Såhär ser mitt bakdäck ut just nu...

Evil_Henke

Nyrakad pung!!
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
TTR 125 -05 CBR 600 -02 Er6-n 07
hermes skrev:
OK jag har svaret på era problem.
köp hilti hult (sådana man skjuter in i stål och betong med) borra ett litet hål i däcket, banka, eller skjut dit spiken, skär sönder ett 16tums däck och använd den som kapp (inuti 17tums däcket) pumpa upp däcket till 8 kg, billigt och ett grymt fäste, eftersom de redan är vessade. gör om gör rätt. :)

det är väl knappt nån skalle på den spiken väl!? typ en halv cm lr nåt!?

hermes

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SÅLD
Evil_Henke skrev:
det är väl knappt nån skalle på den spiken väl!? typ en halv cm lr nåt!?
jag pratar HILTI bult sådana man skuter med krutladdning. jo det är en bricka på ca 2cm åk till en CRAMO butik och kolla.

Evil_Henke

Nyrakad pung!!
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
TTR 125 -05 CBR 600 -02 Er6-n 07
hermes skrev:
ja då vet du vad jag pratar om. jag åker dit i morgon och kollar in om jag vet vad jag talar om.

det finns säkert massa olika sortets spik till bultpistolerna.. just dom som vi har är det liten skalle på iaf.. visste inta att dom hade lördagsöppet men det är nog mycket som jag inte vet..

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
börjar det rosta snabbt om det inte är rostfritt. för det är så att ja kollade upp priser, och rostfri ksotade 37kr för 25st och dem vanliga 10kr för 25 st. lite skilnad=)..

spelar det nån roll om man köper insekts skruv eller vnaliga 6 kantiga skallar? borde kvitta enligt mej. för insekt fans inte m6x30

för ja läste att nån använt 25mm och rekomenderat 30 så ja täntke ja kör på det=).

Hur många skruvar gick åt för er till enbart bakdäcket? och vad har ni för bredd och tum . så ja slipper köpa för många skruv=)

Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jag körde med ca 300 bak .. alldeles för mkt, det blir för litet "marktryck" per skruv... lite glesare vore bättre... även fram .. 200-250 bak ... 150 sådär fram skulle jag provat med om jag skulle göra några idag

//håkan

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
okay saken är det att ja ahr ju 125 å de är ju cykel däck på den=) 110 bredd bak så då behövs det inte mkt asså om du hade 300 kan ja köpa hem 300st till både fram och bakdäck .

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
.
Hilti spikar funkar kanon det kör dom med på sidovagns hojarna på isen...

Var och kollade på däck här om dagen som gjordes på 60-talet med hilti sedan däck från 70-80 talet det syns knappt att dom är använda och snacka om vassa spetsar....

Nackdelen är att man måste ha typ en hård kappa på insidan av däcket annars kan spiken krypa ur däcket o skada slangen,sedan högt tryck i däcket.

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
vad tror om detta. ja har ju 110 bredd räcker det me 100 skruv tror ni? även fram 100 bredd 100st där med. räcker de? den väger ju bara 100kg så de blri dåligt tryck på skruvarna så ja täntke om man har ännu glesare? men 100 går de bra tror ni

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
hermes skrev:
jag pratar HILTI bult sådana man skuter med krutladdning. jo det är en bricka på ca 2cm åk till en CRAMO butik och kolla.

Är det såna här du menar?
de00462.jpg

Hittade inga med brickor, är väl kass på att leta, men spelar ju mindre roll då man enkelt kan montera en bricka själv eftersom man inte ska skjuta in dom.

//J

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
sånna där ser ju ypperliga ut ju!! skulle jag ha haft förra vintern :) .. kanske blir nya i vinter? :D ... tar sån jävla tid bara att fixa dom.... :näsblod

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
crm skrev:
börjar det rosta snabbt om det inte är rostfritt. för det är så att ja kollade upp priser, och rostfri ksotade 37kr för 25st och dem vanliga 10kr för 25 st. lite skilnad=)..

spelar det nån roll om man köper insekts skruv eller vnaliga 6 kantiga skallar? borde kvitta enligt mej. för insekt fans inte m6x30

för ja läste att nån använt 25mm och rekomenderat 30 så ja täntke ja kör på det=).

Hur många skruvar gick åt för er till enbart bakdäcket? och vad har ni för bredd och tum . så ja slipper köpa för många skruv=)

Är det ingen som har provat med SK "VAGNBULT" dvs platt skalle dom finns i en massa längder oxå i RF så slipper ni fixa insidan.... :confused:

pakopak

LEGEND
Gick med
12 Nov 2004
Hoj
2 R1or varav 1 Stulen
SSDD skrev:
Är det ingen som har provat med SK "VAGNBULT" dvs platt skalle dom finns i en massa längder oxå i RF så slipper ni fixa insidan.... :confused:

Om jag inte har fel för mig så är inte vagnsbulten gängad hela vägen, vilket borde utgöra problem, tycker nog att hilti lösningen verkar vara det bästa hittills. Men det är kul att det finns så många förslag! Keep Rocking! :yoparty

dessutom är där en liten fyrkantig klack under skallen på vagnsbulten. Vad vet jag? kanske funkar ändå... var bara en tanke.
Lördag idag!!! :fyllisar

Last edited:

volvo_racing_

Bannad
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
Snart Ciao Moppe
Satan .. de där måste va kul .. å åka på is alltså.. :D

hoppas de blir bra.. för de är inte så kul när man gjort dedär sen funkar de inte.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
pakopak skrev:
Om jag inte har fel för mig så är inte vagnsbulten gängad hela vägen, vilket borde utgöra problem, tycker nog att hilti lösningen verkar vara det bästa hittills. Men det är kul att det finns så många förslag! Keep Rocking! :yoparty

dessutom är där en liten fyrkantig klack under skallen på vagnsbulten. Vad vet jag? kanske funkar ändå... var bara en tanke.
Lördag idag!!! :fyllisar
Vagnsbult finns i alla möjliga längder och utföranden.

Fartgalen

Jo då, så att dé
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
Ducati Monster 900cc
Riktigt Fräckt.

Det så riktigt fräckt ut, kompisen och jag gjorde såna däck till våra crossar förra året och var ute på isen och körde, funkade jävligt bra.

Boije

Kör bil.
Gick med
1 Sep 2003
Hoj
Hojlös...
SSDD skrev:

Jo då jag hade det på en 125cc enduro för ett gäng år sen.
Vagnsbulten är lite väl mjuk, jag körde lite landsväg och bultarna vara krokiga och vinda...

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha