Så besannades mina fördommar om Harley...

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Jag har mer eller mindre alltid haft fördommar om HD, mest att man bör köpa en ordentlig verktygslåda om man köper en HD. För snart två månader sedan fick jag jobb som säljare på ett företag som säljer bl.a just HD. Efter att ha gått och sneglat lite på avdelningen där dom amerikatillverkade hojarna står så beslutade jag mig för att ta tjuren vid hornen.

Idag skulle hela firman ut och åka på demohojarna till ett förutbestämt resmål, Först körde jag Honda CB 900 Hornet, inga nyheter där, Jag har kört den ett antal gånger innan. På vägen hem så bytte jag med medarbetare som hade fått en 750 Shadow på halsen. Efter ca: 4-5 mil så kom jag ifatt en annan medarbetare som körde just HD, Det märket som har minst kunskap och mest fördommar om. Här ska testas tänkte jag ivrigt, Sagt och gjort. Killen som jag bytt med drar iväg före mig och jag rullar ut från p-fickan vid sidan av vägen bara för att när jag nått uppskattningsvis 50-70 råka röra luftburken med mitt knä. Dömm om min förvåning när skiten släpper!
Mitt ute i ödemarken stod jag nu och plockade delar från en HD av 2005 års modell, i skymning, på en hyfsat vältrafikerad 90 väg.

Till råga på allt så behagade larmet på fanskapet jävlas med mig denna afton. Två snabba tryck på fjärrkontrollen ska räcka för att larma av eländet som automatiskt larmas på om hojen varit avstängd i mer än 30 sekunder. 30 sekunder är den tid som det tar att springa tillbaka och räfsa ihop alla delar som ett antal bilister redan väjt för.
Det enda positiva med larmet var att så skumt som det var vid den tiden så räckte det med att rycka lite i hojen med jämna mellanrum för att övriga bilister skulle se mig.
Och när jag trodde att lagen om alltings jävlighet gjort vad den kunde så kom ca: 25 medlemmar ur den lokala mc klubben och stannade för att se vad som var fel. När dom upptäcker att det är jag, en lagom förbannad mc säljare som står och rycker/sparkar på en ivrigt larmande hd som vägrar tystna så får man ju givetvis höra ett antal gliringar som t. ex "säljer inte du sånnadär?" "Du som är säljare borde väl kunna dom där?"

Nu ska jag hem och ta en öl och sen gå och sova, nöjd över att ha en hoj där verktygssattsen rostar för att den aldrig används :fyllisar


Edit: faktafel
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
:rofl :rofl :rofl bästa på länge.. kan inte tänka mig att allt var som de ska med den HDn.. mina egna "fördommar" eller hatiska tankar om märker är att varför ska en "likvärdig" hoj säg en HD mot en yamaha VN exempelvis kosta mer en det dubbla !??.. det är de jag alltid stört mig på. Annars ingen uppfattning om kvaliten..
 

micke70

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2005
Ort
östergötland
Hoj
snart r1 09
Mekus skrev:
Jag har mer eller mindre alltid haft fördommar om HD, mest att man bör köpa en ordentlig verktygslåda om man köper en HD. För snart två månader sedan fick jag jobb som säljare på ett företag som säljer bl.a just HD. Efter att ha gått och sneglat lite på avdelningen där dom amerikatillverkade hojarna står så beslutade jag mig för att ta tjuren vid hornen.

Idag skulle hela firman ut och åka på demohojarna till ett förutbestämt resmål, Först körde jag Honda CB 900 Hornet, inga nyheter där, Jag har kört den ett antal gånger innan. På vägen hem så bytte jag med medarbetare som hade fått en 750 Shadow på halsen. Efter ca: 4-5 mil så kom jag ifatt en annan medarbetare som körde just HD, Det märket som har minst kunskap och mest fördommar om. Här ska testas tänkte jag ivrigt, Sagt och gjort. Killen som jag bytt med drar iväg före mig och jag rullar ut från p-fickan vid sidan av vägen bara för att när jag nått uppskattningsvis 50-70 råka röra luftburken med mitt knä. Dömm om min förvåning när skiten släpper!
Mitt ute i ödemarken stod jag nu och plockade delar från en HD av 2005 års modell, i skymning, på en hyfsat vältrafikerad 90 väg.

Till råga på allt så behagade larmet på fanskapet jävlas med mig denna afton. Två snabba tryck på fjärrkontrollen ska räcka för att larma av eländet som automatiskt larmas på om hojen varit avstängd i mer än 2 minuter. 2 minuter är den tid som det tar att springa tillbaka och räfsa ihop alla delar som ett antal bilister redan väjt för.
Det enda positiva med larmet var att så skumt som det var vid den tiden så räckte det med att rycka lite i hojen med jämna mellanrum för att övriga bilister skulle se mig.
Och när jag trodde att lagen om alltings jävlighet gjort vad den kunde så kom ca: 25 medlemmar ur den lokala mc klubben och stannade för att se vad som var fel. När dom upptäcker att det är jag, en lagom förbannad mc säljare som står och rycker/sparkar på en ivrigt larmande hd som vägrar tystna så får man ju givetvis höra ett antal gliringar som t. ex "säljer inte du sånnadär?" "Du som är säljare borde väl kunna dom där?"

