att människor sedan försvarar felen med genomtänkta svar som "Höhö, hade du cement i sandlådan och en ramlösa uppkörd i röven när du var liten?", "Språkfacist!!!!" och "Men orka bry sig lixom..." är lika skrämmande det när man vet att merparten av medlemmarna är över 20 och har någon form av gymnasial utbildning.

Att kommunicera handlar i grund och botten om att förmedla budskap via ett medium (text i det här fallet) på ett sätt som både sändare och mottagare kan tolka. Det som styr hur vi uppfattar budskapet är just språkets regler. Sitter man då hela tiden och tummar på vad som är godkänt att skriva så kommer språket att mattas ut, och de enda som i slutändan blir drabbade av effekten av detta är vi själva då vi kommer att upplevas som mindre intelligenta och okunniga. Ett språk är beroende av en syntax, annars är det inget språk utan bara ljud och tecken.

Jag skulle kunna göra en hel uppsatts om detta då jag anser att många inte riktigt förstår vidden av varför det är så viktigt att ha ett fungerande språk. Tyvär har jag inte tiden för detta nu.

Vad jag skulle vilja se istället är en inbyggd, automatisk, rättstavningskontroll (likt den som finns i MS Word) som hela tiden ligger aktiv vid skrivande av nya inlägg. Den nuvarande stavningskontrollen på sporthoj.com(eller för den delen, den som finns i FireFox) förutsätter att man laddar ner och installerar ny mjukvara. Detta får många, inklusive mig, att inte använda funktionen alls.

Att göra detta, i kombination med att vi medlemmar övar oss på att ge och ta kritik från varandra, skulle göra sporthoj.com till en mycket bättre site och gynna gemene man såväl privat som i yrkeslivet.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
S

Vad jag skulle vilja se istället är en inbyggd, automatisk, rättstavningskontroll (likt den som finns i MS Word) som hela tiden ligger aktiv vid skrivande av nya inlägg.

Jag anser att denna funktion är en stor bov i att "vi" inte längre kan stava. år ut och år in sitter man och skriver alla möjliga konstverk och utan att reflektera över hur man stavat fel, ser man bara ett rött streck som man högerklickar på för att "justera felet".

Sakta men säker glömmer man på så sätt hur något stavas och gradvis blir man automatiskt sämre på att just stava.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Nu gällde det ju inte rättstavning utan särskrivning men nu fick jag chansen på nåt jag stör mig på så in i helsike. Det heter inte BLIVIGT utan BLIVIT. Var fasen kommer det där G:et från egentligen?

En lektion i det svenska språket...

Nu när Ni kanske blivigt lite mer bekant med det svenska språket så kanske Ni slutar förbistra det så ohyggligt.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Ähh vi glömmer detta, allt är ett miss förstånd, jag ska inte röra om i grytan & påverka samman hållningen här på forumet!
Nej jag ska försöka vara en glädje spridare! alla är ju trots allt jätte trevliga här!
Toppen bra tjejer & killar med blandade livs erfarenheter som alla kan bidra till att bi behålla Sporthoj det mång faceterade community som det är.
Nu kör vi på i samma lag anda som tidigare! härligt med så många färg glada människor!

ASG :rofl :hihi :D

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Nu gällde det ju inte rättstavning utan särskrivning men nu fick jag chansen på nåt jag stör mig på så in i helsike. Det heter inte BLIVIGT utan BLIVIT. Var fasen kommer det där G:et från egentligen?

Det stafvas blivigt, det är så vi stafvar det i den kungliga hufvudstaden. :D

Dr.Bike

Guest
Bara för att jag vet att du vaktar mig och min stavning så måste jag retas lite. :krama Se rödmarkering ovan. :hihi

Dö tjäjjään!

Jag SÅG faktiskt den, redan då jag skrev!
Men! Jag sket i den du!
(jag VISSTE nämligen att det skulle komma en petimeter och anmärka snart nog... :p :FU )

Men..återigen, (som jag sa i inlägg SJU) denna tråd handlar inte om stavning, inte heller tillfällig särskrivning, utan om systematiska fel, och i detta fallet, och i DENNA tråden: SÄR SKRIV NING! :fatta!

:D

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Dö tjäjjään!

Jag SÅG faktiskt den, redan då jag skrev!
Men! Jag sket i den du!
(jag VISSTE nämligen att det skulle komma en petimeter och anmärka snart nog... :p :FU )

Men..återigen, (som jag sa i inlägg SJU) denna tråd handlar inte om stavning, inte heller tillfällig särskrivning, utan om systematiska fel, och i detta fallet, och i DENNA tråden: SÄR SKRIV NING! :fatta!

:D

skall det inte vara inlägg NUMMER SJU ?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Nice try pal, blifvit skulle kunna få passera men blivigt så är det bara att gå bakom "lagårn" med hagelbössan. Erkänn, du har flippat och även börjat säga "ja ja ja!" och "nej nej nej!" när du håller med eller är emot folk i Götttellabörg. :D

Det stafvas blivigt, det är så vi stafvar det i den kungliga hufvudstaden. :D

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Hehe kan tänka mig att ni som sitter och är riktigt från vettet förbannade är väll arga på personer som mig då som stavar fel i varannat ord och verkar tydligen obildad t.ex som jag ser, men har så jävuslkt svårt med språk och det gäller inte bara svenskan när jag skrev SAT och iBT Teofl var det skrivningen jag föll på ( har inte hört någon änn som skrev bättre på matten t.ex) , jag bryr mig över huvud taget inte om någon skriver fel man förstår oftast vad de menar och kanske det som har hjälpt mig med mina t.ex norska / finska / danska vänner ska snacka med en och man förstår vad man ska fylla i med.

Men jag klassar mig inte som obildad eller något annat, har bara inte tid att lägga energi på det här. Dom som klagar på rättstavningsprogrammen testa open office, finns inte ett enda ihopsatt ord i deras ordlista den vill sära på alla orden ;) Det enda programmen vi har på skolan att använda t.ex

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Du verkar ju vara hyfsat rätt ute. Det är ju de som skriver riktigt illa OCH vägrar ta åt sig av kritiken OCH går till attack som jag är lite tveksam till. Jag själv skriver klart slappare här och på chatten vi använder på jobbet men försöker ändå skriva så folk förstår vad jag menar.

Hehe kan tänka mig att ni som sitter och är riktigt från vettet förbannade är väll arga på personer som mig då som stavar fel i varannat ord...

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Neeej ditt stolpskott! :D

Då hade det ju varit MITT inlägg nummer sju! Och det var det inte, utan det var kort och gott inlägg SJU i denna tråden!! :fakta

:D :D

Dubbelsyftning! :mattias

Det skrivs denna tråd, inte denna tråden. Det är bara folk på västkusten som envisas med dubbelsyftningar. Skärpning. :mad:

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM