Så besannades mina fördommar om Harley...

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
MaScoot skrev:
Importtullen är knappast så hög att den rättfärdigar prisskillnaden. Han som driver Harley Davidson i Sverige är enligt ryktena snuskigt rik. Prisskillnaden mellan USA och Sverige gäller väl knappast enbart HD dock. Ta vilken j-vla hojpryl du vill och du hittar den billigare i USA. Kan ge mig fan på att en Öhlins är billigare där än här.

Vad det gäller bilar så kan du importera en sprojtans ny X90 från USA och spara många tusenlappar jämfört med om du köper den i Sverige.

Det är nog helt enkelt så att vi svenskar står och tar den i pastejköket dagarna i ända....kommunisterna (a.k.a. Göran) gillar dajmkrysset.....och vi motjuckar villigt...ett tag till iaf.
Dels förstås våra skatter på företagen, moms mm, men också att i USA bor 250 miljoner, de säljer mycket större volymer av hojar och kan därför ta ut lägre priser på grejorna.
Vi kan därför inte få deras priser på grejorna, på grund av volymen i försäljningen och skattesystemet.
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Silwer skrev:
Fan äntligen, förklara nöjet med en customhoj, vad är det roliga?
Jag har förskt förstå o köra men hajar inget, de går inte att köra fort med på kurvväg så det går bort och det är oftast iaf inget drag i bitarna så man kan inte köra så heller.

Är det typ i stan för att glida runt o se cool ut som är det roliga?

Fan kan ingen förklara, jag är ju så simpel så jag bara kör hoj för att det är roligt, då funkar ju offroader-crossar-sporthojar och mycket annat, MEN custom, då blir jag stående och fattar ingenting.

Jag menar vill man inte utsätta sig för riskerna med en sporthoj (eller premierna) finns ju massor av vanliga kåplösa hojar som funkar fin längs en kurvväg.

OBS ej ironisk, jag fattar inte bara.

Det dravvlet om frihet och känslan undanbedes, kan aldrig tänka mig att nån kör hoj bara på de grunderna.

Försäkringspremien?
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Silwer skrev:
Dels förstås våra skatter på företagen, moms mm, men också att i USA bor 250 miljoner, de säljer mycket större volymer av hojar och kan därför ta ut lägre priser på grejorna.
Vi kan därför inte få deras priser på grejorna, på grund av volymen i försäljningen och skattesystemet.

Du har rätt. Men det suger fortfarande gigantisk elefantballe att så mycket här i livet skall vara en lyxartikel i detta avlånga land....Folk måste skuldsätta sig för att ha råd. Sverige flyger högt på lånade pengar...det är iofs intet nytt.
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Silwer skrev:
Men det finns ju vanliga hojar med låg premie, alltså hojar som inte tar i fotplattorna vid 10 graders lutning, nä det duger inte det måste var nåt annat som är kul än låg f-premie.

Mullret från en V-twin och raka rör?
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
ninja-mannen(c) skrev:
Kawasaki lager bl.a. helikopter och flygplan :)

Jag jobbar med Kawasaki
De är gröna också :) :
photo.php
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Silwer skrev:
hur är det kul?
jag fattar inte.

Fråga inte mig..jag har en triple.
Jag försöker bara hjälpa dig att nysta upp detta oförklarliga fenomen :tummenupp

Fan, det är väl som med allt annat...vissa köper herrgård, andra präst
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
MaScoot skrev:
Fråga inte mig..jag har en triple.
Jag försöker bara hjälpa dig att nysta upp detta oförklarliga fenomen :tummenupp

Fan, det är väl som med allt annat...vissa köper herrgård, andra präst
jo, det kanske inte går att svara på, men det är konstigt att man med andra typer av hojar kan förklara vad som är roligt.
Men det kan ju vara så att man inte kör custom för att man tycker det är kul att köra motorcykel, då faller ju mitt resonemang, alla kanske inte kör för nöjes skull utan för tat impa på grannarna tex.
eller för att vara med i klubbar, eller köpa själva myten med H-D trots att man egentligen inte har ertt skit med den att göra i övrigt.
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Silwer skrev:
jo, det kanske inte går att svara på, men det är konstigt att man med andra typer av hojar kan förklara vad som är roligt.
Men det kan ju vara så att man inte kör custom för att man tycker det är kul att köra motorcykel, då faller ju mitt resonemang, alla kanske inte kör för nöjes skull utan för tat impa på grannarna tex.
eller för att vara med i klubbar, eller köpa själva myten med H-D trots att man egentligen inte har ertt skit med den att göra i övrigt.

Återkom till denna tråd när du är gammal och pruttig. Då kanske saker och ting faller i ett annat ljus och du har funnit ditt svar. :)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
MaScoot skrev:
Återkom till denna tråd när du är gammal och pruttig. Då kanske saker och ting faller i ett annat ljus och du har funnit ditt svar. :)
tror inte det, jag har heller aldrig fattat varför gammal måste innebära tråkig?
Det finns ju massor av hojar jag kan köra när jag bli gammal, eller måste man köra custom då?
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Silwer skrev:
Fan äntligen, förklara nöjet med en customhoj, vad är det roliga?
Jag har förskt förstå o köra men hajar inget, de går inte att köra fort med på kurvväg så det går bort och det är oftast iaf inget drag i bitarna så man kan inte köra så heller.