Nu ska jag hem och ta en öl och sen gå och sova, nöjd över att ha en hoj där verktygssattsen rostar för att den aldrig används :fyllisar
Vad jag vet så går larmet igång efter 30sekunder i varje fall på min 2003
har aldrig haft något probem med min vilken modell var det här?
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
philsson skrev:
:rofl :rofl :rofl bästa på länge.. kan inte tänka mig att allt var som de ska med den HDn.. mina egna "fördommar" eller hatiska tankar om märker är att varför ska en "likvärdig" hoj säg en HD mot en yamaha VN exempelvis kosta mer en det dubbla !??.. det är de jag alltid stört mig på. Annars ingen uppfattning om kvaliten..


För att amerikanarna med i genomsnitt 75 i IQ (påhittat ja..)
köper AMERIKANSKT hur mycket det än kostar, bara för att dom ska
kunna säga att dom kör amerikanskt.

iallafall så jag har uppfattat det så :7peta
 

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Ort
HockeyTown i E-län
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Mekus skrev:
När dom upptäcker att det är jag, en lagom förbannad mc säljare som står och rycker/sparkar på en ivrigt larmande hd som vägrar tystna...


Kul story, och det är ganska lätt att föreställa sig att "Dom" i alla fall hade väldigt roligt. :rofl
 

VT1100

Kört custom men är utan hoj nu
Gick med
29 May 2003
Ort
Forshaga Värmland
Hoj
Hojlös sedan 080613
Läcker olja gör dom oxå. En kompis hade en sportster -00 den läckte olja efter ca 1000 mil :confused: sen köpte han en softail -03 och fick en massa el fel istället :va
 

Snajjp

Bara döda fiskar följer strömmen
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Nära garaget
Hoj
aprilia RSV Mille R, Husaberg 650-04, Aprilia SXV 550-08
Fördomar om HD

Läste på en t-shirt för länge sedan en kul grej som jag skrattar åt än i dag: Om HD skulle göra helikoptrar skulle DU flyga en då? ................ :hihi :hihi :lol
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
Snajjp skrev:
Läste på en t-shirt för länge sedan en kul grej som jag skrattar åt än i dag: Om HD skulle göra helikoptrar skulle DU flyga en då? ................ :hihi :hihi :lol


:rofl
 

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Ort
Mitt i Sverige
Hoj
TL1000s
Snajjp skrev:
Läste på en t-shirt för länge sedan en kul grej som jag skrattar åt än i dag: Om HD skulle göra helikoptrar skulle DU flyga en då? ................ :hihi :hihi :lol

Japp!! Den e kung!! :lol
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Mekus skrev:
Jag har mer eller mindre alltid haft fördommar om HD...

Vad avser HD kan man ju fråga sig var våra svenska MC-tidningar står?
Som jag kan se försöker de vara alla till lags och man vill definitivt inte stöta sig med HD. Resultatet blir att man skriver en massa dravel i tester etc, går runt problemet med taskiga bromsar, pris o kvalite och i stället skriver om "sköna vibbar", ljudet osv - mycket märkligt. Ännu märkligare är att någon köper skiten... men visst, duktiga maknadsförare kan nå resultat även med en dålig och dyr produkt.
 

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
micke70 skrev:
Vad jag vet så går larmet igång efter 30sekunder i varje fall på min 2003
har aldrig haft något probem med min vilken modell var det här?


Fel av mig, 30 sekunder var det. Men det kändes som minst 2 minuter när jag sprang och plockade delar
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Busafreak skrev:
Vad avser HD kan man ju fråga sig var våra svenska MC-tidningar står?
Som jag kan se försöker de vara alla till lags och man vill definitivt inte stöta sig med HD. Resultatet blir att man skriver en massa dravel i tester etc, går runt problemet med taskiga bromsar, pris o kvalite och i stället skriver om "sköna vibbar", ljudet osv - mycket märkligt. Ännu märkligare är att någon köper skiten... men visst, duktiga maknadsförare kan nå resultat även med en dålig och dyr produkt.
De vågar troligen inte stöta sig med sina annonsörer. Genomgående för tester i svenska tidningar är att av. kritik är mjuk, inlindad och ibland redan bortförklarad eller "uppvägd" av andra egenskaper.

