Så har man klotat, men måste jag byta hjälm nu?

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Ja på is kan man ha det glatt har jag hört....

Men måste jag byta hjälm nu? Förutom denna skada klarade hjälmen sig helt.

Bifogat

• DSC00086.JPG
    DSC00086.JPG
    188.8 KB · Visningar: 272

SE

Snart jul igen.
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
ER6n 07
Byt, inte värt att riskera ditt huvud/liv för de pengar en ny hjälm kostar.

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
släng skiten!! en skada är alltid en skada och det ska va noll på en hjälm!!!

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag läste nånstans förrut för länge sen i en liknande tråd i ett crossforum ett härligt inlägg som löd ungefär, frågar man om man behöver byta ut en skadad hjälm så behöver man förmodligen inte det eftersom där finns inget att skydda.

Skämtosido, det är svårt att se hurvida en hjälm är skadad och om den kommer hålla en ordentlig krash. Det är väl bara fråga dig själv om det är värt att chansa? Har du inte så mycket att skydda där uppe i i bollen så är det väl bara köra på och hoppas på det bästa. Jag däremot kör aldrig på en hjälm jag krashat med, de hamnar som trofer på hyllan och en ny inhandlas.
Så jag hade garanterat bytt ut den där hjälmen ja.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
för din egen säkerhets skull så bytar du hjälm, finns ingen garanti att det inte finns en spricka inuti hjälmen som inte syns på utsidan. o då har du inget skydd nästa gång du synar marken.

better safe then sorry

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Jag var med om en allvarlig olycka för några månader sedan (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=194047) då allt gick sönder förutom hjälmen (hojen, skydd, rådjur). Det måste vara ett mirakel att hjälmen inte ens fick en enda repa i olyckan! Så jag fortsätter nästa säsong med att använda den.

låter jätte smart......:va

ja blev påkörd i somras och allt va helt förutom hjälmen som sprack helt. hade inte en enda repa på stället men lämna in det ändå och fick ett helt nytt. det ja hade va ca 4 månader gammalt.

men som sagt better safe then sorry, speciellt skallen.....

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Skadan är ju på hakskyddet så den skyddar ju fortfarande bättre än en öppen hjälm som många åker med.

Men det ser ut att ha varit en hyfsat bra smäll
Bara för att smällen tog där framme så betyder ju inte det att inte krafterna transporteras runt i skalet.

Byt.

jimzzz

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2008
Hoj
03 Suzuki gsxr
låter jätte smart......:va

ja blev påkörd i somras och allt va helt förutom hjälmen som sprack helt. hade inte en enda repa på stället men lämna in det ändå och fick ett helt nytt. det ja hade va ca 4 månader gammalt.

men som sagt better safe then sorry, speciellt skallen.....

Varför byta ut hjälmen då den inte skadats?:va

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Absolut så måste du byta, För de första tycker jag att den va ful... För de andra så tar du ut en ny på försäkringen, Trust me, I know, fick dubbelt så mycket som jag begärde! :D

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj

Tommy.exe

Guest
låter jätte smart. hade inte en enda repa på stället men lämna in det ändå och fick ett helt nytt.

Ehhh....?

Så om ja får en fenderbender med bilen, så ska jag kräva nya kläder. Även om dom ja hade på mig inte gick sönder? :va

Vad i helvete var det för förs-bolag som gick med på det här?
Jag vill byta till dom :D

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ehhh....?

Så om ja får en fenderbender med bilen, så ska jag kräva nya kläder. Även om dom ja hade på mig inte gick sönder? :va

Vad i helvete var det för förs-bolag som gick med på det här?
Jag vill byta till dom :D

ehhh?? va fan har dina vardagskläder med skyddsutrustning att göra?

jimzzz

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2008
Hoj
03 Suzuki gsxr
vet du varför det står att tappar du så köper du! när du provar hjälmar i affären?

Självklart.... då har ju hjälmen skadats, men så var det ju inte i mitt fall. Inte en enda repa som sagt. Men skulle det nu finnas ett dolt fel så är det ju tråkigt om man skulle använda den hjälmen vid en eventuell olycka, och jag antar att det är det du menar... Säkerheten borde gå i första hand, det vet jag, och tycker dessutom också:tummenupp.

Tommy.exe

Guest
hade inte en enda repa på stället men lämna in det ändå och fick ett helt nytt. det ja hade va ca 4 månader gammalt.

Ja om du inte hade en repa på stället så verkar det ju onödigt att byta in det?
Eller har du nåt spacigt ställ med massa skydd med deformationszoner? Jag har skumgummi i mitt (eller nåt skit). Skinstället är ju till för att skydda mot glidskador... och om det inte är en repa på det, ja, då förstår jag inte.....

Edit

Jag körde själv in i sidan på en lastbil i somras och repade upp mitt ställ lite. Skrapade hjälm, stövlar, handskar, skinn.. å TH har inte betalat mig för det än... inte heller skulle jag få nytt (mindre än ett år gammalt). Utan ersättning för värdeminskning..... fast jag har ju inte fått det ens.

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...