Så bra är jag - egentligen

Hur bra är du egentligen?

• Antal röstningar
    0

spectator

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
flera
Jag tror inte att han har provat någon sport i hela sitt liv...[/QUOTE]

:hihi den va bra :hihi

förresten ser ut som du har nackspärr när du kör

moto-gg skrev:
Det skulle betyda att Mika Kallio är påhittad :va

sorry där har vi ju den nya Rossi......

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
spectator skrev:
bara motionstennis (räcker långt) :) jag tror att alla som inte lyckas i sin sport tycker att just det dem utövar måste vara det svåraste att bli bäst i. ville inte såra dig med mitt påstående men visst är det möjligt?
Jag har inte hävdat att tennis är den svåraste sporten att bli bäst i, det jag svarade på var att vem som helst skulle kunna bli bäst i tennis, och det är ju direkt löjligt. Och att det är så få moment att öva in? I så fall måste det ju vara busenkelt att bli bäst på att åka motorcykel, är ju bara lära sig gasa, svänga och bromsa?

spectator skrev:
Körde jag lika fort som Chris Vermuelen så skulle jag kunna leva med att det ser ut som man har nackspärr... :pannkyss

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
spectator skrev:
Jag tror inte att han har provat någon sport i hela sitt liv...

:hihi den va bra :hihi

sorry där har vi ju den nya Rossi......[/QUOTE]

Mika Kallio är ett bevis på att en nordbor kan lyckas i gp trots politik mm

Det finns bara en Rossi men det kommer att komma talanger i framtiden som kommer att stapla titlar och rubriker och det är ingen omöjlighet att denne kommer från sverige

spectator

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
flera
samuel w skrev:
Jag har inte hävdat att tennis är den svåraste sporten att bli bäst i, det jag svarade på var att vem som helst skulle kunna bli bäst i tennis, och det är ju direkt löjligt. Och att det är så få moment att öva in? I så fall måste det ju vara busenkelt att bli bäst på att åka motorcykel, är ju bara lära sig gasa, svänga och bromsa?

kanske fel dag att va petig men jag svarade bara angående en viss turnering.
sant angående momenten i rr men dem medför några andra reaktioner i kroppen: skräck,rädsla,panik brutna ben osv (har inte upplevt det på tennisplan) eller gasa=hur tidigt, svänga=hur fort, bromsa=hur sent. när du jämför är det inte lika enkelt som serve och volley.

god fortsättning på dig :tomten

sandstream

Guest
@spectator: Jag vilar min väska. Du verkar inte ha alla indianer i kanoten...

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
spectator skrev:
kanske fel dag att va petig men jag svarade bara angående en viss turnering.
sant angående momenten i rr men dem medför några andra reaktioner i kroppen: skräck,rädsla,panik brutna ben osv (har inte upplevt det på tennisplan) eller gasa=hur tidigt, svänga=hur fort, bromsa=hur sent. när du jämför är det inte lika enkelt som serve och volley.

Ironin kanske inte framgick riktigt, angående att det är få moment så är ju det lika lite sant för både roadracing och tennis... så nu gör jag som sandstream, vilar väskan och god fortsättning på dig med :tummenupp

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
spectator skrev:
kanske fel dag att va petig men jag svarade bara angående en viss turnering. sant angående momenten i rr men dem medför några andra reaktioner i kroppen: skräck,rädsla,panik brutna ben osv (har inte upplevt det på tennisplan) eller gasa=hur tidigt, svänga=hur fort, bromsa=hur sent. när du jämför är det inte lika enkelt som serve och volley.

Jag gör som Sandstream - men undrar fortfarande vad du egentligen menar... :3freak

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Jag har både spelat tennis och kört RR och det var då helsikes mycket lättare att bli (relativt) bra i RR än i tennis.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Don Quixote skrev:
Jag har både spelat tennis och kört RR och det var då helsikes mycket lättare att bli (relativt) bra i RR än i tennis.
Också min erfarenhet. Att med ett hårt slag placera en tennisboll precis innanför linjen tjugo meter bort på andra sidan nätet är långt ifrån lätt. Att köra motorcykel i medelmåttigt SM-tempo var lättare även för mig.

