Okej, för att då bringa reda i detta custommysterium som jag har funderat mycket på, min personliga vinkling alltså;
Det säljs ohyggligt mycket custom i sverige och har gjort det en längre tid och dom som i huvudsak köper dessa grejer är 55+ återfallare. Dom körde en gång i tiden gammalt engelskt järnskrot som BSA, Matchless, Triumph och liknande, eller HD eller till och med 60-70-tals japs, dvs 30-40 år sen. Många av dom körde ju inte heller hoj alls utan fick A-behörighet i ett Cornflakespaket någon gång på 60-talet. Det gemensamma för dessa (oftast herrar) är att för dom är en motorcykel någon gammal engelsk eller amerikans härk eftersom det var idealet för dom, filmer som glorifierade knuttemyten (t ex Easy Rider med Peter Honda och Dennis Chopper)
Dessa människor har helt och hållet missat sporthojsvågen och vårat racingideal, som egentligen är precis lika idiotisk som deras knutteideal bara med en modern touch.
Jag har frågat många customåkare om detta och dom svarar att dom tycker att det är kul med fransar och kromade emblem, det är skoj att titta i tillbehörskataloger och snacka om det med likasinnande, åka på träffar eller bara posera i stan, dom kör customhoj för att det ligger i linje med deras ungdomsdrömmar. Och vad det gäller HD så är det bara toppen av statusskalan för dom, om man har råd så kör man HD om inte så kör man japscustom...
Det som också är viktigt i sammanhanget är det att flera av dom egentligen skulle vilja köra sporthoj, dom som fått prova är i regel lyriska och tycker att det är skitskoj...MEN!
"Man kan ju inte köpa en Golf GTI när man är 60 bast, det går ju inte..."
Grupptrycket från grannar och hojpolare och på träffar är så starkt att många av dom inte törs köra sporthoj även fast dom vill...och dom flesta har aldrig vågat testa för att dom tror att en sporthoj kastar av dom.
Vi i sporthojskollektivet är ju exakt likadana, vi dräglar också i tillbehörskataloger, åker på (ban)träffar, köper dekaler och prylar (men i plast och kolfiber istället för läder och krom), poserar i stan och köper japssporthojar, men många av oss skulle ju egentligen vilja köpa något som ligger högre på statusskalan som en Ducati SPS eller R modell eller bara trimma/styla våra hojar med rejsprylar, för att höja statusen...
För om vi skall vara riktigt ärliga så ligger ju vi vanliga knuttar lika långt från våra raceideal som äldre customnissar från Hells Angels knutteideal...
...men vi sitter ju alla i samma intressebåt, det är bara nyansskillnader egentligen...