Är det typ i stan för att glida runt o se cool ut som är det roliga?

Fan kan ingen förklara, jag är ju så simpel så jag bara kör hoj för att det är roligt, då funkar ju offroader-crossar-sporthojar och mycket annat, MEN custom, då blir jag stående och fattar ingenting.

Jag menar vill man inte utsätta sig för riskerna med en sporthoj (eller premierna) finns ju massor av vanliga kåplösa hojar som funkar fin längs en kurvväg.

OBS ej ironisk, jag fattar inte bara.

Det dravvlet om frihet och känslan undanbedes, kan aldrig tänka mig att nån kör hoj bara på de grunderna.
Så här funkar det för mig: Maskinerna på +1500cc och +320 kg har delvis de egenskaper du beskriver. De som väljer dem har oftast inget intresse av att köra fort på kurviga vägar. Däremot så används de till en hel del touring. Många som kör dessa hojar använder dem också för att ta dem till och från träffar där de kan leka bikers en helg. Köpt myten mao. "Delvis" sade jag innan därför att jag har varit med om episoder där t.ex en kille på en fullutrustad Electra Glide körde ifrån allt och alla på en kurvig väg, inklusive sporthojarna som låg bakom. Imponerande och en bra lektion i effektiva spårval

Själv älskar jag att smiska kurvor och mitt "vapen" för detta för stunden är en mindre custom. 800cc, 70 hästar och ca 220 kg. Med en råstark V-twin och bra fjädringskomponenter fungerar det alldeles utmärkt att köra fort med, ett antal snopna förare av moderna sporthojar har blivit akterseglade. Jag kör ofta med sporthojar och det är sällan problem att hänga med dem, undantaget då de fläskar på ordentligt på rakorna eller körs grisfort förstås. Det är givetvis inte det optimala valet att smiska kurvor med, men det funkar bra och jag har dessutom en allroundhoj som duger till långresor för två pers med packning. Den går dessutom att luta bra mycket mer än tio grader.

När finanserna tillåter det så kommer jag dock att komplettera garaget med en dedikerad kurvsmiskare. Då kommer låg vikt att gå före hästkrafter, men det kommer aldrig att bli en custom modell XXL

Att man ofta hör att det inte går att köra så här med customs så beror det troligen på att de som testar bara gör det en kort stund. Om du kan köra hyggligt på en sporthoj så vänjer du dig vid körställning etc. på en eller två dagar och kör fort i kurvorna du också. Gränserna för vad maskinen klarar av kommer dock mycket tidigare än med en sporthoj så man måste känna maskinen väl.

Men som sagt, de flesta som väljer dessa hojar vill ha mjuka kurvor som avverkas i maklig takt. De finner ett annat nöje än aktiv körning helt enkelt.

smilie_3669.gif
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jag ser sällan aktiv körning hos de hundratals customs man stöter på i mina trakter.
De har heller inte byggt dem själva eller något sådant.

Kvarstår ändå vad det andra nöjet är än aktiv körning?

Nu vet jag inet vad du har för hoj, men i mina öron låter det inte custom om de uppgifterna du uppger, vad är det för nåt?
 

Cimmerier

Millions of flies cant B wrong EAT SHIT!
Gick med
26 May 2004
Ort
Klippan
Hoj
Honda VFR 1200 -10...Grå förstås...Samt en tokpimpad Honda VTR 1000F Firestorm.
Håll dig till Blackbirden..det é grejer de...
 

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Kungligt
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
Silwer skrev:
jag ser sällan aktiv körning hos de hundratals customs man stöter på i mina trakter.



Håller med. Det är inte så ofta man ser customägarna piska kurvor. Ganska förståeligt kanske med tanke på svårighetsgraden jmf med övriga hojar.

Men jag var ute o åkte med tanten där bak på en fin, kurvig väg i Gnesta-området. Höll hyffsat tempo, men inte tok-tok-fort. (har inte memorerat kurvorna där än...) Möter en customhoj (typ warrior eller nåt) som vänder o tar rygg på mig "bara-för-att"... Kan erkänna att jag nog gasade på lite mer än jag tänkt, men han höll jämt tempo med grymt spårval. Gissar att killen åkt där förut...men det är RESPEKT!! :tummenupp

Annars verkar det mycket som att HD väljs för allt tingeltangel som ger ägarna rätt "image"... Jag var nära att fastna där själv innan jag började fundera hur jag ville köra och hur många mil. Polarn har en softtail som är jättefin, men den rullar väl inte mer än 200 mil/år. Regn har väl aldrig varit bra för HD...
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Silwer skrev:
Det dravvlet om frihet och känslan undanbedes, kan aldrig tänka mig att nån kör hoj bara på de grunderna.