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Don Quixote skrev:
Samma här... fast iofs har jag inte blivit bra i RR än :gnissla

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Don Quixote skrev:
Men då har du spelat tennis före du började köra RR va?

Man lär sig att lära sig, så ser jag det iaf. Jag har lirat datorspel på elitnivå innan jag började åka hoj (5 år har jag lagt på det då). Hoppar över på hojjen och slutade 9a i min första tävling efter bara ett års träning på bana, och det mot folk som kört VM i motocross och enduro (ifall nån skulle tro att det var mycke enklare att köra supermoto). Med det försöker jag inte säga hur bra eller talangfull jag är utan att har man varit bra på en sak äre mycke lättare att bli bra på nästa sak, för att man har lärt sig hur man ska lära sig.

Samma sak med min syster, hon lärde sig spela piano och sen har instrumenten bara rullat på. Gunde Svan hoppade väl in i en rallycrossbil och vann också va? Har man bara motivationen så!

Att köra på högsta nivå dock, det kanske kräver talang.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Olof Eriksson skrev:
Men då har du spelat tennis före du började köra RR va?

Man lär sig att lära sig, så ser jag det iaf. Jag har lirat datorspel på elitnivå innan jag började åka hoj (5 år har jag lagt på det då). Hoppar över på hojjen och slutade 9a i min första tävling efter bara ett års träning på bana, och det mot folk som kört VM i motocross och enduro (ifall nån skulle tro att det var mycke enklare att köra supermoto). Med det försöker jag inte säga hur bra eller talangfull jag är utan att har man varit bra på en sak äre mycke lättare att bli bra på nästa sak, för att man har lärt sig hur man ska lära sig.

Samma sak med min syster, hon lärde sig spela piano och sen har instrumenten bara rullat på. Gunde Svan hoppade väl in i en rallycrossbil och vann också va? Har man bara motivationen så!

Att köra på högsta nivå dock, det kanske kräver talang.
Tycker inte ditt exempel är relevant. Jag var en synnerligen medelmåttig tennisspelare när jag var 15-20 år. Medelbra på klubbnivå. Skulle ha blivit (och blev!) sopad av banan i större sammanhang. När jag 15 år senare började köra roadracing körde jag efter en säsongs träning i mål på nionde plats i en SM-deltävling med de bästa i landet. Jag tycker det säger en del om hur svårt det är att bli riktigt konkurrenskraftig i tennis vs. roadracing i Sverige. Och att man kanske borde vinna i SuperMotard istället för att komma nia om man har spelat datorspel på "elitnivå".

Last edited:

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Don Quixote skrev:
De stämmer nog, men om ngt mattesnille skulle dra in faktorer som tittar på hur många utövare det är av respektive sport så kanske det blir annorlunda.
Säg att 3-400 tävlar i RR i sverige, men de e ett par tusen som lirar tennis.. :banana

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
Tycker inte ditt exempel är relevant. Jag var en synnerligen medelmåttig tennisspelare när jag var 15-20 år. Medelbra på klubbnivå. Skulle ha blivit (och blev!) sopad av banan i större sammanhang. När jag 15 år senare började köra roadracing körde jag efter en säsongs träning i mål på nionde plats i en SM-deltävling med de bästa i landet. Jag tycker det säger en del om hur svårt det är att bli riktigt konkurrenskraftig i tennis vs. roadracing i Sverige. Och att man kanske borde vinna i SuperMotard istället för att komma nia om man har spelat datorspel på "elitnivå".
ORD :tummenupp

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nyteknik skrev:
Nu kommer man väl åka på flame ;)

Jag tror att det är högre nivå i SM än i RR, och ja visst kan man komma från ingenstans och bli bra också, men jag tror att man har mycket lättare för det om man sysslat med någon sport på högre nivå och vet hur man kan bryta det man ska träna. SM eller RR har så många delmoment att det tar tid att komma igenom allihopa hur mycke talang man än har. Skulle fylla på med exempel men har varit nog "skrytsam" redan.

Finns andra här på forumet som gör bra ifrån sig (på kort tid) och har varit på elitnivå i annat. Om de vill träda fram är upp till dem.

Niklas C

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2005
Hoj
Suzuki
Helt klart intresant diskussion!!!!