Det värsta jag hört om Harleys kvalitet var förra sommaren då en polare var ute med en kille på en alldeles ny HD. En kanin sprng upp på vägen, och vid bromsningen lossnade bägge bromsbeläggen från frambromsen. Det hade varit en kul historia om det nu inte varit så att det var hojens viktigaste del som fallerade. Ingen skadad dock kan jag meddela, bara galopperande puls.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Mitt bidrag

En kille på mitt jobb (sitter i styrelsen) är återfallsknutte och givetvis köpt en HD. Eftersom killen vet att jag kör RR så ville han att jag skulle testa den.. Efter en tids tjötande satte jag på mig hjälmen och rullade iväg på gatan. För det första vibrerar ju skiten så man antagligen får Parkinson om man kör över 120km/h OM inte så iaf tandlossning. Anyway, jag kommer till en korsning och drar in handbromsen haha fy vad skev skivan var! Trodde inte det var sant, hojen hade gått 150 mil max! Redan skev skiva...
Det blev en kort tur och han frågade om jag inte ville köra längre... Jag sade att det räckte!

/JPS
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Nää, amerikanskt kan man nog vara utan. Synd bara att en del ser så häftiga ut! Bara den grejen att dom fortfarande kör med tumgängor i cyklarna.. vad gör man om man råkar tappa bultar (det gör man!) ? Inte går man då in till den lokala järnhandlaren, för dom har inga! :tungan
 

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mitt i Småland (Rydaholm)
Hoj
Suzuki 1127 R
He he he!! Den här tråden har ju definitivt potential! :hihi :hihi

Det närmsta jag varit en HD-upplevelse var senast jag var inne hos den lokala mc-handlaren, gränslade en hoj och det första som slog mig var hur tydligt gjutskägget på den sladdriga handtaget syntes..... amerikansk kvalite i ett nötskal det....

Detta är ju för fasiken det första man lägger handen på när man kollar in en hoj, om inte den har okej kvalite, hur är resten av hojen?
 

Speed Triple A

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Svalöv
Hoj
Speed Triple -05
Mekus skrev:
Jag har mer eller mindre alltid haft fördommar om HD, mest att man bör köpa en ordentlig verktygslåda om man köper en HD. För snart två månader sedan fick jag jobb som säljare på ett företag som säljer bl.a just HD. Efter att ha gått och sneglat lite på avdelningen där dom amerikatillverkade hojarna står så beslutade jag mig för att ta tjuren vid hornen.

Idag skulle hela firman ut och åka på demohojarna till ett förutbestämt resmål, Först körde jag Honda CB 900 Hornet, inga nyheter där, Jag har kört den ett antal gånger innan. På vägen hem så bytte jag med medarbetare som hade fått en 750 Shadow på halsen. Efter ca: 4-5 mil så kom jag ifatt en annan medarbetare som körde just HD, Det märket som har minst kunskap och mest fördommar om. Här ska testas tänkte jag ivrigt, Sagt och gjort. Killen som jag bytt med drar iväg före mig och jag rullar ut från p-fickan vid sidan av vägen bara för att när jag nått uppskattningsvis 50-70 råka röra luftburken med mitt knä. Dömm om min förvåning när skiten släpper!
Mitt ute i ödemarken stod jag nu och plockade delar från en HD av 2005 års modell, i skymning, på en hyfsat vältrafikerad 90 väg.

Till råga på allt så behagade larmet på fanskapet jävlas med mig denna afton. Två snabba tryck på fjärrkontrollen ska räcka för att larma av eländet som automatiskt larmas på om hojen varit avstängd i mer än 2 minuter. 2 minuter är den tid som det tar att springa tillbaka och räfsa ihop alla delar som ett antal bilister redan väjt för.
Det enda positiva med larmet var att så skumt som det var vid den tiden så räckte det med att rycka lite i hojen med jämna mellanrum för att övriga bilister skulle se mig.
Och när jag trodde att lagen om alltings jävlighet gjort vad den kunde så kom ca: 25 medlemmar ur den lokala mc klubben och stannade för att se vad som var fel. När dom upptäcker att det är jag, en lagom förbannad mc säljare som står och rycker/sparkar på en ivrigt larmande hd som vägrar tystna så får man ju givetvis höra ett antal gliringar som t. ex "säljer inte du sånnadär?" "Du som är säljare borde väl kunna dom där?"

Nu ska jag hem och ta en öl och sen gå och sova, nöjd över att ha en hoj där verktygssattsen rostar för att den aldrig används :fyllisar


Har själv en Night Train -02 och har aldrig haft ett enda fel eller beskymmer,,startar lättare än någon annan hoj jag haft,,c:a 25st,,

Hur det än är så är den en djävla skön känsla att köra och äga en amerikansk gjutgärns-stålget,,

Men det är definitivt inte lika roligt som sporthoj,,
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top