Såhär ser mitt bakdäck ut just nu...

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
håkan skrev:
tung som fan... brickorna på insidan är till för att inte göra projektiler av skruvarna :yoparty

sista bilden för ikväll, var precis o satte på bakhjulet. dags att sova...

och visst har jag ett liv, märks inte det? :Bugar
Eftersom man måste komma med en besserwisserfråga så gör jag det nu!
Vad jag kan se så använder du skruv med sexkantskalle inuti däcket
Skulle det inte gå att använda försänkt krysspår med en sk. försänknings-
bricka under skallen? Skulle minska vikt och risk för nötskador på slangen.
Fast du kör kanske slanglöst??
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Min gissning är att det kommer på ett lager med tjock silvertejp innanför skallarna så det är nog inget problem.
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Det kommer inte att vara mycket fäste i dom däcken! :(

Iallafall inte på is, kanske funkar det hyfsat på hårdpackad snö
Prova att trycka en M6 mot isen med handkraft, vad händer ingenting
Det är för stor yta mot isen.
Nej du behöver typ 30 graders vinkel på spetsen och ett hårdare material på spetsen för att den ska tryckas ner i isen och få lite livslängd på dubben

/S
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
oXydex skrev:
Min gissning är att det kommer på ett lager med tjock silvertejp innanför skallarna så det är nog inget problem.

Haha, jo jag tänkte nog inte så långt. Kom på hur man gör på konventionella fälgbanor med tejp :huvet
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Vastrix skrev:
Haha, jo jag tänkte nog inte så långt. Kom på hur man gör på konventionella fälgbanor med tejp :huvet


OKej.. såhär är det... om man trycker med kroppen med en M6 mot isen, så händer inte mkt, man får kanske 50kg tryck beroende på storlek på person.
Ta då en R6:a ca 200kg + förare på ~100kg och kör omkring, jag tvivlar inte på att fästet blir OK

Provade förra helgen med en 250cc cross med totalt 280 skruvar fram & bak, det blev MYCKET bra fäste, nog bra fäste så att kedjan brast... bra mkt bättre än vad det blir med vanligt dubbade isdäck.

kan ju säja att det inte kommer att gå ALLS om det finns snö på isen, plogad bana är ett MÅSTE :fakta om det finns snö kommer dubbar inte göra nån större verkan och hur går slicks på snö?
Om du tar en M6 och drar i snö, hur bra fäste får du då? :kocko

Att göra med "vanliga" finndubb eller liknande blir för dåligt fäste och de böjer sig och eller försvinner ut som projektiler på bakomvarande förare(?) .. hur skönt känns ett dubb i 200km/h?

dåså.. insidan :rofl

Det slut på brickor i Linköping, 6x21x1.5 är tokslut överallt så projektet har blivit lagt på is resten av helgen så att framdäcket blir inte klart :mad:

En kompis kanske kan fixa isracingdubb (sånna som petar ut 2cm eller så och vässade!) till veckan, begagnade sådana och då blir det sånna i framdäcket, lita på att det blir FÄSTE :banana

Jag återkommer senare hur projektet går.
Mitt största bekymmer är nog att om M6 håller, kan böja sig eller gå av, M8 kanske hade varit sången för det här.. men men.. det är ju ett projekt och alla projekt är ju inte lyckosamma.
Kommer själva däcket att hålla? kommer däcket att gå i småbitar när man börjar köra? kanske... nästa helg hoppas jag kunna komma med bilder, priser, mått osv osv så att andra kanske inte behöver göra samma misstag som jag säkert kommer göra med det här.

Ikväll är det fest! :fyllisar
 

Bifogat

  • däck8.jpg
    däck8.jpg
    61.9 KB · Visningar: 1,180

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Iskall skrev:
Det kommer inte att vara mycket fäste i dom däcken! :(

Iallafall inte på is, kanske funkar det hyfsat på hårdpackad snö
Prova att trycka en M6 mot isen med handkraft, vad händer ingenting
Det är för stor yta mot isen.
Nej du behöver typ 30 graders vinkel på spetsen och ett hårdare material på spetsen för att den ska tryckas ner i isen och få lite livslängd på dubben

har du förslag på hur man ska göra då? provat själv? kolla in www.iceroadracing.net och se hur de har gjort, dock kommer personen som gjort däcken inte svara på hur han har gjort för han har lagt ner 350kkr på det... vad jag inte har idag är en vässare till skruvarna, men håller på o leta efter en sån, får man dom vässade så blir det nog fäste.

varför kör inte isracing med 30graders vinkel på sina? de har ju "raka" piggar?`
//håkan
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
devetdu skrev:
är det m6?
det måste nog vara minst m8 för att de inte ska gå av.
efter ett sådant jobb vill man kunna åka mer än en gång på sulorna...