Hur svårt är det att göra bra resultat i SM i roadracing kontra andra sporter?
Inte så svårt. Ta fotboll, hockey, tennis eller vad som helst. Jämförelsen blir löjlig. RR framstår ju knappt som någon riktig sport... nästan...

Tex. Jag har en kompis som spelar fotboll i ett litet, okänt förortslag i stockholm. Dom spelar i div. 4. Dom tränar 4 x 2 timmar varje vecka, plus matcher. Finns det någon som lyckas snitta en gång i veckan på en hel säsong? Visst, det är ju dyrt med racing, långt till banorna osv... men ändå?

Hur mycket talang behöver man för att stå sig i SM i roadracing då?
Ett ganska bra exempel på det såg vi ju i Superbike-klassen på sm:et på sviestad. "superbike" som vi(någon på svemo) kallar klassen i sverige heter ju som bekant superstock i resten av världen. Från engelska superstock serien kom andi-pandy och körde en standard moppe han inte kört innan på, en för honom, ny bana. Han hade som bäst i Engelska mästerskapen lyckats kvala 27:a... (på en r1:A-05) På sviestad gick det dock bättre, en hög 51:a satte honom tvåa på griden... I rest my case...
Eller för att sumera; RR e ju en udda sport där du kommer 97% av vägen på talang. Men RR SM är ju ännu mer... ja, vi ligger efter kort o gott. Det håller en riktigt låg nivå. Konkuransmässigt då. Jag älskar ju roadracing och SM. Jag tycker att det är jättekul och beundrar verkligen alla som håller på. Men sporten håller ju inte för en jämförelse med andra sporter.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Skulle nog säga att den absoluta toppen i RR-SM håller hög nivå, men att det sedan tyvärr faller rätt rejält.
Dock är konkurrensen på väg uppåt i alla klasser, så jag har stort hopp om att det kommer bli bättre.
Vad gäller supermoto, tja, kan nästan en helt grön förare komma 9'a, håller nog tyvärr nivån inte alltför hög klass.
Det man sett av supermoto-vm är givetvis ganska hög klass, men klassen ägs ändå av folk som är pensionerade cross-förare..

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Niklas C skrev:
Helt klart intresant diskussion!!!!

Hur svårt är det att göra bra resultat i SM i roadracing kontra andra sporter?
Inte så svårt. Ta fotboll, hockey, tennis eller vad som helst. Jämförelsen blir löjlig. RR framstår ju knappt som någon riktig sport... nästan...

Tex. Jag har en kompis som spelar fotboll i ett litet, okänt förortslag i stockholm. Dom spelar i div. 4. Dom tränar 4 x 2 timmar varje vecka, plus matcher. Finns det någon som lyckas snitta en gång i veckan på en hel säsong? Visst, det är ju dyrt med racing, långt till banorna osv... men ändå?

Hur mycket talang behöver man för att stå sig i SM i roadracing då?
Ett ganska bra exempel på det såg vi ju i Superbike-klassen på sm:et på sviestad. "superbike" som vi(någon på svemo) kallar klassen i sverige heter ju som bekant superstock i resten av världen. Från engelska superstock serien kom andi-pandy och körde en standard moppe han inte kört innan på, en för honom, ny bana. Han hade som bäst i Engelska mästerskapen lyckats kvala 27:a... (på en r1:A-05) På sviestad gick det dock bättre, en hög 51:a satte honom tvåa på griden... I rest my case...
Eller för att sumera; RR e ju en udda sport där du kommer 97% av vägen på talang. Men RR SM är ju ännu mer... ja, vi ligger efter kort o gott. Det håller en riktigt låg nivå. Konkuransmässigt då. Jag älskar ju roadracing och SM. Jag tycker att det är jättekul och beundrar verkligen alla som håller på. Men sporten håller ju inte för en jämförelse med andra sporter.

Bara för att sporter inte är jämförbara betyder det inte att nån är sämre än nån annan automatiskt. En Div 4-spelare...tja vad ska man säga, en allsvensk fotbollspelare är tränad som en pensionär jämfört med en simmare eller friidrottare, man får acceptera att sporter premierar olika saker helt enkelt.

Skulle nog säga att svensk RR håller mycket bra standard sett till hur litet förarunderlag och intresse som finns här. Framförallt 250cc men även vissa åkare från andra klasser.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...