Så mycket bättre

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Svenska musiker gillas (nästan) bara av svenskar.

Precis.
För ingen utanför Sverige har ju hört talas om Swedish House Mafia, Ace of Base, Roxette eller Abba etc.

Att artister som bara sjunger på svenska mestadels har svenska fans må så vara, men varför det är så känns väl ganska uppenbart?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Ted Gärdestad. Kommer inte heller deltaga och tur är väl det. Svenska musiker gillas (nästan) bara av svenskar. Lite som turkiska artister, bara turkarna själva gillar dem.

Vilket annat land som inte är engelsktalande har fler internationella artister?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Tacka vet jag Discovery science mfl kanaler istället.

Men de har ju blivit avdankade med massa populärvetenskapsserier som inte ens är nästan nära verkligheten.
Kollar knappt alls på Discovery längre.
Så mycket faktafel att man börjar grina i de senare dokumentärerna också.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj

Allvarligt så tvivlar jag på det.

Jag fortsätter listan från Bonzos inlägg

Abba, Roxette, Ace of Base, Army of Lovers, Swedish House Maffia, Aviici, Meja, Lisa Miskovski, Sounds, September, Robin... det finns nog fler bara man funderar lite till. Sedan har du låtskrivare, producenter och andra snubbar.

Från Tyskland känner jag bara till Boney M och Scorpions... det finns säkert några till men... gör gärna listan. Men man skall ha haft en större internationell hit i alla fall.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hur kan man tala om svensk musikexport utan att nämna Max Martin...och Yngwie?

Ett "Så mycket bättre" med överförfriskade gitarronanister hade iaf jag kollat på.

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Abba, Roxette, Ace of Base, Army of Lovers, Swedish House Maffia, Aviici, Meja, Lisa Miskovski, Sounds, September, Robin, Max Martin, Yngwie, Europe...

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Abba och allt sådant i all ära men glöm inte Göteborgsmetallen! Ni vet: At the Gates, In Flames och annat smått och gott! :yoparty
Har ju t.o.m. blivit en egen genre internationellt.

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Entombed, Hellacopters, Backyard Babies, Sator etc. men då sätter mormor kaffet i halsen.

Finns galet mycket svensk musik.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Allvarligt så tvivlar jag på det.

Jag fortsätter listan från Bonzos inlägg

Abba, Roxette, Ace of Base, Army of Lovers, Swedish House Maffia, Aviici, Meja, Lisa Miskovski, Sounds, September, Robin... det finns nog fler bara man funderar lite till. Sedan har du låtskrivare, producenter och andra snubbar.

Från Tyskland känner jag bara till Boney M och Scorpions... det finns säkert några till men... gör gärna listan. Men man skall ha haft en större internationell hit i alla fall.

Judas Priest, Rammstein, Modern Talking, Scooter, Haddaway, Snap, Culture Beat :gnissla

Jag tror ärligt talat att några av de band du nämner ovan är i det närmsta okända, även om vi svenskar tror att de är världskända. Sounds liksom? Meja? Roxette kategoriserar jag med Dr Macdoo, skit är skit.

Syftet med min tråd var förvisso ine att bevisa att tysk eurodisco är bra, även om det är det. :fakta

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Entombed, Hellacopters, Backyard Babies, Sator etc. men då sätter mormor kaffet i halsen.

Finns galet mycket svensk musik.

Men Sator har aldrig varit kända, ens i Sverige. Jag tror jag har deras senaste skiva, utgiven 1990.
De är i samma kategori som Creeps.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Men Sator har aldrig varit kända, ens i Sverige. Jag tror jag har deras senaste skiva, utgiven 1990.
De är i samma kategori som Creeps.

Med den skillnaden att Creeps de facto var bra. Star potential de luxe!

Judas Priest? Mer engelskt blir det väl knappast? Menade du månne Accept eller Helloween?

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Judas Priest, Rammstein, Modern Talking, Scooter, Haddaway, Snap, Culture Beat :gnissla

Jag tror ärligt talat att några av de band du nämner ovan är i det närmsta okända, även om vi svenskar tror att de är världskända. Sounds liksom? Meja? Roxette kategoriserar jag med Dr Macdoo, skit är skit.

Syftet med min tråd var förvisso ine att bevisa att tysk eurodisco är bra, även om det är det. :fakta

Judas priest från Tyskland? Du förväxlar inte dom med accept nu?
Sen kommer ju storheter som kraftwerk och einstürzende neubauten från tyskland.
Blumchen.. mmm.. :D

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj

Meja var riktigt stor i Japan i slutet på 90-talet. Sålde enligt egen utsago bättre än madonna där och då. Hon hade en världshit med "It's all for the money" som spelades riktigt mycket på radion när jag var i USA. Skulle tro hon sålt fler plattor än dina tyska exempel. Lisa Miskovski hade en lika stor hit samtidigt med "Driving one of your cars".

Sounds har haft flera stora hittar och skrev ju bland annat den låt som blev theme för Michel Moores "Bowling in Columbine" (eller vad den hette). The Sounds var med två gånger i Lettermans Tonight Show... det är ganska stort.

Det är det att du har dålig koll på 90-talsmusiken.

Roxette hade fler hits i USA än ABBA. De är riktigt stora, att du inte gillar musiken får ju stå för dig. Grejen är att många utomlands känner igen musiken, få vet den är svensk. Jag var i Sydamerika när Roxette var som störst. Satt i Amazonas och jädrar vad Roxette gick bra där... skitstora i Brasilien!!! :fakta

Å andra sidan känner jag inte till ett skvatt av de udda band du nämner...

Och för det tredje... Tyskland har 10 ggr så stor population, och den svenska listan är ändå längre...

Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Så mycket bättre ser jag för att det är kul att se andra artister göra varandras låtar. Men i 90% av fallen väljer de att göra en dålig låt, och även om de lyckas sätta en personlig prägel på den så är grunden dålig och då blir de sällan bra.
Han rap-killen som är med i den här omgången verkar vara en av de slöaste knivarna i lådan. I övrigt så gillar jag programmet skarpt!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag tänkte förvisso på artister i singularis, inte hela band. Nu vet jag inte så mycket om så mycket bättre men jag har fått för mig att det riktar in sig på soloartister?
Nåväl, skit är det hur som helst och svensk musik överlag likaså. Och att ens nämna Swedish house maffia borde ju vara straffbart. Musik liksom :va

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...