Såhär ser mitt bakdäck ut just nu...

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
Bara fegisar kör med dubb! :kocko
Det var halt i morse. Lite vingligt med Ducce Monster men skam den som ger sig. Än är inte säsongen slut :squid
Offroaddäck med dubb vore inte helt fel och ett garage med värme vore guld. Lika bra jag tar ett snack med tomtarna på loftet :tomten

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Det går inte att köpa färdiga däck någonstans/av någon?

jag är på tok för lat för ett sånt där projekt

zeroea

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
RM250 - VIK 125R
Det där kommer tyvär inte att funka nått vidare, du har dubbat för tätt så du kommer att få för mycket bärighet i däcket, sen har du inte slipat ner skruvarna något, så du kommer inte få ner nått i isen, om du kör på snö skare så kan du nog iallafall sladda och ha lite skoj, men på is är det värdelöst...

PS, det här skrev jag inte för att vara dryg, så hata mig inte tack...

zeroea

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
RM250 - VIK 125R
håkan skrev:
hålller på att fixa isdäck.... test imorrn kanske om brickorna räcker till... det går ju åt "några" :fyllisar

Det där kommer tyvär inte att funka nått vidare, du har dubbat för tätt så du kommer att få för mycket bärighet i däcket, sen har du inte slipat ner skruvarna något, så du kommer inte få ner nått i isen, om du kör på snö skare så kan du nog iallafall sladda och ha lite skoj, men på is är det värdelöst...

tros-kaffe

CRF ÄR BARA SÅ JÄVLA CRF!
Gick med
20 Jan 2004
Hoj
03, Honda CB 1300
Så här gjorde jag å en kompis på ett cross däck,
Vi använde härdad M8 bult å bricka på in å utsidan av dubben å så loctite gänglås på muttrarna. Inga bult har släppt, lade in en extra slang i däcket, men bultskallarna nötte hål ändå :huvet har tyvärr inte kunnat prova på isen än,,men i skogen å så så var greppet mer än vad man behöver. :tummenupp

Bifogat

• Bild 046.jpg
    Bild 046.jpg
    116.4 KB · Visningar: 655
  • Bild 044.jpg
    Bild 044.jpg
    70 KB · Visningar: 461

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Eftersom det bara är nån dag man kan åka med isdäck :va
Så slängde jag i nåra dubb i crossdäcken (för att kunna köra till och från jobbet m,m)
Borde ju funka :tummenupp

Bifogat

• DSC00164...JPG
    DSC00164...JPG
    64 KB · Visningar: 715

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
planer på sånna tokigheter fanns i början av säsongen... jag är grymt sugen på att dra på isen...
MER FORSKNING GRABBAR! =)
nu är ju snart våren här... så då behöver vi ju inte tänka på isdubb.. men till nästa vinter vore det roligt med en fungerande lösning.
detdära med betongspikarna verkar intressant...
någon som testat å köra de på sporthoj?

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
zeroea skrev:

nej, det funkade inte.. nästa gång blir det isracedubb med kanske 150 dubb max i bakdäcket o en bit mindre fram...

helt väderlöst var det dock inte, kul var det att köra ändå! på is faktiskt ;) gick BRETT men vafan

//håkan

Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Lindén skrev:
Lyfter tråden då det börjar vara minusgrader=)
Är det någon som kommit på någon vettig lösning?

beggade isracedubbar (längd ca 2.5cm och spetsade) har införskaffats... sen får man se hur det blir :hihi

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Ja nu vill vi ha ett bra svar på vad fan man ska tjacka (som inte kostar 4000kr).. vill fixa NU!! :tummenupp

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Dee_cati skrev:
Hur slipar man såna där då? Lite jobbigt att stå och slipa dem med vinkelslipen antar jag? Vill göra egna isdäck till bilen nästa år då det är alldeles för dyrt att köpa isdäck i 18"-dimension och vanliga 18"-däck får jag gratis. Finns det nån grej som man slipar hela skallen med på en gång och vart köper man en sån och vad kostar den? Då kan jag samtidigt göra däck till polarnas hojar också för att spara in på kostnaderna.......

En ide vore kanske att använda en tryckluftsdriven slipmaskin som man slipar "kronorna" till en borrvagn.

Jonathan

Guest
Är det ingen som testat att vässa M8 ?

Alltså med en ganska brant vinkel så man inte tappar hållfastheten i bulten så de inte böjs.

Jag har tillgång till svarv och M8 men jag har faniej ingen hoj :hihi

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
håkan skrev:
beggade isracedubbar (längd ca 2.5cm och spetsade) har införskaffats... sen får man se hur det blir :hihi

Var får man tag på dessa?

Fick du tag i något slipverktyg till isdubb som du skrev om tidigare? Vore kanon att ha något sådant ju.

Kör med m6*30. 196 bak och 146 fram. Brandslang som kappa i däcken. Måste bara få tag på ny innerslang först, var jag nu hittar det.

Ingen av dom lokala mc-butikerna har någon och inte heller Euromaster.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Grrrooov skrev:
Var får man tag på dessa?

Fick du tag i något slipverktyg till isdubb som du skrev om tidigare? Vore kanon att ha något sådant ju.

Kör med m6*30. 196 bak och 146 fram. Brandslang som kappa i däcken. Måste bara få tag på ny innerslang först, var jag nu hittar det.

Ingen av dom lokala mc-butikerna har någon och inte heller Euromaster.

Av folk som kör isracing... ska se när jag får tid att göra projektet bara...
det är mycket på gång nu ;) men skulle va kul o se om man kan få nån nytta av ca 160hk på isen ;)

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
håkan skrev:
Av folk som kör isracing... ska se när jag får tid att göra projektet bara...
det är mycket på gång nu ;) men skulle va kul o se om man kan få nån nytta av ca 160hk på isen ;)

Slipar du till dubben för hand på en skiva bara eller finns det verktyg för detta? Som en kon /\ som bara går att trä över skruven och trycka lite så fräser den bort onödigt material.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Grrrooov skrev:
Slipar du till dubben för hand på en skiva bara eller finns det verktyg för detta? Som en kon /\ som bara går att trä över skruven och trycka lite så fräser den bort onödigt material.

Dubben är spetsiga från början, ca 2cm "spik" som sticker ut.
Jag ska se om jag kan få fram en bild så jag kan lägga ut.
...

Ska väl iväg o hämta dom vilken dag som helst, isen börjar ju lägga sig ;)

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
håkan skrev:
Dubben är spetsiga från början, ca 2cm "spik" som sticker ut.
Jag ska se om jag kan få fram en bild så jag kan lägga ut.

Okej. Tänkte mest om det fanns något verktyg till att slipa bultar med egentligen istället för att ta en och en mot en slipskiva. Någon gång blir väl dom där också trubbiga kanske?

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Nu när isarna börjar lägga sig, någon som har en bra lösning på detta?

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha