Så besannades mina fördommar om Harley...

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Lapplands Sydport
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
Snajjp skrev:
Läste på en t-shirt för länge sedan en kul grej som jag skrattar åt än i dag: Om HD skulle göra helikoptrar skulle DU flyga en då? ................ :hihi :hihi :lol
En som jag känner har samma t-shirt förutom att det står flygplan istället för helikopter, men det roliga är att han kör HD. :hihi
Ps. han kör även Ducati
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
philsson skrev:
:rofl :rofl :rofl bästa på länge.. kan inte tänka mig att allt var som de ska med den HDn.. mina egna "fördommar" eller hatiska tankar om märker är att varför ska en "likvärdig" hoj säg en HD mot en yamaha VN exempelvis kosta mer en det dubbla !??.. det är de jag alltid stört mig på. Annars ingen uppfattning om kvaliten..

Orsaken stavas "varumärkesbyggande"! Ingen tror väl på allvar att en Bang Olufsen tv innehåller andra komponenter bakom all valnöt och aluminium än de man hittar i en vanlig Philips....??? Ändå pröjsar vissa lätt det dubbla för en B&O....Allting handlar om rätt förpackning och att synas i rätt sammanhang. So what om kvaliteten inte är tiptop så länge den är acceptabel.
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
RedBaron skrev:
De vågar troligen inte stöta sig med sina annonsörer. Genomgående för tester i svenska tidningar är att av. kritik är mjuk, inlindad och ibland redan bortförklarad eller "uppvägd" av andra egenskaper.

Det värsta jag hört om Harleys kvalitet var förra sommaren då en polare var ute med en kille på en alldeles ny HD. En kanin sprng upp på vägen, och vid bromsningen lossnade bägge bromsbeläggen från frambromsen. Det hade varit en kul historia om det nu inte varit så att det var hojens viktigaste del som fallerade. Ingen skadad dock kan jag meddela, bara galopperande puls.
Mycket sant, tycker det verkar gälla för andra märken med, de är väl skraja att inte bli inbjudna på fler tester annars.

Det är så konstigt tat alla hojar är så himmla bra och sedan går det 1-2 år sådär så står det plötsligt en massa som var mindre bra om dem.

Tex minns jag tester 98 av R1 och hur de lovordade bromsarna bla, så mycket snack i de där provkörningarna tycker jag.
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Tysken skrev:
Vad har ni för järnhandlare i Kalix egentligen? Klaga!

Hehe, järnhandeln vi hade har gått i konkurs! Så nu finns det bara affärer med mindre kompletta sortiment, endast bestående av milimeterbult!
Det är ju trots allt 2000-tal nu, så det minsta man kan kräva är väl milimetersytem på sånt man köper!
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Jag har fått reda på hur man bygger en HD-motor, jo man tar en järnklump och bultar på den med en slägga tills den startar.
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
MattE. skrev:
För att amerikanarna med i genomsnitt 75 i IQ (påhittat ja..)
köper AMERIKANSKT hur mycket det än kostar, bara för att dom ska
kunna säga att dom kör amerikanskt.

iallafall så jag har uppfattat det så :7peta

Nice try...en HD i USA kostar hälften av vad den gör i Sverige. Det är nog snarare svenska hd nissen som tjänar storkovan på dumma svenskar.
 
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda XL600R -83
fazerfun skrev:
Orsaken stavas "varumärkesbyggande"! Ingen tror väl på allvar att en Bang Olufsen tv innehåller andra komponenter bakom all valnöt och aluminium än de man hittar i en vanlig Philips....???

Inte Philips det är Panasonic :fatta!
"Bang O Lufsen" säljer design och inte teknik?
Fast jag hörde faktiskt att de har en egen liten utvecklingsavdelning igen,
så vissa småsaker verkar de hitta på i alla fall.
 

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Danderyd, Sthlm
Hoj
XS500
Tycker det är kul att rulla omkring på en HD... lite på samma sätt som det är kul att köra en gammal hederlig 240. Typ.

/J
 

V-Power

www.superblodor.com
Gick med
14 Aug 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
CB 1300
stranglefoot skrev:
Nää, amerikanskt kan man nog vara utan. Synd bara att en del ser så häftiga ut! Bara den grejen att dom fortfarande kör med tumgängor i cyklarna.. vad gör man om man råkar tappa bultar (det gör man!) ? Inte går man då in till den lokala järnhandlaren, för dom har inga! :tungan

Lokala traktorbolaget. Köpte luftningsniplar til en kompis trans-am där. :banana Sedan vad et är för likhet mellan en HD och en traktor låter jag vara osagt.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
fazerfun skrev:
Orsaken stavas "varumärkesbyggande"! Ingen tror väl på allvar att en Bang Olufsen tv innehåller andra komponenter bakom all valnöt och aluminium än de man hittar i en vanlig Philips....??? Ändå pröjsar vissa lätt det dubbla för en B&O....Allting handlar om rätt förpackning och att synas i rätt sammanhang. So what om kvaliteten inte är tiptop så länge den är acceptabel.
B&O har ofta köpt produkten från en annan tillverkare och designar bara om det yttre, detta är/har varit sant i alla fall för TV och video.

Köper man en B&O produkt så betalar man för designen men köper man flera så får man möjligheter att kombinera produkter på ett sätt som ingen annan erbjuder. Det kan ju vara värt en del.