OJj oj! klockrent helt enkelt! Trodde själv också på det en gång, men va fan, inte räcker ju det! :tummenupp
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Silwer skrev:
jag ser sällan aktiv körning hos de hundratals customs man stöter på i mina trakter.
De har heller inte byggt dem själva eller något sådant.

Kvarstår ändå vad det andra nöjet är än aktiv körning?

Nu vet jag inet vad du har för hoj, men i mina öron låter det inte custom om de uppgifterna du uppger, vad är det för nåt?
Nej det är mycket sällan man ser det. När man gör det så är det oftast folk som kört i många år, inte äldre herrar som fick kortet i Cornflakespaketet.

Det andra nöjet är för mig en bekväm maskin för längre resor, sittställning jag trivs med.

För många andra är en hoj bara ett sätt att göra något annat då och då. Många av dessa hojarna rullar bara på helgutflykter under sommaren. Kanske ett sätt att söka lite ro på samma sätt som om man hade en segelbåt ? Andra har hojen för att hitta en ny gemenskap i en av alla dessa klubbar som växt fram de senaste 5-7å ren. Ett sätt att hitta nya vänner där umgänget väger lika tungt som körningen. Kanske ett sökande efter en grupptillhörighet ? Sen är det många som pratar om den berömda "frihetskänslan". De upplever väl en sådan då. Andra vill kanske bara visa upp sig på en fläskig maskin som dundrar ? De stora pråmarna är som sagt inte min grej så jag kan bara gissa. Image är nog en stor faktor oxå.

Hojen var en gång i tiden en Kwaka VN800A. Nu är den strippad på diverse tunga delar som inte fyllde någon väsentlig funktion/kunde ersättas med andra, moderat upptrimmad med 15 extra pållar samt omdrevad till mitt behag. Inte den perfekta styrgeometrins underverk, men jag har ball på mitt sätt :tummenupp
 

Dreas

Det kan bli smärtsamt, eller göra ont.
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
En goer SV
Appro på att någon snackade om Kawasaki och flygande väsen. Här är deras hemsida angående detta
http://www.khi.co.jp/aero/index_e.html

En annan fråga. Stämmer det påståendet att om man kör en HD ( ev av äldre modell) en längre tid så kan detta resultera i skador som tex vita fingrar och tår av mer bestående karaktär? Ska man behöva bli handikappad av att åka en HD? :D
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Okej, för att då bringa reda i detta custommysterium som jag har funderat mycket på, min personliga vinkling alltså;

Det säljs ohyggligt mycket custom i sverige och har gjort det en längre tid och dom som i huvudsak köper dessa grejer är 55+ återfallare. Dom körde en gång i tiden gammalt engelskt järnskrot som BSA, Matchless, Triumph och liknande, eller HD eller till och med 60-70-tals japs, dvs 30-40 år sen. Många av dom körde ju inte heller hoj alls utan fick A-behörighet i ett Cornflakespaket någon gång på 60-talet. Det gemensamma för dessa (oftast herrar) är att för dom är en motorcykel någon gammal engelsk eller amerikans härk eftersom det var idealet för dom, filmer som glorifierade knuttemyten (t ex Easy Rider med Peter Honda och Dennis Chopper)

Dessa människor har helt och hållet missat sporthojsvågen och vårat racingideal, som egentligen är precis lika idiotisk som deras knutteideal bara med en modern touch.

Jag har frågat många customåkare om detta och dom svarar att dom tycker att det är kul med fransar och kromade emblem, det är skoj att titta i tillbehörskataloger och snacka om det med likasinnande, åka på träffar eller bara posera i stan, dom kör customhoj för att det ligger i linje med deras ungdomsdrömmar. Och vad det gäller HD så är det bara toppen av statusskalan för dom, om man har råd så kör man HD om inte så kör man japscustom...
Det som också är viktigt i sammanhanget är det att flera av dom egentligen skulle vilja köra sporthoj, dom som fått prova är i regel lyriska och tycker att det är skitskoj...MEN!

"Man kan ju inte köpa en Golf GTI när man är 60 bast, det går ju inte..."

Grupptrycket från grannar och hojpolare och på träffar är så starkt att många av dom inte törs köra sporthoj även fast dom vill...och dom flesta har aldrig vågat testa för att dom tror att en sporthoj kastar av dom.

Vi i sporthojskollektivet är ju exakt likadana, vi dräglar också i tillbehörskataloger, åker på (ban)träffar, köper dekaler och prylar (men i plast och kolfiber istället för läder och krom), poserar i stan och köper japssporthojar, men många av oss skulle ju egentligen vilja köpa något som ligger högre på statusskalan som en Ducati SPS eller R modell eller bara trimma/styla våra hojar med rejsprylar, för att höja statusen...

För om vi skall vara riktigt ärliga så ligger ju vi vanliga knuttar lika långt från våra raceideal som äldre customnissar från Hells Angels knutteideal...

...men vi sitter ju alla i samma intressebåt, det är bara nyansskillnader egentligen... :pannkyss
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top