Så var det böterdags igen...

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
2400kr kostar det att köra 20km/h för snabbt på 70-väg nuförtiden som ni kanske vet. Blev uppmätt på E118 med laser så jag antar att det inte är så mycket att dividera om tyvärr. Nu blev jag iofs lite vresig så jag bestred boten och skrev inte på något, men det känns bara som att man slänger skattebetalarnas pengar i sjön såhär i efterhand, är man prickad med laser så det väl helt omöjligt att slingra sig ur? Vilket leder till min fråga:

Någon som lyckats komma undan en "laserbot"?

Nu kommer säkert moralensväktare poängtera det faktum att man får stå sitt kast om man kör för fort osv, vilket jag givetvis håller med om, men såhär med boten framför näsan så blir man lite snål... :mad:
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Det svider att köra för fort nuförtiden.
Personligen tycker jag inte 20km/h över tillåten hastighet på en motorväg är så jävla farligt, men visst, åker man dit är det väl bara att lätta på plånboken. Huvudsaken är väl att du har kortet kvar!

Jag tror du får svårt att klara dig ur det här utan att betala tyvärr. En korrekt lasermätning är rätt svår att bestrida. Be att få se platsprotokoll och kontrollera att lasern är kalibrerad efter konstens alla regler. Har för mig att sånt kan missas ibland.
Trafikjuristen är annars det enda tipset jag kan komma på!
Lycka till..
 
Last edited:

Heinevik

Guest
Plocka fram lite känslor, säj med klump i halsen att du har det så svårt med ekonomin, och varenda sak du köper är på kredit och allt annat du kommer på som kan få en mjuk polis på fall. :) Hahaha, skämt å sido. En laserbot kommer man inte ifrån, ifall polisen inte är mc-fantast..
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Betala du så fortsätter jag vänta på att få lappen tillbaka...
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det beror väl på trafiksituationen. Hade de kalibrerat lasern? Var polisen som "sköt" utbildad? Finns chansen att de kunde missat dig och träffat nån som låg bredvid dig eller körde om dig? Såna grejjer kan fria dig. Annars är det nog bara att betala och se glad ut. :)
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
imaster: Men hur kan polisen "bevisa" att det faktiskt var just mig de prickade med lasern? Finns det något laserfoto där man ser mig och uppmätt hastighet?

En annan sak som stör mig är att jag låg bakom en bil som körde toklångsamt, om det var för att han/hon visste att det var kontroll längra fram eller ej, vet jag inte. Så de måste skjutit mig när jag körde om, och är det verkligen olagligt att göra en omkörning som innebär att man går upp 20 km/h över satt hastighet?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
imaster: Men hur kan polisen "bevisa" att det faktiskt var just mig de prickade med lasern? Finns det något laserfoto där man ser mig och uppmätt hastighet?

En annan sak som stör mig är att jag låg bakom en bil som körde toklångsamt, om det var för att han/hon visste att det var kontroll längra fram eller ej, vet jag inte. Så de måste skjutit mig när jag körde om, och är det verkligen olagligt att göra en omkörning som innebär att man går upp 20 km/h över satt hastighet?

ja de är det, min far fick böter för en exakt likadan händelse fast med bil. han försökte in i de längsta utan att behöva gå till rättegång, men han var torsk ändå.
 
Last edited:

125Newbee

Snart på banan igen...
Gick med
17 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia RSW125
Du får lägga ner så mycket engagemang och arbete för att ens ha en chans att undkomma att det inte lönar sig för en "så liten" bot...

-Men

Jag kan ge dig och alla andra otursförföljda gashalkare tipset att skaffa en försäkring mot fortsatt sveda.

kolla:

http://www.dontworry.se/

Relax and enjoy!:yoparty
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
imaster: Men hur kan polisen "bevisa" att det faktiskt var just mig de prickade med lasern? Finns det något laserfoto där man ser mig och uppmätt hastighet?

Det vet jag faktiskt inte, har aldrig varit i den situationen men jag har hört talas om folk som lyckats bevisa att det inte var säkert att de träffade just dem.
 

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Kattskallen
Hoj
CBR 929 rr
Lasermätningen får inte påbörjas en enda meter längre bort än 400 meter ifrån. Min kompis klarade sig på det, för att han visste det. De började mäta på 403 meter. Självklart försökte dom pressa honom att erkänna att han körde för fort(vilket han gjorde):D men han sa det spelar ingen roll hur fort jag åkte, du skulle väntat en tiondels sekund med att mäta. Det slutade med :huvet poliser, som stod där med skammen:arsele .
--------
Mitt tips är att få se hur de har mätt. En andra grej är att hastighetsbegränsning faktiskt inte gäller under omkörning(inom rimliga gränser) så 20km för fort är inget att bötfälla för vid omkörning.