Har du gjort sånna? kan du lägga ut på nätet isåfall hur du gjort, resultat osv osv, bilder?

Jag har ingen aning om hur det kommer gå, har gjort det på en 250 cross och det gick ypperligt, mkt bättre fäste än med isdäcken till samma hoj, inga som gick av inte ens tendens till att böja sig. Ja, R6:an väger väl kanske nästan 100kg mer ... vi får se hure går :tuttar

Jobb är det... 5-6 timmar tog med för bakdäcket... det var 7 rader och ca 45 skruvar / rad ... mönstret är ett stort problem.. eftersom jag kör med 21mm brickor så kan de ta i varandra... i det här första försöket så får saker o ting gå fel men hoppas lära mej lite av det.

//Håkan
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Du är inne på rätt väg, men jag har sett försök med "bult och mutter" principen på snöskoter och där man haft problem med fästet på hård is, men där har man ca 25-30 dubb mot isen samtidigt med 270kg + förare, men det kan funka bättre på en hoj med bara 2-4 dubb mot isen per däck

Hoppas det funkar med bult o mutter då kan jag förlänga säsongen ytterligare ett par månader
Jag väntar med spänning hur det funkar

Ett annat problem är att du kapat korden på ca 100 ställen i däcket plus att du monterat 5kg extra vikt på däcket,
om man säger så här "garantin gäller inte på däcket nu!" :D

detta är nog vad www.iceroadracing.net troligtvis använder sig av 99.999% säker
gep7000.jpg


Pris 46.95-61.95$ beroende på längd för 48st inkl. låsmutter


Länk till Hi-Performance Engineering snöskoterdubb

/S
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
precis .. 1$ per dubb... ta det gånger 500 så har du priset.... en dållars är väl ca 7.50? ca 4000SEK ... skulle jag sätta i dubb får det priset vill jag va säker på att sakerna håller först... håller tex inte däcket med skruv&mutter så håller det ju inte får sånna heller...
funkar det inte med skruv&mutter så får det va...

om man kör med sånna dubb måste man också göra hål för varje dubb... och det behövs ju inte mindre sånna än vad jag satt i. Iceroadracing har ca 300 i bakdäcket också...

om en vecka får vi se! :hihi

//håkan
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
kan inte du berätta hur du gjort??
så kanske fler slipper göra samma "misstag" .. som man lär sig på vägen...
storlekar, avstånd, däckdimension osånt? ... jag ska försöka dokumentera ner allt när jag är klar...
slipning kan bli av .. väntar på isracing slipmojutt...

skål! :fyllisar
 

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Indian Scout 600cc -23
!

Har bara gjort dessa och kört en gång och det var idag jävligt skoj vet dock inte hur bra det håller och greppet verkar bra men det låg för mycket snö på isen där vi körde så den vandra jävligt mycket när man pina ur den lite.
Och ställ med en sporthoj var inte lika lätt gjort som sagt men det gick ju om man bara ville.

Och jag har andvänt biltemas rostfria insexskruvar och slipat samtliga "suck"
6x30mm gick åt 479 stycken för mig.
 

Bifogat

  • Issulor.JPG
    Issulor.JPG
    122.3 KB · Visningar: 1,483
Last edited:

JohanR1

Väntar på andra tider
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bankeryd
Hoj
Såld
De där kommer bli projekt till nästa vinter för min del. Härligt..... :yoparty
Blir intressant hur det går för dig Håkan
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
TOKER skrev:
Har bara gjort dessa och kört en gång och det var idag jävligt skoj vet dock inte hur bra det håller och greppet verkar bra men det låg för mycket snö på isen där vi körde så den vandra jävligt mycket när man pina ur den lite.
Och ställ med en sporthoj var inte lika lätt gjort som sagt men det gick ju om man bara ville.

Och jag har andvänt biltemas rostfria insexskruvar och slipat samtliga "suck"
6x30mm gick åt 479 stycken för mig.


Hur slipar man såna där då? Lite jobbigt att stå och slipa dem med vinkelslipen antar jag? Vill göra egna isdäck till bilen nästa år då det är alldeles för dyrt att köpa isdäck i 18"-dimension och vanliga 18"-däck får jag gratis. Finns det nån grej som man slipar hela skallen med på en gång och vart köper man en sån och vad kostar den? Då kan jag samtidigt göra däck till polarnas hojar också för att spara in på kostnaderna.......
 