För övrigt har jag läst att HD tjänar mer på allt runt omkring hojarna än hojarna själva. T ex deodorant.
 
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda XL600R -83
Neutral skrev:
För övrigt har jag läst att HD tjänar mer på allt runt omkring hojarna än hojarna själva. T ex deodorant.

Måste vara andra än HD-åkarna som köper deo:n,
för det är inte min erfarenhet av dessa gubbar på för stora hojjar :hihi
 

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Ort
Mitt i Sverige
Hoj
TL1000s
För övrigt har jag läst att HD tjänar mer på allt runt omkring hojarna än hojarna själva. T ex deodorant.[/QUOTE]

DEO!!??..

"Bli en man.. Harry Parkinson lanserar den attraktiva doften av sekundärtransmission å remdrift..med ett subtilt inslag av stötstänger.." :hihi
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Det är för mig ett under varför ni stenhårda sporthojsåkare alltid ska diskutera HD på den här sajten :lol
 

ninja-mannen(c)

norrbagge
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Västkusten(Norge)
Hoj
`03 khi setteks636-r
Snajjp skrev:
Läste på en t-shirt för länge sedan en kul grej som jag skrattar åt än i dag: Om HD skulle göra helikoptrar skulle DU flyga en då? ................ :hihi :hihi :lol
Kawasaki lager bl.a. helikopter och flygplan :)
Kawasaki Heavy Industries, Ltd.
Maker of construction equipment, airplanes and helicopters, gas turbines, steel
structures, engines and vehicles, and robots.
Description: Maker of construction equipment, airplanes and helicopters, gas turbines, steel
structures, engines and vehicles, and robots.
 

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Nu så här i efterhand när jag har hunnit sansa mig lite så kan jag passa på att nämna att det är ovanligt att vi behöver göra garantiåtgärder på nyare HD. Anledningen till att jag tappade luft"burken" var att skruvarna hade lossnat trots att det satt något som såg ut som loctite på. Om det var dåligt limm eller montören hade en dålig dag vet jag inte
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Mekus skrev:
Nu så här i efterhand när jag har hunnit sansa mig lite så kan jag passa på att nämna att det är ovanligt att vi behöver göra garantiåtgärder på nyare HD. Anledningen till att jag tappade luft"burken" var att skruvarna hade lossnat trots att det satt något som såg ut som loctite på. Om det var dåligt limm eller montören hade en dålig dag vet jag inte


Min Husqvarna skulle falla ihop i en stor hög om jag inte såg över bultar och muttrar med jämna mellanrum. Detta fenomen framkallas av vibrationer. Vibrationer av denna kaliber som får muttrar och skruvar att lossna är extra markant på enstånkor (min Italienska kvalitetsmaskin) och v-twinnar (HD).
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Ibland så kan man ju tänka att det är ren avundsjuka som gör att vi/jag kastar skit på HD. Men i mitt fall så är det ren besvikelse! Har aldrig ägt någon, ville äga en tidigare. Fram till för nåt år sen! En bekant köpte en alldeles ny superglide. Det första den gjorde var att börja läka olja... man kan ju bara inte acceptera en sån grej på en hoj för 150 loppor! Hade det stora nöjet att få provköra den, och visst, det var ju fränt med all kraft som finns från noll. Rätt skön och köra! Skulle bara ha ett objekt som man kunde stoppa rondellen i och vinkla ut styrhuvudet! Men när man hade sansat sig och insåg att ett halvtaskigt objekt gick lös på 80 papp ca. så tappar man ju lusten. Det blev en gammal GSX 750E istället! Den har inte heller någon väghållning! Men, den startade alltid, gick förbaskat fint på alla sätt. I år hittade jag en gsxr 750 -87:a, fan så skoj det kan vara att åka hoj! Nu kunde man t.o.m svänga! Visst, det är också en gammal harv, men ändå en bra cykel! Kan fortfarande dräggla över en långafflad HD när man ser en, vem vet, en vacker dag kanske! Hm, en Katana 1100 med modern gaffel och bra mos i rovan är ju inte heller så dumt! Tror det går i vågor lite, vilken typ av hoj man vill ha. Bästa kompromissen vore ju att ha en av varje! Gasa tills det rasar oavsett vad ni kör! :tummenupp
 

Gabor

Guest
ninja-mannen(c) skrev:
Kawasaki lager bl.a. helikopter och flygplan :)

Appropå, "om HD skulle bygga flygplan, skulle ni flyga då" :7peta

Värdens genom tidernas största flygplanstillverkare i antal, de amerikanska Boeing, MD, Lockheed, mfl... :lol :rofl .

Undra just om någon har flygit med dessa..... :va

Hur många har flygit i en kawasaki helicopter ??

Nu är det så att alla vet att amerikanskt blindarbete utförda av mexikanare, kubaner, irländare, tyskar, svenskar, fransmän, engelsmän, vietnameser, afroafrikaner, mfl är det sämsta som finns, eller hur. Bara det som tillverkas i soluppgångens land eller i det strejktätaste bakfylle landet Italien är det bästa.

Jo, jag har faktiskt haft en HD, den hade alla en mc,s dåliga egenskaper, för dyr, tung, trög, trött, skakig, kass kvalitet......samt en bra....det var en blick magnet som drog flickor till sig.
Bytte in den å fick en lite beggadKawa gpz 900, en nästan ny Bandit 600 samt en ny kle 500 offroad, jämt byte.
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top