/lycka till
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Går det att få reda på exakt vilket avstånd dom mätte på? Blev nämligen av med kortet för 1 månad sedan, 82km/h på 50-väg. Men jag är ganska säker på att dom sköt mig på 70-sträckan som va innan 50-skyltarna, polisen stod nämligen så nära skyltarna att jag inte tror att dom skulle hinna skjuta mig och sedan stoppa mig på den korta sträckan....

4000:- i böter och inget kort på 2månader.... mitt ute i skogen dessutom
 

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Kattskallen
Hoj
CBR 929 rr
Farbrors kompis systers killes bror på senaste grillfesten intygade hårt att så var fallet...

Spelar det någon roll vem som har sagt det? Var fan tog ni mopperaggare körkort någonstanns? När du kör om ska du köra om!! Inte sega och skapa fara för dig själv och andra. Det säger sig väl självt!? Min trafikskolelärare påtalade det då jag tog körkort(14år sedan), och de efter mig som tagit hojkort säger likadant. Intilligensen och förståelsen om trafiken borde inte ha minskat, men där kan jag ha fel.
-------------
Javisst, det står så skrivet, paragraf-svenne, det är väl bättre att krocka då. Klart det måste finnas regler men lika klart är det att det kan finnas undantag beroende på situation.
-------------
En sak till...man börjar undra varför man ska dela med sig av tips till de som inte är torra bakom öronen och än mindre villiga att lära sig nåt nytt.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Du får lägga ner så mycket engagemang och arbete för att ens ha en chans att undkomma att det inte lönar sig för en "så liten" bot...

-Men

Jag kan ge dig och alla andra otursförföljda gashalkare tipset att skaffa en försäkring mot fortsatt sveda.

kolla:

http://www.dontworry.se/

Relax and enjoy!:yoparty

"Var abonnemanget gäller

Abonnemanget gäller på svenska vägar med en hastighetsbegränsning på mellan 70 - 120 km/h. Det gäller då kunden överträtt tillåten hastighet med som mest 30 km/h över tillåten hastighet.
"

:rolleyes:
 

tjille

Guest
Spelar det någon roll vem som har sagt det? Var fan tog ni mopperaggare körkort någonstanns? När du kör om ska du köra om!! Inte sega och skapa fara för dig själv och andra. Det säger sig väl självt!? Min trafikskolelärare påtalade det då jag tog körkort(14år sedan), och de efter mig som tagit hojkort säger likadant. Intilligensen och förståelsen om trafiken borde inte ha minskat, men där kan jag ha fel.
-------------
Javisst, det står så skrivet, paragraf-svenne, det är väl bättre att krocka då. Klart det måste finnas regler men lika klart är det att det kan finnas undantag beroende på situation.
-------------
En sak till...man börjar undra varför man ska dela med sig av tips till de som inte är torra bakom öronen och än mindre villiga att lära sig nåt nytt.

Haha, vilken citron har du käkat?

Du påstod att det var lagligt att bryta hastighetsgränsen för att köra om. Det är det ju INTE. Sedan är det väl lite sunt förnuft att gasa extra vid omkörning som innebär besök i motgående fil för att minimera tiden där, men som sagt, det argumentet kommer du inte undan med hos farbror blå hur många körskolelärare eller kompisar som än sagt det till dig.

Somna om och vakna upp på rätt sida igen.
 
Last edited:

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Spelar det någon roll vem som har sagt det? Var fan tog ni mopperaggare körkort någonstanns? När du kör om ska du köra om!! Inte sega och skapa fara för dig själv och andra. Det säger sig väl självt!? Min trafikskolelärare påtalade det då jag tog körkort(14år sedan), och de efter mig som tagit hojkort säger likadant. Intilligensen och förståelsen om trafiken borde inte ha minskat, men där kan jag ha fel.
-------------
Javisst, det står så skrivet, paragraf-svenne, det är väl bättre att krocka då. Klart det måste finnas regler men lika klart är det att det kan finnas undantag beroende på situation.
-------------
En sak till...man börjar undra varför man ska dela med sig av tips till de som inte är torra bakom öronen och än mindre villiga att lära sig nåt nytt.

:tummenupp Du har så rätt, självklart måste det ju vara lagligt att bryta mot hastighetsbestämmelserna vid omkörning.
Hur ska man annars komma om de som kör lagligt? :va
Jag ska hänvisa till "omkörningsregeln" nästa gång jag blir stoppad. :tungan
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top