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Indian Scout 600cc -23
Kan bara på peka igen att jag inte har något liv för jag har satt en i taget i chucken på en vanlig borr maskin sedan kört dem mot en bänkslip ca 2min per dubb.
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
Jag har hört om killar som har borrat i skruv i däcken. Enligt vad jag har hört så va festet för bra och hela däcket trasslades sönder... Men vi får hoppas att du lyckas...

//Score
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
håkan skrev:
OKej.. såhär är det... om man trycker med kroppen med en M6 mot isen, så händer inte mkt, man får kanske 50kg tryck beroende på storlek på person.
Ta då en R6:a ca 200kg + förare på ~100kg och kör omkring, jag tvivlar inte på att fästet blir OK

Provade förra helgen med en 250cc cross med totalt 280 skruvar fram & bak, det blev MYCKET bra fäste, nog bra fäste så att kedjan brast... bra mkt bättre än vad det blir med vanligt dubbade isdäck.

kan ju säja att det inte kommer att gå ALLS om det finns snö på isen, plogad bana är ett MÅSTE :fakta om det finns snö kommer dubbar inte göra nån större verkan och hur går slicks på snö?
Om du tar en M6 och drar i snö, hur bra fäste får du då? :kocko

Att göra med "vanliga" finndubb eller liknande blir för dåligt fäste och de böjer sig och eller försvinner ut som projektiler på bakomvarande förare(?) .. hur skönt känns ett dubb i 200km/h?

dåså.. insidan :rofl

Det slut på brickor i Linköping, 6x21x1.5 är tokslut överallt så projektet har blivit lagt på is resten av helgen så att framdäcket blir inte klart :mad:

En kompis kanske kan fixa isracingdubb (sånna som petar ut 2cm eller så och vässade!) till veckan, begagnade sådana och då blir det sånna i framdäcket, lita på att det blir FÄSTE :banana

Jag återkommer senare hur projektet går.
Mitt största bekymmer är nog att om M6 håller, kan böja sig eller gå av, M8 kanske hade varit sången för det här.. men men.. det är ju ett projekt och alla projekt är ju inte lyckosamma.
Kommer själva däcket att hålla? kommer däcket att gå i småbitar när man börjar köra? kanske... nästa helg hoppas jag kunna komma med bilder, priser, mått osv osv så att andra kanske inte behöver göra samma misstag som jag säkert kommer göra med det här.

Ikväll är det fest! :fyllisar

leta rätt på en gammal brandslang å lägg den mellan slang och däck, sen ska du köpa barnpuder å idiotpudra i däcket!!!!
så gör vi på isracing hojarna så det inte blir för varmt, å din hoj väger lite mer...
sen kan det vara ide´att vässa dubben, slöa dubbar gör att du för ännu höger temp i däcket och då får du punka!!!
i bästa fall.....
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
satt o tänkte lite.. o om man borrar så förstör man corden i däcket.. så istället borde man borra hål från utsidan av däcket.. men inte egenom eftersom corden blir skadat..
så om corden ligger mitt i däcket och totalt e däcket 8mm tjockt så borrar man 3.5 mm o sen gör man skruven vass o slår den igenom och får på så sätt corden orörd.. och sen brikoro o bullt mm :va
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Kan jag lägga in lite egna erfarenheter här...
Nu i vintras så lade jag på mina riktiga isdäck på min cross och for ut och körde. Drog kompisar efter på rattkälkar, skridskor, luftmadrasser, ja allt man kan komma på! Då tyckte jag att jag och en kompis skulle göra egna isdäck till hans cross...

Vi plockade fram ett slitet crossdäck och började borra... 115 hål, 115 bultar, 330 brickor och 115 muttrar senare så var det klart!
Ett jävla slit var det, jag hade blåsa på handen från när vi tryckte igenom bultarna från insidan (sidorna på däcken ligger ju ganska tajt ihop, och att trycka in handen där 115 ggr var mindre skönt...), och båda borrmaskinerna hade fått slita hårt...
Nu blev det dock bara ett backdäck, eftersom vi inte hittat ett lämpligt framdäck än, men nog tusan fäster det! Det gräver betydligt mera än vad mina isdäck gör, och då har jag en CR500 och han en AG175 (gammal "farmbike")!

Tyvärr har jag inte bilderna från projektet på min dator, men min bror ska maila över dem imorgon så jag får återkomma med bilder och lite mera info om ni vill ha.

Slutligen kan jag säga att det var ett billigt sätt att förlänga säsongen. Det är skitkul att köra på isen och dessutom inte olagligt (helcross är inte populärt bland poliserna och befolkningen). Dessutom är det kul att pilla och greja med såna här saker, speciellt när resultatet är lyckat! Och som i vårt fall: när det överträffar förväntningarna är det grymt skönt!

Kör som fan på isen sen! :)
 
Nyheter
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Top